Sara123

Svullen och större mage,vad göra?

Recommended Posts

Bra. Vad är det egentligen för filosofi bakom det där dagisupplägget. Verkar inte optimalt för dig. Varför ska det vara bra för barnen ? Ni kanske alla skulle må bra av att äta riktigt god omelett hemma först. Det är väl bara bröd och saftsoppa ändå på dagis ?? Dagis kan väl inte diktera hur ni ska göra.   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nädå men jag vill slippa stiga upp så tidigt, så jag uppskattar att de äter på dagis. Pappan lämnar på morgonen men dom åker bara en kort stund före mig så finns ingen direkt tid över ändå. Dom äter fil eller gröt och hårdmacka där. Som det är nu är ändå så optimalt det går få under omständigheterna känner jag. Jag har för övrigt aldrig varit en frukostperson utan har under några år kämpat att lära mig äta nåt på morgonen, viljet jag den gjort ibland men inte alltid. Innan lchf kunde jag dock gärna skippa frukost pga jag var inte hungrig förrns 10tiden drygt och då kunde jag bita ihop en timme tills lunchen. Så vela mitt liv i princip har jag levt enligt periodisk fasta utan att göra det medvetet.  Numera, sen lchf är jag alltid hungrig på förmiddan, kanske inte direkt jag vaknar men innan lunch är jag dödshungrig så nåt måste jag äta på morgonsidan. Och pga barnen helst i en mugg så tänker dom att det är kaffe och låter mig ha det för mig själv 😂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket äter du - hur stora portioner? Tar du om? Jag skulle kunna tänka mig att du gjorde en enkel, tråkig meny som du håller dig till i ca 6-8 veckor. Dvs över två mens-perioder. Om du äter samma saker - även om det är tråkigt så får du bättre koll på hur mycket energi du får i dig från kolhydrater, protein o fett. Vid varje måltid äter du så att du blir mätt men inte övermätt. Skippa alla typer av mellanmål. Strunta i smarriga recept även om de är lchf, ät så enkel o ren mat som du kan. Håll dig till 2-3 måltider per dag. Låt bli Alla typer av sädesslag. Även s k glutenfria produkter. Kan vara av värde att veta hur mycket energi/kalorier du får i dig varje dag. Ibland verkar det som att många omedvetet drar ner så mycket på maten att de får i sig för litet energi - brukar leda till hunger och att man står stilla i vikt.

Det blir tydligt hur energifördelningen är i din kost om du följer enkla principer. Börja föra en matdagbok där du skriver om hur maten funkar - om du är mätt tillräckligt länge och där du också för in eventuella viktförändringar.

Man behöver inte motionera en massa om man äter enl lchf för att uppleva att man går ner i vikt. Promenera och något pass i veckan kanske räcker. Undvik att sitta - stå och gå så mycket du kan i vardagen. 

Är det mycket problem med magen och det bara fortsätter - gå till läkare på Vc och gör också en gyn-kontroll. 

Får man bra koll på vad man äter brukar hormonella problem också bli lättare för många

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack men trackat maten har jag gjort i omgångar och har bra koll. Det jag upptäckt är att jag ibland har för lite fett vissa måltider så försöker få i  mer av det. 

Målet är nu 200g fett pga många säger att det är en bra riktlinje och lättare att hålla mättnaden, bla martina johansson säger detta och tips jag fått i tidigare trådar här.

På bilderna nedan ser du först hur min plan ser ut, dock mer fett ska jag äta men det går inte ställa in rätt nivå i appen så den ska jag överskrida med flit. Protein går ibland lite över och ibland under, men på ett ungefär. Kolhydrater går i princip alltid under.

Förut åt jag kring 1600kcal och då främst mindre fett. Vart aldrig mätt nog att klara mig till nästa mål. Kring 2000kcal som jac äter nu funkar bättre.

Screenshot_20181227-175626_Lifesum~01.jpg

Screenshot_20181227-175649_Lifesum~01.jpg

Screenshot_20181227-175615_Lifesum~01.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För litet fett är inget obetydligt problem. Det och allmänt lågt kaloriinnehåll är inte bra - ställer kroppen i svältläge och kroppen håller hårt fast i övervikten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä jag vet. Men jag hade ätit bra med fett i början med lchf och sen slutat räkna kcal, och omedvetet hade jag minskat fettintaget genom att följa lchfrecept på nätet.... jag får typ i princip ha en pöl av smält smör eller kokosolja som är kvar efter resten av maten är uppäten som jag typ får tvinga i mig i slutet för att komma upp i 200g per dag. Att ha en extra klick sås eller en msk smör ger ju typ ingenting för fettmängden om jag ska upp i 200g. Det är skitsvårt! Men de dagar jag lyckas mår jag också bäst. Undrar hur andra löser detta problem. Jag är inte rädd för fett i maten men dricka rent smör skippar jag helst. Vill få det inblandat i maten eller såsen på nåt vis.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan alla säger dessutom att man INTE ska ha i extra fett utan man ska bara äta fullfeta produkter, sen säger dom att de är mätta på 2 mål om dagen. HUR är det ens möjligt? När jag åt ca 1600kcal om dagen åt jag fullfeta produkter med mycket sås och lite extra fett, 3 mål om dagen och mättnaden höll inte till nästa mål. Jag får inte ihop hur folk äter riktigt för att få ihop fettet?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får slicka i dig! Finns många sätt att få i sig fett. Ät kallt smör i små kuber tillsammans med några mandlar. Skär ost och hyvla smör som du lägger på och formar sen allt till en rulle. Hårdkoka 3 ägg som när de fortfarande är varma hackas grovt och skiva över smör med osthyvel. Svartpeppar o salt samt litet hackad persilja eller dill.  För mig är det fullfeta produkter + extra smör, kokosfett, ghee varje dag, varje måltid. 

Om jag inte äter tillräckligt med fett så är jag hungrig och kolhydratsugen - fett is da "shit".😋

Jag har aldrig hört att man inte ska/kan äta så mycket extra fett man vill. Låter litet konstigt i mina öron. - Men det är naturligtvis inget man MÅSTE.  Det är ju kolhydrater som är problemet - de kan man 0-a!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag VILL ju äta fett och gillar fett men flytande smör helt rent känns inte gött...

Dina förslag, tänkte du de som på sidan om maten som ett tillbehör? För mellis ska man ju helst undvika.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill liksom ha mat som ser ut som mat, inte dränkt i en soppa av smör så det rinner längs hakan när man äter. Sen får maten i övrigt vara hur fet som helst om du fattar. Är inte rädd för fettet men vill ju att maten ska vara god med och se ut som en vanlig rätt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du problem med att mat måste se ut på något visst sätt? Om du ska gå all in just nu så får du nog släppa ideerna om att maten ska vara snygg. 

Jag äter ägg-smörrätten till frukost med litet te att dricka till - står mig utan några som helst mellanmål i ca 5-6 timmar. Dricker bara kaffe med grädde mellan målen. Sedan kvällsmat.

Som frukost kan man variera med omelett  på grädde och ägg stekt i smör, man kan ta ost/smörrullar till om man tycker /stekta ägg o bacon eller biffar från kvällen innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maten behöver inte vara det minsta snygg, vill bara att fettmängden ska sugas upp i övriga maten och inte bli en soppa runtom som jag måste dricka efteråt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till middag - fisk eller någon sorts kött med ört- eller vitlökssmör - blir supergott o mättande. När du tror att du tagit lagom - dubbla mängden. Så gör jag. Har finfina värden och går ner i vikt   eller som nu  - håller vikten lagom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt lifesum. Skulle jag behöva äta 250g smör för att komma upp i 200g fett på en dag. Ok det är lite fett i köttet med men inte mycket. Skulle ju bli en riktig soppa att ha på typ 83gram smör på varje måltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Sara123 sade:

Maten behöver inte vara det minsta snygg, vill bara att fettmängden ska sugas upp i övriga maten och inte bli en soppa runtom som jag måste dricka efteråt. 

Prexis.. aså jag är lixom inte det endaste rädd för feta matvaror eller att tillsätta smör, cocosolja eller olivolja, till den mat jag lagar!

Men jag tvärvägrar att fucking äta/dricka mat som  badar i fett, dvs jag använder oftast sk feta matvaror till att börja med, tillsätter rikligt med smör eller cocosfett om så behövs samt gärna olivolja på grönisarna!

Dvs ibland blir det lite extra fettigt på tallriken.. är jag extra sugen/hungrig kan jag skopa upp det,  eller mer ovanligt slicka  av tallriken, men som regel så går överskottet av fett ner i avloppet via diskmaskinen!

Dvs jag är mer inne på om du äter vuxna portioner?

Och hur  f*n definerar man då det?

Jag har iallafall min definition, dvs när jag äter så skall jag först o främst bli mätt, det är nr1, dvs jag får lov att  äta så att jag blir tillfreds!

Nr 0 iförsig det skall vara gott/smakligt.. inga j*vla grejer som simmar i olja/fett, eller är helt j*vla fettbefriade!

Dvs jag blir varken mätt eller tillfreds  av att äta smör med sked, det mest troliga vore att jag blev illamående?

Nu så har jag inte testat ett så drakoniskt kostupplägg och har heller inga som helst ambitioner att testa heller.. men detta är då ett litet LCHF-bantningsknep/för att få in mer fett-macrodelar i kosten/den dagliga matrutinen.. dvs fettkaffe/fettte/fettkako/what ever man fördrar på morgonen.

Dvs de drar i sig kaffe med smör och eller cocosfett på morgonkvisten, som frukost, själv tycker jag att man kan vänta med frukost tills 12-13 på dagen, men vi är alla olika och jag är morgontrött!

Iallafall.. på LCHF med hög andel fett i kosten så räcker det med max två måltider per dag, för alla som får lov att styra sin dag själva, ibland hinner  man inte med mer än en måltid om dagen, då brukar det bara leda till att man äter max två måltider nästa dag.

Inte nog med det.. vissa dagar i en västerländsk kontext så hampar det sig att man inte ens har tid att äta en endaste måltid den dagen.. halleluja, då kalllas det för fasta!

Jag säger bara som så, det beror på kontext, kön, social status, barn, en massa annat, dvs hyperstressade högutbildade överavlönade person har främst fördelar av att fasta, medans lågavlönade kroppsarbetande/ofta lika utsatt för stress/men av annan typ får vara lite petigare på att få i sig riktig mat/tillräckligt med vila/återhämtning/rekreation/osv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men precis så Zepp! Dricka smör då blir man ju illamående, men nog funkar det med lite "smörspad" i mindre mängd nån gång men det mesta ska liksom in i maten.

Haha vuxenportion 😂 lät gulligt i sammanhanget bara. Jao jag äter ju rätt mängd protein iaf så kan ju som inte öka det mer.... äter väl på ett ungefär handmodellen som indikation.

Vissa säger att fyll på med grönt så du blir mätt, andra äter carnivore och blir mätta ändå. (Och hur får man i sig fett med carnivore för en köttbit kan ju inte suga upp en massa fett och inga gröna tillbehör som suger upp det heller)  Jag har liksom koll på lchf-upplägget i teorin, men får inte ihop det i verkligheten just när det kommer till fettnivåerna och i samband med det -att hålla mig mätt och få energi. Och ska jag äta mer protein så blir jag säkert mättare men då säger ju all lchf-teori att då går man ju inte ner i vikt... 

Så ja. Jag får inte riktigt ihop det i praktiken. Skulle mer än gärna skippa frukost men sen jag började med lchf är jag alltså MER hungrig på morgonen än före lchf hur nu det är möjligt? Och hur rättar jag isf till det så jag slipper frullen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Sara123 sade:

Tack men trackat maten har jag gjort i omgångar och har bra koll. Det jag upptäckt är att jag ibland har för lite fett vissa måltider så försöker få i  mer av det. 

Målet är nu 200g fett pga många säger att det är en bra riktlinje och lättare att hålla mättnaden, bla martina johansson säger detta och tips jag fått i tidigare trådar här.

På bilderna nedan ser du först hur min plan ser ut, dock mer fett ska jag äta men det går inte ställa in rätt nivå i appen så den ska jag överskrida med flit. Protein går ibland lite över och ibland under, men på ett ungefär. Kolhydrater går i princip alltid under.

Förut åt jag kring 1600kcal och då främst mindre fett. Vart aldrig mätt nog att klara mig till nästa mål. Kring 2000kcal som jac äter nu funkar bättre.

Screenshot_20181227-175626_Lifesum~01.jpg

Screenshot_20181227-175649_Lifesum~01.jpg

Screenshot_20181227-175615_Lifesum~01.jpg

Men om jag frågar som såå, vad har du för indikationer  på att Strikt LCHF är det som kommer  att lösa alla dina problem?

Och märk väl, jag vill inte ens påstå eller antyda att du har några som helst problem förutom att du lever i en västerländsk kontext, dvs som vi andra, "which is  an upphill battle againste midle age and not so much teennager any more"!

Dvs förr eller senare.. helst senare om man får lov att välja och man valt föräldrar med goda gener, så kommer enns leverne att summeras inom ens egen kropp, dvs det  var längesedan man fick näring från ens moders moderkaka/bröstmjölk och senare iallafall en tredjedel från skolmåltiderna/jag vet de som hellre köpte godis än att äta på skolan!

Asåå, asså, for sure, kalorireduktion is da shit, man går ner i vikt.. grejen är att det kan vem som helst göra utan att förstå ett skit om näringskära eller homeostas.. eller något annat heller för  den delen för det är så himla uppenbart att det blir  en tautologi, dvs en uppenbar förklaring på macronivå, men det säger lixom inte ett skit om hur just du skall äta/hur mycket/hur ofta/eller vad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Sara123 sade:

mycket sås och lite extra fett, 3 mål om dagen och mättnaden höll inte till nästa mål. Jag får inte ihop hur folk äter riktigt för att få ihop fettet?

Visst kan det verka som om kickilotta är stenhårt principfast. I verkligheten  representerar hon helt enkelt den typ av personlighet, som sätter sig in i de metabola funktionerna bakom problemen runt kosten och genomför det hon föresatt sig. Det är bara att beundra!

Var och en av oss kan dock ha olika fysiologiska förutsättningar som kan underlätta eller försvåra för oss att direkt lyckas. Själv har jag valt metoden att dagligen fasta 16-17 timmar  dvs. äta frukost av sociala skäl och efter några timmar middag. Ett stort mål alltså. Av sociala skäl kan det bli en kopp te på kvällen och kanske en avokado med havssalt delad på min fru och mig. Hunger känner jag bara på morgonen alltså utan problem i den vägen, dessutom har jag utan kamp därigenom kunnat hålla vikten under plus minus ½ kilo och BMI=23 under mer än ett halvår.

Sen får man räkna med att kroppen i hög grad är listig och agerar, om den känner att förändringar sker som kan riskera överlevnaden - en slags instinkt som ibland motverkar det vi vill. När det gäller strävan efter att gå ner i vikt finns ett enzym som reglerar nedbrytningen av fett (AMBK). Det brukar fungera väl under en period men fettförbränningen kan plötsligt stanna upp - kroppens säkerhetsventil att spara på den lagrade energin i form av fett. Vem vet, kanske kroppen har inbyggt räkneverk som räknar förbrukat antal fettceller som inte får överskridas. Det kan t.ex. inträffa om man belastar kroppen med alltför lång fasta.

Nyligen har man kunnat kostatera att under fastan (eller under överträning) ett annat enzym (TBK1) initieras, som hindrar AMBK-enzymet att verka. Det gör att  fettförbränningen upphör. Det är fenomenet vi hör talas om under olika studier som visar bra viktsnedgång under något år men med en utplanande effekt därefter. 

P.S.

Såg att du talade om att öka kolhydraterna i kosten. För att tillfredsställa kroppens celler med de ämnen (spårämnen, vitaminer) som grönsaker ger, måste det till ganska stora mängder grönsaker, de är ju kolhydrater men sällan särskilt sockerbildande. Absolut inte rotfrukter typ potatis. I värsta fall får du ta kosttillskott särskilt i form av spårmetaller. D3-vitamin, magnesium, omega 3 tar du redan men behöver lägga till K2-vitamin som man ofta lider brist på. Gärna C-vitamin - hur har du det med B12?

Suverän mat är inälvsmat typ lever och njure. Hur ser du på sånt?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp,  många har sagt att jag borde testa öka kolhydrarerna och köra normal eller liberal och se hur kroppen reagerar,  men jag vet knappt hur jag ska göra det, vill ju inte äta spannmål. Är det typ rotsaker jag ska blanda in isf eller vad? Äter ju en del grönt redan men är inte så superbra på få i mig grönt så att öka den biten är för mig klurigt... hamnar liksom på typ 10 nettokolhydrater om dagen hur jag än gör, lite mer om jag dricker kaffe för då måste jag ha grädde i. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Sara123 sade:

Zepp,  många har sagt att jag borde testa öka kolhydrarerna och köra normal eller liberal och se hur kroppen reagerar,  men jag vet knappt hur jag ska göra det, vill ju inte äta spannmål. Är det typ rotsaker jag ska blanda in isf eller vad? Äter ju en del grönt redan men är inte så superbra på få i mig grönt så att öka den biten är för mig klurigt... hamnar liksom på typ 10 nettokolhydrater om dagen hur jag än gör, lite mer om jag dricker kaffe för då måste jag ha grädde i. 

Först får du lära dig gå innan du kan springa, skilj  på 10-20 gram kolhydrater per dag och 10-20 E% kolhydrater!

Häng inte upp dig på siffror.. kaffe med grädde är bättre än kaffe med socker och grädde, allra bäst är svart kaffe utan något till, LCHF-bantningsknepet är kaffe med fett.. ofta då cocosfett.. i stället för frukost, men det är lixom hardcore!

Testa gärna att öka kolisarna, gärna uppemot 10-20 E% K, helst då grönisar av väldans många slag/gärna kål och/eller bönor, det har ingen blivit fet av tidigare!

Rotfrukter; rädisor, majrova, kålrot, rättika, rödbeta, finns fler, ät dem obegränsat som tillbehör till dina måltider, likaså alla sorter av gröna blad, dvs du tröttnar på att tugga innan du blir mätt om du skulle få för dig att leva på sådant!

Varvid det krävs dels en rejäl portion protein samt fett!

Dvs var framförallt inte rädd för protein i form utav kött/fisk/fågel, det är det macronutrientlivsmedel som ger mest mättnad och sällan används för energi, det är främst byggnadssten, varvid det då krävs fett för energi/kalorier!

Sen så nämner jag potatis, typ 15-16/100, grejen är när man väl kommit dit hän, det är sällan ide att koka en (1) potatis, såvida man inte kokar något annat samtidigt!

Iallafall en potatis på cirka 50 gram ger då ungefär 8 gram kolisar, det är inte hela världen och du äter väl knappast kokt potatis till frukost?

Jag tycker personligen inte att det är mödan värt utan jag offrar då hellre min lekamen på kolisar från främst grönsaker, kål, lök, sallad, tomater, gurka, sparris, gröna ärtor, bönor, typ!

Aså skall du hålla på att räkna kalorier/macronutrieneter så måste du först o främst komma fram till en normostatisk diet, dvs komma fram till vilka kalorier/macronutrieneter du behöver för att vara viktstabil över en längre period, det är skitjobbigt och forskarna som sysslar med koststudier har ett helvete med det,  för ändrar de på det ena så förändras även homeostasen och därmed oxå aptit, hunger, sug och allt möjligt annat!

Såå, vi utgår från att du är en rätt normal frisk kvinna som kräver cirka 2000 kcal per dag, dvs du lever ett rätt normalt liv tränar inte på elitnivå osv!

Då är det 2000 Kcal du kan börja räkna med, dvs din kropp kommer fortsättningsvis dra cirka  2000 Kcal, trixet är  att få till en matordning som gör att du äter mindre än du gör av med, samtidigt som kroppen har full frihet att ta utav dina fettlager, emellan måltiderna.

För det första så skall du ha klart för dig att det mesta du äter lagras, för du har bara några få gram macronutrienter i blodet samtidigt, så fiffigt är det, för annars skulle blodet bestå utav socker med pommes, köttfärs och berneassås, vilket det inte gör!

Sådå kommer vi till det knepiga, dvs  det knepiga att förstå, dvs det du åt nyss, säg cirka 600-1000 Kcal, det mesta är lagrat.. det är lixom halva ditt dagsbehov av kalorier och förhoppningsvis om du åt varierat stora delar av ditt mineral och vitaminbehov/spårämnen!

Enkel matte, då räcker det ett halvt dygn, dvs det räcker att du äter en sådan måltid till och så är du på plus minus-noll!

Såå, två måltider per dag, fullvuxna måltider med alla tillbehör är idealet, starta med tre, på cirka 600 Kcal, men äter du frukost så skall den bestå utav äggobacon typ, inga lättfrukostar, då kan du lika gärna hoppa över den och vänta till lunch!

Och det är där fettkaffet kommer in, dvs "de" vill inte bryta fettförbräningen/fastan från natten, grejen är bara att det då blir externt fett via munnen som förbränns, så jag garanterar inte att det är framgångsrikt annat än för diabetiker som behöver hålla ner blodsockret.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Jag tror jag hängde med på det mesta. 

En hel del brist på aptit måste jag ju säga att jag lider av. Inget känns kul. Och längtar inte efter typ bröd eller nåt så det är därför inget känns kul utan det är liksom all mat typ. Skulle helst äta lyxmat isf, typ kött och hemgjord bea men känns som det skulle bli dyrt att äta finkött hela månaden, och finbea går inte ha med sig på skolan i matlåda för den blir hård i kylen och skär sig i micron även om jag bara värmer lite, så det går bort. Köttet blir inte heller direkt toppen i micron.

Men hur funkar det där 10-20 E%? Vad innebär det i praktiken?

Ang fettkaffe. Jag har aldrig lärt mig dricka kaffe, men kaffe latte med stevia och mycket mjölk/grädde går bra. Fettkaffe går inte alls. Är därför jag kört med 2msk kakao, 30g smör och 1 msk mct-olja. En sån kopp på morgonen brukar hålla mig levande fram till lunch. Är detta ok och likvärdigt med fettkaffe eller vad är det som skiljer för funktionen i annat fall?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då dyker jag upp igen .. Förstår helt det du säger om problemet att få i fett. När jag började pratades det om korv med +80% fett, har jag ännu inte hittat, och ost innehåller max 35%, tex. Kan inte säga att jag lyckas jättebra men några knep har jag. Jag använder inte smör utan ren smörolja - gee dvs utan proteinet och sockret - 100% fett. Till frukost .... ta da - ägg ... som jag tillagar som scrambled eggs, dvs jag smälter upp till 4 msk gee sen i med två ägg som jag vispar så det blir en äggsmet med gee, det fiffiga är att äggen suger upp fettet så det blir inte väldigt fettsåsigt, men man får inte steka på för länge för det finns en punkt när fettet lämnar äggsmeten igen och flyter omkring. 

Nästa trick är buljong, eller soppa. Antingen gör jag egen buljong på resterna av söndagsmiddagen (kyckling) eller köper standard ekologisk buljong, dvs buljong som är i formen av gele, kan vara svårt att hitta utanför Stockholm. I buljongen lägger jag ner grönsaker, kött och ..... smälter ner gee och olivolja i försvarlig mängd. Det blir en utmärkt soppa och en god fettkälla. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen blir det en egen ruta om mjölk och stevia. Stevia smakar sött och då går insulinet igång - fettförbränningen stannar. Mjölk och grädde innehåller laktos, smakar sött och (bummer) innehåller proteinet vassle som är en riktig insulintrigger - fettförbränningen stannar. Jag säger att samma går för kakao. Alltså; lägg ner mejerier med protein och laktos, lägg ner sötning, lägg ner kakao. 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också svårt att få i mig rent fett. Har alltid tyckt fettkappan är vidrig. Är som en geggig vit massa, som liksom växer i munnen. Möjligen kan jag äta det om man steker/friterar så hårt att det blir som ett krispigt chips. Tycker det är småäckligt att äta rent smör med, främst om det stått framme, smält lite och luktar😓

Buljonger och varma drycker är ett bra sätt att lätt få i sig fett, tycker jag i alla fall. Jag brukar dricka t.ex fett-te om jag behöver extra. Blir så stissig och stressad om jag bälgar fettkaffe på tom mage. Kör örtte, grönt eller roibois med en massa kallpressad kokosolja och eventuellt en skvätt rödmjölk/grädde. Kanske inte det mest upphetsande, men man blir lite mätt och betydligt trevligare än att tvinga i sig smör med en sked till middag. 

Lagar man soppor, grytor eller wok är det också lätt att ha i extra fett, utan att det känns alltför grisigt/flottigt.

Annars är det ju bara att hålla för näsan, tugga och svälja ner fettet med vatten. Jag brukar tänka att det är som "medicin"😁

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg