Gå till innehåll

Recommended Posts

God morgon! Jag har letat lite information om diabetesvården i Finland. Jag vet inte så mycket, fortfarande. Läkare och vårdare i Finland följer Käypä hoito's, Duodecim, rekommendationer. Det finns begränsat med material på svenska. Det intressanta är att då man söker på lågkolhydratkost (vähähiilihydraattinen ruokavalio) och diabetes II, hittar man ett kort stycke i allt som handlar om DM II, som om det är en bisak. De konstaterar att "lågkolhydrat" är ett oexakt begrepp. De definierar dock lågkolhydrat som kost där mindre än 40% av energin kommer från kolhydrater. Ketodiet rekommenderar de inte alls. De hänvisar till den här artikeln "Evidence-based nutritional approaches to the treatment and prevention of diabetes mellitus", artikeln finns bakom betalmur. 

På Käypä hoito finns en skild sida om lågkolhydratkost vid DM I, var det står att lågkolhydratkost KAN vara ett vettigt alternativ vid vård av de här patienterna. De konstaterar att forskning om de långsiktiga effekterna saknas. 

Jag var in på Diabetesförbundets sida. De säger att diabetiker ska äta samma kost som alla andra, lågfett - fokus på de hårda fetterna, mycket fibrer och lite andra kolhydrater. Ifall man behöver specialkost (ex glutenfri kost) linkar dom till en annan sida. Där fanns bilder på olika recept, säkert såna som ofta söks, men iallafall. Det var mest fråga om bakverk. Jag öppnade ett; farinsocker och rismjöl osv... Jag vet också att de sen rekommenderar att man ska äta bara en liten bit. På vilket sätt det här blir så fel behöver jag inte lägga energi på. 

På Diabetesförbundets sida står det som allra första att kosten måste anpassas till varje människas egna behov. Några rader neråt står det att alla ska äta lågfett, fiberrikt blablabla... Hemskt flexibelt och anpassat, liksom 🙄

Inte vet jag vad någon annan har för intresse av det här, men jag har snöat in på diabetesvården i Finland. Inget av det jag skrivit ovan borde väl komma som någon överraskning... 

Screenshot_20210221_074044_com.android.chrome.jpg

• Ledsen 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 563
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag vill berätta mera om min resa mot den jag är idag. Av någon orsak jag inte förstår. Kan vara att jag raderar det här inlägget i något skede, jag kan inte lova att jag kommer att lämna den kvar, me

God fortsättning på det nya året.  Kvällen gick ok. Jag åt morotsstavar och några pecannötter och en pannacotta helt klart smaksatt av socker, men jag rörde ingen av de tre olika sorters chipsen

Jag har världens tråkigaste dagbok, även om det är en Tr0lldagbok. Jag har egentligen inget att uppdatera. Äter lchf, oftast två mål per dag. Jag kunde förbättra genom att vara mera kreativ och varier

Posted Images

Vad gör ni så här en söndag? 

Jag lyssnar på Martina J:s bok Hormonstark och packar hästkött åt hundarna. 

IMG_20210221_123719.jpg

• Gilla 3
Länk till inlägg

Nu har jag lyssnat klart på Hormonstark. Jag vet inte hur många gånger jag har läst om det MJ kallar för hormomoptimering. Jaja, har jag tänkt. Det är väl självklart. Har följt med hennes blogg i åratal.

Igår föll polletten ner. Nuuuu förstår jag! Jag har sett ljuset. 

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Hästkött åt HUNDARNA?? :blink: Men varför inte till dig själv?
Jo, jag älskar också dessa vackra djur men jag älskar kossor i levande form också... Har vad jag vet bara ätit häst två gånger, båda gångerna hos en hästägande vän i Schweiz, och det var ett väldigt gott kött! Fast det kanske är mer "träiga bitar" vovvarna får?

• Gilla 1
  • Haha 1
Länk till inlägg
20 timmar sedan, MariaF sade:

Hästkött åt HUNDARNA?? :blink: Men varför inte till dig själv?
Jo, jag älskar också dessa vackra djur men jag älskar kossor i levande form också... Har vad jag vet bara ätit häst två gånger, båda gångerna hos en hästägande vän i Schweiz, och det var ett väldigt gott kött! Fast det kanske är mer "träiga bitar" vovvarna får?

Vovvarna får kött som skulle duga att mala. Och bitar med mycket fett 💪🥰

Hästkött är INTE gott. Har gjort mitt bästa att tycka om det, men har gett upp. Hundarna får hålla allt. Häst smakar lite sött? på något vis. Vet inte om man kan säga att kött smakar sött, men någon smak som är besläktad med sött iaf. 

• Haha 1
Länk till inlägg
8 minuter sedan, Tr0llet sade:

Svårt att veta vad man ska ha för åsikt. Någon annan som märkt att man endast för fram såna här åsikter i pressen...? 🙄

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/23/boskap-tar-upp-en-stor-del-av-varldens-odlingsmarker-sager-forfattaren-risto

Hm. Jag vill alls inte försvara djurindustrin. Men all mark passar inte till odling. Och allt som odlas duger inte till människoföda, sägs det. 
Är det hälsosammare med mindre kött? Det måste ju vara skillnad på naturbetat och annat.
Men jag är inte expert. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Hm. Jag vill alls inte försvara djurindustrin. Men all mark passar inte till odling. Och allt som odlas duger inte till människoföda, sägs det. 
Är det hälsosammare med mindre kött? Det måste ju vara skillnad på naturbetat och annat.
Men jag är inte expert. 

Nej, jag försvarar inte djurindustrin, men tror inte att vi kan dra alla över en kam. All djurhållning är inte av ondo. Och allt är inte så entydigt och enkelt. Vi är för många människor på jorden, det finns ingen lösning på det. Och för många hundar som äter föda som lämpar sig för människor... Egentligen.

• Gilla 2
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Tr0llet sade:

Svårt att veta vad man ska ha för åsikt. Någon annan som märkt att man endast för fram såna här åsikter i pressen...? 🙄

Jag köper inte så mycket av det skrivs och blir ganska less på artikeln. Enformig och platt. För på väldigt många ställen så saknas det en förklaring till påståendena. Hur då? Varför då? Källa på det tack!? Ett exempel:

"I USA, där man äter allra mest animalisk föda och köttet har en högre fettprocent, lever amerikaner i genomsnitt nästan tio år kortare än befolkningen i asiatiska länder där man äter hälsosammare, som Japan, Hong kong eller Sydkorea."

Jaha. Definiera hälsosammare. Finns det några andra skillnader mellan USA och asiatiska länder avseende kosthållning, annat än köttkonsumtion, som skulle kunna förklara den kortare förväntade livslängden? Sockerkonsumtion t. ex? Om köttet har en högre fettprocent, hur har man åstadkommit det? Hur ser fettprofilen ut? Är fettet ohälsosamt bara för att det är mättat? Hur är det med marmorerat kött från gräsbetande kor som får precis lagom motion?

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
13 timmar sedan, morgonsol sade:

Jag köper inte så mycket av det skrivs och blir ganska less på artikeln. Enformig och platt. För på väldigt många ställen så saknas det en förklaring till påståendena. Hur då? Varför då? Källa på det tack!? Ett exempel:

"I USA, där man äter allra mest animalisk föda och köttet har en högre fettprocent, lever amerikaner i genomsnitt nästan tio år kortare än befolkningen i asiatiska länder där man äter hälsosammare, som Japan, Hong kong eller Sydkorea."

Jaha. Definiera hälsosammare. Finns det några andra skillnader mellan USA och asiatiska länder avseende kosthållning, annat än köttkonsumtion, som skulle kunna förklara den kortare förväntade livslängden? Sockerkonsumtion t. ex? Om köttet har en högre fettprocent, hur har man åstadkommit det? Hur ser fettprofilen ut? Är fettet ohälsosamt bara för att det är mättat? Hur är det med marmorerat kött från gräsbetande kor som får precis lagom motion?

Nej, jag köper inte det här heller. Men det är den här sortens åsikter som får utrymme i medierna idag. Jag tror att de flesta som läser det drabbas av klimatångest och vill göra något som är bra för naturen. Och eftersom få granskar kritiskt vad vegansk/vegetarisk kost innebär i långa loppet, finns det ingen annan information lättillgänglig. Ifall man inte själv aktivt söker reda på informationen.

• Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

Jag bestämde i morse att jag skulle fasta till fredagsmorgonen. Jag ångrar mig lite. Hade jag inte trumpetat ut det på "nu fastar vi" tråden tror jag att jag skulle strunta i det. Jag skulle helst ligga under en filt och trycka i mig något gott. Av någon orsak har flera patienter avbokat idag, så jag har haft det lite tråkigt. Har hunnit studera lite, läst på om neuroplasticitet och sånt. Känner mig inte svag i kroppen, utan mera sömnig. Och hungrig. Hade alltför lite salt kvar i min nyckelring, har räckt till bara en portion. Jag åt frukost i morse, så tror ändå inte att det är problemet. Nu slog det mig! Jag har inte druckit kaffe på dagen. Det är väl det som är problemet! Då får jag stå ut, bara. Har ingen huvudvärk, så alltid något. 

Får se om jag fortsätter fasta. Tror nog jag gör det. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Istället för att ge upp och äta igår kväll, fortsatte jag fastan. Jag eldade bastu, åt lite salt och drack vatten. Bastun var ett riktigt bra drag. Tror jag gör om det ikväll. Jag hade huvudvärk då jag vaknade i morse, inte så kraftig, men helt klart sån där kaffeabstinenshuvudvärk. Jag har tagit lite ibuprofen och druckit en KOPP kaffe. Istället för den mugg jag brukar hälla i mig. Muggen är tre koppar, så det är en viss skillnad. Jag kommer också att lämna lunchkaffet och se hur jag mår ikväll. 

Jag kommer säkert att elda bastu ikväll igen, det var så skönt igår kväll. Det är skönt att gå och lägga sig efter bastu, och man sover bra. Imorgon kommer jag att njuta av frukosten och fettkaffet. Svart kaffe kan jag dricka så här undantagsvis, men helst vill jag ha smör eller grädde i. Men jag ska fortsätta dricka mindre framöver. En kopp på morgonen. Inte tre.

Idag är jag glad att jag fortsatte fasta. Jag känner mig avslappnad, lugn och har ett visst distans till mig själv. Jag upplever ofta den här känslan vid fasta. Jag har sovit jättebra, men är ändå på något viss sömnig. 

All is good..

• Gilla 4
Länk till inlägg

Huvudvärk. Huvudvärk huvudvärk huvudvärk.

Nu är det ändå för sent att dricka kaffe, så jag behöver inte fundera på det. Det skulle inte ta bort huvudvärken. 

• Ledsen 1
Länk till inlägg

Det blev bara 1,5 dygns fasta. Jag hade sån huvudvärk igår, mådde inte bra. Säkert pga koffeinabstinens. Då jag åt lättade huvudvärken. Fortsätter trappa ner kaffet idag. 

• Gilla 2
Länk till inlägg