Weas Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Hej på er alla fantaster. Jag har ett problem med övervikt, om än ganska begränsat. För ett par år sedan började jag med löpning och gick ner runt 12-13 kg. Så långt allt gott. När vintern kommer har jag svårt att löpa pga kyla och att jag är upptagen på jobbet (forskare). Varje vinter går jag därför upp och känner mig konstant hungrig och trött. Då jag läste om LCHF och Ketosnivåer börjar jag undra om detta kan vara lösningen. Min fru ser ut som en friidrottare utan att vare sig träna eller äta lite, däremot äten hon mycket fett (skedvis med smör) och mkt grönsaker. Nu undrar jag, hur sjutton ska jag komma igång? Löpsäsongen är ett par månader bort, och det vore underbart att ha lite mindre dödvikt att släpa på runt spåret. Finns det någon man runt Jönköping som har lust att instruera? Jag tror det är bästa sättet att komma igång. Ett tips på en bra kortare bok vore också tacksamt. Mvh P. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Kanske någon i trakten av Jönköping anmäler sig Men du kan ju börja med att läsa denna "grundkurs" http://www.munsomedia.se/arkiv/lchf-magasinets-grundskola/ eller denna på Doc's blog http://www.kostdoktorn.se/lchf/ Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Det finns mycket att läsa både i böcker och på nätet och här på forumet finns massor med folk som har stor kunskap och kan svara på frågor. Men ett boktips från mig är Matrevolutionen av kostdoktorn himself. Den är lättläst och du får en inblick i vad lchf handlar om, en sammanfattande historik kring hur kostråden uppkommit och vilka felaktigheter de har. I slutet av boken finns massa praktiska tips kring viktnedgång och också några recept och tips på vad som är bra mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Hej på er alla fantaster. Jag har ett problem med övervikt, om än ganska begränsat. För ett par år sedan började jag med löpning och gick ner runt 12-13 kg. Så långt allt gott. När vintern kommer har jag svårt att löpa pga kyla och att jag är upptagen på jobbet (forskare). Varje vinter går jag därför upp och känner mig konstant hungrig och trött. Då jag läste om LCHF och Ketosnivåer börjar jag undra om detta kan vara lösningen. Min fru ser ut som en friidrottare utan att vare sig träna eller äta lite, däremot äten hon mycket fett (skedvis med smör) och mkt grönsaker. Nu undrar jag, hur sjutton ska jag komma igång? Löpsäsongen är ett par månader bort, och det vore underbart att ha lite mindre dödvikt att släpa på runt spåret. Finns det någon man runt Jönköping som har lust att instruera? Jag tror det är bästa sättet att komma igång. Ett tips på en bra kortare bok vore också tacksamt. Mvh P. Det är en väldigt trevlig bieffekt detta att både män och kvinnor genom att äta LCHF får muskler och en betydligt bättre figur utan att träna,,,,, Och en kvinna som äter LCHF är betydligt enklare att umgås med - det skulle aldrig falla mig in att umgås med kvinnor som inte äter LCHF! --------------------------------- Här har du en kille som skriver otroligt bra om både kost och träning och som jag tror passar både dig och din fru perfekt! http://www.jonasbergqvist.se/ Jag köpte den här boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630446 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Kokbok på nätet! http://www.lchfrecept.com/ http://www.lchf-recept.se/ Egentligen behöver du ingen kokbok.. men de finns hur många som helst att köpa.. om LCHF! Det är i princip vanlig mat med mindre kolhydrater och mer feta råvaror. Sen så handlar det inte så mycket om ketonnivån som om blodsockernivån!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Kokbok på nätet! http://www.lchfrecept.com/ http://www.lchf-recept.se/ Egentligen behöver du ingen kokbok.. men de finns hur många som helst att köpa.. om LCHF! Det är i princip vanlig mat med mindre kolhydrater och mer feta råvaror. Sen så handlar det inte så mycket om ketonnivån som om blodsockernivån!! Helt rätt - för att koka ägg behövs ingen kokbok men en äggkokare från Biltema hjälper till att hålla tiden, den rymmer sju ägg vilket är min nuvarande dagliga konsumtion,,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weas Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Tack för alla tips! De har varit mycket nyttig läsning! Har idag börjat med en fet frukost på omelett (ägg, grädde, ost och skinka). Det känns helt fel... Middagen blev lite nötkött, gräddsås och frysta grönsaker. Till kvällen vet jag inte ännu. Förutom de kokta morötterna tror jag att jag har ätit ganska LCHF, men era bokförslag är mkt välkomna. Jag saknar inte potatisen, och inte flingorna, verkar hålla mig nöjd, men vi får se vad som händer... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag skulle vilja säga att krångla inte med en massa recept från nätet så här i början. Fler och fler av dem ligger i gråzonen för att vara LCHF. De behöver hanteras självkritiskt. Att komma igång med LCHF gör du enklast genom att bara utesluta mjöl och kolhydrater från dina måltider. Ät som du brukar göra och ersätt kolhydraterna med fett. Alltså, t.ex skippar du morötterna och äter kryddsmör istället. Potatisen kan du ersätta broccoli eller något annat. Fundera också vilken mat du gillar och som inte innehåller kolhydrater eller mjöl. Ät gärna det, om det vore den sista dagen i ditt liv. Bry dig inte heller om att äta som andra säger, utan som passar just dig själv. Det går hur bra som helst och äta oxfile till frukost. Du bestämmer vad och hur du äter. Satsa också på att studera vad din fru äter... bevisligen går det bra för henne 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Men smörkokta morötter ÄR gott! Helst med massor av persilja på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weas Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 Det verkar onekligen fungera. Jag kan knäppa byxorna igen, redan efter bara två dagar... minskar i midjan med 1cm/dag, har dock inte vägt mig... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Det verkar onekligen fungera. Jag kan knäppa byxorna igen, redan efter bara två dagar... minskar i midjan med 1cm/dag, har dock inte vägt mig...Det behöver man inte heller. Du märker ju att det går åt rätt håll. Grattis till framgången hittills! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weas Posted February 21, 2013 Author Share Posted February 21, 2013 Det behöver man inte heller. Du märker ju att det går åt rätt håll. Grattis till framgången hittills! Tack! Nu är det mest fantasin som sätter gränser. Jag är ingen matlagningsfantast, så det blir ganska repetitivt, omelett,, kött, omelett, kyckling, omelett, nötter... ost och fet mjölk, grädde i kaffet och grönsaker också förståss... osv... Men, den S T O R A skillnaden är att jag kan stå emot hungern och att jag håller mig mätt myyyycket länge. Efter en fet omelett på morgonen kan jag stå mig 5-6 timmar... Längtar efter lite vårväder så jag kan börja promenera och bygga upp lite kondition också... Läste din historia, grattis själv! P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Ja passa dig.. en vanlig biverkan av den här kosten är viktförlust och nedsatt aptit.. var det ingen som varnade dig för det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Jag skulle inte vilja kalla det nedsatt aptit. I alla fall inte för mig. Längre och behagligare mättnad. När jag väl blir hungrig har jag inget problem med aptiten. Med det hänger naturligtvis lite på hur man definierar aptit. Om det i det ligger att gå omkring och vara "sugen" på något hela tiden så håller jag absolut med. Det är jättekul när man kommer i stadiet att man börjar ge sig på att variera maten. En kritik som LCHF får ibland är att det blir tjatigt. När jag började blogga var det främst för att "bevisa" att det går att variera riktigt strikt LCHF (under 5g per dag). Sen ser man iofs på min blogg att det i perioder kan se lite tjatigt ut ändå men det är ett "fritt val" från min sida... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Det är jättekul när man kommer i stadiet att man börjar ge sig på att variera maten. En kritik som LCHF får ibland är att det blir tjatigt. När jag började blogga var det främst för att "bevisa" att det går att variera riktigt strikt LCHF (under 5g per dag). Sen ser man iofs på min blogg att det i perioder kan se lite tjatigt ut ändå men det är ett "fritt val" från min sida... :-) En vild gissning är att många av de som kritiserar LCHF från det perspektivet sannolikt inte: 1) Själva kommit på banan med LCHF och vad som är möjligt och hur det rent praktiskt yttrar sig. 2) Testat att äta en typisk "kroppsbyggardiet"... Oavsett hur mycket jag älskat ägg, kyckling och tonfisk så var "tjatigt" bara förnamnet när man stoppar i sig det inte bara varje dag utan flera gånger om dagen. Med detta kommer man ju också in på en rejäl styrka som ofta förbises med mer energität mat som den LCHF-kosten ger. Man äter i regel färre måltider under resans gång. Själva behovet av variation är därför inte lika högt som om man, som exempelvis jag själv gjorde tidigare, stoppade i mig 5- 8 måltider/dag. Sist men inte minst, när man inte behöver snåla in på fett och fettrika livsmedel så upplever man i regel en mycket fördelaktig effekt ur ett smakperspektiv. Till syvende och sist så är det ju ofta smakupplevelsen som dikterar behovet av "variation". Äter man något som till såväl smak, textur och synintryck mest påminner om "vad mat äter"...så tenderar det där med variation bli ett ständigt återkommande problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Nu verkar du ju ha kommit igång någorlunda, annars är mitt tips detsamma som någon här före mig; kolla på vad frugan äter - det verkar ju funka rätt bra för henne Välkommen i gänget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Tommy Runesson skrev bland annat:"Jag skulle inte vilja kalla det nedsatt aptit. I alla fall inte för mig. Längre och behagligare mättnad. När jag väl blir hungrig har jag inget problem med aptiten. Med det hänger naturligtvis lite på hur man definierar aptit. Om det i det ligger att gå omkring och vara "sugen" på något hela tiden så håller jag absolut med."Jag håller med om beskrivningen av mättnad. Fattar jag dej rätt - upplever du att du är sugen på nåt hela tiden? Jag frågar eftersom jag tidigare varit sugen på att äta det mesta mest hela tiden - men sen jag började äta strikt för en månad sen så har jag inte längre nåt sug. Fantastisk känsla för mej som alltid haft nån efterhängsen lockelse i skallen tidigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Tommy Runesson skrev bland annat: "Jag skulle inte vilja kalla det nedsatt aptit. I alla fall inte för mig. Längre och behagligare mättnad. När jag väl blir hungrig har jag inget problem med aptiten. Med det hänger naturligtvis lite på hur man definierar aptit. Om det i det ligger att gå omkring och vara "sugen" på något hela tiden så håller jag absolut med." Jag håller med om beskrivningen av mättnad. Fattar jag dej rätt - upplever du att du är sugen på nåt hela tiden? Jag frågar eftersom jag tidigare varit sugen på att äta det mesta mest hela tiden - men sen jag började äta strikt för en månad sen så har jag inte längre nåt sug. Fantastisk känsla för mej som alltid haft nån efterhängsen lockelse i skallen tidigare Snudd på utomjordisk. Semmelsäsongen är nästan över och det närmaste jag varit känslor i relation till denna smaskighet är äckel. Häromdagen var jag i en större och lite småexklusiv livsmedelsbutik som hade en väldigt stor konditoriavdelning och den enda behållning jag fick av att passera den var i princip att jag imponerades av hantverket som måste till för att skapa sådana saker. Men sug...icke. Kan i det närmaste beskriva det som att jag inte ser sådant som något man äter på samma sätt som jag inte börjar hugga in på parkbänkar eller gul snö. Märkligt är det och det måste nog upplevas för att förstås fullt ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts