DRAKULLA

Tarmparty?

Recommended Posts

Du avslöjade just det gamla tricket att göra vin.

• Gilla 2
  • Tack! 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är nog vad som händer. Frukten bildar främst alkohol även om den mixas med grönsaker i fermenteringen. Om man blandar i frukt så bör man avbryta fermenteringen redan efter ett par dagar. Allt enligt Sandor Ellix Katz i The Art of Fermentation (sid 129). Däremot kan man stoppa jästaktiviteten med t.ex. stora mängder salt vilket man gör när man saltar in citroner. 

Referens och sent julklappstips för de som vill veta allt om fermentering och lite till: https://books.google.com/books/about/The_Art_of_Fermentation.html?hl=sv&id=-zmLa205d0QC 

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst kan det bildas alkohol när man jäser frukt. Den moderna frukten innehåller en del fruktos och är mycket söt. Det bildas lite alkohol också i kefiren.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, Tack !. Jag hade inget salt alls i detta experiment. Det har jag ju haft i alla tidigare fermenteringar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Okej, Tack !. Jag hade inget salt alls i detta experiment. Det har jag ju haft i alla tidigare fermenteringar.

Jag tror att det krävs lite mer salt än bara för smaksättning. Se här t.ex. http://matgeek.se/2013/04/08/marockanska-inlagda-citroner/ 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jösses! Den här julen kanske blir okej trots allt.....😀

Tar kefiren slut så kan du ju alltid fylla på med lite alkoholhaltig filmjölk... 

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Jag tror att det krävs lite mer salt än bara för smaksättning. Se här t.ex. http://matgeek.se/2013/04/08/marockanska-inlagda-citroner/ 

Nästa projekt blir nog marockanska citroner. Jag har ett eget citronträd i köket men just nu har det bara en citron så jag får inhandla några st.

Citroner har ju f.ö. många hälsofördelar. Jag mixar hela ekologiska citroner(med skal och kärnor) och fryser in i iskuber.

Det sägs vara oerhört hälsofrämjande.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bakterierna klarar tyvärr inte resan till tarmarna då magsyran effektivt avlivar dom. Sorry folks...

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Ekner sade:

Bakterierna klarar tyvärr inte resan till tarmarna då magsyran effektivt avlivar dom. Sorry folks...

Jag följer tipset från Dr. Eric Berg om att inta surkålen och kefiren efter maten eftersom ph-värdet då har ändrats och fler överlever resan

(man får kanske räkna med att de som är osnabba eller alkoholpåverkade simmar åt fel håll eller stryker med......😊).

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jag följer tipset från Dr. Eric Berg om att inta surkålen och kefiren efter maten eftersom ph-värdet då har ändrats och fler överlever resan

Det krävs enorma mängder bakterier för att några få ska klara resan.  Hur kan man vara säker på att så sker.
Dessutom är syrade prylar ett nytt inslag i människans historia, vi är inte genetiskt programmerade att äta sånt. Visserligen hör man talas om metoden som flera tusen år gammal och ser det då som legitimt, men dagens fabriksprocessade. och av industrin hyllade, trendprodukter vet vi inte ett skvatt om när det kommer till frågor som om där verkligen finns en enda levande bakterie.....nån här som låtit testa på labb?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Spelar det egentligen nån roll? Om man gillar det och märker positiva effekter är väl det viktigast?

Jo så är det. Det är en brutal överätning av fermenterade prylar till ingen större hälsonytta, men där finns givetvis andra suspekta ämnen och rejält med socker som kickar upp oss...

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Ekner sade:

där finns givetvis andra suspekta ämnen och rejält med socker som kickar upp oss...

Det är ju helt sant förstås! Red Bull ger oss vingar... :)

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, MariaF sade:

Det är ju helt sant förstås! Red Bull ger oss vingar... :)

Bara så ni vet, MariaF ljuger inte.😎

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, jala sade:

Bara så ni vet, MariaF ljuger inte

Så är det. Redbull är bättre för hälsan än fermenterat jox.

• Tack! 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekner! hur vet du 

16 timmar sedan, Ekner sade:

Jätteintressant Ekner, vad kan jag läsa om dom stackars bakteriernas dödsmarsch

hälsningar janne

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu för tiden är det ju ett problem med för lite magsyra... Kommer bakterierna igenom lättare då? :blink:

Ibland tycker jag att det är svårt att veta vem/vad man ska tro på.... Oavsett ämne tycks det finnas bevis för båda ytterligheter?
Lättare med en solförmörkelse, den tycks alla experter kunna enas om när den ska inträffa!

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående magsyra så bör man undvika att dricka mycket vatten/annan vätska före och/eller tillsammans med maten (även om det har varit ett gammalt lågkalori/bantningstips för att hålla sig ohungrig) just av den anledningen att man då späder ut magsyran vilket försämrar enzymer som bryter ner maten.

Såå... logiskt sett borde det gälla vice versa när man vill bjuda in alla små godingar hela vägen ner till tarmarna🙂

Och det är som sagt även bra att satsa på mycket prebiotika. Mångfald, mångfald, mångfald är ledordet. Har läst några böcker i ämnet och en så bred repertoar som möjligt är det som förespråkas. Michael Mosley skriver t.ex att vi gärna kan försöka äta 20-30 olika sorters grönsaker/bär/frukt/bönor/(fullkorn) per vecka, vilket kan vara en utmaning. Detta för att få så många olika sorters fibrer(prebiotika)som möjligt. Det är alltså inte mängden grönsaker/fibrer totalt sett utan mångfalden och att variera. 

Ett bekvämt sätt att få till variationen är att fermentera grönsaker och då blanda så många olika grönsaker man kan i samma burk🙂.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Ekner sade:

Jo så är det. Det är en brutal överätning av fermenterade prylar till ingen större hälsonytta, men där finns givetvis andra suspekta ämnen och rejält med socker som kickar upp oss...

Japp, dags att dra ner på mörk choklad, åtminstone som probiotika, inte många bakterier vid liv där inte 😉 

Dessutom slipper jag lära mig att äta oliver. Tack! 

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Japp, dags att dra ner på mörk choklad, åtminstone som probiotika, inte många bakterier vid liv där inte 😉 

Nej då, det finns sätt att kringgå det där. Gör så här:

Ta en stor glasburk och fyll den med choklad av många olika sorter, kanske en ask paradis kan funka(mångfald).

Fyll på med vatten, fermentera i max två dagar(alkoholvarning) och du har fått "all inclusive".......😉

• Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg