Ekner

Mikrobiom och kryddor

Recommended Posts

Nån här som känner till hur F/B-kvoten påverkas av potenta kryddor som hot chili, wasabi, piri etc?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Ekner sade:

F/B-kvoten

Vad menas med detta?

I övrigt så kan jag härmed meddela att ingen mat som inte innehåller vitlök och/eller Capsaicin är värd att äta, förutom lutfisk!

• Haha 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Vad menas med detta?

Förhållandet mellan de två huvudstammarna bakterier i mag- tarmsystemet. Firmicutes/Bacteroidetes

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt vi äter påverkar väl tarmfloran på något sätt. Är det F eller B man vill ha överskott på ? Beror det på vad man vill uppnå?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tarmflora är mycket mer komplext än så. Det handlar inte bara om proportionerna mellan olika bakteriestammar utan också bland undergrupper. Dessutom har de egenskapen att de utbyter DNA mellan varandra så man måste DNA-testa dem för att veta vilka egenskaper de har. 

Det senaste verkar vara att bakterierna i microbiomet plockar upp RNA från växter vilket också påverkar hur de interagerar med sin värd.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-20 at 20:09, Zepp sade:

I övrigt så kan jag härmed meddela att ingen mat som inte innehåller vitlök och/eller Capsaicin är värd att äta, förutom lutfisk!

Liknande kan säkert många hävda men då bör det vara med yttersta måtta då vitlök, enligt min bestämda uppfattning, lätt kan fördärva de flesta annars kärleksfullt tillagde rätter.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Liknande kan säkert många hävda men då bör det vara med yttersta måtta då vitlök, enligt min bestämda uppfattning, lätt kan fördärva de flesta annars kärleksfullt tillagde rätter.

Prexis och det var därför som jag nämnde lutfisk som ett exempel, där tarvas det i stället nymald kryddpeppar och senap i såsen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg