Cederulla Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 12 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag vet inte egentligen vad jag haft för mening med det hela, för jag har inte gått in för det till 100, utan mest njutit av att slippa enkelt undan då jag lagar mat. Inte bara, förstås, men ärligt har det nog spelat en roll. Jag börjar mera och mera tänka att jag borde ge det en ordentlig chans, har hört att för dom det fungerar märker man skillnad på två veckor. Jag har olika problem med hälsan, jag är främst nyfiken på att se vad som händer ifall jag går helt in för det en viss tid. Å andra sidan skulle jag kunna göra andra förändringar också, som att lämna bort alla mjölkprodukter och se vad som då händer... Kanske jag gör slag i saken och bara provar, ger carnivore två veckors chans. Vad jag sen gör, ifall det verkligen fungerar och jag blir av men hälsoproblemen, vet jag inte... Har hört att de flesta som mår bra av carnivore sen reagerar ännu mera negativt på mat från växtriket. Skulle jag vara beredd på att äta carnivore "resten av livet" typ? Har du provat med sk elimineringskost? Så du vet vilken mat som inte passar just dig. Inte vad som passar andra. Det gäller ju då att vara konsekvent, vilket inte alltid är så lätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 59 minuter sedan, Cederulla sade: Har du provat med sk elimineringskost? Så du vet vilken mat som inte passar just dig. Inte vad som passar andra. Det gäller ju då att vara konsekvent, vilket inte alltid är så lätt. Kan man Kan man se carnivore som en elimineringsdiet? När man sätter hundar på elimineringsdiet sätter man dem på 1 proteinkälla, och sen då hunden är symtomfri börjar man lägga in andra, en i taget. Så kan jag ju också göra? Äta carnivore två veckor för att se om det händer något, och sen införa ett livsmedel i gången. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 10 timmar sedan, Nils Engström sade: Vad jag velat säga med ovanstående och vågar påstå, är att små mjuka successiva förändringar i kostsammanhang sällan fungerar. Total snabb växling är det enda jag kan tänka mig fungera effektivt. Exakt! Har man inte i åratal försökt få folk att göra små, mjuka förändringar? Det sättet har inte varit vidare framgångsrikt. Jag gjorde också en totalomvändning i min kost från ena sekunden till andra. Hade inga värre besvär av det. Jag hittade kostdoktorns hemsida via en slump, kan faktiskt ha varit redan innan 2010, och blev inspirerad att prova själv. Sen läste jag på mera och det tog inte länge så var jag övertygad. Jag är ännu övertygad och är less på att folk (de allra flesta i min närmsta omgivning) inte ännu heller har förstått.. Ska kolla upp vad du skrivit i tråden om C-vitamin. Tack för tipset! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 32 minuter sedan, Tr0llet sade: Kan man se carnivore som en elimineringsdiet? När man sätter hundar på elimineringsdiet sätter man dem på 1 proteinkälla, och sen då hunden är symtomfri börjar man lägga in andra, en i taget. Så kan jag ju också göra? Äta carnivore två veckor för att se om det händer något, och sen införa ett livsmedel i gången. Det är nog precis så man ska se carnivore … jag har extremt svårt att tro att det finns mer än ett fåtal personer som äter carnivore permanent... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 1 timme sedan, Peter B sade: Det är nog precis så man ska se carnivore … jag har extremt svårt att tro att det finns mer än ett fåtal personer som äter carnivore permanent... Nej, många tror jag inte att det är. Jag läste ett reportage nyligen i lokaltidningen om en person som ätit lchf i ett antal år men gått över till carnivore. Mådde mycket bra och hade bra värden, bättre än innan. Det var säkert någon kostexpert som uttalade sig om hur skadligt det måste vara i längden. Jag skrev om det på facebook, och fick någon kommentar ”det låter inte sunt”. Det tror väl många. Själv tycker jag det är såpass gott med grönsaker att jag har svårt att komma igång med att testa. Och sambon och jag måste separera vår matlagning ännu mer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 4 timmar sedan, Tr0llet sade: Kan man se carnivore som en elimineringsdiet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 4 timmar sedan, Peter B sade: Det är nog precis så man ska se carnivore … jag har extremt svårt att tro att det finns mer än ett fåtal personer som äter carnivore permanent... Jo, människan är nog omnivorer. Tänder och matsmältning berättar det för oss. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 3 timmar sedan, Effie sade: Jag skrev om det på facebook, och fick någon kommentar ”det låter inte sunt”. Tja. En tid kan det väl vara sunt... Bekvämt är det åtminstone Men nog vill jag också äta något annat ibland. Jag brukar hojta om att jag inte tycker om grönsaker, men om jag på riktigt tänker att jag aldrig mera skulle få äta blomkålsmos tycker jag att det känns lite ledsamt.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 52 minuter sedan, Tr0llet sade: Tja. En tid kan det väl vara sunt... Bekvämt är det åtminstone Men nog vill jag också äta något annat ibland. Jag brukar hojta om att jag inte tycker om grönsaker, men om jag på riktigt tänker att jag aldrig mera skulle få äta blomkålsmos tycker jag att det känns lite ledsamt.. Jag är väl inte heller helt övertygad. Men det är så djupt rotat i oss att grönsaker är så nyttiga, kött lite suspekt, och fett något som ska undvikas, så en sådan kommentar kommer ju automatiskt. Så länge man håller koll på att man mår bra, kollar viktiga värden, så borde väl inte ohälsan komma smygande bakifrån? Köttfärsgryta med vitkål. Lök till allt. Spenat, och broccoli, och blomkål... Men ett tag kan jag nog testa utan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 1 timme sedan, Effie sade: Jag är väl inte heller helt övertygad. Men det är så djupt rotat i oss att grönsaker är så nyttiga, kött lite suspekt, och fett något som ska undvikas, så en sådan kommentar kommer ju automatiskt. Så länge man håller koll på att man mår bra, kollar viktiga värden, så borde väl inte ohälsan komma smygande bakifrån? Köttfärsgryta med vitkål. Lök till allt. Spenat, och broccoli, och blomkål... Men ett tag kan jag nog testa utan. Det är sant, ohälsan kommer knappast smygande bakifrån. Med långt tovigt hår och skägg. Hår på bröstet och ett mammutskinn knutet över ena axeln. Med en stor knölpåk höjd över sitt huvud. Redo att bonka oss i skallen. Nä. Ohälsan kommer säkert mera framifrån Förlåt. Min fantasi rusade iväg från meningen "...smygande bakifrån?". 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 I somras var jag på blodprov, de tog alla fastevärden, även om jag inte hade fastat. Lipiderna var alltså åt skogen. Triglyceriderna var närmare 4 om jag minns rätt. I morse pallrade jag iväg mig för att ta nya prov, mest bara av nyfikenhet, för jag är inte orolig. Kol 6.1, HDL 1,74, LDL 3,8 och trigly 0,78. Jag äter Thyroxin (Levaxin i Sverige?) TSH var 0.08 medan T4 var 17. Förstå sig på det, liksom... Vad betyder det när TSH är så lågt? Har det någon betydelse? Orsaken till att jag äter Thyroxin är autoimmun sköldkörtelsjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 Läs spec avsnittet om IgG. https://www.emanera.se/category/autoimmunitet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 12 timmar sedan, Tr0llet sade: Orsaken till att jag äter Thyroxin är autoimmun sköldkörtelsjukdom. Är det hypertyroeos eller hypotyreos då? Anna Sparre på 4health.se har massor om sköldkörteln; egna inlägg och gästskribenter på bloggen och podavsnitt med olika personer. Minns att hon för länge sen skrev om att de flesta får Levaxin oavsett om det rör sig om hyper- eller hypo- och sällan (typ aldrig) har någon fått testa antikroppar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 22 minuter sedan, MariaF sade: Är det hypertyroeos eller hypotyreos då? Anna Sparre på 4health.se har massor om sköldkörteln; egna inlägg och gästskribenter på bloggen och podavsnitt med olika personer. Minns att hon för länge sen skrev om att de flesta får Levaxin oavsett om det rör sig om hyper- eller hypo- och sällan (typ aldrig) har någon fått testa antikroppar. Hypo. Googlade igår. Förstås. Jag kan nu också ha subklinisk hypertyreos, men då jag fick medicinering hade jag subklinisk hypotyreos. Jag undersöktes i samband med fertilitetsbehandlingar och då testades antikroppar. Ska kolla vad Anne Sparre. 9 timmar sedan, Cederulla sade: Läs spec avsnittet om IgG. https://www.emanera.se/category/autoimmunitet/ Intressant! Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 Inne på tredje dygnet fasta. Går som smort. Har bara såna där ofarliga hungerkänslor, inte såna som får mig att bryta fastan. I morse när jag gick min promenad med hundarna fick jag för mig att springa en stump. Bara så där. För att jag kände mig energisk Samtidigt kom igår en känsla som nästan är släkt med eufori. Jag har energi och ork, men samtidigt känner jag mig lite loj och slö. Men så där positivt. Jag orkar inte engagera mig i allt, tar det med ro. Har lite avstånd till allt, även mig själv. Är SÅ skön känsla. Ha en bra dag, alla! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 NU kunde jag bryta fastan. Jag mår bra, så finns inget behov, men jag vill. Jag är hungrig, kom just hem från jobbet och vill sätta mig vid kakelugnen och äta något gott. Tänker dock inte göra det. Tidigare idag kändes det som om jag kunde fasta för evigt, vet att den känslan kommer igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 20, 2021 Author Share Posted January 20, 2021 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 On 2021-01-19 at 16:23, Effie sade: Men det är så djupt rotat i oss att grönsaker är så nyttiga, kött lite suspekt, och fett något som ska undvikas, så en sådan kommentar kommer ju automatiskt. Hur är det med frukt då? Frukt och grönsaker. Frukt och grönt är värre, vad ingår ens? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 21, 2021 Author Share Posted January 21, 2021 16 timmar sedan, morgonsol sade: Hur är det med frukt då? Frukt och grönsaker. Frukt och grönt är värre, vad ingår ens? Frukt är godis. Den frukt som säljs idag är förädlad. Våra förfäder åt lite annorlunda frukter.. Och endast under säsong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 21, 2021 Author Share Posted January 21, 2021 On 2021-01-20 at 07:53, Tr0llet sade: Hypo. Googlade igår. Förstås. Jag kan nu också ha subklinisk hypertyreos, men då jag fick medicinering hade jag subklinisk hypotyreos. Jag undersöktes i samband med fertilitetsbehandlingar och då testades antikroppar. Alltså. Hade jag lite hjärnsläpp? Eller? Pinsamt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 21, 2021 Author Share Posted January 21, 2021 Idag hade jag en liten diskussion med diabetesskötaren. Som jag avslutade, eftersom vi inte kommer någon vart. Det gällde den hälsofrämjande gruppen vi ska planera. Hon hävdar att vi måste följa det som myndigheterna förespråkar/beordrar. Absolut inget annat. Jag svarade att man måste undersöka vad man har för alternativ. (Å så är det ju aldrig fel att ha lite stake, men det sade jag inte högt). Även om myndigheter inte öppet går ut med kostråd som är annorlunda än tallriksmodellen, finns det kanske ändå någonstans nämnt om undantag? Jag känner henne inte så bra, men hon är väldigt svartvit. Hon tycker också att vi kan berätta att det finns andra dieter och kostråd, som typ LCHF, men det får dom ta reda på själva. Det tycker jag i min tur att inte är rättvist mot de patienterna. Så vi tyckte en massa, som ni hör. Hon blev nog jättearg på mig. Jag kan förstå det, för hon jobbar ambitiöst och man märker på hennes sätt att prata att hon är en utbildad människa. Hoppas att hon inte känner sig sårad. Jag tycker bara att om man är en yrkesmänniska måste man följa med utveckling också, inte bara lyda order. Hon frågade vad jag grundar mina påstående på. Med en ganska utmanande stämma, kan jag tillägga. Kostdoktorn har ju några vetenskapliga artiklar uppe på hemsidan. Och jag funderade på allvar ifall jag skulle köpa Good calories, bad calories... Så det blir inte svårt att svara på det, men jag vet inte om det är någon vits. Kanske jag frågar av henne imorgon ifall hon vill ha artiklarna. Fastan är inne på sitt femte och sista dygn. Känner mig nog lite matt, faktiskt, men tänker inte avbryta nu till natten. Får se hur jag känner mig på morgonen. Har också haft en tung arbetsdag. Det känns kanske bättre när jag sovit. Mina hundar ska få mat iaf. Idag ska dom få mest hästkött, men också lite höna. Utan ben eller inälvor idag. Och sen är det godnatt för min del 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 2 timmar sedan, Tr0llet sade: hon jobbar ambitiöst och man märker på hennes sätt att prata att hon är en utbildad människa. Eftersom hon uppenbarligen är felutbildad, finns ju ingen anledning att släppa initiativet! Du har hela famnen full med suveräna forskare och andra referenspersoner, som du kan ge henne! Be henne t.ex. googla på några av dessa: Så har du henne! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Hon hävdar att vi måste följa det som myndigheterna förespråkar/beordrar. Absolut inget annat. Jag svarade att man måste undersöka vad man har för alternativ. ... Jag tycker bara att om man är en yrkesmänniska måste man följa med utveckling också, inte bara lyda order. Håller med dig helt. Skulle man kunna argumentera mot din kollega utifrån ett etiskt perspektiv? Finns det någon motsvarighet till läkaretik för den roll du har @Tr0llet och för din kollega? Vem är det som tar ansvar om man som vårpersonal bara upprepar det som vårdmyndigheterna föreskriver, om detta leder till att patienterna blir sjukare och kanske t.o.m dör i förtid eller med komplikationer som hade kunnat undvikas i slutändan? Patienten, personal i vårdmyndigheten, vårdpersonalen som gav patienten rådet etc? Ett exempel från svenska läkarförbundets etiska regler: 4 - Läkaren ska handla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, sträva efter att utveckla sina kunskaper och färdigheter, efter bästa förmåga utveckla och förmedla kunskap till gagn för patienter och hälso- och sjukvårdens utveckling samt påtala brister i verksamheten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 22, 2021 Author Share Posted January 22, 2021 Vi går se hur det här framskrider. Min dag har varit så full att jag inte hunnit prata med någon. 18 timmar sedan, morgonsol sade: Läkaren ska handla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet Jag minns att det var det här det var diskussion kring då Annika D straffades för sin företagsamhet. Hon vann ju till slut, tack och lov. Vi är väl lite efter här i lilla landet i öst. Nu har jag fastat och nu tänker jag äta. Hade jag varit hemma hade jag brutit fastan tidigare idag. I morse kände jag mig lite svag, men tänkte att jag också sovit dåligt. Började må bättre efter en stund, men märker nog att det är dags att äta. Det intressanta är att jag inte känner mig hungrig. Det har jag inte gjort sen igår. Jag känner mig bara lite klen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 22, 2021 Author Share Posted January 22, 2021 20 timmar sedan, Nils Engström sade: Eftersom hon uppenbarligen är felutbildad, finns ju ingen anledning att släppa initiativet! Du har hela famnen full med suveräna forskare och andra referenspersoner, som du kan ge henne! Be henne t.ex. googla på några av dessa: Så har du henne! Tusen tack för listan! Underlättar för mig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 22, 2021 Author Share Posted January 22, 2021 Gjorde just slag i saken och beställde good calories, bad calories och the big fat surprise. Dessutom har jag just skickat studier med stark evidens från kostdoktorns hemsida till min jobbmail. Ska sen ännu skriva ner valda namn från listan som @Nils Engströmskickade ovan. Kommer inte att försöka tvinga den här infon på diabetesskötaren, utan bara erbjuda henne den. Så får vi se om hon intresserar sig för det alls. Jag kommer säkert längst med lite diplomati. Känner mig skakig. Borde nog ha ätit i morse. Jag är klokare till nästa gång. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 23, 2021 Author Share Posted January 23, 2021 Här är halt så in i norden, men jag har ändå gått 1,5 h med hundarna idag. På vissa platser var det så halt att jag nästan inte kom framåt. Men vet ni vad som hände där det var lite bättre före? Jag sprang! Bara för att jag hade såååå mycket energi! Jag känner mig mjukare i mina muskler, i synnerhet i höfterna. Det är skumt. Nästa vecka och många veckor framöver kommer jag att fasta 24 h ett par gånger i veckan. Kanske 36. I mars kommer jag att köra en längre fasta igen. Då hoppas jag att mina väninnor är med på det. Hon som var tveksam till fastan började med LCHF på måndagen. Ska bli intressant att se hur fastan går för henne i mars. Hon äter nu tre gånger om dagen, ska i något skede börja med periodisk fasta och förkorta ätfönstret efterhand. Det här är planen, vi får se hur det går. Det kan hända att hon inte litar på att det går. Jag minns hur svårt jag tyckte det var då jag började öka fastetiderna. Jag var lite stolt över mig själv för två år sen då jag fastade 24 h första gången. Snart ska jag gå och lägga mig. Så godnatt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 24, 2021 Author Share Posted January 24, 2021 Klockan är bara lite före nio, men för en morgonpigg människa som jag, är det här mera brunch än frukost. Vill ni gissa om det är gott? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 24, 2021 Author Share Posted January 24, 2021 Efter min brunch gick jag ut för att skotta den snö som fallit ner från lidertaket. Våt snö och stort lider. Tog några timmar, men orken hann inte ta slut. Ketosens kraft, lixom Då jag åt kolhydrater skulle jag ha ätit en banan eller något annat mitt i arbetet och jag är alldeles övertygad om att orken ändå skulle ha tagit slut i något skede. Nu har jag badat bastu. Kan konstatera att jag inte är det minsta hungrig, är mätt ännu från brunchen. Så nu ser det ut som om det blir en oplanerad fasta till imorgon. Senare än 17 tänker jag då inte äta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 Hej hej! Har flyter det på. To-fr fastade jag 1,5 dygn. Efter att ha fastat 5 dygn förra veckan var det plättlätt. Kändes som ingenting. Nu kommer jag, som jag tidigare planerat, att fasta i någon utsträckning varje vecka. I mars blir det en längre fasta nästa gång. Det jag kunde bättra är vad jag äter. Har frysboxen full med hjort-och lammkött, så kunde ju variera mig lite och satsa på att göra på riktigt god mat. Imorgon ska jag på 4-års kalas. Födelsedagsbarnets far kommer väl att göra blinier, så tänker göra mina egna och ta med. Gör på ost, ägg och mandelmjöl. Blir lite liknande som chaffles. Någon kaka äter jag inte, utan dricker bara kaffe. Så kan man nog göra när man är tillräckligt nära vänner 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 3, 2021 Author Share Posted February 3, 2021 Hej! Har sovit lite dåligt ett par nätter. Är trött. Vill äta kolhydrater. Pizza och choklad. Sen vill jag sova. Min telefontid är just slut, och sen är det bara att ta itu med eftermiddagens patienter. Missbruk och ångest för hela slanten. Jag älskar på riktigt mitt jobb, men nu vill jag bara vara själv. Med mina hundar. Vi har helt ljuvligt vinterväder, så skulle vara ute i snön och solen, och sen knyta mig på soffan en stund... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 3, 2021 Share Posted February 3, 2021 1 timme sedan, Tr0llet sade: men nu vill jag bara vara själv 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 Hälsade på min lillebror och hans sambo på veckoslutet. Till det hörde både stärkelse och socker. Idag börjar jag några dagar carnivore och sen fastar jag igen i slutet på veckan så borde jag åtminstone komma fort i ketos. Är en skön tanke. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 Tänk om jag skulle berätta det här så där apropå i en diskussion om mat: - Jag hade tagit fram hjortfärs på morgonen. Skulle steka biffar då jag kom hem från jobbet, men tycker om rått kött, så istället för att krydda och steka kryddade jag och åt. Rått kött är såååå mycket godare än stekt. Tror jag bara berättar det här 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 Om man googlar "raw Meat". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 12, 2021 Author Share Posted February 12, 2021 Igår mailade jag listan på artiklar och forskare och läkare som förespråkar lchf till diabetesskötaren. Hennes svar var att hon "respekterar min personliga åsikt". Personliga????? Hon varken "vill eller kan" rekommendera annat än östersjökost åt sina patienter. "Kan inte" är en sak, "vill inte" är en annan. Nå. Nu tappade jag fullkomligt respekten för henne som yrkesmänniska. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Igår var jag på min pappas kalas. Mamma hade bakat fastlagsbullar, som ni svenskar felaktigt kallar "semla" , och jag åt. Två. Idag är min mage bullrig och störig. Först tänkte jag att jag skulle försöka jämna ut situationen genom att fasta idag, men på morgonen kändes det bara fel. I stället ska jag äta två gånger om dagen, frukost och lunch. Jag har i ett par veckor konsekvent ätit morgon och sen eftermiddag. Nu ska jag skärpa mig och börja göra matlådor till jobbet och börja PF:a igen. Jag äter frukost 6.30-tiden och lunch 11.30-tiden. Blir ganska långt fastefönster, men det är ok för mig. Då jag äter morgon och sen eftermiddag beror det endast på att jag varit så lat att jag inte förberett maten inför arbetsdagen, utan äter först hemma. Jag har nog hållit fast vid 24-36 h fasta en gång i veckan, och det ska jag fortsätta med. Mitt stora problem är att motivera mig själv till att göra mat alla dagar. Jag bor ensam och har därför ingen annan som styr mina rutiner, och jag känner mig inte så motiverad att göra riktig mat alla dagar . Jag skulle ALDRIG köpa något hel-, eller ens halvfabrikat, utan då jag inte gör riktig mat betyder det att det blir någon sorts omelett eller något annat av ägg. Det är näringsmässigt helt ok, men jag tycker inte att jag ska leva så resten av livet... Jag njuter så otroligt av ljuset som kommer tillbaka nu. Det börjar vara ordentligt ljust vid 8-tiden på morgonen och det är fortfarande ljust då jag är hemma vid 17-tiden. Jag kan inte minnas när jag senast längtat efter ljus så mycket som jag gör i år. Vi har dessutom ett alldeles strålande vinterväder. Både lördag och söndag har jag gått över två timmars promenader på isen. På lördagen var det soligt och lugnt. Igår gick jag ut tidigare, var molnigt ända tills jag kom hem. Dessutom blåste det kallt. Men då gick vi nästan tre timmar. På eftermiddagen då jag kommer hem ska jag bara byta kläder och ge mig ut på isen med hundarna. Det ska bli såååå skönt! Ha en skön början på veckan! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 4 timmar sedan, Tr0llet sade: Mamma hade bakat fastlagsbullar, som ni svenskar felaktigt kallar "semla" Det är för att vi äter både och..! En dag tar vi en fastlagsbulle, nästa en semla. Då får man två. Smart..! Är man riktigt duktig bakar man dem själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Jag bakade själv igår Oklart dock om det var fastlagsbullar eller semlor Kanske tre av varje, måste nog äta en av varje imorgon 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 5 timmar sedan, MariaF sade: Det är för att vi äter både och..! En dag tar vi en fastlagsbulle, nästa en semla. Då får man två. Smart..! Är man riktigt duktig bakar man dem själv. Det var bra bullar. Jag kom hemifrån jobbet, bytte kläder, tog hundarna med och for på joggingtur. Det du! Varannan dag fastlag och varannan dag jogging? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 5 timmar sedan, SGK sade: Oklart dock om det var fastlagsbullar eller semlor Bara för att klargöra: det här är en semla 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Bara för att klargöra: det här är en semla Alltså, jag har inte koll. De jag har bakat ser ut ungefär som på bilden (en LCHF-variant). Betyder det att så länge man inte delat bullarna och fyllt dem med mandelmassa och grädde är det en semla, sen blir det en fastlagsbulle? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 9 minuter sedan, SGK sade: Alltså, jag har inte koll. De jag har bakat ser ut ungefär som på bilden (en LCHF-variant). Betyder det att så länge man inte delat bullarna och fyllt dem med mandelmassa och grädde är det en semla, sen blir det en fastlagsbulle? Haha. Alltså, det är bara skillnad på vad vi kallar saker i Svenskfinland och i Sverige. Sånt man som finländare måste ha koll på då man besöker Sverige Det kan lätt bli fel. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 3 timmar sedan, Tr0llet sade: Bara för att klargöra: det här är en semla Jag tycker det där ser ut som rundstycken. Sensmoral: det räcker inte med att kolla om du kommit till Sverige. Du måste veta vilken del av landet du är i 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 9 timmar sedan, Effie sade: Jag tycker det där ser ut som rundstycken. Sensmoral: det räcker inte med att kolla om du kommit till Sverige. Du måste veta vilken del av landet du är i Håhhå. Och jag som har fullt upp att hålla reda på vad semla betyder i Sverige. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Ja, eller tänk om man åker till Finland och beställer en semla och får - en slät bulle...? Vilken chock?! "Rundstycke" för mig är matbröd, inte sötebulle som basen i en semla/fastlagsbulle... Hur är det @Tr0llet, finns det annat som kan förväxlas...? Jag menar, om man beställer fisk och får en ostpaj kan man ju bli lite upprörd... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 6 timmar sedan, MariaF sade: "Rundstycke" för mig är matbröd, inte sötebulle som basen i en semla/fastlagsbulle... Jag tyckte mest det liknade matbröd 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nippertippan Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Semla i Finland är samma som fralla i Sverige. Fastlagsbulle är semla i Sverige. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 23 timmar sedan, Nippertippan sade: Semla i Finland är samma som fralla i Sverige. Perfekt, nu har vi full koll på rundstyckena vi ändå inte äter! Härligt vad engagerande det är! Jag har banne mig grunnat i flera dagar på vad olika saker är trots att de har samma namn på olika ställen. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 Hej å hå! Här går det som smort. Jag är mycket nöjd med mig själv. Har i veckan förberett min mat, vilket gör att jag är nöjdare på många sätt. Den psykiska aspekten av att äta ordentligt är viktig för mig. Det känns bra att sköta om sig själv och ha kontroll över sitt eget välmående. Fastar sedan i går morse, bryter fastan då jag kommer hem från jobbet på eftermiddagen. På söndag ska jag förbereda maten inför arbetsveckan. Det blir mycket lättare då jag fastar to-fr. Mindre jobb, liksom. Finns bara fördelar Ha ett skönt veckoslut, alla ni! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts