Jump to content

Svullen och större mage,vad göra?

Sara123

Recommended Posts

Kört LCHF i 8 månader. Kläderna börjar bli trånga och rullar ner i midjan. Vad händer? Magen är bullig och svullen sedan nån månad men mer senaste veckorna. Har stått relativt still i vikt under hela den här tiden 8mån, nåt kg ner som sen gått upp igen. Har testat periodisk fasta under flera månader, har testat utan mejeriprodukter en dryg månad. Tränar styrka och promenerar några gånger i veckan. Äter oftast kring 20-30 kolhydrater om inte mindre.... ökade för ett tag sen på fettmängden för jag insåg att jag låg för lågt på det och höll mig aldrig mätt till nästa mål... men den ändringen gjorde jag då denna svullna magen redan var på plats så just fettmängden borde inte vara orsaken.

Vad gör jag för fel? Vad ska jag göra? 

Oj, vad svårt att gissa när vi inte vet vad du äter.... Men av mängden kolhydrater gissar jag att du äter en del grönsaker? Vissa matvaror, kål tex, kan ge gasbildning men det kan även vara andra saker som just du är känslig mot. Kan du rada upp några exempel på hur du brukar äta?

• Like 1

8 timmar sedan, Sara123 sade:

Vad gör jag för fel? Vad ska jag göra? 

Berätta för oss vad du äter. Du måste även tänka på att det skall vara kvalitet på det du äter. Du kanske måste nolla dina kolhydrater tills du kommer i fas med vad din kropp tycker att du skall vara.

Äter inga spannmål. Jo jag försöker äta bra med grönsaker men oftast är det som jag nämnde mindre än 20 kolhydrater. 20-30 är liksom maximalt och då har jag verklige  kämpat. Äter ren mat, inga halvfabrikat förutom ibland vissa såser. Men äter oftast antingen gröt på massa smör och kokosmjöl till frukost eller en typ "fettkaffe" fast med kakao iställer för kaffe. Lunch och middag blir nån slags protein och så försöker jag äta gröbt till vilket brukar variera mellan spenat, blomkåls och broccoligratäng, avokado, vaxbönor och haricot vertes. Typ så. Och så nån sås eller att jag har på smör eller kokos/mct-olja. Detta är nån typ av standarddag men ibland kan jag äta en lchf-fröknäcke med massa pålägg eller nåt enklare om det krisar med tid. Äter inga mellanmål, ibland nån fettbomb eller ostbit ifall jag känner att fettintaget inte varit klocrent den dagen.

Har i perioder räknat i lifesum på inrådan av folk härifrån bland annat, i syfte att se om jag felberäknar eller gör nåt fel liksom upptäckte ex att jag ofta åt för lite fett så har ökat det vilket hjälpte mot hunger jag gick omkring med, så nu känns de tre målen jag äter jättebra och jag klarar mig på dem utan mellis. Kolhydrater och proteiner hamnade per automatik alltid bra.

Är 164 lång, väger 68 nu och vill väga 60.. brukade väga 60 innan graviditeterna och fick mig tillbaka dit efter, men sen började jag plugga och slarva med maten och gick upp 6kg. Började då med lchf och körde strikt i första 2-3 månaderna helt utan effekt. Testade då även utan mejerier som inte gav nån skillnad.fick tips att jag borde äta mer grönsaker så kämpar på med den biten fortfarande men det hjälper inte hur duktig jag än är känns det som. Och nu på senaste går vikten dessutom uppåt och magen sväller. Och nej jag är inte gravid. Om det då vore muskler som vägde skulle det kanske kvitta men detta är liksom deg... och det har inte försvunnit med varken kost eller träning så tänker att nåt i kosten måste justeras. 

• Like 1

Är magen spänd (jag uppfattade ditt första inlägg så) eller mjuk? Är du mjuk/fläskig i övrigt eller ligger allt på magen i så fall?
Har det hänt nåt sedan svullnaderna började? Är du stressad?

Jag tänker på två saker, primärt hormoner, sekundärt inflammation.
Hormonell störning kan göra att man är normalviktig men fläskig och beroende på var fläsket sitter kan göra det svårt att bli slank. Martina Johansson gjorde ett inlägg om hormonell fettinlagring för ett drygt år sen, https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ I synnerhet stresshormoner sätter fettet på magen (fast annorlunda än svullnad pga gas).
Sen inflammation... det kan också få kroppen att svullna upp men inte minst göra det svårt att bli av med kilon. Tänker att du kanske börjat med nåt som irriterar tarmen ifall du känner att det primärt är svullnad snarare än fettinlagring...?

• Like 1

2 timmar sedan, Sara123 sade:

nu på senaste går vikten dessutom uppåt och magen sväller. Och nej jag är inte gravid. Om det då vore muskler som vägde skulle det kanske kvitta men detta är liksom deg... och det har inte försvunnit med varken kost eller träning så tänker att nåt i kosten måste justeras.

I ditt läge så skulle jag plocka bort grönsakerna och nolla kolhydraterna. Se vad som händer. Sedan kan man försiktigt lägga till lite för att se vad man tål och inte tål.

Magen är aldrig jättespänd men tror det är en kombo av att den till viss del spänd och en del fläsk... känner mig dock aldrig gasig och tömningen funkar bra.

En aning stress kan finnas pga småbarn och studier, men det konstiga är att senaste månaderna har jag känt mig så ostressad för vi har haft det så lugnt i skolan, och då blir detta med magen värre samtidift så känns som skumt att det skulle vara det...

Hormoner känns svårt att avgöra. Hade för ett år sen pmds som jag har avhjälpt med vitaminer och har inga besvär alls. Har bra sköldkörtelvärden med. Äter dock extra jod och även alger för att få upp energin som jag tycker är låg. Det hjälper men energin är inte på topp och det har den inte varit på många år, sen långt innan barnen...

Ska kolla in Martinas inlägg.

• Like 1

3 minutes ago, jala said:

I ditt läge så skulle jag plocka bort grönsakerna och nolla kolhydraterna. Se vad som händer. Sedan kan man försiktigt lägga till lite för att se vad man tål och inte tål.

Ja men det är svårt tycker jag att nolla helt. Man vill som blanda fettet med nånting. Har du nå tips?

45 minuter sedan, Sara123 sade:

Ja men det är svårt tycker jag att nolla helt. Man vill som blanda fettet med nånting. Har du nå tips?

Om du tycker att du behöver extra fett utöver det fett som finns på köttet som du äter så kan du ta en tsk kokosfett i munnen då och då. Du får testa dig fram. Stek köttet i smör och häll fettet över köttbiten när den ligger på tallriken. Råbiff med äggula. Kom hem till mig så kan jag visa hur man gör 🙃😁😎🤔

Nu fick jag backa lite... och läsa om. Förstår jag det rätt att du har LCHF:at i 8mån utan någon viktnedgång alls? Och den sista tiden har magen svullnat? Och du har ca 8kg du vill bli av med?

Det är imponerande att du fortsatt utan synliga resultat men det finns vissa som råkar ut för det; som gör "allt rätt" och ändå inte får resultat... :(
Kan du testa att göra nåt snarlikt men annorlunda? Skippa kokosgröten och äta typ middag till alla mål? Kött/kyckling/fisk, fett och grönt, t ex. Tung styrka ska vara bra, kör du det (få reps på nära maxvikt)? 

• Like 1

Ja precis. Men jag tycker liksom det känns mer hälsosamt att äta lchf än annan kost för jag har alltid blivit trött och illamående av socker så det åt jag ändå sällan. Men mackor kunde jag leva på förut, pga det är så enkelt att ta sig en macka. Men nä, känns bättre med lchf. Så kommer inte sluta ändå, men såklart jag gärna skulle vilja få de  där effekten alla får, för jag har som du säkert förstod inte direkt fått varken ner vikten eller fått upp energi nivåerna heller... så jo man blir ju frustrerad. Jag fuskar liksom aldrig heller.

Kokosgröten är en rätt ny frukost jag testar litegrann. Även den där fettchokladgrejen jag skrev om är lite ny. Har kört antingen periodisk fasta utan frukost eller ibland kaffe med grädde men eftersom en del sa att det blev för mycket mejerier på en dag så skippade jag gräddkaffet (gillar inte fettkaffe med smör och kokosolja). Har lite dåligt med tid att äta frukost på morgon pga småbarn som äter på förskolan så dom ska inte äta och det blir stökigt om jag äter då. Vill helst ha nåt jag kan ta i termosen och dricka på skolan.

Yes jag tränar kettlebells så är lite det tänket. Få reps och så tungt som möjligt. Men satsar ju inte på typ ett enda lyft utan det blir oftast att jag kör tabatatimer och jobbar 20sek,vila 10 i 8reps och sen byter muskelgrupp.

• Like 1

Nu kanske jag är lite insnöad men jag är tillbaka i det hormonella spåret igen... Förklimakteriet startar i 35-årsåldern, kan det vara med och ställa till det för dig? Allt hormonellt hänger ju ihop och balansen är ett finlir. Stress skapar kortisol, som därmed minskar progesteon som skapar obalans (östrogendominans)... Fast det kanske inte förklarar svullnaden men kan påverka utebliven viktnedgång... (Nu spånar jag, tänker medan jag skriver...)

• Like 2

Ja jo jag är 37 så inte omöjligt, men hur vet man? Fick som sagt pmds (som var heeelt sjuk. 3v som en galning och 1-2v normal varje månad) efter mensen kom tillbaka efter andra dottern, vilket är ett drygt år sen, men var snabb på felsöka och behandlar det med zink, magnesium, b-vitaminkomplex och d-vitamin vilket gör att jag inte har några symptom alls. Så hormonellt är det väl de bitarna jag tänker på. Annars vet jag inte för jag är inte så påläst på nåt annat knom hormonvärlden än isf sköldkörtelhormoner.

• Like 1

5 timmar sedan, Ekner sade:

Klarar man inte LCHF kan det bero på inflammerat tarmsystem. Kanske dags för en tarmläkning?

Fast har man en inflammation i tarmen så brukar det ge mer symptom än tjock och bullig mage ju. Det känns att ha en tarminflammation. Det är uppstötningar&halsbränna, smärta i samband med och efter måltid, gaser, mindre angenäma toabesök, illamående o.v.s. Till och med en låggradig inflammation i tarmen,  innebär att toa + äta mat ger någon form av obehag.

Kan lika gärna vara hormonellt eller hormonell obalans, vilket inte är helt ovanligt när man stressar eller börjar närma sig förklimakteriet. Då lagrar kroppen på sig vätska och det har en tendens att lägga sig på kvinnors magar, av någon outgrundlig och irriterande anledning. Jag går upp en hel trosstorlek dagarna innan mens, så om jag hade hormonell obalans 24/7 så skulle det nog krävas en XXL gördel tillslut för att hålla in vätskebuken 😳

• Like 1

Ja det där stämmer ju inte in på mig. Men den hormonella biten börjar däremot kännas mycket trolig. Sen hur man listar ut vad man exakt ska göra vet jag inte alls. Försöka sänka stressen ska jag jobba på, ex med träning och vila men pga plugg och småbarn är jag i ett halvbegränsat läge och stressen kommer finnas där mer eller mindre hur jag än gör.... men hur kan man balansera hormonerna i övrigt?

• Like 1

9 timmar sedan, MariaF sade:

PMDS ligger, vad jag förstår, inom ramen för inflammation... och det är dessutom hormonellt... Hm... Ska fortsätta grunna lite... och släppa fram de andra som kanske har fler idéer som kan tillföra något.

Facebook har en grupp för kvinnor som har pmds besvär.

@Sara123 Nu har jag sovit på saken. Jag är inte alls någon expert, jobbar med helt andra saker än hälsa tillvardags men älskar att nörda in mig i hälsofrågor. Bara så du vet. :) Och jag är kvar bland hormonerna.

Eftersom du inte har någon/har låg energi sedan länge och inte gått ner i vikt tyder det på att din fettförbränning inte funkar. (Oj, vilken Einstein-slutsats..! ;)) Om fettförbränningen funkar har vi tillgång till hela vårt förråd av energi och det är det många som går keto (80E% fett, 15-20E% protein) beskriver som att de är så oförskämt pigga. Du äter LCHF men det funkar inte för dig. Antingen gör du då "fel" eller så är det inte DIN nyckel. Du går inte upp heller, vad jag förstår så då borde det vara en bra start.
Du tränar styrka och lågintensivt (promenader) och det hjälper/räcker inte heller trots att du gör det i kombination med LCHF. Alltså borde det vara samma sak där, antingen gör du "fel" eller så är det inte heller DIN nyckel.
PMDS har du läkt (?) eller i alla fall lyckats dämpa med tillskott.

Att vara förälder är att vara stressad, åtminstone i perioder. Att studera, samma sak. Ibland kommer reaktionerna först efteråt.
Som jag skrev tidigare hänger kortisol ihop med progesteron. Om progesteronet minskar, vilket det börjar göra naturligt i förklimakteriet ändå, så skapas östrogendominans, dvs östrogenet ligger högt i förhållande till progesteron. Många med PMS har detta problem redan i yngre år och ju mer inflammation i kroppen, desto värre blir det. Kortisol i sin tur låser fettet till magen.
Jag fortsätter alltså göra en koppling mellan dina besvär av PMDS, brist på viktnedgång och ditt magfett. Om du söker hos Martina Johansson på PMS så kommer en lång rad intressanta inlägg, inte bara om PMS utan även om kortisol och inflammation. Båda hennes böcker Hormonbibeln och Hormonbibeln 2.0 (om kvinnohormoner) ger mycket kött på benen. Likaså har hon i höst släppt boken Inflammation tillsammans med Ralf Sundberg. Louise Edlund, http://www.louiseedlund.se, har också en hel del intressant info på detta tema.
Fettförbränningen är också hormonell. Det fick jag insikt i när min egen kropp började förvandlas formmässigt (skrev alltså om det i en tråd med namnet Overweight vs Overfat). Men även min mage sitter som berget (kortisol...). För att hjälpa fettförbränning finns två träningsvarianter som vad jag förstår är effektivast; lågpuls typ MAF (maximum aerobic funcion, aningen intensivare än promenader för de flesta) vilket tar mycket tid, och HIIT, högintensiv träning i korta intervaller nära maxpuls (större skaderisk). Tung styrka ska som sagt också vara bra men inte lika effektiv som HIIT för just fettförbränningen (råder lite delade meningar om detta). Problemet med HIIT är att de flesta antingen tränar för lågintensivt vid intervallerna (man ska i början köra 4x30s så nära maxpuls man kan, 3ggr/v) eller kör för många gånger pass i veckan vilket skapar stress/överträning. Ben Greenfield har skrivit bra om detta.
Det är nog vad jag har att tillföra... Jag har valt att inte skicka med en massa länkar för alla namn/uttryck är ju sökbara ändå.
Önskar dig varmt lycka till på din fortsatta resa!

• Like 1
  • Thanks 2

10 timmar sedan, Sara123 sade:

Jag har inte de besvären Ekner

Strålskada? Långvarig exponering för wifi, mobiltelefon, dect, surfplattor, elektriska fält i sovrummet.
Allt detta har potential att stressa immunsystemet och ge hormonstörningar och i värsta fall...tarmläckage

• Confused 1

Åh Wow. Tack MariaF. 😀 Jag brukar köra tabata ibland och det är ju hiit. Dock 8x20sek. Borde kanske köra mer sånt då. Ska låna Martinas böcker och se om jag för ordning på det hormonella,  har bara läst hennes Ketoguiden förut. Tycker hon skriver bra men ofta lämnas frågetecken då hon verkar ta för givet att alla fattar allt, och när man frågar henne får man snäsiga svar. Men kanske står utförligare i böckerna.

• Like 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Facebook har grupper för allt; vissa är bra, andra mindre bra och ytterligare andra helt kass... ;)

Kan vara värt att testa då det handlar om låst grupp endast för femala personer som har problem pms. Martina skriver om det    och ketogen kost för att komma över besvären.

7 minuter sedan, Sara123 sade:

men ofta lämnas frågetecken

Ofta kan man komma vidare bara man får ett ord eller uttryck att haka tag i. Jag blir irriterad när vissa författare förenklar så man inte får veta vad de korrekta uttrycken är. Där är Martina en av de bättre.

• Like 2

Jo jag är med i alla de stora pms-grupperna redan och var där jag fick tips om att behandla med vitaminerna jag skrev ovan.  Som jag ätit i lite mindre än ett år redan och som hjälper. Lchf äter jag delvis också för att stabilisera hormonerna men hade även önskat mer energi och få bort några kilon runt magen nen de två sistnämnda uteblir tyvärr. Och jag är av tron att lchf passar alla men att det är nåt annat som stör när det inte funkar. Jag vet att jag äter "rätt" och har inte en massa dolda kolhydrater jag inte vet om att jag äter, men däremot kan ju olika varianter av lchf passa olika kroppar tänker jag, strikt/liberal/mejerifritt osv... dock har jag testat alla dessa tre varianter och ser inte nån skillnad. Så nåt hormonellt då som stör. Ev delar av pmsen som fortfarande åker runt därinne även om jag inte känner av de uppenbara pms-besvären, och/eller stress och kortisol, vilket ju också påverkar pms...och stress finns så det är troligtvis en stor del i det.. 

Återstår bara att få till en sänkt stress då, eller nåt mer? Och finns det nåt mer än träning jag kan göra för att hjälpa stressen? Beställde ashwagandharot som skulle göra en mer baranserad. Förväntar mig inga underverk men kanske dett hjälper litegrann iaf. Andra tips?

• Like 1

Har haft lite svårare med insomningen ett par månader så äter nu melatonin till kvällen. Lägger mig 22. Vaknar vissa nätter av barn som dyker upp, men inte varje natt. Vaknar lätt om det är nåt barn som gråter men som sagt det är inte alla nätter. Känner mig aldrig utvilad när jag vaknar. Blir ofta väckt 06.30 av ungarna. Även idag när alla plötsligt sov till 8.00 var jag inte utvilad trots ostörd natt, kanske mer utvilad än annars men inte tillräckligt...

Kan inte sova dagtid, jag somnar liksom inte hur jag än försöker. Om jag sover dagtid nån enstaka gång brukar jag oftast må nästan illa efteråt så gillar inte att somna på dagen.

Körde ett sånt armband ett tag som registrerar sömnen. Brukade visa ca 2-2.5h djup sömn och resten lätt sömn.

Hmm. Intressant. Då konstaterar jag att du är stressad. Som småbarnsförälder kan man inte hinna med allt. Man måste skala ner på sina aktiviteter. Det finns tid sen. Barnen först. 

Vad gäller melatoninet. Så tar du en genväg som inte är helt bra. Melatonin "bakas" av serotonin som "bakas" av tryptofan, en aminosyra som finns i animaliskt protein och vissa grönsaker. Om du går direkt på melatonin missar du att få de goda effekterna av serotonin, må bra hormonet. När vi stressar och är inflammerade stjäl andra processer tryptofanet (the tryptophan steal) och vi går tomt på serotonin och därefter på melatonin och vi börjar sova dåligt. Kvinnor lär desutom tillverka 30% mindre serotonin än män i genomsnitt och i en del av cykeln blir det nästan tomt. 

Sömnen är en jätteviktig del av stresshanteringen och den måste fungera. Jag tänker att om du kunde omorganisera ditt liv en del (stressa ner) och öka på tryptofanintaget kanske vi får igång serotoninet och sen melatoninet och därmed sömnen. Om jag var du skulle jag ta paus från tränandet. Det stressar kroppen i sig och planerandet och det dåliga samvetet stressar också. Tycker det verkar stressigt med frukosten och kosthållningen överhuvudtaget kan vi göra nåt år den? Kan du tänka dig kokta ägg med smör på jobbet? Sen tänker jag på fett-chokladen, den borde trigga insulin och stänga fettförbränningen redan genom sin smak och lukt. Läs Martin Ingvar, Hjärnkoll på vikten. 

För bästa serotoninupptag ät protein och B2;, lever, kalkon, lamm, spenat, svamp, sparris, rös sallad, alger, pumpafrön, ägg, mandel, vild lax. 

Källa om serotonin: Dr Ben Lynch, Dirty Genes. 

• Like 2
  • Thanks 1

Oj intressant. Men kan man äta tryptofan då och få sömnhjälpen direkt eller är det nåt som tar tid för att fylla upp tomma depåer av seratonin försteller nåt? Känner att jag inte bara kan skippa melatoninet nu för då blir det ingen sömn alls.

Ang träning så är det mer en fristad där jag får komma bort och ha egentid, och dåligt samvete har jag inte för ungarna är ju isf med pappan så dom går det uingen nöd på. 

Ang maten så pluggar jag och har visserligen tillgång till kyl men inget mer, så man får ta med egna bestick och vad man behöver, finns micro där och inget mer... så är begränsad till värmbara matlådor på lunchen. Är inget jättefan av ägg så ägg med smör känns som jag kanske kan tänka mig som nödlösning om jag är i en krissituation men inte en standardmåltid...

Ang trigga insulinet med fettchokladen. Jag har noll sötsug, jag tänkte att det hängde ihop men det kanske det inte gör? Äter väldigt sällan ersättningsgodis i lchf-stil för jag har verkligen inget sug efter sånt. Dricker jag nån enstaka gång cola zero så triggar inte det nåt sötsug heller.

Ang alger äter jag 1msk spirulina och 1msk chlorella i pulverform varje dag. Har börjat för nån vecka sen nu men drack det för några år sen å minns att jag blev piggare då så har börjat om nu.

• Like 1

24 minuter sedan, Sara123 sade:

Men kan man äta tryptofan då och få sömnhjälpen direkt eller är det nåt som tar tid för att fylla upp tomma depåer av seratonin försteller nåt?

Tryptofan finns som tillskott eller i t ex pumpafrön. Annars kan du satsa på 5-htp (tillskott) som är steget mellan tryptofan och serotonin.

• Like 1

Jo jag har ätit 5-htp på kvällen en period men för liten effekt för att hjälpa nu när jag fått dessa problem. Åt då även L-phenylalamin för att öka seratoninet. Detta var när jag hade som värst pmds i början och tyckte dessa två hjälpte mig då, åt de dagar jag mådde sämst. Sen när jag samtidigt ätit zink, Magnesium, b-vit och d-vit ett tag så var det som att kroppen balanserades och så länge jag äter dessa vitaminer slipper jag pmdsen.

Men 5-htp tycker jag har för otydlig effekt nät det gäller insomning. Och har inte vågat kombinera med melatoninet eftersom det kanske blir för mycket melatonin då?

• Confused 1

Jag tar 5-htp på morgonen för att skapa serotonin och inte melatonin. Har mer än tillräckligt av melatonin så här års... Men... Hm... du mixtrar en del, eller hur? Frågan är vad som är orsak och verkan..? Har du gjort nåt blodtest nångång? Eller hormontest typ DUTCH?
Jag tror inte du kan fixa en sak i taget, jag tror du behöver ett helhetsgrepp. Och det är ju inte helt lätt.

• Like 2

5-htp är väl bra när man har nedsatt förmåga att bygga om tryptofanet men om inte skulle jag satsa på tryptofanet. Och ägg! Ägg är den riktiga hälsokosten. Du måste helt enkelt lära dig tycka om. Med smör och salt är det delikat. 

Sockersug och insulinsläpp hänger inte nödvändigtvis ihop på det sättet. Bara för att du inte känner sockersug betyder det inte att du inte släpper insulin vid exponering för sött. 

Jag undrar om du inte också kan ha en trög omsättning av adrenalin, noradrenalin och östrogen, det är samma systemfamilj. I så fall är kolin (choline) en väldigt viktig hjälp. Finns naturligt i ..... Ägg. Och som tablett eller pulver. Behövs en dos uppemot vad 4 ägg ger per dag. Återigen: Ben Lynch. 

• Like 3

Jo jag har läst och läst och fått tips och läst och sen testat olika. Äter även jod och selen för att stimulera sköldkörteln. Har värden inom normala nivåer men känner ändå stor effekt på energin av jodet. Selen omvandlar t4 till t3.

Har bara gjort de klassiska blodtesrer de tar på vårdcentralen och de hittar inga fel på mig.

Kan jag ta tryptofan på morgonen även om jag tar melatonin på kvällen? Iaf under en övergångsperiod? Hur mycket tryptofan? Är det en sån man behöver mta större dos av i början pga stora brister i kroppen och att man kan minska sen eller hur ska man tänka där.

Hur vet man om man har brist på adrenalin etc? 

Jo men nog kan jag kanske få i mig nåt ägg här och där men supertaggad blir jag ju inte 😂 är ett ägg i kokosgröten jag äter till frukost. Kanske går kläcka i ett i min alg-shake med, gör det nåt om det är rått?

Tuuusen tack för ert engagemang för övrigt. Känns så skönt att ha nån att bolla ideer med, känns som vi är nåt på spåren 😀

• Like 2

Det är inte det att man har brist på adrenalin utan snarare att man inte bygger om det man har till nästa steg med särskilt stor fart. Detsamma med östrogen. Om adrenalinet ligger kvar, så att säga, är det svårt att komma till ro. Det måste omsättas. 

På tryptofanburken står att man tar det för att bättra på sömnen. Du får väl prova att ta det vid annan tid och se. Dosen får man också justera tills det får effekt, sen justera ner och upp enligt Ben Lynchs "pulse method". Lika dåligt att ta för mycket eller när man inte behöver som att ta för lite. 

Ägg. Hjälper det dig om det bara är gulan du behöver ? Rå äggula är bäst då är de goda sakerna kvar oförstörda. Värme förstör många vitaminer. Kör två råa äggulor i algshaken. 

Den där kokosgröten skulle jag skipp, jag gissar att den har en söt lukt / smak ävenom relativt lite kolisar. Jag tror att en god regel är att helt nolla kolisarna till frukosten, frukosten sätter agendan för resten av dagen, och bäst är nog egentligen att skippa den helt. Kokos kan också trigga intolerans och allergi (nöt - lektiner) som skulle kunna vara en anledning till svullnaden. 

• Like 2

Ok. Men jag lyckas inte hitta att köpa tryptofan i sverige?

Jag ska testa med ägg i shaken.

I morse körde jag ett ägg i fettchokladen och ingen gröt. Chokladen innehåller ingen sötning så den är ganska besk.... kakao, smör,mctolja, varmt vatten. Och idag ett ägg och 1msk kollagen blev det.

• Like 1

Du kan äta mat som innehåller tryptofan istället: 😉 lever, kalkon, lamm, spenat, svamp, sparris, röd sallad, alger, pumpafrön, ägg, mandel, vild lax. 

Rent tryptofan klassas som läkemedel i Sverige (alltså fungerar det...). I Sverige får man köpa det i annan form, som del av nåt annat, tex pumpakärnprotein.

Import från annat EU-land som inte klassar det som läkemedel fungerar också. Däremot fungerar inte import från icke EU land - fastnar i tullen. Sök runt på den engelska stavningen på EU sajter.  

Jag tänker också på att du verkar göra en del omvägar förbi riktig mat. Har vi ett problem där ? Kött, fisk, ägg, grönsaker - som man dessutom måste tugga vilket sätter igång magsyra och enzymer som är jätteviktigt. Shaker, gröter och drycker är ju istort sett färdigtuggat det blir inte mycket syra och enzym. Utan syra och enzym så bryts maten inte ner av syra och enzym utan av bakterierna i tarmen och då blir det massor med bla gaser som man känner sig svullen av. 

• Like 1

1 timme sedan, Sara123 sade:

Men jag lyckas inte hitta att köpa tryptofan i sverige?

Bodystore tror jag säljer L-Tryptofan. Likaså MoodMama.se som även har andra substanser för det hormonella, GABA, DHEA, Progesteron mm och annat mot PMS/PMDS.

• Thanks 1

Ok. Nä det är bara till frukost jag äter så eftersom jag inte har varken ork eller tid att äta en långdragen frukost. Sätter jag mig ner och äter nåt hoppar ungarna på mig så det blir liksom stresspåslag x1000. 

Övriga mål äter jag vanlig mat. Kött, grönsaker, fett och ibland ägg 😉

• Like 1