Sessan

LCHF och graviditet

Recommended Posts

Hej, har ätit LCHF i perioder och satte fart igen i slutet av oktober och är superglad över framgångarna jag haft. Men som tidigare så blev situationen sån att jag blev gravid nu till vår glädje men detta är första gången jag verkligen tror att jag kan äta LCHF under tiden. 

Men redan nu under de första veckorna så inser jag att allt förändrades, jag klarar inte att fasta desto mer eller längre stunder och det är inte lika lätt att få i sig fett. 

Finns det andra här på forumet som varit i samma situation, hur klarade ni er? Finns det några bra sätt att tänka efter , ex första månaderna är "survival mode" , dvs att bara få i sig något för huvudtaget. 

Hade varit skönt ifall någon kanske har lite erfarenhet av detta. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missa inte att titta på videon med Michael Fox angående graviditetsillamående som finns på Diet Doctor. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sessan,

Jag har själv två barn. När jag var gravid med dessa hade jag inte tänkt på eller visste om LCHF. Mina hälsoproblem och viktuppgång kom senare och då upptäckte jag LCHF. Jag önskar att jag hade hittat LCHF tidigare. Då kanske båda mina pojkar sluppit pollenallergin och jag själv hade sluppit alla lagningar i tänderna. Om jag mot förmodan skulle bli gravid igen så skulle jag inte tveka en sekund och fortsatte med LCHF. Jag tänker mig LCHF som hemlagad näringsrik mat där man äter kött- eller fiskrätter gjorda på bra råvaror utan tillsatser. Brödet, riset, potatisen, pastan, godiset och bullarna är det ingen som behöver. Barnet som växer i din mage behöver inte det heller. Barnet behöver näring och det finns inte i kolhydratrika processade matvaror gjorda på fabrik.

Att bli illamående i början av graviditeten är inget ovanligt. Jag skulle tro att det händer alla gravida kvinnor oavsett vilken kost de äter. Men jag skulle nog påstå att kvinnor som äter nyttig och näringsrik kost genomlever graviditeter på ett bekvämare sätt. Mår kroppen bra så blir det lättare att ställa om till att bli gravid. Jag skulle nog inte fasta nu när kroppen ställer om och får en ny hormonell balans. Känns det konstigt att äta samma mängd fett som förut så kan du låta bli. Jag brukar koka grytor/soppor på kött och lite grönsaker. Där kan man "gömma" en hel del fett utan att man tänker på att man äter fett.

Om du är bekväm med att läsa bloggar på engelska kan jag rekommendera Mikhaila Petersons blogg. Hon har haft svåra hälsoproblem, hittade den ketogena kosten och har nyligen fött ett barn. Här är länken till hennes blogg: http://mikhailapeterson.com/

Lycka till med din graviditet!!! Det är ju toppen att du har hittat LCHF innan du blev med barn. Nu kommer du att bli friskare och ditt barn får ett mycket bättre start i livet!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Sessan sade:

Men redan nu under de första veckorna så inser jag att allt förändrades, jag klarar inte att fasta desto mer eller längre stunder och det är inte lika lätt att få i sig fett. 

Anna Sparre, 4health.se, har skrivit en del om LCHF och graviditet, inte minst sin egen.

Utöver det Katerina tar upp funderar jag över om du behöver fasta? Göra ett uppehåll ett tag medan du överlever den förlamande tröttheten och illamåendet och testa igen sen, kanske? Kanske fortsätta äta LCHF men minska fettet en aning till det du klarar och möjligen äta lite oftare istället? 
Jag hittade tyvärr inte LCHF förrän minstingen var 1år, han var väl lite skälet till att jag började (hade svårt att bära ner honom från övervåningen pga värk i kroppen).
Lycka till med bebisen!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade Weston Price och en annan intr länk. Weston har kanske lite mycket fullkorn och mjölkprodukter för min smak men bra näringsfokus. Att fasta tänker jag kanske är en dålig idé det måste ju till massor med byggstenar hela tiden för att bygga en ny människa framförallt protein för aminosyrorna och fett till cellerna och mineraler till benen och vitaminer, som sagt fisk och kött och bra naturligt fett och gröna blad och bär kanske en frukt nån potatis. Om du äter mer än vanligt och av de bra sakerna så kan det inte vara fel. 

https://www.westonaprice.org/health-topics/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers/

https://wellnessmama.com/2462/nutrition-for-healthy-pregnancy/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är gravid LCHF:are och ska föda här i dagarna (är i vecka 39+3 nu). Nu är detta min första graviditet så jag har ingen icke-LCHF-graviditet att jämföra med. Men jag har iaf upplevt väldigt få gravidkrämpor. I början, ungefär fram till vecka 13 så hade jag liiiiite svagt illamående, nästan så jag trodde att jag inbillade mig. Och jag klarade inte av min mumsiga omelettrulle som jag alltid åt annars. Utan jag fick leta upp lite "lättare å fräschare" alternativ och typ komplettera med olivolja i maten istället för smält smör. Blev en del "sallader" med massa olivolja på t ex. Klarade inte av tyngre och fetare mat liksom. Sen efter dessa första veckor åt jag som vanligt ungefär. Dock med tillägg av morötter och nu senare lite frukt. Har inte haft några standardkrämpor som svullnad, blödande tandkött/näsblod, nästäppa, halsbränna (förutom när jag trillat dit och ätit skräpmat), finnar osv. Mina största problem har varit mycket sammandragningar och ländryggssmärta.

Har haft bra värden under hela graviditeten förutom lågt Hb och bebben har hållit sig mitt på normalkurvan i SF-mått.

Har dock nu sista tiden trillat dit i mitt sockermissbrukande igen... vilket har lett till att vikten skenat iväg. Men äter ändå bra större delen av tiden så hittills är vikten det enda som missbrukandet ställt till det med. Och sömnen då! När jag ätit skräpmat nån kväll så kommer halsbrännan som ett brev på posten och magen blir så uppspänd att jag knappt kan ligga ner och sova - har fått sova sittande på soffan efter några skräpkvällar... och jag har verkligen sovit som en stock under resten av graviditeten trots att jag är långt gången nu (förutom de obligatoriska kisspauserna då)!

Det där med fasta under graviditet skulle jag nog skippa om jag var du. Känns som att är man hungrig så äter man när man har en liten bebis att tänka på också. Istället för att utsätta kroppen för onödigt stresspåslag i form av fasta liksom.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, vad roligt att du klarat äta så pass bra silverfisken. 

Detta är min 7:e graviditet och jag har testat äta LCHF med någon av de andra men var för dåligt insatt i det för att faktiskt klara det. 

Nu tänker jag att jag verkligen ska försöka hålla detta trots att det kan vara frestande att ta annat. Känner också direkt när jag tagit något mindre bra för så kommer halsbrännan direkt. Men känner även att kroppen verkligen kör sitt eget race nu, är ovan med signalerna på hunger m.m när jag vanligtvis klarat hålla i flera timmar. 

Tycker det är jobbigt med småätandet men märker att jag måste äta oftare. 

Var du öppen om hur du åt till din barnmorska? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min barnmorska har inte pratat någonting om kost, förutom att tipsa om järnrik mat pga lågt Hb, och jag har inte tagit upp det. Såhär i efterhand hade det varit lite intressant att se hur reaktionen skulle blivit eftersom graviditeten gått så bra "trots LCHF" ;D Kanske berättar under nästa graviditet! Och det kanske skulle vara bra på ett sätt att barnmorskan vet om att vissa mammor äter LCHF, för då kanske de till slut ser ett mönster när det gäller krämpor och mående för icke-LCHF:are versus LCHF:are! :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg