DRAKULLA

Tarmparty?

Recommended Posts

15 minuter sedan, DRAKULLA sade:

"all inclusive"

Det borde vara något för Zepp , han är mycket för all inclusive. Fast han hade nog slängt i lite grönkål oxå.🤔

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, DRAKULLA sade:

en ask paradis kan funka(mångfald).

Nä, den innehåller ju palmolja vilkas plantager skövlas regnskog och inte kan du lita på certifieringen KRAV heller, det fuskas mycket i branschen. Jag rekommenderar att du planterar ett kakaoträd i växthuset och skördar dina egna bönor ... nä visst nä, det går ju inte för då måste du värma upp växthuset och till det krävs energi... Istället bör du fermentera gräs från egna trädgården. Då kallas det iofs ensilage och kan få kor att dyka upp för en smakbit. Det finns säkert nån expert som kan bevisa att det finns bakteriestammar som kan bryta ner cellulosan... Fast då får du förstås inte påstå att du äter LCHF...
Vad tror du om ett glas vatten?

Oj, nu var jag visst lite "sån" igen... Förlåt! ;)

• Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, jan öberg sade:

Sanningen är väl att ingen riktigt vet om tillförd probiotika fungerar, tog mig 5 min att googla och upptäcka att forskningen spretar åt olika håll ang tillförd probiotikas förträfflighet kanske man ska satsa på prebiotika för att maxa befintliga sk goda bakterier, vad vet jag  själv gör jag min egen kefir och mår bra av den ,brukar dricka kefiren lite modifierad direkt efter hård träning på gymmet och den fyller sin funktion, själv kommer jag från Österrike och där har vi ätit surkål i samband med måltid precis som vårat grannland Tyskland hur länge som helst bakåt i tiden och vi mår bra av det, om vi gav fan i bröd och öl så skulle vi må ännu bättre☺️

hälsningar janne

Utan veteskaplig förankring så tror jag att prebiotika/probiotika/fermenterade livsmedel gör litta samma sak.

Dvs det hör till ovanligheten att en enda basilusk når tjocktarmen.. utan det är snarare som så att dessa livsmedel gynnar även vår egen bakterieflora?

Samtidigt som jag läst att det är större chans att basilusker som gottat in sig i typ surkål/kimchi har större överlevnadschans, på en teoretisk bas iallafall iomed att typ kål/liknade livsmedel har fibrer som maggen inte kan smälta.. sk icke digesterbara fibrer.

Iallafall så är det gott med surkål!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, jan öberg sade:

Jätteintressant Ekner, vad kan jag läsa om dom stackars bakteriernas dödsmarsch

En bra forskningssammanställning har skrivits av Martina Johansson som heter "Magstarkt". En lättläst bok där hon samlat in resultat från stora delar av den oberoende forskareliten.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag växte upp åt vi mycket kefir och opastöriserad surkål till vardags. Jag hade sådan immunförsvar att jag aldrig blev förkyld. Jag minns att jag önskade bli sjuk för att slippa något obehagligt prov i skolan eller så. Om nu teorin att alla bakterier dör i magsyran stämmer hur fasingen ska vår tarmflora få chans att anpassas till maten vi äter? Kefir och surkål är ju en kombination av probiotika och prebiotika. Du skickar ner i tarmarna bakterierna tillsammans med den maten de äter. Sannolikheten att de överlever nerfärden är större. Så måste det väl vara när det gäller den maten våra förfäder åt i skogen. Den maten var ju inte steril, inte konserverad med bakteriedödande medel för att öka hylltiden. Bakterierna som befolkade växter och djur åkte med och tarmbakteriefloran anpassades därefter.

När ett barn föds vaginalt får den en första laddning av tarmbakterier från mamman på vägen ut. Menar man att dessa också dör när de hamnar i barnets magsura? Det stämmer ju inte. Samtidigt är mammans bakteriefloran är anpassad till mammans och barnets dna och till bådas kost. Fortsätter mamman ge barnet samma mat som hon själv äter förstärker man tarmbakteriernas livsduglighet. Ger hon sitt barn konserverad burkmat och välling från snabbköpet så blir det en annan femma.

Man utför en hel del bakterieforskning på så kallade bakteriefria möss. Dessa förlösas med kejsarsnitt och hålls i sterila miljöer. De är de mest stackars och deprimerade varelser. Tim Spector som har själv forskat på tarmbakterier och skrivit boken Matmyten påstår det i alla fall.

Man har behandlat patienter med svår diarré (c-diff infektion) genom att ge dem att dricka små mängder av bakterier från en annan person med frisk bakterieflora, helst en nära anhörig. Det skulle inte fungera som behandling om alla dessa bakterier dog i magsyran.

Om magsyran verkligen dödade alla bakterier skulle man inte drabbas av magsjukan på till exempel Indienresan. 

Det är möjligt att det inte finns många livsdugliga bakterier i den kefiren och yoghurten som produceras på fabrik. Jag har alltid undrat hur de får dessa att smaka exakt likadant. Bakterier lever på laktos/socker/fruktos och det produceras en hel del (mjölk)syra. Om man bara tillsätter laktobaciller till mjölk kommer det att bli surare ju länge de får arbeta. Mängden socker kommer att minska och mängden syra öka. Jag undrar om inte samma gäller vin (kanske med undantag för naturviner) då man använder sig av kemikalier som sätter stop för jäsningsprocessen. När det gäller yoghurt, fil och vin vill producenterna kanske undvika att dessa blir för sura misstänker jag.

Tim Spector har också experimenterat med franska opastöriserade ostar. Hans bakterieflora förändrades medan han höll på att äta dessa. Men när han slutade förändrades den igen. Man kan väl dra den slutsatsen att de bakterierna han planterade in behövde den maten som de föredrog. Slutade han mata dem så tog de andra bakterierna över, de som fortfarande fick sin mat levererat.

Jag tror att summan av kardemumman är att man måste få ner bakterier tillsammans med den maten de äter. Då kommer de att finnas kvar i tarmarna och bearbeta maten vi äter så att vi kan leva i en riktig symbios. Vi matar de, de producerar nyttigheter till oss och bekämpar inkräktare (från till ex Indienresan). Därav problemet med dyra bakterier på burk. Får de något mat levererat till sig?

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tilläggas att på 90-talet fanns det en studie då forskare från Skandinavien jämförde förekomsten av allergier i Norden och i Baltikum och kom fram till att barnen i Baltikum var mycket mindre allergiska. Jag minns att jag läste om det och att slutsatsen var att det berodde på att barnen i Baltikum åt mycket mer inlagd mat. Jag ryckte då på axlarna och förstod inte kopplingen. Fast jag var nyfiken på den studien eftersom det stämmer att barnen i Baltikum och i det övriga Sovjetunionen var inte alls lika allergiska som barnen var i Sverige. Jag har alltid undrat varför. Man kan ju inte påstå att inomhusmiljön eller utomhusmiljön var renare i Baltikum jämfört med Norden. 

Nu förstår jag kopplingen. Om surkål ska anses vara den inlagda maten de åt så kan man med säkerhet säga att bakterierna är inblandade här. Det kan också vara "bristen" på kemiska konserveringsmedel. Det var OK att brödet möglade fort och mjölken surnade. För mig betyder det att maten var färsk i högre grad. Man använde i högre grad de traditionella metoderna för konservering. Man saltade gurkan istället för att söta den och använda natriumbensoat. Gjorde man sylt så använde man bara socker. Sylten blir förstås mycket sötare men då äter man desto mindre av den, det är väl bra! Använder man vassle för konservering av grönsaker så låter man bakterierna att vakta sitt revir och det är dem man äter.

Jag tror att "bristen" på allergier berodde på att man i Baltikum hade begränsad tillgång till de moderna västerländska högteknologiska livsmedlen och följde den traditionella matlagningen på 80 och 90 talet.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att man tidigare också lyft att antroposofernas barn varit mindre sjuka (som förkylningar och sånt) och mindre allergiska. Sedan var jag läste det...? Kan ha varit hos Sanna Edhin (eller hennes böcker). Lite osäker där.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns att jag gjorde kopplingen till vår bacillskräck och renlighetsiver. Vi fick inte i oss tillräckligt med bakterier för att utveckla vårt immunförsvar.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Jag minns att jag gjorde kopplingen till vår bacillskräck och renlighetsiver. Vi fick inte i oss tillräckligt med bakterier för att utveckla vårt immunförsvar.

Visst, håller med! Men renlighetsivern betyder också att man använder rengöringsmedel i högre grad, gärna moderna sådana. Detta i sin tur (och med lite otur) betyder högre exponering för antibakteriella kemikalier. Dvs bakteriedödande medel kommer in inte bara genom födan men också genom inomhusmiljön. Barnet i sin utveckling går igenom en period då det absolut ska stoppa allt i munnen. I en naturlig miljö betyder det att jordbakterier och liknande åker in i munnen. I vår artificiella stadsmiljö åker istället rester av kemikalier in i munnen, jippi! Men det är rent i huset 🤨 😪

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan reagera negativt på t.ex opastöriserade ostar om jag äter för mycket, magen protesterat något djävulskt. Så livsmedel som är kanon för tarmfloran, kan ändå vara illa om de tillförs i "fel" magmiljö i för stor mängd. Samma sak med vissa typer av prebiotika eller fibrer, är kanon för magen egentligen, men när tarmen känslig och irriterad river det sönder som sandpapper. 

Vill man ha ett kul "tarmparty" med dans och skutt så är det nog bäst att jobba förebyggande, när magen redan känns hyfsat stabil, tänker jag. Att vara försiktig med kraftfulla grejer och öka på gradvis. Då får man ut mest av alla åtgärder och bakterieinfusioner. Jag behöver verkligen bli bättre på det själv, för när min mage är glad så börjar jag slarva ☺️ 

De flesta idag gör liksom tvärtom. De äter horribel livlös mat, för mycket stress, läkemedel och alkohol på det och maghälsan blir värre och värre och tarmfloran förtvinar. Men är inte förrän det blir helt outhärdligt som de agerar i ren panik och börjar bomba med t.ex probiotiska tillskott. Vilket i bästa fall är lika effektivt som att kasta ett glas vatten på en skogsbrand. 

Något annat jag lagt märke till är att nästan alla bekantas barn som fötts de senaste åren har diagnos. Är det inte någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så är det celiaki, allvarliga allergier eller barndiabetes. Rätt skrämmande utveckling. 

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En intressant teori från Georg W på Annikas blogg.

36
ee7dba48a9f03298b667165b43009d28?s=84&r=Georg W says:

Jag fick denna morgon en hypotes/vision, som jag helt enkelt måste få dela med er. Det är fullständigt off tonic, så jag ber om Annikas förlåtelse för detta? Och jag är sjukt nyfiken på vad Göran tycker?

Jag funderar på varför så många här ser så klart på den verklighet vi lever i. När så många människor på Jorden är totalförvirrade och ska bli veganer och nästan alla tror att djur frigör klimatgaser. Människor äter mat som skadar dom och ingen utom VI vet varför!

Min hypotes är att många av oss här har slutat med fluortandkräm! Vi har även slutat dricka fluorhaltigt vin. Kort sagt vi är fluormedvetna.

Fluor lägger sig som en dimma runt Tallkottskörteln och fluor samlas i alla körtlar. Men just Tallkotten, vi har i huvudet, vet vi, att den talar om för oss när man ska sova och många människor har sömnproblem.

Tallkotten är en urgammal symbol för kunskap/verklighetsanknytning. Den finns med i alla kulturer och civilisationer.

Vi har problem!!! Nästan hela världens befolkning är fluorförgiftade via sin tandkräm och som tillsats i vatten. Dessutom baserar vi idag byggnadsprodukter, färg och tapeter på fluormolekyler. Dessutom är kläder och inredning numera fluorbaserade.

Hela planeten är fluorförgiftade och Hitler säger att människor blir pacificerade och korkade av fluor. Han förstod att man kan kontrollera människor om man slår ut tallkotten!!!

Människor! Vi har problem! Vi måste stoppa fluorindustrin!!! Annars kommer mänskligheten att förlora förståndet av fluorförgiftning?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-02 at 15:49, Elinor sade:

Vill man ha ett kul "tarmparty" med dans och skutt

Ja, det kan bli lite för mycket vissa dagar då jag har ätit både syrade grönsaker, Kefir plus bönor och färska grönsaker...

Då blir det trumsolo och gas.....🤨

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Ja, det kan bli lite för mycket vissa dagar då jag har ätit både syrade grönsaker, Kefir plus bönor och färska grönsaker...

Då blir det trumsolo och gas.....🤨

Kanske inte är läge att träna på djupandningen när dom där sakerna intas😁

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Stackars Jack sade:

Kanske inte är läge att träna på djupandningen när dom där sakerna intas😁

Nej, det är nog bäst att vänta tills jag är i enrum😄.

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu