Jump to content

Dietister

Harlequin

Recommended Posts

Hej

Med tanke på Jonas Coltings blogginlägg om dietister så undrar jag vad ni har för uppfattning om dietister. Själv så har jag inte så bra erfarenheter, när jag blev skickad till en dietist för ett antal år sedan för mina höga kolesterolvärden så blev jag besviken, dietisten gav mig en hög med papper om hur man ska äta (SLV's rekomendationer) och då jag ställde motfrågor (jag var frågvis) så kunde denne inte svara. Kändes som att dietisten inte själv kunde något utan bara repeterade och läste vad som stod i pappren.

Dock så tror jag att dietisten besatt en massa bra kunskap, men eftersom dietister idag inte kan eller får säga något som inte SLV bestämt, sa hon det som hon bara får säga och rekommendera.

Hej

Med tanke på Jonas Coltings blogginlägg om dietister så undrar jag vad ni har för uppfattning om dietister. Själv så har jag inte så bra erfarenheter, när jag blev skickad till en dietist för ett antal år sedan för mina höga kolesterolvärden så blev jag besviken, dietisten gav mig en hög med papper om hur man ska äta (SLV's rekomendationer) och då jag ställde motfrågor (jag var frågvis) så kunde denne inte svara. Kändes som att dietisten inte själv kunde något utan bara repeterade och läste vad som stod i pappren.

Dock så tror jag att dietisten besatt en massa bra kunskap, men eftersom dietister idag inte kan eller får säga något som inte SLV bestämt, sa hon det som hon bara får säga och rekommendera.

Jag har inte själv varit hos någon dietist men jag blev lite nyfiken på vilka frågor du ställde. Vad det var dietisten inte kunde svara på säger ju också en del.

Jag planerar att studera till dietist. Men då gäller det att jag kommer in på utbildningen vilket kräver relativt bra betyg. 

Har inget som helst emot dietister. 

Jasaa, du ska bli dietist. Saa intressant. Vilka kostraad kommer du att ge till personer med diabetes2?

• Like 1

Min erfarenhet är att de ofta försöker ruta in människan i deras felaktiga modeller som ofta bara är baserade på observationer. 

T ex galna saker de säger:

-Ät regelbundet (seriöst, vem tror att äta regelbundet är normalt?)

-Ät konstgjorda matprodukter, lättmjölk, light-läsk, lättyoghurt och becel

-Drick berikad lättmjölk så man får i sig d-vitaminet. Att d-vitamin är fettlösligt har de visst glömt och dosen man får i sig av att dricka sig till diabetes är knappt några minuter i solen. 

-Olika personer ska äta olika saker. Vi delar 99% av vårt DNA och ännu mer av vårt RNA. Vi är anpassade för att äta samma sak

Dessutom har de noll självinsikt, de säger ofta "vi säger inte alls så" etc för att posten innan faktiskt har rekommenderat lättmjölk. 

För att förstå osäkra data krävs det att man förstår rätt tung multivariat statistik och epistemologi vilket tyvärr många dietister inte kan. Problemet är att de tror att de kan göra det ändå vilket ofta får dem att tro att de kan göra ingrepp och förbättra saker när det snarare borde handla om att få patienter att sluta göra dåliga saker. 

Jasaa, du ska bli dietist. Saa intressant. Vilka kostraad kommer du att ge till personer med diabetes2?

Att jag ska bli dietist är väl lita att ta i. Får först se till att klara intagningspoängen. 

Vad gäller frågan om mina kostråd till de med diabetes typ 2 så är svaret på den frågan, vet inte. Som sagt har jag inte gått utbildningen än och saknar därmed kunskap om ämnet. Dessutom är även de med diabetes olika och kostråden beror därmed mycket på individen. 

Träffat flera dietister genom livet.

Hade inget att lära mig dock. Har aldrig haft problem med förstå kostråden. Bara genomförandet av det.

Senaste dietisten jag träffade sa att hon inte hade något att lära mig, eftersom jag redan var införstådd i vad som krävdes. Så rätt så. Synd bara att det var typ viktväktarna/tallriksmodellen och inte LCHF.

• Like 2

Jag träffade en och samma dietist när jag evigheter sedan känns det som fick min diagnos om typ2 diabetes. Det var råd om talriksmodellen mest och det gamla vanliga. På den tiden fick slv fortfarande stå för de råden. Men det enda minne jag kommer ihåg var att jag inte skulle ta en extra skiva ost i munnen när jag bredde mina mackor så jag lyssnade nog inte så uppmärksamt henne.

Har aldrig tagit allvarligt vårdpersonal som inte ger mig en trygg intryck från första början utan agerar mer bara som att jag är här bara för att få tjäna in lönen och längtar att få gå hem.. men visst.. det finns säkert seriösa dietister också. Någonstans..

När man ser sig om på nätet verkar nutritionisterna vara ödmjukare och ha vettigare åsikter än dietisterna

Det är väl ungefär lika lång utbildning till båda yrkena

Den enda dietist jag träffat IRL var en ung blyg (söt) tjej så det blev ingen strid (vilket jag laddat upp för :-)

Hon var i dessutom väldigt imponerad av mina värden och tycktes inte ha nån åsikt om  Lchf :-)

Jag har inte själv varit hos någon dietist men jag blev lite nyfiken på vilka frågor du ställde. Vad det var dietisten inte kunde svara på säger ju också en del.

Det var en fråga angående BMI, jag hade ju högt BMI, tror den låg uppåt 30 (jag är 158cm och vägde då ca 79-80kg), jag styrketränar fem -6 ggr i veckan och är rätt så "biffig" om man kan säga så. 

Enligt dietisten skulle jag gå ner i vikt, med tanke på mitt BMI, jag ställde då en motfråga om hur mitt BMI kan påverka mitt kolesterol, eller hur det påverkar detta, den frågan kunde dietisten inte svara på, och när jag ytterligare försökte specificera mig och frågade om BMI hade någon koppling till hur mycket fett eller muskler man har kunde denne inte svara på det heller. 

För oss som styrketränar mycket så är ett högt BMI rätt så vanligt (svårt att inte få det när musklerna växer och blir större).  Eftersom jag inte själv visste om BMI har någon koppling till kolesterol så kanske detta stämmer...tänkte jag och ställde ytterligare en fråga. Jag frågade om fördelningen mellan fett och muskler har betydelse för mitt kolesterol, dvs jag kan fortfarande ha högt BMI, men låg kropsfettprocent, är detta fortfarande dåligt ur ett kolesterolperspektiv?. Tyvärr så kunde hon inte svara på detta heller och jag skulle hur som helst gå ned i vikt, oavsett om det var muskler eller fett.

Det var en fråga angående BMI, jag hade ju högt BMI, tror den låg uppåt 30 (jag är 158cm och vägde då ca 79-80kg), jag styrketränar fem -6 ggr i veckan och är rätt så "biffig" om man kan säga så. 

Enligt dietisten skulle jag gå ner i vikt, med tanke på mitt BMI, jag ställde då en motfråga om hur mitt BMI kan påverka mitt kolesterol, eller hur det påverkar detta, den frågan kunde dietisten inte svara på, och när jag ytterligare försökte specificera mig och frågade om BMI hade någon koppling till hur mycket fett eller muskler man har kunde denne inte svara på det heller. 

För oss som styrketränar mycket så är ett högt BMI rätt så vanligt (svårt att inte få det när musklerna växer och blir större).  Eftersom jag inte själv visste om BMI har någon koppling till kolesterol så kanske detta stämmer...tänkte jag och ställde ytterligare en fråga. Jag frågade om fördelningen mellan fett och muskler har betydelse för mitt kolesterol, dvs jag kan fortfarande ha högt BMI, men låg kropsfettprocent, är detta fortfarande dåligt ur ett kolesterolperspektiv?. Tyvärr så kunde hon inte svara på detta heller och jag skulle hur som helst gå ned i vikt, oavsett om det var muskler eller fett.

Ja det var ju lite märkligt. En sådan sak borde ingå i utbildningen av dietister. BMI är ju en ganska trubbig mätmetod egentligen. Hon borde ju om inte annat kunna se på dig att du har stor muskelmassa. När jag läser ditt första inlägg får jag också intrycket av att dietisten du kom till faktiskt inte var så engagerad i sitt jobb. Hur gammal var dietisten ungefär?

Jag fick bara kontakt med en diabetessjuksköterska men det var hon som gav råd på vårdcentralen. Jag hade inga förhöjda värden men hade väldigt jobbigt med blodsockersvängningar och en del annat trassel. När jag sa att jag blev panikhungrig till lunch så svarade hon bara "det blir jag med". När jag frågade om hon hade några råd till mig så svarade hon bara att "du kan ju det där redan" eller något åt det hållet.

Jag åt 4 måltider av 5 som i stort sett bestod av spannmål och bara protein till lunchen. Att jag som är såpass fysiskt aktiv behöver mer protein än så och en del annat borde hon ha kunnat hjälpa mig med.

Ja det var ju lite märkligt. En sådan sak borde ingå i utbildningen av dietister. BMI är ju en ganska trubbig mätmetod egentligen. Hon borde ju om inte annat kunna se på dig att du har stor muskelmassa. När jag läser ditt första inlägg får jag också intrycket av att dietisten du kom till faktiskt inte var så engagerad i sitt jobb. Hur gammal var dietisten ungefär?

Jag fick bara kontakt med en diabetessjuksköterska men det var hon som gav råd på vårdcentralen. Jag hade inga förhöjda värden men hade väldigt jobbigt med blodsockersvängningar och en del annat trassel. När jag sa att jag blev panikhungrig till lunch så svarade hon bara "det blir jag med". När jag frågade om hon hade några råd till mig så svarade hon bara att "du kan ju det där redan" eller något åt det hållet.

Jag åt 4 måltider av 5 som i stort sett bestod av spannmål och bara protein till lunchen. Att jag som är såpass fysiskt aktiv behöver mer protein än så och en del annat borde hon ha kunnat hjälpa mig med.

Ja, BMI är verkligen bara ett trubbigt instrument. Håller man på med sport och har muskler så blir det helt galet ganska snabbt. Hela elitserien i hocky ligger väl någonstans mellan övervikt och fetma.

Dietisten såg ut att vara rätt så ung, 25-30 kanske, jag fattar inte ens hur BMI kan vara intressant för höga kolesterolvärden?