Jump to content

Recommended Posts

God morgon! Jag har letat lite information om diabetesvården i Finland. Jag vet inte så mycket, fortfarande. Läkare och vårdare i Finland följer Käypä hoito's, Duodecim, rekommendationer. Det finns begränsat med material på svenska. Det intressanta är att då man söker på lågkolhydratkost (vähähiilihydraattinen ruokavalio) och diabetes II, hittar man ett kort stycke i allt som handlar om DM II, som om det är en bisak. De konstaterar att "lågkolhydrat" är ett oexakt begrepp. De definierar dock lågkolhydrat som kost där mindre än 40% av energin kommer från kolhydrater. Ketodiet rekommenderar de inte alls. De hänvisar till den här artikeln "Evidence-based nutritional approaches to the treatment and prevention of diabetes mellitus", artikeln finns bakom betalmur. 

På Käypä hoito finns en skild sida om lågkolhydratkost vid DM I, var det står att lågkolhydratkost KAN vara ett vettigt alternativ vid vård av de här patienterna. De konstaterar att forskning om de långsiktiga effekterna saknas. 

Jag var in på Diabetesförbundets sida. De säger att diabetiker ska äta samma kost som alla andra, lågfett - fokus på de hårda fetterna, mycket fibrer och lite andra kolhydrater. Ifall man behöver specialkost (ex glutenfri kost) linkar dom till en annan sida. Där fanns bilder på olika recept, säkert såna som ofta söks, men iallafall. Det var mest fråga om bakverk. Jag öppnade ett; farinsocker och rismjöl osv... Jag vet också att de sen rekommenderar att man ska äta bara en liten bit. På vilket sätt det här blir så fel behöver jag inte lägga energi på. 

På Diabetesförbundets sida står det som allra första att kosten måste anpassas till varje människas egna behov. Några rader neråt står det att alla ska äta lågfett, fiberrikt blablabla... Hemskt flexibelt och anpassat, liksom 🙄

Inte vet jag vad någon annan har för intresse av det här, men jag har snöat in på diabetesvården i Finland. Inget av det jag skrivit ovan borde väl komma som någon överraskning... 

Screenshot_20210221_074044_com.android.chrome.jpg

• Sad 3

Nu har jag lyssnat klart på Hormonstark. Jag vet inte hur många gånger jag har läst om det MJ kallar för hormomoptimering. Jaja, har jag tänkt. Det är väl självklart. Har följt med hennes blogg i åratal.

Igår föll polletten ner. Nuuuu förstår jag! Jag har sett ljuset. 

• Like 2
  • Thanks 1

Hästkött åt HUNDARNA?? :blink: Men varför inte till dig själv?
Jo, jag älskar också dessa vackra djur men jag älskar kossor i levande form också... Har vad jag vet bara ätit häst två gånger, båda gångerna hos en hästägande vän i Schweiz, och det var ett väldigt gott kött! Fast det kanske är mer "träiga bitar" vovvarna får?

• Like 1
  • Haha 1

20 timmar sedan, MariaF sade:

Hästkött åt HUNDARNA?? :blink: Men varför inte till dig själv?
Jo, jag älskar också dessa vackra djur men jag älskar kossor i levande form också... Har vad jag vet bara ätit häst två gånger, båda gångerna hos en hästägande vän i Schweiz, och det var ett väldigt gott kött! Fast det kanske är mer "träiga bitar" vovvarna får?

Vovvarna får kött som skulle duga att mala. Och bitar med mycket fett 💪🥰

Hästkött är INTE gott. Har gjort mitt bästa att tycka om det, men har gett upp. Hundarna får hålla allt. Häst smakar lite sött? på något vis. Vet inte om man kan säga att kött smakar sött, men någon smak som är besläktad med sött iaf. 

• Haha 1

8 minuter sedan, Tr0llet sade:

Svårt att veta vad man ska ha för åsikt. Någon annan som märkt att man endast för fram såna här åsikter i pressen...? 🙄

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/23/boskap-tar-upp-en-stor-del-av-varldens-odlingsmarker-sager-forfattaren-risto

Hm. Jag vill alls inte försvara djurindustrin. Men all mark passar inte till odling. Och allt som odlas duger inte till människoföda, sägs det. 
Är det hälsosammare med mindre kött? Det måste ju vara skillnad på naturbetat och annat.
Men jag är inte expert. 

• Like 3

1 timme sedan, Effie sade:

Hm. Jag vill alls inte försvara djurindustrin. Men all mark passar inte till odling. Och allt som odlas duger inte till människoföda, sägs det. 
Är det hälsosammare med mindre kött? Det måste ju vara skillnad på naturbetat och annat.
Men jag är inte expert. 

Nej, jag försvarar inte djurindustrin, men tror inte att vi kan dra alla över en kam. All djurhållning är inte av ondo. Och allt är inte så entydigt och enkelt. Vi är för många människor på jorden, det finns ingen lösning på det. Och för många hundar som äter föda som lämpar sig för människor... Egentligen.

• Like 3

7 timmar sedan, Tr0llet sade:

Svårt att veta vad man ska ha för åsikt. Någon annan som märkt att man endast för fram såna här åsikter i pressen...? 🙄

Jag köper inte så mycket av det skrivs och blir ganska less på artikeln. Enformig och platt. För på väldigt många ställen så saknas det en förklaring till påståendena. Hur då? Varför då? Källa på det tack!? Ett exempel:

"I USA, där man äter allra mest animalisk föda och köttet har en högre fettprocent, lever amerikaner i genomsnitt nästan tio år kortare än befolkningen i asiatiska länder där man äter hälsosammare, som Japan, Hong kong eller Sydkorea."

Jaha. Definiera hälsosammare. Finns det några andra skillnader mellan USA och asiatiska länder avseende kosthållning, annat än köttkonsumtion, som skulle kunna förklara den kortare förväntade livslängden? Sockerkonsumtion t. ex? Om köttet har en högre fettprocent, hur har man åstadkommit det? Hur ser fettprofilen ut? Är fettet ohälsosamt bara för att det är mättat? Hur är det med marmorerat kött från gräsbetande kor som får precis lagom motion?

• Like 4
  • Thanks 1

13 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag köper inte så mycket av det skrivs och blir ganska less på artikeln. Enformig och platt. För på väldigt många ställen så saknas det en förklaring till påståendena. Hur då? Varför då? Källa på det tack!? Ett exempel:

"I USA, där man äter allra mest animalisk föda och köttet har en högre fettprocent, lever amerikaner i genomsnitt nästan tio år kortare än befolkningen i asiatiska länder där man äter hälsosammare, som Japan, Hong kong eller Sydkorea."

Jaha. Definiera hälsosammare. Finns det några andra skillnader mellan USA och asiatiska länder avseende kosthållning, annat än köttkonsumtion, som skulle kunna förklara den kortare förväntade livslängden? Sockerkonsumtion t. ex? Om köttet har en högre fettprocent, hur har man åstadkommit det? Hur ser fettprofilen ut? Är fettet ohälsosamt bara för att det är mättat? Hur är det med marmorerat kött från gräsbetande kor som får precis lagom motion?

Nej, jag köper inte det här heller. Men det är den här sortens åsikter som får utrymme i medierna idag. Jag tror att de flesta som läser det drabbas av klimatångest och vill göra något som är bra för naturen. Och eftersom få granskar kritiskt vad vegansk/vegetarisk kost innebär i långa loppet, finns det ingen annan information lättillgänglig. Ifall man inte själv aktivt söker reda på informationen.

• Like 2
  • Sad 1

Jag bestämde i morse att jag skulle fasta till fredagsmorgonen. Jag ångrar mig lite. Hade jag inte trumpetat ut det på "nu fastar vi" tråden tror jag att jag skulle strunta i det. Jag skulle helst ligga under en filt och trycka i mig något gott. Av någon orsak har flera patienter avbokat idag, så jag har haft det lite tråkigt. Har hunnit studera lite, läst på om neuroplasticitet och sånt. Känner mig inte svag i kroppen, utan mera sömnig. Och hungrig. Hade alltför lite salt kvar i min nyckelring, har räckt till bara en portion. Jag åt frukost i morse, så tror ändå inte att det är problemet. Nu slog det mig! Jag har inte druckit kaffe på dagen. Det är väl det som är problemet! Då får jag stå ut, bara. Har ingen huvudvärk, så alltid något. 

Får se om jag fortsätter fasta. Tror nog jag gör det. 

• Like 3

Istället för att ge upp och äta igår kväll, fortsatte jag fastan. Jag eldade bastu, åt lite salt och drack vatten. Bastun var ett riktigt bra drag. Tror jag gör om det ikväll. Jag hade huvudvärk då jag vaknade i morse, inte så kraftig, men helt klart sån där kaffeabstinenshuvudvärk. Jag har tagit lite ibuprofen och druckit en KOPP kaffe. Istället för den mugg jag brukar hälla i mig. Muggen är tre koppar, så det är en viss skillnad. Jag kommer också att lämna lunchkaffet och se hur jag mår ikväll. 

Jag kommer säkert att elda bastu ikväll igen, det var så skönt igår kväll. Det är skönt att gå och lägga sig efter bastu, och man sover bra. Imorgon kommer jag att njuta av frukosten och fettkaffet. Svart kaffe kan jag dricka så här undantagsvis, men helst vill jag ha smör eller grädde i. Men jag ska fortsätta dricka mindre framöver. En kopp på morgonen. Inte tre.

Idag är jag glad att jag fortsatte fasta. Jag känner mig avslappnad, lugn och har ett visst distans till mig själv. Jag upplever ofta den här känslan vid fasta. Jag har sovit jättebra, men är ändå på något viss sömnig. 

All is good..

• Like 5

I morse bröt jag 48 h fastan. Eftermiddagarna var överraskande svåra. Men jag segade dock ut, badade bastu istället för att äta. I morse gick jag på en timmes promenad med hundarna, duschade och lade mascara på fransarna så att jag ser ut som en flicka, och sen gjorde jag mig en utsökt äggröra med fetaost och skinka. Såg mest ut som en megaspya, men hungern hjälpte ögonen att filtrera intrycket en smula. Och smaken var det minsann inget fel på. Och så kaffe på, förstås. Jag har gått och övertalat mig själv att ens halvera kaffeintaget på morgnarna, men jag har inte varit samarbetsvillig. Har druckit min stora mugg, istället för en kopp. Jag har dock inte druckit kaffe vid lunch på jobbet på dagarna, så jag har halverat hela dygnets kaffeintag. 

Vågen får dagens ros. Den visar lydigt - 3 sen någon gång i februari. 

• Like 2

Idag är det freeedaaaag! 

Jag kör min veckofasta för tillfället. Den blir lite knappt två dygn, bryter då jag kommer från jobbet. Gjorde som jag brukar nuförtiden och eldade bastu då jag kom från jobbet igår, det hjälper mig att inte fokusera så mycket på att jag känner mig hungrig. Jag var ute en timme med hundarna under tiden. Jag njuter så av att det blivit så mycket ljusare, längtar ännu efter ljusa morgnar. 

Nu på morgonen känner jag ingen hunger, bara lite huvudvärk. Det beror igen på det jä... kaffet. Jag drack mindre på morgonen igår, och det här är priset jag betalar för det. Jag sover faktiskt bättre då jag inte dricker kaffe på dagen. Vaknar till ordentligt mera sällan under natten. 

Jag har lyssnat på Martina J:s ketobok. Den var riktigt bra. Nu lyssnar jag på Hormonstark en gång till. Jag har kommit en bit bort från målsättningen jag hade i början av den här tråden, vilket var att må bra i första hand. Nu ligger fokus nog ganska starkt på vikten. Det är klart att jag vill gå ner i vikt också, men jag ska nu ändå flytta fokuset tillbaka till välmående. Jag har kanske inte tänkt så mycket på det, för jag mår ganska väl. Igår då jag varit i (den ganska heta) bastun och gick ut i blåsten och stå innan jag hoppade under en kall dusch, vet jag inte vem som kunde ha mått bättre i världen. Jag ska släppa in känslan av tacksamhet över välmåendet oftare. Tacksamhet är en magisk känsla. 

Ha det gott! 

• Like 2

Det är bra med dessa trådar där man kan se sina mönster samtidigt som det går att resonera lite med andra på vägen. Om du mår bra nu och därför lägger mer fokus på vikten (eller är det slank du vill vara?) är ju helt okej. Precis som tvärtom. Och följer du tråden kan du säkert hitta var dina fallgropar finns också. 

• Like 1

17 minuter sedan, MariaF sade:

Det är bra med dessa trådar där man kan se sina mönster samtidigt som det går att resonera lite med andra på vägen. Om du mår bra nu och därför lägger mer fokus på vikten (eller är det slank du vill vara?) är ju helt okej. Precis som tvärtom. Och följer du tråden kan du säkert hitta var dina fallgropar finns också. 

Precis så är det. Jag håller med i allt du skriver. 

Ska ta mig tid att läsa mina egna inlägg och se ifall jag får någon aha-upplevelse.

En sak som hjälper mig på traven är faktiskt att lyssna på böcker som handlar om kost och välmående, följa med bloggar och skriva på forumet. Det gör att en stor del av fokus flyttar bort från bara vikt, till hälsa och välmående. Om jag fokuserade bara på vikt och inte alls på hälsa kunde jag ju lika bra svälta mig själv för att fort, men kortsiktigt, se resultat på vågen. Det känns bra att jag lägger märke till det här nu, för det är helt klart ett mönster hos mig att jag får lite tunnelseende då det gäller vikten. 

• Like 2

Jag hade diarré förra veckoslutet. Gick på covid-test, som man ju gör nuförtiden, och konstaterade att jag åtminstone inte hade det. Jag fastade måndag-tisdag, 24 h. Nu fastar jag igen blir väl närmare två dygn den här gången. Nästa vecka blir det carnivore för hela slanten, och sen ska jag fasta inför påska.

Jag är såååå trött hela tiden. Min situation på jobbet börjar bli ohållbar och jag vill inte ha det så här. Livet ska väl inte kretsa kring att man jobbar 8 h/dag och sen måste använda resten av tiden till återhämtning? Eller ska det, och jag har oskäliga förväntningar?

Då jag inte fastar äter jag ordentligt, riktigt mat som jag själv gör. Det är jag ganska stolt över faktiskt.

• Like 3

Är du lika trött när du har ätdagar som när du har fastedagar? Jag tänker om du har en stressig arbetssituation kanske fasta blir ytterligare en stressor? Man avråder de som har utmattningssyndrom att fasta (i den akutare fasen) och kanske blir det en börda? Men då borde du som sagt märka skillnad.

• Like 1

On 2021-03-18 at 20:28, MariaF sade:

Är du lika trött när du har ätdagar som när du har fastedagar? Jag tänker om du har en stressig arbetssituation kanske fasta blir ytterligare en stressor? Man avråder de som har utmattningssyndrom att fasta (i den akutare fasen) och kanske blir det en börda? Men då borde du som sagt märka skillnad.

Höh. Det har jag ju inte alls tänkt på. Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad alls, så jag antar att mina fastor inte påverkar? Ska iaktta skillnaden framöver. Tack för tipset.

Ny vecka, samma rutiner. Nästa vecka väntar vårens längre fasta, så går och förbereder mig mentalt för den. Väntar på den. Om jag blir jättetrött och inte kan fungera, avbryter jag ju den naturligtvis.

Jag drömmer om en framtid som handlar om mera fritid och frihet. Möjlighet att påverkar rytmen i mina veckor själv. 

Jag äter strikt lchf, vågar påstå att jag äter ketogent största delen av tiden. Mäter och väger inget, så kan inte säga säkert. Det går bara lättare hela tiden. På helgen bjöd min bror och hans familj mig på lördagsmys, men även de "fastar" inför påska. Ingen i familjen äter alltså godis, de är nu inne på tredje veckan. Barnen är missnöjda, förstås 😉 Jag bjöds på paj, bakad på något glutenfritt äckelmjöl, så dit for ketosen så det bara sjöng om det. Men jag har lättare, helt på psykiskt plan, att handskas med såna här avsteg då jag vet att jag fastar regelbundet. Dels vet jag att jag ju snart är i ketos igen, tack vare fastan, men det handlar allra mest om att jag känner att jag har makt över sockertrollet. Det slutar nämligen tjuta och hojta då jag fastar, så jag slipper kämpa så hårt mot det. Och OJ en sån skillnad i mättnadskänslan då jag fastar regelbundet. 

Ha en trevlig vecka, alla!

• Like 6

Jag har gått ner 4 kg sen januari. Och då har jag ändå inte varit strikt hela tiden. Vissa sociala situationer har kommit emellan. Nu fastar jag till påsk. Under påsk är det lätt att äta lchf, men misstänker att jag kommer att träffa en bekant som är betydligt äldre än mig och hon bjuder alltid på kaffe med något sött till. Får se hur jag lyckas handskas med den situationen. Resten av april äter jag sen väldigt strikt/ketogent. Bra plan, tycker jag. Det är lättare att dela upp tiden i kortare bitar, så att man inte tänker att jag måste avstå från allt som inte är keto under resten av mitt liv, typ. Fortsätter natuuuuurligtvis fasta varje vecka, 24-48 h fastor. Från imorgon fastar jag till torsdag/fredag. Ska bli skönt. 

• Like 5

Igår började vårens långa fasta. Får se om den blir fem eller tre dagar. Siktar på att fasta till fredagsmorgonen, alltså fem dagar. 

Under veckoslutet har jag gått flera timmar med hundarna i skogen. Har varit så skönt väder att jag inte velat gå in alls, utan bli ute. Imorse gick jag igen en dryg timme med dem, på eftermiddagen då jag går hem går jag till skogen med dem, och sen badar jag bastu. Det har blivit en vana att bada bastu i veckan, vilket är konstigt. Det har nämligen tidigare hört till veckoslutens rutiner. Det här är veckans planer. Fasta, vara ute med hundarna, bada bastu. Och så ska jag städa och göra fint till påsk, såklart. Och jobba. Inte så spännande, men det får duga. 

• Like 4

Varför har jag tänkt att jag ska fasta? Är dötrist och man blir ju hungrig. Verkligt dålig idé.

Idag är bara dag två av fyra. Har bestämt mig att jag nog kan bryta fastan på torsdagseftermiddagen då jag kommer från jobb. 

Mår bra. Är bara hungrig. Och det skulle ju vara så GOTT med mat. Oj oj oj oj vad det skulle vara gott. 

Skitfasta. 

• Like 2
  • Sad 1

Det här är alltså j-ligt kämpigt. Jag är trött efter jobbet, vill vila och äta. Vila och äta hör ihop här. Jag står emot med hjälp av bara viljekraft. Jag mår annars bra, kan nog fortsätta fasta, men jag vill äta. Samtidigt vet jag att den här känslan går om efter en stund. Jag sysselsätter mig med något och går sen i säng. Då kommer jag att vara nöjd över att jag höll ut. Det kommer att bli lättare. 

Drygt två dygn undan. Knappt två dygn kvar. 

• Like 3

Det är svårt det där. Ibland tar man sig igenom de där svårigheterna (bara man får gnälla lite 🙂 ). Ibland är det inte värt det. Det vet man inte om man inte är mitt uppe i det hela. Men man ska orka med livet också. 
Jag hejar på. Och jag bryter fastan i morgon, men det har jag planerat. 

• Like 3

8 minuter sedan, Effie sade:

man ska orka med livet också. 

Jo, alltså det orkar jag. Jag mår bra, fortsätter till morgonen, då avgör jag ifall jag fortsätter eller avbryter. 

5 minuter sedan, Cederulla sade:

Jag måste få fråga. Vad är det som gör att ni orkar fasta och tycker det är skit? Jag säger som Eddie, man ska ju leva också. I min ålder skulle jag aldrig försaka vad en god måltid,  gör för kropp och själ. Speciellt i dessa pandemitider.

Jag är kanske lite yngre än dig? Åtminstone tänker jag inte att fasta skulle vara farligt på något vis i min ålder. Jag har egentligen flera målsättningar med fasta. Dels balanserar fasta mina hunger-och mättnadskänslor, påverkar hormonerna grehlin och leptin, eller hur det nu var. Det märkte jag för ett år sedan då jag fastade flera dagar första gången. Jag har haft svårt att känna när jag är mätt tidigare. Jag är också ute efter de övriga hälsoeffekter som längre fastor hämtar med sig. Autofagi och något spännande som har att göra med något som påverkar cancercellers tillkomst. Jag minns inte vad och hur, men det lät iaf himmelens bra. Ärligt sagt hör också känslan av att övervinna sig själv, att stå ut, också till orsaken att jag fastar. Jag njuter av att äta, tycker om att äta mycket och gott och jag vill ändra lite på min inställning. Jag vill att mat ska vara näring i första hand, inte ett njutningsmedel. Det är klart att jag kan göra god mat, men att äta för att jag är trött och jag måste få trösta mig själv är fel orsak.

Och så ska man läsa mina tidigare inlägg med glimten i ögat. Jag är lite martyrisk och tycker synd om mig själv för att jag inte FÅR äta. Det ÄR inte synd om mig alls. Det är klart att jag får äta precis när jag vill. 

21 minuter sedan, Effie sade:

bara man får gnälla lite 🙂

Precis så är det. 

I vår/sommar ska jag prova dopaminfasta. Det ni. Då får jag inte ens gnälla här. Hur gör jag då? 🙄

• Like 3
  • Boom 1

Jamen det låter ju bra. Jo jag är nog betydligt mkt äldre än dig, fyller 67 om ngn vecka. För övrigt har jag aldrig haft ngt problem med överätning. Äter tills jag är mätt och äter när jag är hungrig. Arv efter min far. Men för mig är mat både näring och  njutning. Måltiden för mig är ett sätt samla sig, även om jag äter ensam. Har alltid lagat mat till mig själv och dukat fint även fast maken reste mkt i  jobbet. 

• Like 3

2 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag står emot med hjälp av bara viljekraft.

Du verkar ha en vilja av stål Tr0llet. 🙂

29 minuter sedan, Cederulla sade:

Men för mig är mat både näring och  njutning. Måltiden för mig är ett sätt samla sig, även om jag äter ensam. Har alltid lagat mat till mig själv och dukat fint även fast maken reste mkt i  jobbet. 

Vad trevligt det låter. Inte att man bara lagar god mat, utan att det också blir en lugn stund med fin dukning. :wub:

• Like 1

9 timmar sedan, Effie sade:

Vad är det där för något kul? Som man inte ens får gnälla på??!

Nä. Jag vet. Låter inte alls bra. Ändå lockas jag av det 😆 Man ska inte prata alls, äta något gott, se på film, göra något roligt överhuvudtaget. Inget som ger en någon sorts kick. Jag hoppas att jag kan arbeta i trädgården, gå promenader med hundarna, bada bastu, yoga, meditera. Jag siktar på tolv timmar. Ska bli intressant att se hur jag lyckas fylla en dag. Jag tänker fasta på samma gång.

Jag bröt fastan nu på morgonen. Jag kände redan i går efter bastun att det inte är värt att fortsätta. När hjärtat hackar och man känner sig skakig ska man äta, det har jag lärt mig. Det blev 67 h fasta. Det får liksom duga för den här gången. Jag åt äggröra på två ägg, lite skinka och fetaost. Och så drack jag fettkaffe med en matsked osaltat smör i. Nu är jag alldeles proppmätt, men nöjd. 

Jag gör säkert nästa långa fasta i höst, kanske oktober 🤔 Tills dess är det oregelbundet av periodisk fasta och 24-36 h fastor som gäller. 

• Like 4

Inte göra något som är roligt, som ger en kick? Känns ju som ett koncentrat av livet just nu, så man blir alldeles pandepatisk (apatisk av pandemirestriktioner). Jag jobbar hårt på att komma ihåg att öka dopaminet, annars känns det som jag sjunker i träsket...

Men testar du får du rapportera. Nyfiken är jag. 

• Like 3

7 minuter sedan, Effie sade:

Inte göra något som är roligt, som ger en kick? Känns ju som ett koncentrat av livet just nu, så man blir alldeles pandepatisk (apatisk av pandemirestriktioner). Jag jobbar hårt på att komma ihåg att öka dopaminet, annars känns det som jag sjunker i träsket...

Men testar du får du rapportera. Nyfiken är jag. 

Jag har plockat idén härifrån https://martinajohansson.se/dopaminfasta-vad-gora-med-sina-tankar/

• Like 3

Ja, helt säkert bättre än en normalkost med en massa godis...för det var väl det de jämförde med, även om de nämnde lågkolhydratdiet. 
Undrar om personen kunnat sluta helt med insulin om hon ätit lchf istället? 
Ja, jag blir också trött

• Like 4

56 minuter sedan, Effie sade:

Ja, helt säkert bättre än en normalkost med en massa godis...för det var väl det de jämförde med, även om de nämnde lågkolhydratdiet. 
Undrar om personen kunnat sluta helt med insulin om hon ätit lchf istället? 
Ja, jag blir också trött

Jag har skrivit ett mail till yles redaktion 😘 Får se vad svaret blir. Jag tipsade om Taubes och Teicholz och kostfonden. Ställde flera olika frågor, vad det finns för risker med växtoljor, är det någon skillnad på "rött kött och raffinerade livsmedel", som dom ju skriver ihop som om det är samma sak, på vilka  vetenskapliga grunder kostråden baserar sig på. Osv osv. Blev ganska långt... 

I väntan på svar. 

• Like 2
  • Boom 1

2 timmar sedan, Effie sade:

Fråga doktorn ikväll handlar om diabetes. 

Extra intressant att se hur de vinklar programmet eftersom det enbart handlar om diabetes typ 2. Diabetes typ 1 behandlades förra veckan. https://www.svtplay.se/video/30340230/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-27-29-mars-18-45?modalId=K16mqEM

Bara en sådan sak som att de säger att man inte får diabetes av godis är helt galet.

• Like 3

Jag skummade inlägget (har svårt att kolla på video)... men det handlade bara om klimatet...? Måtte ha missat lchf

Nej nej. Handlade om klimatet, inte alls om kost. Jag lade upp den för att veganismen också handlar om att det är bäst för klimatet, och nötkött är det värsta möjliga. Handlade inte om näringslära alls. 

• Like 2

1 minut sedan, Tr0llet sade:

Nej nej. Handlade om klimatet, inte alls om kost. Jag lade upp den för att veganismen också handlar om att det är bäst för klimatet, och nötkött är det värsta möjliga. Handlade inte om näringslära alls. 

Men du skrev ”en kommentar om lchf och diabetes ”... och det hittade jag inte...? Blev det fel länk?

Och en ledarartikel som skyller allt vad pandemier heter på djurindustrin. 
Är det månne en samlad attack?

Inte för att jag vill försvara djurindustrin, alls inte. 

Vilken ledarartikel?