Recommended Posts

52 minuter sedan, Tr0llet sade:

Jag är urusel på att äta grönskar, för jag tycker oftast att det inte är gott. 

Då vet du i varje fall att en av de viktigaste punkterna på din agenda utgörs av grönsaker. Sådana måste du få i dig ganska stora mängder av, för att kunna ge kroppens celler det de vill ha - ett av de viktiga momenten framöver. I värsta fall får du köra med tillskott i pillerform (spårmetaller). 

En bra rekommendation är att byta ut det vanliga bordssaltet mot havssalt - där har du över 90 olika typer av salt vid sidan av natriumkloriden. Observera att dina celler vill ha fyra gånger så mycket kaliumsalt som natriumsalt för att kunna fungera bra. Obalans mellan natrium/kalium ger t.ex. förhöjt blodtryck.

Lösenordet är BALANS! Inte bara när det gäller Natrium/kalium utan vad gäller kalcium, magnesium, D-vitamin, B12 resp. förhållander omega 3/omega 6 fettsyor (1:1) för att minska kroppens inflammation, vätska etc. Du kommer snart att bli expert på din kropp och känna kilona rasa. Väg dig ofta, gärna två gånger i veckan. Blodtrycksmätare har du väl redan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Då vet du i varje fall att en av de viktigaste punkterna på din agenda utgörs av grönsaker. Sådana måste du få i dig ganska stora mängder av, för att kunna ge kroppens celler det de vill ha - ett av de viktiga momenten framöver. I värsta fall får du köra med tillskott i pillerform (spårmetaller). 

En bra rekommendation är att byta ut det vanliga bordssaltet mot havssalt - där har du över 90 olika typer av salt vid sidan av natriumkloriden. Observera att dina celler vill ha fyra gånger så mycket kaliumsalt som natriumsalt för att kunna fungera bra. Obalans mellan natrium/kalium ger t.ex. förhöjt blodtryck.

Lösenordet är BALANS! Inte bara när det gäller Natrium/kalium utan vad gäller kalcium, magnesium, D-vitamin, B12 resp. förhållander omega 3/omega 6 fettsyor (1:1) för att minska kroppens inflammation, vätska etc. Du kommer snart att bli expert på din kropp och känna kilona rasa. Väg dig ofta, gärna två gånger i veckan. Blodtrycksmätare har du väl redan.

Tack för tipsen. Då jag sköter om mig äter jag omega3 och d-vit. Magnesium använder jag i sprayform och b-vit tar jag i perioder.

Jag måste se hurudant salt jag har. Eller egentligen köpa en kvarn, för jag har flera paket grovt havssalt hemma. (Jag har haft hjärnsläpp då jag handlat och släpat hem salt i överflöd 🙄

Då jag gick ner med lchf förra gången sjönk blodtrycket så jag var yr ofta. JÄTTEyr. Det har också med saltet att göra, eller hur? Fast vi får se hur kroppen reagerar nu. Jag tycker att jag minns att folk rekommenderade att man tar extra salt i vatten om man är yr. Jag har ingen rr-mätare, men dom är ju inte så dyra.. 

Jo, jag ska satsa på grönsaker. Det är annorlunda nu, för hälsan känns så viktig. Inte bara att gå ner i vikt. 

Får ser hur jag gör med vågen. Den är så brutalt ärlig att jag inte vill låtsas om den för tillfället. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tr0llet sade:

Får ser hur jag gör med vågen. Den är så brutalt ärlig att jag inte vill låtsas om den för tillfället.

Vågen är ett mätvektyg, måttbandet ett annat. Se vågen som det grova, ungefärliga, verktyget. Du vill bli slank, inte nödvändigtvis lätt, eller hur? Man kan vara lätt men ändå fläskig (tro mig...). Och du ska ju ändå bli av med kilona nu så varför inte väga och mäta? Då kan du ha koll under resan och i slutändan gotta dig åt resultatet. :) Att mäta är att veta, som nån (jesper?) brukar skriva.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, MariaF sade:

Du vill bli slank, inte nödvändigtvis lätt, eller hur?

Precis! Jag struntar egentligen i vad vågen visar, bara jag är slank, stark och kan röra mig lätt. Det är faktiskt mera fråga om hur kroppen känns, än hur den ser ut, även om jag också gärna vill SE så snygg ut som jag kan. Jag är fåfäng, men jag tänker att det är en motivator mera än ett problem :) Men, om det känns rätt ser det också rätt ut. 

På nyårsdagen stiger jag på vågen och mäter mig också 😱 Det är ju sant att det ger mig en möjlighet att följa med framsteg och det sporrar ju en vidare. Jag tänker också skriva ut alla mått och siffror i min dagbok.

För tillfället läser jag Martina J:s blogg. Hon hjälpte mig förra gången då jag förtvivlade över att jag inte gick ner i vikt. Hennes råd hjälpte mig över det sista hindret. Hon poängterar nuförtiden ännu mera hälsa än bara vikt, vilket ju faktiskt passar mig mycket bra. Jag tror ändå att jag kommer att prioritera snabb viktnedgång i början, och tänker mera på hälsan sen då jag är på väg. Martina skriver att ketos ger långsam viktnedgång, men är bäst för hälsan. Jag vill nog ändå fort ner i vikt så att jag ser och känner resultat som hjälper mig att fokusera på målet: hälsa och välmående.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundering

Ska jag slänga in lite långfasta i början av januari? För att rivstarta och komma igång ordentlig.. Det skulle alltså vara fråga om ett dygn eller lite drygt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Tr0llet sade:

Hon poängterar nuförtiden ännu mera hälsa än bara vikt, vilket ju faktiskt passar mig mycket bra.

Det var det jag förälskade mig i hos Dr Maffetone... (Han med MAF som inte bara är träning.) Visserligen är hans utgångspunkt att man inte kan träna för superduperultralånglopp om man inte har hälsan, men just den holistiska synen i en uttjatad floskel som Hälsan-framför-Allt... :wub:

EDIT: Det var konceptet jag förälskade mig i, kanske jag ska förtydliga... ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, MariaF sade:

Det var det jag förälskade mig i hos Dr Maffetone... (Han med MAF som inte bara är träning.) Visserligen är hans utgångspunkt att man inte kan träna för superduperultralånglopp om man inte har hälsan, men just den holistiska synen i en uttjatad floskel som Hälsan-framför-Allt... :wub:

Jag har kikat på hans hemsida, men hittar inte hur jag ska träna. Jag förstår tanken, jag har själv tränat löpning för ett antal år sedan. Jag sprang sönder mina ben, så jag kan bara springa på riktigt mjukt, alltså typ på skogsstigar. Jag vet egentligen inte vad problemet är, men om jag springer på hårt underlag blir vader och vrister sjuka, stela och hårda och jag kan inte böja fötterna ordentligt. Jag har diskbråck (men det verkar vara rätt ok sedan några månader tillbaka 🤞), artros och inflammationer lite här och där. Jag tränade styrka. Mitt motto var faktiskt no pain, no gain. Och det är såååå inte sant. Med smärta mister man ALLT. Men med vettig träning kan jag ju lindra symtom och må bättre.

Jag studerar hälsovetenskap för tillfället och den holistiska synen är  roten till det goda, har jag lärt mig :) Vi behöver även den biomedicinska kunskapen, inte bara den  humanistiska. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh... nu får jag en chans att dra alltihop igen... :wub: Jag terroriserade forumet ett tag... :D (Jag behöver det för mig själv med nu, har kört postural träning hela hösten men drar igång maffandet igen nu. Vill samla fler halvmaror.)

På med pulsband och ut och gå/spring. Utgå från formeln 180 minus fysisk ålder som din eftersträvnadsvärda maxpuls och träna så mycket du hinner, gärna varje dag i början. (Han rekommenderar normalt 6 dagar/v men bara om man är stressfri i övrigt, dvs inga garage att städa, inga deadlines på jobbet osv och absolut inte tulla på sömnen.) Värm upp ca 15min initialt (öka pulsen i steg) och varva ner ca 10min på slutet. Håll dig så nära den 180-ålder-pulsen som möjligt i form av springa eller gå efter uppvärminingen (skidor/cykel/stavgång funkar också). Skogen ökar, enligt min erfarenhet, pulsen så det blir mer gå men gör underverk för våra posturala muskler. Och nöta asfalt kan ju kvitta.

Det som på hans sida kallas White Papers beskriver metoden och ev. undantag.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, Tr0llet sade:

På nyårsdagen stiger jag på vågen och mäter mig också 😱 

Glöm inte att ta en bild också, för att dokumentera utgångsläget.  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker: var snäll mot dig själv. Bli inte ledsen och sur på dig själv om siffran på vågen inte är vad du tycker den borde vara. Konstatera, acceptera, och säg "jaha, nu ska vi fixa det här!" (dvs du och din kropp; ni ska vara kompisar och hjälpas åt).

Se till att ha kul. Se till att äta bra. Njut. Tanken är ju att du ska må bra, inte bara sedan.

Planera, ha strategier för när saker inte funkar som du tänkt dig.

(och, eftersom så många missförstår ordet snäll: det betyder förstås inte att ligga i soffan och äta choklad - det är alls inte snällt 🙂 )

Och skriv här, för det brukar faktiskt underlätta...både att man får råd, och att man sätter ord på vad man gör.

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Glöm inte att ta en bild också, för att dokumentera utgångsläget.  

😱 Usch.

Men ja, det är ju trevligt att se på skillnaden sen i mars, typ 🙌🏃‍♀️💃

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Effie sade:

Jag tycker: var snäll mot dig själv. Bli inte ledsen och sur på dig själv om siffran på vågen inte är vad du tycker den borde vara. Konstatera, acceptera, och säg "jaha, nu ska vi fixa det här!" (dvs du och din kropp; ni ska vara kompisar och hjälpas åt).

Se till att ha kul. Se till att äta bra. Njut. Tanken är ju att du ska må bra, inte bara sedan.

Planera, ha strategier för när saker inte funkar som du tänkt dig.

(och, eftersom så många missförstår ordet snäll: det betyder förstås inte att ligga i soffan och äta choklad - det är alls inte snällt 🙂 )

Och skriv här, för det brukar faktiskt underlätta...både att man får råd, och att man sätter ord på vad man gör.

Tack för det, Effie. Det är sant. Det är viktigt att vara snäll och förlåtande mot sig själv också. Jag försöker komma bort från tanken på att maten ska vara en njutning, för det fungerar inte för mig. Jag försöker komma ihåg att maten ska vara näring. Sen blir jag ju inte sur om den dessutom smakar gott, men det är inte huvudsyftet. Jag förstår vad du menar med "snällt". 

Jag tror också att det kommer att hjälpa mig att skriva här 👍

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Utgå från formeln 180 minus fysisk ålder som din eftersträvnadsvärda maxpuls och träna så mycket du hinner, gärna varje dag i början. (Han rekommenderar normalt 6 dagar/v men bara om man är stressfri i övrigt, dvs inga garage att städa, inga deadlines på jobbet osv och absolut inte tulla på sömnen.) Värm upp ca 15min initialt (öka pulsen i steg) och varva ner ca 10min på slutet. Håll dig så nära den 180-ålder-pulsen som möjligt i form av springa eller gå efter uppvärminingen (skidor/cykel/stavgång funkar också). Skogen ökar, enligt min erfarenhet, pulsen så det blir mer gå men gör underverk för våra posturala muskler. Och nöta asfalt kan ju kvitta.

Ok. Jag var just på tur i skogen med hundarna, pulsen var nog mycket, mycket högre än 138... Jag joggade lite ibland, bara för att hundarna skulle få hålla sitt tempo, och snön och föret gör ju att pulsen säkert var på 180, om inte tidvis över också. 

Men jag ska ha fettförbränningen som målsättning. Jag gjorde alla tester på dr Phils hemsida, risken var "high" på alla delområden. Men det motiverar mig bara ännu mera.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Tr0llet sade:

Då jag gick ner med lchf förra gången sjönk blodtrycket så jag var yr ofta. JÄTTEyr. Det har också med saltet att göra, eller hur?

Det kan finnas många skäl till yrseln men saltet är en. Du vet den enskilda cellens förmåga att pumpa bra saker in och dåliga ut sker med varje cells eget pumpsystem som drivs med kalium/natrium (fyra gånger mer kalium på insidan än natrium på utsidan). Om den balansen blir fel eller absolutmängden är för hög eller för låg, funkar inte pumpen tillräckligt bra, vilket gör att hjärtat får order att som kompensation öka trycket för att säkra flödet av näring och avskräde - detta för var och en av människokroppens 30 000 miljarder celler (30 000 000 000 000).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Nils Engström sade:

Det kan finnas många skäl till yrseln men saltet är en. Du vet den enskilda cellens förmåga att pumpa bra saker in och dåliga ut sker med varje cells eget pumpsystem som drivs med kalium/natrium (fyra gånger mer kalium på insidan än natrium på utsidan). Om den balansen blir fel eller absolutmängden är för hög eller för låg, funkar inte pumpen tillräckligt bra, vilket gör att hjärtat får order att som kompensation öka trycket för att säkra flödet av näring och avskräde - detta för var och en av människokroppens 30 000 miljarder celler (30 000 000 000 000).

Tack, Nils. Jag läste i Martinas blogg hur många ton mat som passerar vår kropp under vår livstid. Det och mängden celler som ska näras av den näringen som finns i maten ger ett annat perspektiv över hur viktigt det är att äta mat av god kvalitet. Oftast tänker man ju bara på det man äter i stunden, eller dagen eller kanske veckan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började dagen med att äta choklad. Inte allt som fanns, utan "några" bitar. Det fanns alltså mycket kvar. Jag kastade bort allt och alla pepparkakor hamnade i komposten. Jag har ett paket med tårtdeg i frysen, undrar om jag skulle kasta det också, eller erbjuda det åt någon annan som använder det... Jag har inget annat hemma, inte ens frukt.

Jag visste att det går så här, att jag inte kommer att vänta till nyår innan jag kör igång. Jag känner mig ledsen över att ta farväl av socker och processad mat som kickar så fort den hamnar i munnen, men jag hjälper mig själv genom att tänka att inget egentligen är förbjudet. Jag får äta fast ett paket socker om dagen om jag vill, ingen hindrar mig. Valet är mitt.

Det andra alternativet är att hitta något annat att njuta av och sköta om både kropp och psyke genom att äta hälsosamt. 

Fördelarna:

1. Jag gör något för min hälsa, något som inte går att mäta i pengar. 

2. Jag har lättare att röra mig bara av att gå ner i vikt. Det leder till att det är roligare att röra på sig och som resultat rör jag mera på mig. Det blir en god cirkel som speglas i nummer ett och tre på listan. Om en tid kanske också i nummer fyra. 

3. Jag har mindre ont då inflammationerna i kroppen inte behövs mera och får slockna. 

4. Jag sparar pengar på att lämna bort allt ohälsosamt.

5. Jag blir snyggare och nöjdare med mitt utseende, kanske lite stolt t o m. Kläderna sitter bättre och jag har skönare att vara på alla sätt och vis.

Viktnedgången är alltså viktigaste, även om den i sig inte är det, utan hälsofördelarna den ger. Varför vänta med allt detta till nästa vecka, när jag ju faktiskt kan börja redan idag? I natt hade jag jätteont i magen av all julmat jag ännu åt igår, och allt godis jag vred in. Magen är som en ballong och jag är svullen kring leder och i ansiktet. Är jag alltså på riktigt av den åsikten att socker och kolhydrater är värda detta? NEJ. Listar jag fördelarna med att äta kolhydrater finns det bara ett par svar tror jag.

Nä. Nu har jag försökt hitta fördelarna med kolhydrater, men jag hittar inga hållbara argument. "Det är gott" håller inte, för det finns så mycket annat som också är gott, "det är mysigt att äta gott" håller därför inte heller. Att inte behöva vara besvärlig på kaffekalas-argumentet håller inte heller, för det är en fråga om inställning. Och är "det är gott"  och "mysigt" så viktigt att jag prioriterar det?

Förr (läs "igår" 🤣) tyckte jag att jag lika gärna kunde äta hur mycket som helst ifall jag tog ens en bit godis eller kaka. Nuförtiden tänker jag inte så. Den där chokladen jag åt i morse finns inte mera i mitt medvetande. Jag LJUGER fast om någon frågar om jag ätit choklad idag. Så oviktig är den nu. Den är inte värd att noteras.

Frågan är hur mycket fett jag ska äta? Då jag förra gången åt lchf drack jag fettkaffe på morgnarna och åt feta såser eller smör till maten. Men jag tyckte mig uppfatta att man nu tänker att det är onödigt att lägga till fett i maten så länge man har övervikt. Har jag uppfattat rätt? Jag är känslig för mejerier, så någon grädde i maten kan jag inte använda. Jag märkte för några år sedan att några koppar kaffe med grädde i per dag fick viktnedgången att stanna av. Dessutom blir magen som en ballong också, vilket jag avskyr. 

Nu KÖÖÖÖÖR vi!! 👊

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Tr0llet sade:

Frågan är hur mycket fett jag ska äta? Då jag förra gången åt lchf drack jag fettkaffe på morgnarna och åt feta såser eller smör till maten. Men jag tyckte mig uppfatta att man nu tänker att det är onödigt att lägga till fett i maten så länge man har övervikt. Har jag uppfattat rätt? Jag är känslig för mejerier, så någon grädde i maten kan jag inte använda. Jag märkte för några år sedan att några koppar kaffe med grädde i per dag fick viktnedgången att stanna av. Dessutom blir magen som en ballong också, vilket jag avskyr.

Jag tänker så här kring det här med fett, om man bara kör LC, dvs drar ned ordentligt på kolhydraterna, äter normal mängd protein, och inte fyller på med fett så handlar det om en diet som brukar kallas "kalorirestriktion". Många lyckas gå ned i vikt med den metoden, jag har själv använt den även om jag inte direkt var överviktigt (men jag hade gått upp några kilon jag ville bli av med).

Det brukar i LCHF-sammanhang sägas att gå ner i vikt med kalorirestriktion inte är en kosthållning som är hållbar i längden. Men som sagt, det kan fungera ett tag.

Sen när det gäller fett finns det mycket att välja på. Kokosolja kan man steka i, ta i sitt fettkaffe, och säkert finns det många fler idéer. Ghee (klarnat smör) kanske skulle kunna fungera för dig. Raps- och olivolja brukar ju också anses vara okej. Sen finns fett som jag själv inte testat, men som jag är nyfiken på, t.ex. ister.

Lycka till med din vikt- och hälsoresa!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, SGK sade:

Det brukar i LCHF-sammanhang sägas att gå ner i vikt med kalorirestriktion inte är en kosthållning som är hållbar i längden. Men som sagt, det kan fungera ett tag.

Jo, och då, "förr", sades det att man skulle äta så mycket så att man blev mätt. Det är väl det som är meningen med fettet, eller hur? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag söka efter mindfulnessövningar som jag kan ta till när det krisar, alltså när (om) suget sätter in. Jag vet inte om det fungerar, för jag har aldrig förr använt mig av sådana här övningar i det här syftet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag söka efter mindfulnessövningar som jag kan ta till när det krisar, alltså när (om) suget sätter in.

Hoppas det kan funka. För mig gör det inte det, suget blir värre. Bättre med nåt som sysselsätter, tycker jag. Vill man inte träna/skutta runt med dammsugaren eller så, kan handarbete/måla eller nåt sånt som gör att händerna är upptagna funka.

Jag känner mig ledsen över att ta farväl av socker och processad mat som kickar så fort den hamnar i munnen, men jag hjälper mig själv genom att tänka att inget egentligen är förbjudet.

Den processen är tuff. Och kan återkomma flera gånger. Men... det är väl också okej? Hoppas jag, annars är jag "fel" igen.
En drog är ju en "kompis"; visserligen en svikande kompis, men en man vänt sig till många gånger och det är en process att bryta med kompisen. Många missbrukare vittnar om hur svårt det är att komma ur missbruket i en miljö där kompisarna, som vill hålla en kvar, finns. Och sockret och maten finns överallt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, MariaF sade:

Den processen är tuff. Och kan återkomma flera gånger.

Jo, jag är beredd på att det kommer och går. Man får ta en kris i gången... Ju flera man klarar, desto starkare blir man, är min erfarenhet. Det viktiga för mig är att inte bli stöddig och tro att jag kan äta en kaka. Och ifall jag skulle äta en kaka, att jag inte börjar vältra mig i misslyckandet och äter 15 till 🙄

44 minuter sedan, MariaF sade:

Hoppas det kan funka. För mig gör det inte det, suget blir värre.

Det är därför som det är så viktigt att hitta det som fungerar för just en själv. Jag vet ju inte heller hur det mindfulness funkar för mig, men kroppscanningar är annars fungerande avslappningsmetoder och jag upplever sug som stress, så kanske.. Får se.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Tr0llet sade:

Men jag tyckte mig uppfatta att man nu tänker att det är onödigt att lägga till fett i maten så länge man har övervikt

Renlärigt sett verkar bästa resultat för att snabbt komma i ketos, ligga i att kroppen via maten direkt får känna av förhållandet fett, protein, kolhydrater via mage och tarmar (75% fett eller så). Består kosten dessutom av för mycket protein, kommer det lätt att ombildas till glukos, vilket motverkar avsikten att få levern att producera ketoner.

Kroppens naturliga väg att med konventionell kost säkra energiförsörjningen, är att lagra överskottet glukos som glykogen så länge det går. Först om alla celler är fyllda med glykogen sker omvandlingen till fett som lagras i fettceller (fetma uppstår). Tyvärr  är det därefter betydligt svårare att omvandla fettet till energi. Därför tar kroppen alltid den lättare vägen, om den kan,  att då utvinna energi av de sista resterna glykogen och glukos omvandlat ur proteinet än att bearbeta fettet för ändamålet. 

De enzymatiska processerna som stimulerar levern att producera ketoner för energi via fettet förefaller alltså främst styras via matsmältningen. Så att strypa andelen fett i maten i tron att få igång en effektiv ketonproduktion i levern är tveksam. På lång sikt kommer ketonerna visserligen igång men det sker lite mer ovilligt än annars.  Kanske många fall man hört om människor med svårigheter att komma i ketos, berott just på inställningen:

"Jag har ju så mycket fett att ta på, varför ska jag då behöva ha så mycket i kosten" 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Nils Engström sade:

Renlärigt sett verkar bästa resultat för att snabbt komma i ketos, ligga i att kroppen via maten direkt får känna av förhållandet fett, protein, kolhydrater via mage och tarmar (75% fett eller så). Består kosten dessutom av för mycket protein, kommer det lätt att ombildas till glukos, vilket motverkar avsikten att få levern att producera ketoner.

Jep. Det var det jag lärde mig för några år sedan. Jag åt mycket fett då, men nog ganska mycket protein också. Jag tränade ganska mycket, så man kan kanske äta större mängder protein då? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg