MariaF Posted December 3, 2021 Share Posted December 3, 2021 Här kör vi möjligen medelhavsdiet... och lyssna är de oftast rätt usla på... men ibland har man tur! Tycker ofta de man träffar längre in, dvs läkare som opererar och så, är bäst att prata med. Kanske har de lite andra förutsättningar? Jag tänker att primärvården måste pumpa in X antal patienter medan en som ska operera kanske har några minuter fler avsatt per patient..? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 6, 2021 Share Posted December 6, 2021 On 2020-06-03 at 12:02, Tr0llet sade: Jag vill berätta mera om min resa mot den jag är idag. Hur har jag kunnat missa detta inlägg...? Men det förklarar/förtydligar så mycket av allt det andra fina du skriver... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 On 2021-12-06 at 16:18, MariaF sade: Hur har jag kunnat missa detta inlägg...? Men det förklarar/förtydligar så mycket av allt det andra fina du skriver... Tack för att du kommenterade. Jag måste gå bakåt och läsa på nytt vad jag skrivit. Minns att jag var lite rädd att lämna inlägget kvar, eftersom jag känner mig lite sårbar ännu i fråga om det jag gick igenom. Hade kvar någon rädsla för att någon kommer att trampa på min sorg. Men jag är det nog inte längre. Om någon trampar snett är det för att den personen inte förstår bättre, och det har inget direkt med mig att göra. Men jo, hela den här resan formade mig till den människa jag är i dag. Så även om jag får bära med mig sorgen över att inte få biologiska barn, är jag ändå så tacksam. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted December 16, 2021 Author Popular Post Share Posted December 16, 2021 Jag måste berätta. Här går allt som på räls. Igen blir det tydligt hur skönt det är att inte ha det allra minstaste sug. Dessutom åt jag socker både fredag och lördag. Mindre på fredagen, skulle inte räkna med det alls om jag inte sen igen skulle ha ätit kaka (flera små bitar) på lördagen. Det är alltså inte längre värt det. Är förstås gott i stunden, men jag AVSKYR att bli svullen efteråt. Jag tålde nästan inte att se mig själv i spegeln på måndagen, för det lilla sockret jag hade ätit fick mig att samla så pass mycket vätska att jag var plufsig ännu på måndagen. Jag kom tillbaka på banan utan problem. Inget sug, ingen längtan efter kolhydrater. Istället fortsätter mitt sovrum att lukta övermogen frukt på morgnarna Det har varit så i flera veckor. Jag har börjat springa på eftermiddagarna. Baccus får ju inte springa, men jag har skaffat en licky mat åt honom som han får sysselsätta sig med då jag tar Hilla med på en tur i skogen. Korta turer, jag har inte sett på klockan, men jag skiter i hur kort det är nu. Jag vill orka springa varje dag, så jag satsar på att bygga en ordentlig grund. Jag mår såååå bra. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 18, 2021 Author Share Posted December 18, 2021 Baccus har fått prpinjektion nr 2. Veterinären/uppfödaren sade att han återhämtar sig tillräckligt bra. Hur bra, det återstår att se, men tillräckligt bra för att han ska ha ett bra liv. Gissa om jag är tacksam. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 18, 2021 Share Posted December 18, 2021 Heja Baccus! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 28, 2021 Author Share Posted December 28, 2021 Förra julen hade jag migrän titt som tätt. Det hade jag glömt tidigare i december. Jag åt blåmögelost och drack rödvin några gånger. Vilket ledde till migrän innan jul. Jag förberedde mig inför julafton och den traditionella julmaten genom att skaffa Daosin. Vill äta julmat, julmaten är ju 85 % av min jul. Jag fick inte migrän, men är som en urvriden trasa. Jag är sååååå trött i kroppen. Orkar inte röra mig normalt, alla muskler är helt utmattade. Humöret är inte på topp heller, precis. Tur att jag joggade i december, så jag har i färskt minne hur det var att känna mig stark. Det var faktiskt någon här på forumet i fjol efter jul som tipsade om vad mitt problem kunde vara. Histaminintolerans. Jag har fått det bekräftat många, många gånger. Planen är nu, igen en gång, carnivore. Färskt kött och ägg. Smör. Kryddor. Jag kommer inte att helt utesluta grönsaker, men jag kommer inte att anstränga mig för att få i mig såna regelbundet. Då jag pyntade till julen lyssnade jag på MJ:s Handbok i biohacking. Jag ska läka min tarm. Bli av med de här symtomen. Leva så jag slipper det här. Så här ska det inte vara. Nyåret kommer ju passligt här. Jag ska lägga upp långsiktiga målsättningar, men dela upp dem i många små. Problemet för mig är att små saker inte ger mig någon kick eller belöning, så ska skriva dagbok för att hjälpa mig själv lite. Känns farligt att skriva ut det här, för nu måste jag ju ta ansvar för det här Hoppas ni andra har haft det skönt och njutit av helgen. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 29, 2021 Author Share Posted December 29, 2021 Så här ska man nog inte må. Jag fick ordentligt ont i magen i går kväll, så pass att jag vaknade flera gånger av det på natten. Samtidigt hade jag ordentlig värk i flera olika leder, värst i knän och höfter. Värken lättade då jag ändrade ställning. Är fortsättningsvis riktigt trött, känner mig nedstämd och ledsen. Sur och tvär. Vill vara ensam med hundarna. Men det går ju inte, eftersom mitt jobb... Nu först ser jag hur stor skillnad det är på att må bra och att må dåligt. Det är ju lite komiskt att det är så, lite pinsamt nästan. Tur att jag hade en lång tid av välmående bakom mig under hösten så jag har något att jämföra med. Det här är inte mitt normala jag alls. Så här ska jag inte ha det. Punkt och slut. Jag lyssnade på Paleotekets pod om histaminkänslighet och fortsatte lyssna då den delen var slut. Dom hade ett par andra avsnitt som passade mig som näven i ögat (direkt översatt från finska, "kuin nyrkki silmään") just nu. Det handlade om målsättningar och rutiner. Ska sätta mig ner med dagbok och gå igenom vad jag vill och önskar, göra konkreta planer. Så, även om jag är trött känner jag mig också mycket inspirerad och ivrig. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 3, 2022 Author Share Posted January 3, 2022 Det visade sig att det inte (bara) histaminintolerans som gjorde mig sjuk, utan förkylning. Jag har haft ont i halsen, huvudvärk och varit trött flera dagar, på fredagen blev jag dessutom ordentligt hes. Nu har jag lite snuva och hosta också. Fortfarande hes. Ingen covid. Julen, nyåret och förkylningen kom och ställde till det för mig, även om jag inte har frossat. Nu vill jag absolut komma tillbaka på banan igen. Det surrar om socker/kolhydrater i huvudet och jag kan inte riktigt slappna av ordentligt. Kommer inte till ro. Delvis orsakar säkert tröttheten problem, eftersom jag inte orkar röra på mig så mycket. Så jag blir lite uttråkad. Hoppas ni andra har det bra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 4, 2022 Author Share Posted January 4, 2022 Jag håller på att lösa problemet som snedstegen under jul och nyår hämtade med sig. MJ skrev i sin blogg om dopamin-detox. Tog flera idéer därifrån och började göra förändringar redan igår. Den största var att jag lade bort telefonen, inte kollade på Netflix eller hade Storytel på. Jag var hemma, sjukledig, i tysthet. Läste bok, myste med hundarna, vilade, var i skogen, badade bastu. Åt utan att avleda uppmärksamheten åt något håll. Jag bara satt. Och åt. Och vet ni hur det gick med suget och surret i hjärnan? Det sa *poff* och försvann. Plötsligt fokuserade jag på allt som var annorlunda, tänkte inte alls på mat. Och jag hade en riktigt, riktigt skön och vilsam dag. Idag har jag fortsatt. Nu lägger jag igen bort telefonen och fortsätter med min bok. Har ni läst Humankind, a Hopeful History? Jag rekommenderar den å det varmaste. Full av exempel och historier om dålig forskning. Och berättelser om att människan i grund och botten är god 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 Igår var jag på test igen. Mår nog ganska dåligt idag. Är så trött, så trött. Hes, hostar lite, lite huvudvärk. På morgonen har jag sånt där strävt, hårt i luftvägarna som jag måste hosta och krakla bort. Krakla är en finlandism, yes? Ligger i soffan och ser på Trädgårdstider. Det är ungefär vad jag orkar göra idag. Tände tidigare eld i kakelugnen och blev så trött av det att jag kunde ha gråtit en skvätt. Hilla ligger på mig, Baccus värmer mina ben. Tur att jag har världens finaste hundar. Har ni vintrigt och soligt på västra sidan av Östersjön och Bottenviken? Här på östra sidan har vi helt perfekt vinterväder. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 1 timme sedan, Tr0llet sade: Igår var jag på test igen. Mår nog ganska dåligt idag. Är så trött, så trött. Hes, hostar lite, lite huvudvärk. På morgonen har jag sånt där strävt, hårt i luftvägarna som jag måste hosta och krakla bort. Krakla är en finlandism, yes? Ligger i soffan och ser på Trädgårdstider. Det är ungefär vad jag orkar göra idag. Tände tidigare eld i kakelugnen och blev så trött av det att jag kunde ha gråtit en skvätt. Hilla ligger på mig, Baccus värmer mina ben. Tur att jag har världens finaste hundar. Har ni vintrigt och soligt på västra sidan av Östersjön och Bottenviken? Här på östra sidan har vi helt perfekt vinterväder. Influensa? Eller annat, skulle råda dig att kolla dina lungor så du inte har en inflammation där och ditt crp. Det låter inte bra. Kram och krya på dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 "Krakla" borde vara samma sak som att "harkla sig"...? I Göta Älv-dalen, några mil uppströms har vi några minus, sol och fruset knaggel på gatan utanför. Det har dock varit mäkta grått de senaste dagarna. Mys med vovvarna och hoppas du mår bättre snart! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 1 timme sedan, Cederulla sade: Influensa? Eller annat, skulle råda dig att kolla dina lungor så du inte har en inflammation där och ditt crp. Det låter inte bra. Kram och krya på dig! Jo, kan väl hända. Har ingen feber, och jag har tänkt att influensa alltid kommer med feber. Det jag glömde järma om (finlandism nummer 2 idag?) Är värk i lederna. I synnerhet höfterna och knäna. Jag har sjukledigt till måndagen, om det inte är bättre då måste jag höra ifall mina kolleger tar CRP. Jag är inte rosslig i lungorna så jag tänker lunginflammation. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 6, 2022 Author Share Posted January 6, 2022 1 timme sedan, MariaF sade: "Krakla" borde vara samma sak som att "harkla sig"...? Jo, det är samma sak. Om man bor i Helsingfors (eller egentligen innanför ring trean) säger man säkert krackla.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 28, 2022 Author Share Posted February 28, 2022 Hej hej! Länge sen sist, skulle jag säga. Mitt ätande är stabilt, så nu vågar jag börja fasta. Tycker inte om att fasta då jag inte har koll på ätandet, för det börjar kännas ätstört... Har nämligen råddat lite med att inte äta då jag var yngre. Jag "bantade" så jag var jättejättesmal och var nöjd då folk ojade och vojade över att jag inte fick magra mera. Nu är inte ätandet förknippat med ångest, eller fastande heller, för den delen. Det var det inte heller då jag var 18-20, utan det var maten jag åt som var fel. Men hursomhelst, jag vill att det ska kännas friskt och hälsosamt, så därför vill jag inte fasta då jag fuskar med maten. Så, nu regelbunden fasta 18:6, minst. En dag i veckan 24 - 36 h fasta. Och sen inom mars en lång fasta, typ 3 dagar. Sen fortsätter jag så. Har lärt mig varför jag tycker om att fasta.... ...det heter dopamin. Här är inget nytt under solen, (var han här inte med i Statinnation? Eller vad den hette, den där filmen) men tycker om det här podcast-avsnittet: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts