Jump to content

Recommended Posts

20 hours ago, Tr0llet said:

Va 👺? Migrän igen. 

Har du koll på om du är en histaminperson? Dvs en person som är dålig på attt bryta ned histamin och/eller bra på att skapa histamin. Överskott på histamin i tarmen kan ge migrän eller migränlika symptom. 

Om man är en sån person så har man problem med mat som inte är färsk och särskilt med fisk och magert fläsk. Typiska ingredienser kring jul. 

Histamin produceras av bakterier (utanför kroppen och i tarmen) som omvandlar histidin till histamin, och vårt immunsystem producerar också histamin. Vår matsmältning använder också histamini. Har man då allergier och äter gammal mat kan man få rejäla smällar. 

Alkohol gör nedbrytningen sämre och vin innehåller i sig histamin och andra biogena aminer. 

https://www.allergia.se/manga-reagerar-pa-histamin-men-det-ar-oklart-varfor/

• Like 4

55 minuter sedan, Erik 2 sade:

Har du koll på om du är en histaminperson? Dvs en person som är dålig på attt bryta ned histamin och/eller bra på att skapa histamin. Överskott på histamin i tarmen kan ge migrän eller migränlika symptom. 

Om man är en sån person så har man problem med mat som inte är färsk och särskilt med fisk och magert fläsk. Typiska ingredienser kring jul. 

Histamin produceras av bakterier (utanför kroppen och i tarmen) som omvandlar histidin till histamin, och vårt immunsystem producerar också histamin. Vår matsmältning använder också histamini. Har man då allergier och äter gammal mat kan man få rejäla smällar. 

Alkohol gör nedbrytningen sämre och vin innehåller i sig histamin och andra biogena aminer. 

https://www.allergia.se/manga-reagerar-pa-histamin-men-det-ar-oklart-varfor/

Nu blev det ju intressant på riktigt! 

Jag har tidigare i livet fått hård huvudvärk av rödvin, även om inte migrän. Jag har ju ätit både fisk och skinka under julen. Igår åt jag sylta, det kan man ju inte påstå var magert precis.

Vad räknas som "gammal" mat? Fisken som jag åt var gravad och kallrökt. När fiskaren köpt den och gjort den vet jag inte. Var alltså helt klart odlad fisk, så han har inte själv plockat upp den... Den smakade nog färskt,  jag är ganska petig med fisksmaken. Skinkan har min mamma gräddat, så vet att den var färsk från butiken, men det kan väl vara att mina histaminkänsliga tarmar dock är mera strikt gällande vad som är färskt?

Dessutom har jag druckit rödvin, på julafton och juldagen.

• Like 3

43 minuter sedan, Tr0llet sade:

Jag har migrän idag igen. Mår riktigt, riktigt dåligt. Skulle helst gråta lite, men det gör för ont i huvudet. 

Jag lider med dig! Hur ofta brukar du ha anfall? Migrän med aura? Hur medicinerar du vid anfall? Närmar du dig klimakteriet? KRAM 

• Like 2

Gammal blir maten snabbt. Det du tar upp är absolut gammalt. Har du ätit/druckigt samma typ av julmat hela livet? 

Jag tror att jag får bra effekt av att äta högdos c-vitamin. 3-4 gram askorbat före mat. Askorbat, inte askorbinsyra. 

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/histamin

• Like 2

1 timme sedan, Cederulla sade:

Jag lider med dig! Hur ofta brukar du ha anfall? Migrän med aura? Hur medicinerar du vid anfall? Närmar du dig klimakteriet? KRAM 

Jag har tidigare haft nu och då. Ibland med någon månads mellanrum. Nu tre gånger inom en vecka. Känner mig helt utmattad efter den här veckan. 

Har aura. Det första jag märker är en blind fläck i vänstra ögat. Sen förändras det, blir en rand som ormar sig lite långsamt genom synfältet, är färggrann. Räcker sammanlagt under en halv timme, tror jag. Efter en stund lägger huvudvärken in. Då jag har migrän är värken i pannan, ögonen, näsan mot öronen. Får mig att må illa. Håller i sig någon timma, sen släpper den,men jag är trött i ett helt dygn efter. 

Är 44, så är väl premenopausare. Migrän har jag haft redan innan jag var trettio. Var dock borta i över 10 år. Kom tillbaka då jag var över 40, men har inte varit så här intensiv tidigare. 

Tack för kramen. Den behövs. 

• Like 2

21 minuter sedan, Erik 2 sade:

Gammal blir maten snabbt. Det du tar upp är absolut gammalt. Har du ätit/druckigt samma typ av julmat hela livet? 

Jag tror att jag får bra effekt av att äta högdos c-vitamin. 3-4 gram askorbat före mat. Askorbat, inte askorbinsyra. 

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/histamin

Jag har ätit samma julmat hela livet. Jag har faktiskt haft huvudvärk på julafton i MÅNGA år, men skyllt på granen, eftersom den tas in dagen innan julafton. Kanske det alltid varit maten? 

Jag har ätit fisk och skinka hela veckan, med en dags mellanrum. Igår åt jag ostar, lite salami, drack ett glas rödvin och ett glas prosecco. Har tidigare år inte ätit så här mycket julmat i veckan mellan jul och nyår. 

Jag kan säga att 2021 hittills har varit värre än 2020. Så här skit har jag inte mått på länge. 

Från imorgon ska jag rensa min diet, återgå till carnivore, som jag mådde SÅ bra av veckan innan jul. Ska fasta några dagar nästa vecka. Dricka vatten, motionera, bada bastu, göra yoga. Och köpa askorbat. Tack för tipset. 

• Like 2

39 minuter sedan, Erik 2 sade:

Askorbat, inte askorbinsyra. 

Googlade. Natriumaskorbat? 

https://www.hyvinvoinnin.fi/products/puhdas-c-vitamiinijauhe-1000-mg?gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23GuMjF3XKYIMKedYPgskSvTjkOtzaSlwhA0mBTrUecy6VUU1TwQV1RoCh4QQAvD_BwE

Hittade den här, står att den är tillverkad genom att fermentera majs. Det ok? 

18 minuter sedan, Tr0llet sade:

Googlade. Natriumaskorbat? 

https://www.hyvinvoinnin.fi/products/puhdas-c-vitamiinijauhe-1000-mg?gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23GuMjF3XKYIMKedYPgskSvTjkOtzaSlwhA0mBTrUecy6VUU1TwQV1RoCh4QQAvD_BwE

Hittade den här, står att den är tillverkad genom att fermentera majs. Det ok? 

Hittade också en som innehåller både askorbat och askorbinsyra.. 

41 minuter sedan, Tr0llet sade:

Jag har tidigare haft nu och då. Ibland med någon månads mellanrum. Nu tre gånger inom en vecka. Känner mig helt utmattad efter den här veckan. 

Har aura. Det första jag märker är en blind fläck i vänstra ögat. Sen förändras det, blir en rand som ormar sig lite långsamt genom synfältet, är färggrann. Räcker sammanlagt under en halv timme, tror jag. Efter en stund lägger huvudvärken in. Då jag har migrän är värken i pannan, ögonen, näsan mot öronen. Får mig att må illa. Håller i sig någon timma, sen släpper den,men jag är trött i ett helt dygn efter. 

Är 44, så är väl premenopausare. Migrän har jag haft redan innan jag var trettio. Var dock borta i över 10 år. Kom tillbaka då jag var över 40, men har inte varit så här intensiv tidigare. 

Tack för kramen. Den behövs. 

Jag har alltid värktabletter i alla fickor. Så fort auran börjar in med en tablett. Tar jag inte den då, blir det förfärligt. 

42 minuter sedan, Cederulla sade:

Jag har alltid värktabletter i alla fickor. Så fort auran börjar in med en tablett. Tar jag inte den då, blir det förfärligt. 

Jag tar en kombo 1 g paracetamol och ibuprofen 800 mg. Dämpar kanske, men tar inte bort värken helt. Om jag hinner få huvudvärk fungerar det inte. 

1 timme sedan, Tr0llet sade:

Igår åt jag ostar, lite salami, drack ett glas rödvin och ett glas prosecco.

Om alla dessa var lagrade innehåller de säkert mycket histamin. Jag tror @Erik 2 är inne på rätt spår.

Önskar dig stort lycka till nu framöver @Tr0llet. Att du kan få må bättre efter fasta, carnivore m.m och att migrän blir ett minne blott. Här får du en till kram från Sverige. 🤗

35 minuter sedan, morgonsol sade:

Om alla dessa var lagrade innehåller de säkert mycket histamin. Jag tror @Erik 2 är inne på rätt spår.

Önskar dig stort lycka till nu framöver @Tr0llet. Att du kan få må bättre efter fasta, carnivore m.m och att migrän blir ett minne blott. Här får du en till kram från Sverige. 🤗

Ja vi med migrän har olika triggers. Hormonsvängnigar, blodsockersvängningar, stress av olika slag, fasta m. fl. Jag kan inte fasta tex.

• Like 2

1 timme sedan, morgonsol sade:

Jag tror också att det ligger något i det där med kosten. Annars är det här ett märkligt sammanträffande.. 

Tack för kramen. Idag behövs det såna. Jag har sovit i flera omgångar idag, men är ändå så trött att benen känns som kokt spagetti. Nu blir det förhoppningsvis en god natts sömn, så kan jag börja leva normalt imorgon.

Kommer att bli carnivore, 2-3 måltider/dag till börja med och sen fasta så fort jag känner att jag återhämtat mig från den här hemska veckan.

• Like 4

Vet inte om du kan hitta nåt intressant i tråden Epigenitik...? Jag fördjupade mig väldigt i det 2019, och har allt fortsatt men omständigheter kring sonen har tagit kraft så jag har inte skrivit mer. 27dec skrev jag om just histamin, kanske finns det ord/uttryck/fenomen där du kan använda för att söka vidare?

• Like 2

3 timmar sedan, Erik 2 sade:

Prosecco och liknande bubbelviner golvar mig direkt i flera dar. 

Har du hittat Angela Stantons facebook, bli medlem och ta del av all klokskap och erfarenhet. Men det är svårt att veta om man har migrän (enligt Stantons definition) eller ont av andra skäl. 

Eller lyssna. 

https://www.biohackerslab.com/ep65-dr-angela-stanton/

Jag har lyssnat. Kände igen mycket av det hon säger, men inte det där med blodtrycket. Jag har som ung haft riktigt lågt blodtryck, men inte nu som tant.

Veckan innan jul mådde jag fint, då åt jag omad, fastade 2 dygn och åt bara kött, ägg och smör. Sen kom julen och jag gjorde en helomvändning. Åt sparsamt med socker, men åt ju rotlådorna som är gjorda på skorpmjöl och rotfrukter. Och där började migränen. 

Hittade världens godaste Prosecco. Nästa gång jag dricker av den ska jag komma ihåg att följa med alla symtom från huvudet.

4 timmar sedan, MariaF sade:

Vet inte om du kan hitta nåt intressant i tråden Epigenitik...? Jag fördjupade mig väldigt i det 2019, och har allt fortsatt men omständigheter kring sonen har tagit kraft så jag har inte skrivit mer. 27dec skrev jag om just histamin, kanske finns det ord/uttryck/fenomen där du kan använda för att söka vidare?

Tack för tipset! Ska gå igenom vad det finns för info där.

• Like 2

Två dagar utan migrän. Nu tänker jag faktiskt jobba på att vara migränfri. Faktiskt. Förutom själva huvudvärken är tröttheten och illamåendet inte heller så trevligt att dras med. Så pass otrevligt är det, att jag tänker att jag inte klarar av att leva normalt om jag ska må som jag gjorde den här senaste veckan. Faktiskt. 

• Like 5

On 2021-01-03 at 18:57, Tr0llet sade:

Hör ju liksom bastu till då man ska sköta extra bra om sig själv.

Gör det? :blink: Och jag som rev ut min... och byggde en walk in-closet för MC-kläderna istället...
Gäller nog bara i Finland, väl? :P

• Haha 2
  • Surprised 1

Det dryga kilo jag lyckades gå ner innan jul, har jag under jul gått upp tillbaka. Ingen fara, ingen fara. Den här veckan har jag ätit ketoniskt 😘 Och två dygn omad. 

Jag har inte haft migrän sen natten mellan söndag och måndag. På måndagskväll ploppade dock ett par lymfkörtlar ut på halsen. Sjuka och svullna. Tillika fick jag röda utslag. Följande dag kikade ett par läkare på fenomenet. De lyste med stark lampa och såg genom den nedre delen av glasögonen, längs näsan, med munnen halvöppen, noggrant på vänstra delen av mitt ansikte. Så svor båda på att det röda utslaget bildade en cirkel. Så nu äter jag Doximycin 2 veckor. 

Jep. 

• Sad 3

51 minuter sedan, Tr0llet sade:

Det dryga kilo jag lyckades gå ner innan jul, har jag under jul gått upp tillbaka. Ingen fara, ingen fara. Den här veckan har jag ätit ketoniskt 😘 Och två dygn omad. 

Jag har inte haft migrän sen natten mellan söndag och måndag. På måndagskväll ploppade dock ett par lymfkörtlar ut på halsen. Sjuka och svullna. Tillika fick jag röda utslag. Följande dag kikade ett par läkare på fenomenet. De lyste med stark lampa och såg genom den nedre delen av glasögonen, längs näsan, med munnen halvöppen, noggrant på vänstra delen av mitt ansikte. Så svor båda på att det röda utslaget bildade en cirkel. Så nu äter jag Doximycin 2 veckor. 

Jep. 

Borrelia?

• Like 1

Jag är kanske lite dum, men stressar inte över borrelia. Har haft det tidigare. Bor på ett område var det finns mycket fästingar. Om jag stressade över dem skulle jag inte kunna leva normalt. Jag vet nog att man KAN bli jättesjuk, förstås. 

• Like 2

Jag ska vara en av tre i ett team som ska dra en grupp på hälsovårdscentralen där jag jobbar. Temat är "välmående", typ. Fokus ska ligga på metabolt syndrom, kost och psykiskt välbefinnande. 

En av de som är med i teamet är diabetesskötaren. Hon hänvisar till material från typ hjärtförbundet. Hon pratar om att man inte kan göra stora förändringar, utan måste göra små. De pratar också om att äta mellanmål så man inte blir hungrig.. Och hon har själv provat lchf, för ett par år sen, och "förstört" sina kolesterolvärden. De har inte återhämtat sig ännu. Till saken hör att hon äter mat med kolhydrater och lider av fetma. Skulle vilja veta hur lchf har orsakat fetma, hur det påverkat kolesterolet och vad hennes kolesterolvärden en är. 

Jag vet inte hur jag ska kunna vara med i den här gruppen. 

Jag får säkert stå helt och hållet på sidan då det gäller kost. Men vet inte hur jag ska kunna vara tyst. 

Suck. 

• Sad 4

25 minuter sedan, Peter B sade:

Måste du vara med? Kan du inte säga att din uppfattning om kost och hälsa skiljer sig avsevärt mot de andras så det kommer bli mycket dubbla budskap om du är med?

Jag började faktiskt överväga det idag. Tänkte att jag dessutom kan vara absolut ärlig.

Tycker ändå inte att jag kan dra mig ur helt. Liten kommun, jag är den enda som har lite större kunskap om psykiskt välmående. 😕

• Like 4

Jag började faktiskt överväga det idag. Tänkte att jag dessutom kan vara absolut ärlig.

Tycker ändå inte att jag kan dra mig ur helt. Liten kommun, jag är den enda som har lite större kunskap om psykiskt välmående. 😕

Ett psykologiskt dilemma! :fun::fun: Med dina kunskaper och sunda inställning,har du väl närmast en personlig plikt att delta. I detta PK-Sverige måste väl finnas någon med förmåga att bryta trenden. Att vara sbsolut ärlig är kännetecknet för en normal icke-PK-människa. Du tycks dessutom sitta inne med den viktigaste kombinationen kunskaper. Vad är en av de viktiga parametrarna i psykiskt välmående - valet av kost till att entusiasmera bakterierna i mage och tarmar. På annat sätt kan de inte prestera sitt optimum. Kör hårt och öppet med all pedagogik du är mäktig med utgångspunkt från lågkolhydratkosten och påpeka att de människor med högsta kolesterolvärden lever längst, njuter mest och klarar Covid-19-viruset bäst (genom bra förråd av byggmaterial till cellmembranet i varje cell som produceras för kampen mot virus).

10 timmar sedan, Nils Engström sade:

Ett psykologiskt dilemma! :fun::fun: Med dina kunskaper och sunda inställning,har du väl närmast en personlig plikt att delta. I detta PK-Sverige måste väl finnas någon med förmåga att bryta trenden. Att vara sbsolut ärlig är kännetecknet för en normal icke-PK-människa. Du tycks dessutom sitta inne med den viktigaste kombinationen kunskaper. Vad är en av de viktiga parametrarna i psykiskt välmående - valet av kost till att entusiasmera bakterierna i mage och tarmar. På annat sätt kan de inte prestera sitt optimum. Kör hårt och öppet med all pedagogik du är mäktig med utgångspunkt från lågkolhydratkosten och påpeka att de människor med högsta kolesterolvärden lever längst, njuter mest och klarar Covid-19-viruset bäst (genom bra förråd av byggmaterial till cellmembranet i varje cell som produceras för kampen mot virus).

Tack för det @Nils Engström. Jag bor i Finland. Här är vi faktiskt lite, lite mindre PK än så länge. Men den yngre generationen finländare är nog klart på samma nivå som vilken svennebanan som helst 😘

Jag jobbar med psykisk hälsa, men delar min kunskap även gällande kost med mina patienter. Sen pratar vi förstås också om att det jag vet inte stämmer överens med vad läkaren och diabetesskötaren (tror att de) vet. Jag poängterar också ALLTID att vi alla är olika, har olika behov, och var och en har rätt att lära känna sig själv så bra att man kan göra bästa möjliga beslut för sin egen del. Den rätten försvinner så fort någon auktoritet pekar på kostcirkeln eller tallriksmodellen. 

Jag är ganska engagerad, har lite temperament också, och en viss sakkunskap. Dessutom är jag bra på att prata. Jag vet med mig själv att jag lätt kör över andra människor om jag inte vaktar lite på mig själv. Å ena sidan säger jag att alla måste bestämma själva, å andra sidan säger jag åt mina kollegor saker som "när har det blivit farligt att vara lite hungrig"? Det frågade jag igår. Rakt på sak, utan krusiduller. Det blir lite svår stämning, liksom. Jag vet ju vad dom tänker, vad dom lärt sig. Men det är utmanande för mig att med handen på hjärtat respektera det. 

Jag ska låta tanken mogna, sova lite på saken. Sen vet jag nog hur jag ska göra. 

Men tack för din synvinkel! 

• Like 4

Intressant med psykiskt hälsa och mat. När jag diskuterar med människor som har problem med övervikt och eller mentalt och som har en insikt att maten spelar roll men är övertygade om att den "traditionella" kosten är rätt så brukar jag fråga om de får några resultat med den kostplan de följer. En retorisk fråga och svaret är ju givet....

"Jaha du äter enligt kostcirkeln, och det går bra? "

Nästa fråga är om de är beredda att göra en förändring för att jämföra resultat. Många svarar ja, men få som säger ja orkar genomföra förändringen konsekvent och disciplinerat men det säger de inte utan de kommer tillbaka och säger att förändringen inte fungerade så de går tillbaka till kostcirkeln. Det är väldigt svårt att få männsikor att ändra sin kost särskilt om den kost de äter är beroendeframkallande, socker och brödbaserad. 

• Like 2
  • Sad 1

16 timmar sedan, Tr0llet sade:

Citat försvann igen. Tydligen när jag raderar mycket text ur citatet. Men nu har jag nog hittat hur man gör...

citatet:
Hon pratar om att man inte kan göra stora förändringar, utan måste göra små. De pratar också om att äta mellanmål så man inte blir hungrig”

Jag fastnade på det där. Ja, att göra små förändringar kanske är bra, om stora känns övermäktiga. Men då måste man ha en enveten strategi så att det blir märkbara effekter efter inte alltför lång tid. 
Och det där med mellanmål. Jag minns fortfarande tiden före lchf. Frukost mellanmål lunch mellanmål middag. Och jag var alltid hungrig; när får jag äta nästa gång? Sedan hittade jag lchf, och periodisk fasta, och hunger är inget problem.

Vi är uppenbarligen olika. Men hamnar man i en sådan grupp om man inte har några problem?

Edited by Effie
Citatet försvann
  • Like 2

5 timmar sedan, Effie sade:

Citat försvann igen. Tydligen när jag raderar mycket text ur citatet. Men nu har jag nog hittat hur man gör...

citatet:
Hon pratar om att man inte kan göra stora förändringar, utan måste göra små. De pratar också om att äta mellanmål så man inte blir hungrig”

Jag fastnade på det där. Ja, att göra små förändringar kanske är bra, om stora känns övermäktiga. Men då måste man ha en enveten strategi så att det blir märkbara effekter efter inte alltför lång tid. 
Och det där med mellanmål. Jag minns fortfarande tiden före lchf. Frukost mellanmål lunch mellanmål middag. Och jag var alltid hungrig; när får jag äta nästa gång? Sedan hittade jag lchf, och periodisk fasta, och hunger är inget problem.

Vi är uppenbarligen olika. Men hamnar man i en sådan grupp om man inte har några problem?

Jo, jag tror på små, konkreta förändringar. Men patienten ska bedöma vad som är passligt små, inte vårdarna. 

Tanken med gruppen är att man får komma dit frivilligt. Får se hur många som anmäler sig. Vi planerar för tillfället, gruppen drar igång sen när det är mera lämpligt. Du vet.. Covid. 

Och ja, känner igen det där med mellanmål. Behöver aldrig äta mellanmål. Är skönt. Hungern känns ju också annorlunda, inga blodsockerkast. Det är ju bara så bra. 

• Like 5

On 2021-01-13 at 11:27, Erik 2 sade:

Intressant med psykiskt hälsa och mat. När jag diskuterar med människor som har problem med övervikt och eller mentalt och som har en insikt att maten spelar roll men är övertygade om att den "traditionella" kosten är rätt så brukar jag fråga om de får några resultat med den kostplan de följer. En retorisk fråga och svaret är ju givet....

"Jaha du äter enligt kostcirkeln, och det går bra? "

Nästa fråga är om de är beredda att göra en förändring för att jämföra resultat. Många svarar ja, men få som säger ja orkar genomföra förändringen konsekvent och disciplinerat men det säger de inte utan de kommer tillbaka och säger att förändringen inte fungerade så de går tillbaka till kostcirkeln. Det är väldigt svårt att få männsikor att ändra sin kost särskilt om den kost de äter är beroendeframkallande, socker och brödbaserad. 

Du sätter fingret på problemet. Folk äter LCHF och keto på fel vis, det funkar inte - > det är fel på dieten. Jag är på en finsk keto Facebooksida. För en tid sedan hade en medlem lagt upp en bild på ett ketomellanmål; cottage cheese och gurka... 🙄

Sen är jag av nyfikenhet med på en sida som handlar om ketobakverk och - efterrätter. Där är INGET keto. Det har blivit ett modeord som tappat sin betydelse. 

• Sad 4

Om du fortfarande är inne på histamin som ett problem för dig stötte jag på reklam idag på en sida jag hänger av andra skäl (kostbehandling av NPF-problematik). Tänker att jag länkar till shoppen men sidan som så är intressant i övrigt också.
https://bioindshop.se/shop.html?fbclid=IwAR1S4HSYr2gO3x0ZUdxQN0zCfg0BXzx4o8gk0OAlPcYwId8n-WriVo2ImGM#!/products/toxaprevent-medipure-kapslar

• Like 2

2 timmar sedan, MariaF sade:

Om du fortfarande är inne på histamin som ett problem för dig stötte jag på reklam idag på en sida jag hänger av andra skäl (kostbehandling av NPF-problematik). Tänker att jag länkar till shoppen men sidan som så är intressant i övrigt också.
https://bioindshop.se/shop.html?fbclid=IwAR1S4HSYr2gO3x0ZUdxQN0zCfg0BXzx4o8gk0OAlPcYwId8n-WriVo2ImGM#!/products/toxaprevent-medipure-kapslar

Tack för tipset. Vet inte vad jag ska tänka. Har fått ont leden var jag har artros, alltså väldigt ont, och mina eksem ärr tillbaka. Sen hade jag också symtomen som tolkades som borrelia. Idag var jag till läkare för att få en kortisoninjektion i artrosleden. Är inte så förtjust i det, men har väl ingen annan råd eftersom jag inte är arbetsduglig pga smärta. Läkaren stack injektionen och sen satt han ännu och funderade på cystan jag har i ett ben, satt och kikade på en röntgenbild. Då kom jag ihåg att jag har ju andra problem också, så jag räknade upp dem, och då började han fundera ifall jag har sarkaidos. Var på blodprov just. Jag har INGET intresse av att börja äta kortison, som ju kommer att ordineras. Om det är sarkoidos. 

Nu kör jag carnivore. Får se vad som händer. Ska rota fram hjortkalvsbenen från frysen och koka buljong och köra en lite längre fasta. 

• Like 2

Tredje dagen carnivore. Igår hade jag migrän igen, men det var ju ett par veckor sen sist. Jag hade köpt kycklingvingar, färdigmarinerade, och åt en megaportion på eftermiddagen. Vet inte om det hänger ihop med migränen, ska se vad som händer nästa gång. Färdigmarinerade kycklingvingar är för mig vad McDonalds är för andra. 

Jag håller på att koka buljong. Ska fasta. Berättade det på whatsappgruppen vi har med väninnorna, och två vill hänga på. De funderar båda mycket på kost och hälsa, men ingen av dem har sett ljuset 😜 Den ena av dem hänger lätt på trender, den andra har svårt att göra förändringar 🧡

Jag är för tillfället så frustrerad över att man uppfattar LCHF, och nu senast keto, som en trend. DET ÄR INGEN TREND. Punkt. 

Jag är också tacksam över att jag är på rätt väg. Jag kommer inte att äta carnivore för evigt,ser det mera som ett sätt att nollställa kroppen. Ser vad som händer efter att jag är nollställd 😘

• Like 5

On 2021-01-16 at 12:00, Cederulla sade:

Dessa marinader brukar innehålla E 620 och E624. Alltså glutamater. E 624 kan ge huvudvärk, mm.

Jag är så van med att det står ”glutamatfri" eller liknande på alla förpackningar, att jag inte ens sett efter. Ska kolla.

Idag åt jag sista måltiden på åtminstone fem dygn. Jag avbryter fastan ifall hjärtat börjar hacka, jag känner mig darrig och/eller trött på riktigt. Hoppas att jag orkar bra, för jag längtar efter den där lätta och klara känslan som kommer.

En av väninnorna ska börja fasta med mig imorgon. Misstänker att det hör juicer och sånt till.... Blodsockret kommer att såga av och an. OM det hör juicer till. Nog har det väl ändå någon nytta ändå. Men svårt kommer det kanske att vara. Den andra har redan börjat tveka. Fast det visste jag redan att hon skulle göra 💖

• Like 2

Misstänker att det hör juicer och sånt till.... Blodsockret kommer att såga av och an. OM det hör juicer till. Nog har det väl ändå någon nytta ändå.

Så fastade jag årligen under 10år - örtte, buljong, juice (hade aldrig råd med grönsaksjuice, körde med vanligt koncentrat och buljongen kom från tärning). På den tiden kallades det "avgiftning" och ja, det gav samma lätta känsla som du beskriver. Jag låg på ca 200kcal/dygn och visst kom de flesta från socker men räknar vi med 4kcal/gram kolhydrat blir det alltså ca 50g kolhydrater per dygn. Mådde kanon! Höll på mellan 7-27 dagar varje vår. 
Det kan vara vad hon behöver för att komma igång och behöver inte alls vara "fel".

• Like 1

14 timmar sedan, MariaF sade:

Så fastade jag årligen under 10år - örtte, buljong, juice (hade aldrig råd med grönsaksjuice, körde med vanligt koncentrat och buljongen kom från tärning). På den tiden kallades det "avgiftning" och ja, det gav samma lätta känsla som du beskriver. Jag låg på ca 200kcal/dygn och visst kom de flesta från socker men räknar vi med 4kcal/gram kolhydrat blir det alltså ca 50g kolhydrater per dygn. Mådde kanon! Höll på mellan 7-27 dagar varje vår. 
Det kan vara vad hon behöver för att komma igång och behöver inte alls vara "fel".

Hon har börjat "lätt" skriver hon, med vattenmelon och jordgubbar. Jag har börjat med en skål varm buljong. Skit samma hur man gör det, bara man gör det. Tror att det är hälsosamt. Eller inte tror, VET. Hoppas hon fyller på med salt också, eller hur?

Har börjat först idag, men den psykiska effekten har redan infunnit sig. Jag är liksom betingad, yes? 😘 Kom med och fasta du också, @MariaF.

Har också hittat ett "trippelmagnesium" som verkar hålla min mage igång. Ifall det är så kommer jag helt säkert att vara norra halvklotets tacksammaste person den här vintern.

• Like 2

On 2021-01-16 at 08:44, Tr0llet sade:

Tredje dagen carnivore. Igår hade jag migrän igen, men det var ju ett par veckor sen sist. Jag hade köpt kycklingvingar, färdigmarinerade, och åt en megaportion på eftermiddagen. Vet inte om det hänger ihop med migränen, ska se vad som händer nästa gång. Färdigmarinerade kycklingvingar är för mig vad McDonalds är för andra. 

Jag håller på att koka buljong. Ska fasta. Berättade det på whatsappgruppen vi har med väninnorna, och två vill hänga på. De funderar båda mycket på kost och hälsa, men ingen av dem har sett ljuset 😜 Den ena av dem hänger lätt på trender, den andra har svårt att göra förändringar 🧡

Jag är för tillfället så frustrerad över att man uppfattar LCHF, och nu senast keto, som en trend. DET ÄR INGEN TREND. Punkt. 

Jag är också tacksam över att jag är på rätt väg. Jag kommer inte att äta carnivore för evigt,ser det mera som ett sätt att nollställa kroppen. Ser vad som händer efter att jag är nollställd 😘

Är intresserad av varför carnivore? Vad jag vet finns det bara anekdoter om den kosten? 

10 timmar sedan, Tr0llet sade:

Kom med och fasta du också,

Tack för inbjudan men jag är tyvärr inte redo nu. Jag har för många andra issues. Orkar inte med "en grej till". Cyklar dock maten lite "ALP-liknande". Och springer så mycket jag orkar.

• Like 3

37 minuter sedan, MariaF sade:

Tack för inbjudan men jag är tyvärr inte redo nu. Jag har för många andra issues. Orkar inte med "en grej till". Cyklar dock maten lite "ALP-liknande". Och springer så mycket jag orkar.

Det är bra att du sköter om dig själv 🧡

• Like 2

1 timme sedan, Cederulla sade:

Är intresserad av varför carnivore? Vad jag vet finns det bara anekdoter om den kosten? 

Jag vet inte egentligen vad jag haft för mening med det hela, för jag har inte gått in för det till 100, utan mest njutit av att slippa enkelt undan då jag lagar mat. Inte bara, förstås, men ärligt har det nog spelat en roll. Jag börjar mera och mera tänka att jag borde ge det en ordentlig chans, har hört att för dom det fungerar märker man skillnad på två veckor. Jag har olika problem med hälsan, jag är främst nyfiken på att se vad som händer ifall jag går helt in för det en viss tid. Å andra sidan skulle jag kunna göra andra förändringar också, som att lämna bort alla mjölkprodukter och se vad som då händer... 🙄 

Kanske jag gör slag i saken och bara provar, ger carnivore två veckors chans.

Vad jag sen gör, ifall det verkligen fungerar och jag blir av men hälsoproblemen, vet jag inte... Har hört att de flesta som mår bra av carnivore sen reagerar ännu mera negativt på mat från växtriket. Skulle jag vara beredd på att äta carnivore "resten av livet" typ?

• Like 2

Första dagen av fasta undan. Vet inte om det har att göra med att jag nollade kolhydraterna helt några dagar innan, men så här lätt har första dagen inte varit tidigare. Känner mig pigg och kry. Nu på kvällskvisten pinades jag av en släng av hunger, men då jag undersökte den lite närmare, erkände att den var närvarande och störde mig lite, gav den med sig. Nu har jag tom mage, men jag pinas inte. 

Jag har druckit buljong tre gånger, och slickat i mig salt ett par gånger.

Får se hur morgondagen går. Har buljong kvar, så ska nog ta med en portion till jobbet. Kan hända att jag går in för att bara ta salt och vatten också. Och kaffe.

Jag har nu bestämt att kaffe får lov att vara min last. Jag är inte beredd att ge avkall på det. Punkt. Tänker ofta att jag borde sluta. Men för tillfället får det vara min last. 

• Like 3

On 2021-01-13 at 08:58, Tr0llet sade:

Jag bor i Finland. Här är vi faktiskt lite, lite mindre PK än så länge.

Jag kunde sagt det själv, de friska fläktarna från dig stämmer mycket väl med intrycket man får av Finland. Håll för allt i världen kvar det icke-politiskt-korrekta (för all framtid, vilket jag tror dig kunna). Om man som jag närmar sig  90-årsåldern, blir man mer benägen att söka det naturen direkt bjuder på - inte vad läkemedels- och livsmedelsindustrin vill pracka på oss.

Vad gäller att ta små steg i utvecklingen inom något område t.ex. livstilen med kosten i centrum och fysisk träning tätt därefter, har vi kanske lite annorlunda inställning. Exempelvis ser jag växlingen från standard "sockerdiet" (det jag kallar standardtallriken, eftersom den bygger just på socker som energimedium) till LCHF som närmast omöjlig, om man inte slår näven i bordet och klipper till. Det gjorde jag själv i september 2017, efter att först under året 2017 ha satsat några hundra timmars studier och avlyssning bl.a. av kostdoktorns utsökta samling vetenskapsmän och skickliga journalister (tillsammans något femtiotal) inom området LCHF.

Från att tidigare galant ha kunnat tömma en chokladkartong på en eller två kvällar, var det full blockad mot allt i  sockerväg: potatis, ris, pasta, spagetti, mackaroner, juicer, läsk, mjölk etc. Detta har min hustru och jag hållit fast vid sedan dess, utan minsta problem. Övergången skedde metodiskt och slutade efter kort tid i daglig fasta (storleksordningen 17 timmar med två mål mat frukost och middag). Problemlöst eftersom LCHF närmast totalt avlägsnar hungern ända fram till frukosten dagen efter.

Ovanpå detta: träning: stark man.jpg

Vilket resultat uppnåddes, flertalet av nedanstående nästan direkt. Möjligen kan lättheten att gå i och ur ketos ha bidragit till den positiva utvecklingen. Med en KETONIX har jag lätt via utandningsluften kunnat kontrollera utfallet när som helst på dygnet.

• All medicinering utsatt kort efter växlingen till LCHF (diabetes- och blodtrycksmedicin resp. statiner för lipidprofilen).
  • Blodtryck i snitt därefter 130/78,82 vilopuls i storleksordning 65
  • Stabil vikt efter kort viktreducering motsvarande BMI 27
  • Perfekt lipidprofil
  • Perfekt blodsocker (faste och långtids)
  • 45 blodprover inom grönt område
  • Suverän djup- och REM-sömn (genomsnittligt dock i kortaste laget för min ålder)
  • Pigg hela dagen - fortsätter gärna in på natten
  • Gott humör och god arbetsförmåga
  • Tidigare rad trista fenomen borta (gikttendens, sura uppstötningar hudkrypningar helt borta under de drygt tre åren på LCHF hittills)
  • Bra korttidsminne
  • Minnesbilder från ungdomsåren allt mer detaljerade.

Vad jag velat säga med ovanstående och vågar påstå, är att små mjuka successiva förändringar i kostsammanhang sällan fungerar. Total snabb växling är det enda jag kan tänka mig fungera effektivt. Antingen vill man eller inte. De svårigheter och misslyckanden som man vid kostväxling hör talas om, beror sannolikt just på att vissa personligheter (inte minst åldersgrupper) tror sig kunna ändra kosten stegvis. Från rent biokemisk synpunkt är det näst intill omöjligt för metabolismen att ställa in sig på en form av blandkost. När förväntade "blandresultat" uteblir (blir oftast negativa), ger människor upp.

Min hustrus och min kostväxling är enbart resultatet av den snabba strikta kostväxling vi genomförde fråna ena minuten till den andra. Det enda möjligen ovanliga är att vi som äldre, äldre genomförde det vi föresatt oss. Min erfarenhet av personer efter pensionsåldern är tyvärr att de lever i den bekväma villfarelsen att dietisternas tallriksmodell är den rätta att hålla fast vid.

"Det kan ju inte vara möjligt att välutbildade läkare och dietister kan ha fel". De likställer LCHF vid ytterligare en ny diet bland andra veckotidningsdieter. "Det måste vara fel att bygga energin på det farliga fettet som medium". Dessutom är viljan att acceptera nya forskningsrön mycket svag. Än svagare att själv konstatera via självstudier.

Vad gäller dina problem:

On 2021-01-15 at 13:30, Tr0llet sade:

Har fått ont leden var jag har artros, alltså väldigt ont, och mina eksem ärr tillbaka. Sen hade jag också symtomen som tolkades som borrelia.

kan jag tipsa dig om att i dessa avseenden göra en liten genomgång av tråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17251-c-vitamin-som-kosttillskott-en-svidande-vagel-i-ögat-på-läkemedelsföretagen/?tab=comments#comment-167247

Det kan finnas några poäng i sammanställningen, som man inte direkt sätter i samband med kosttillskott, som ligger långt över den nivå som skolmedicinen "tror" på!

• Like 3