Recommended Posts

14 minuter sedan, Stackars Jack sade:

Blev lite fundersam om att surmjölk eller som det heter på finska Piimä skulle vara filmjölk.

Jag har ett annat förslag.

Det är kärnmjölk. Eller nån variant med kärnmjölk.

Blev lite nyfiken, för har varit i Finland massor av gånger då jag har finsk släkt. Provsmakade när jag var liten och det stannade vid en provsmakning😨

Men farmor drack inget annat än piimä. 

Kanske har jag rätt, eller så har minnet spelat mig ett spratt.

Som jag minns från det jag var liten så kallade min farmor kärnmjölk för surmjölk eller blåmjölk, tyvärr går det inte att köpa i Sverige längre, av någon outgrundlig anledning. Det var jättegott, iskallt :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vägde mig på skoj på nytt i morse då jag vaknade. I dag väger jag 81,4. Jag har alltså gått ner 100 gram sedan igår. Den här takten kan jag leva med 😜 

Jag har magert ansikte, och vätskan som tidigare fyllt ut kinderna har försvunnit.. Jag önskar faktiskt att jag inte skulle magra i ansiktet alls. Det räcker att vätskan försvinner. Jag kommer att bli jätterynkig 😭 Och kinderna kommer att bli benrangelsmagra 😞

10 timmar sedan, Stackars Jack sade:

Det är kärnmjölk

Hej. Kärnmjölk på finska är kirnumaito, det är någon biprodukt man får då man kärnar smör. Vem som dricker det vet jag inte... Piimä är surmjölk och jag är ganska säker åt det motsvarar er filmjölk. Vi har också fil, viili, sån som man äter med sked. Min mamma gjorde fil själv när jag var barn, lämnade bara mjölk att surna (?) i skålar. Hon gjorde det när vi fick spenmjölk,  spinamjölk, som vi säger ;) Med kort i. Alltså mjölk direkt från kossan. Jag minns att jag tyckte det smakade himmelskt tillsammans med farinsocker. Det här blev nu ett inlägg om fil och filmjölk 🤣

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Tr0llet sade:

lämnade bara mjölk att surna (?) i skålar.

Färsk mjölk kan man göra det med. Filbunke. När obehandlad mjölk blir dålig surnar den (och när den är på väg att bli dålig kallas mjölken "blånad"). Pastöriserad mjölk däremot, surnar inte. Den ruttnar. Fast de flesta av oss säger nog att gammal mjölk i pappkartong är "sur" snarare än "rutten".

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag vägde mig på skoj på nytt i morse då jag vaknade. I dag väger jag 81,4. Jag har alltså gått ner 100 gram sedan igår. Den här takten kan jag leva med 😜 

Jag har magert ansikte, och vätskan som tidigare fyllt ut kinderna har försvunnit.. Jag önskar faktiskt att jag inte skulle magra i ansiktet alls. Det räcker att vätskan försvinner. Jag kommer att bli jätterynkig 😭 Och kinderna kommer att bli benrangelsmagra 😞

Ja fy, kan relatera till det där. Linjerna i ansiktet blir så mycket tydligare när fettet försvinner. Tyvärr kan man inte välja vart det ska sitta kvar. Farväl äppelkinder! Har själv åldrats några år i ansiktet rent utseendemässigt sen jag gick ner i vikt. 

Sen skäms man lite för att man bryr sig och känner sig ytlig, eftersom hälsan borde gå före det rent estetiska. Men oavsett, så är det mindre kul med fläskmage och känna sig som en otymplig knubbsäl, jämfört med att ngn rynka syns. Är få rynkor är naturligt. Att vara medelålders och helt rynkfri p.g.a att ansiktet är lite som en uppblåst badboll är ju mindre naturligt 😁 

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Elinor sade:

Sen skäms man lite för att man bryr sig och känner sig ytlig, eftersom hälsan borde gå före det rent estetiska.

Jo, så är det. Sen NÄR jag gått ner så att jag är hälsosam, slank och snygg tänker jag kanske inte klaga så jättemycket på mina rynkor. Man kan ju inte få allt så det gäller att prioritera. Men jag ser faktiskt äldre ut på foton från 4-5 år sedan, än jag gör nu, just för att jag blir så mager i ansiktet. Vilket får mig att fasa för hur förfallet kommer att synas nu 😱

7 timmar sedan, Elinor sade:

ansiktet är lite som en uppblåst badboll

Även det stämmer. Jag var jättesvullen i ansiktet, och det ser inte fräscht och friskt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MariaF sade:

Färsk mjölk kan man göra det med. Filbunke. När obehandlad mjölk blir dålig surnar den (och när den är på väg att bli dålig kallas mjölken "blånad"). Pastöriserad mjölk däremot, surnar inte. Den ruttnar. Fast de flesta av oss säger nog att gammal mjölk i pappkartong är "sur" snarare än "rutten".

Där ser man. Det visste jag inte. Tack för infon, jag lär mig ju massor om fil och surmjölk :) Idag har jag ätit ungefär 10 gafflar kimchi och 500 ml kefir till mellanmål. På det drack jag ännu potatismjölvatten. Mina tarmbakterier vet inte vad som händer dem, efter allt spannmål och socker dom torterats med de senaste två åren. Till middag åt jag vitkål och kycklingfärsbiffarna med tomatsmör. Fick till tomatsmöret så det i framtiden kommer att fungera som ketchup 👌

Jag är mycket nöjd och belåten med mig själv 😜

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens vikt är jämt 81 kg. Jag har alltså gått ner 500 g på 9 dagar. Förra gången jag vägde mig var skillnaden 1,5 kg på en vecka, så på det stora hela går det bra, tycker jag.  Jag har gått ner 3 kilo på 3 veckor. Om ytterligare 3 veckor har jag kanske gått ner 6 kg, om 9 veckor har jag gått ner 9 kg... Då kommer jag till 75 kg:s gränsen. Den är lite magisk för mig, under 75 börjar jag känna igen mig 😊

Jag har hållit lågkolhydratlinjen hela tiden. Inte ett enda avsteg. Jag måste nog begränsa mitt intag av kimchi och surmjölk. Kimchin innehåller  kolhydrater 4,3/100g , och kefiren 4,9/100g, så det blir fort för mycket för min känsliga kropp. Kefiren kan jag lämna helt, och jag kan ju nöja mig med en matsked kimchi nu och då. Jag misstänker att den förändringen kommer att synas/kännas ganska fort. Jag måste också övervaka min periodiska fasta. Ätfönstret får inte bli över 10 h, det märks genast på vågen och jag tycker inte om mina dagar då jag hinner bli jättehungrig innan jag äter lunch/middag. Att jag hinner bli lite hungrig innan jag lägger mig stör inte. Och det är såååå gott med frukost då man är hungrig då man vaknar.

Jag kan inte säga att jag har sug, och jag bryr mig inte om att försöka identifiera saknaden jag känner. För då kanske suget duger upp. Jag har faktiskt choklad hemma. Två plattor marabou, en 70% och en 70%+apelsin. De har legat i mitt skåp sedan någon dag före nyår. Men jag har inte rört dem och känner mig egentligen inte heller frestad. Jag kan inte fatta att jag inte känt sug en endaste gång under de här tre veckorna. Med tanke på hur jag tryckte i mig innan jag slutade cold turkey, tycker jag att det borde ha varit svårt. Men, jag är ju förstås tacksam att jag sluppit det. 

Hoppas ni alla har ett trevligt veckoslut.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag har funderat på vad som gör att det är så lätt för mig att lyckas just nu. Skillnaden är forumet. Jag kör en inre dialog med mig själv, och i den dialogen har forumet en röst också. Det stöder mig att tänka på att jag kan lyckas och skriva om det.  Eller misslyckas. Vad skulle jag skriva om jag "misslyckas"? Jag vill inte skriva någonting om misslyckanden. Det skulle liksom förstöra forumets roll för mig. Jag vet att det inte är så som kamratstöd ska fungera, men det skiter jag i. Jag är nöjd att forumet stöder mig att lyckas. 

Jag har trillat in på keto-style. Eller vet inte om det blir keto egentligen, jag har inte räknat ut proportionerna fett/protein. Men jag äter bara fett och kött och ägg, sedan torsdag, tror jag. Jag stortrivs på det viset, jag är som sagt ingen grönsaksfantast... Men för att få i mig näring borde jag väl trycka i mig en broccolibukett nu och då 🙄 

Jag känner sug efter salt och fett då jag är hungrig. ENORMT sug. Och sen då jag ätit salt och fett är jag nöjd och belåten många timmar framåt. I like 👍

Ingen anung faktiskt.. dels forumet där du redovisar, dels för att du just nu är extra motiverad.. kombo av bägge!

Motivationen/dvs den mental grejen är oftast avgörande.

Oså får man lov att äta svingod mat.. man får även lov att köpa mat som smakar mat.. som man blir mätt utav.. som man blir ohungrig av tills nästa planerade/kaloribestämda måltid??

Dvs kalorierna finns där hur som helst.. skillnad är kanske hur olika kalorier påverkar dels homeostat/dels aptit!

Iallafall så har jag märkt en sak, dvs med litta mer planering av inköpen.. så är det rätt sällan några större problem med hunger, när jag vet att jag får en kalorikrik måltid, på de tider då jag anser att de är adekvata.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-22 at 00:27, Zepp sade:

Iallafall så har jag märkt en sak, dvs med litta mer planering av inköpen..

Jess! Det gäller att planera. Det är oftast där jag snubblar. Jag avskyr att leta reda på recept och göra inköpslista, det har jag lärt mig de senaste veckorna. Det är inte själva matlagningen som är problemet. Handen på hjärtat har jag till och med tyckt om att laga mat då jag planerat ordentligt. 

Jag hade en lååååång tågresa igår och sover i en airbnb-lägenhet tre nätter. Köpte jag godis? Chips? Nej, det gjorde jag INTE! Och jag var inte ens orolig inför resan den här gången. Jag är bombsäker på mig själv nu. Då jag väntade 1,5 timme på en tågstation och det doftade kaffe och nygräddad bulle blev jag lite sentimental, men det är ok. Den doften får ju de flesta att länga efter något :) Jag gick till en salladsbar i en mataffär och köpte rökt lax, ägg och lade på några bitar salladsost och en matsked coleslaw som krydda. Åt vid tvåtiden och sen åt jag inget mera innan min frukost idag. Som bestod av ägg och bacon. Jag måste dränka min mat i smör, eftersom jag inte har möjlighet att göra min fettkaffe här. Nu tror jag faktiskt att jag ska prova på att fasta till imorgon. Ett dygn på bara vatten. Ärligt sagt vet jag inte hur jag klarar det. Jag köpte en saltkvarn med havssalt och tror jag jag försöka stilla saltsuget genom att dricka saltvatten. Jag har nämligen sug efter salt. Och känner jag sug efter salt tänker jag att kroppen försöker berätta något för mig. Det är annorlunda än sug efter socker.

Nu är jag faktiskt på g. Jag har ätit keto (om inte proteinet varit lite för högt, kanske borde räkna ut det) sedan förra veckan. Och nu händer det saker i min kropp. Även om vågen ännu visar stora siffror börjar jag faktiskt känna mig smal. Min mage har sjunkit ihop ytterligare och jag kan se en midja. Det lösa fettet på magen har jag aldrig blivit av med, även om jag varit riktigt slank, men det gör väl inte något egentligen. En fettvalk vid naveln kan jag leva med, den syns ändå bara när jag sitter.

Märker ni hur fåfäng jag är????

Jag vågar lova att i lördag då jag väger mig visar vågen under 80 kg.

När jag kommer hem ska jag göra gröna smoothien några dagar i sträck. Jag är orolig över min stackars kropp för att jag inte offrar mig och käkar grönsaker. En halvliter smoothie på spenat, persilja, citron, ingefära, avokado och lite kryddor är lättare att få ner, än att äta det i form av en sallad. Jag ska lägga till färsk gurkmeja och koriander den här gången. En riktigt superdundersmoothie ska det bli.

Puss.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Tr0llet sade:

Det är inte själva matlagningen som är problemet.

Prexis.. för hur det lät först så var själva matlagningen ett problem, sen verkar det hur som helst att du kan, bara du håller inspirationen och planeringen uppe!

Dvs det är tråkigt att planera och laga mat bara till sig själv, det är något man får kämpa med!

Iallafall, det är när man står i affären som det avgörs.. har man då bara gräsbetesbiff hemma så får man försöka variera detta och göra olika rätter.

Hur som helst så brukar jag som regel köpa en köttbit/fågelbit/fiskbit/litta olika grönisar/mejerier/osv, väl hemma så får jag laga till vad jag vill/känner för den dagen.

Saknar jag all inspiration så köper jag köttfärs, då gäller det att göra något utav detta.. köpte jag vitkål samtidigt så tenderar det att bli antingen kålpudding eller kåldolmar.. totalt utan hemmainspiration så steker jag bara upp dem i pannan, det smakar gott, det inte så fint ut, men man blir mätt och nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu