MariaF Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Ja, visst är det lustigt att vi så lätt fixerar oss på vilken massa vi har som påverkas av jordens gravitation...? På månen är vikt-värdet ett annat men jag har aldrig hört att måtten förändras på månen..? Så då borde ju mått vara ett bättre mått på kroppen? Maken, som ökat och minskat i vikt genom åren, plockade igår fram den fina pulsklockan vi köpte var sin för ett par år sen men som i han inte använt sedan halvmaran utanför San Diego för 1,5år sen. Nu ska han haka på ett par kompisar och få ihop 10000 steg/dag och klockan reggar sånt också om man vill. Eftersom 12-åringen använt den emellan, fick jag hjälpa till att mata in korrekta(re) värden för maken. Jag frågade vad han väger men det ville han inte kolla så vi hittade på nåt. Så frågade jag hur lång han är, -"Är det 179cm?". -"Nä, jag är två och trettiofem!" svarade maken. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 14 minuter sedan, MariaF sade: På månen är vikt-värdet ett annat men jag har aldrig hört att måtten förändras på månen..? Så då borde ju mått vara ett bättre mått på kroppen? Lufttrycket är betydligt lägre på månen så kroppen bör rimligtvis svälla upp rejält. Minns gräddbulle/vakuum-experimentet från skolan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 2 minuter sedan, Lasse-hatten sade: Lufttrycket är betydligt lägre på månen så kroppen bör rimligtvis svälla upp rejält. Minns gräddbulle/vakuum-experimentet från skolan! Är det därför rymddräkter är så plufsiga..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 31, 2018 Author Share Posted December 31, 2018 26 minuter sedan, MariaF sade: visst är det lustigt att vi så lätt fixerar oss på vilken massa vi har som påverkas av jordens gravitation...? På månen är vikt-värdet ett annat men jag har aldrig hört att måtten förändras på månen..? Så då borde ju mått vara ett bättre mått på kroppen? Jag antar att det är också av betydelse varför man mäter och vill gå ner i vikt. Jag har haft turen att gå upp i vikt jämnt på hela kroppen tidigare, det är först nu som magen blivit lite oroväckande insulinresistentstor. Därför mäter jag nu, men inte vet jag sen vad jag gör om måttet inte går ner till under 80.. Men den gör det säkert, åtminstone vill jag tro att jag ännu har den turen att kilona bara smälter av mig. Den här ena gången gången till , sen ska jag se till att inte hamna i den här situationen flera gånger. Vikten har alltid varit en bra motivator åt mig, men egentligen är det helt oviktigt att veta siffrorna på både vågen och måttbandet, för man märker ju nog på kroppen om man går ner. Det syns och känns på kläderna. För mig är det mera som ett konkret sätt att bekräfta att det som känns i kroppen och syns i spegeln också kan ses på vågen. Men alla har ju inte samma erfarenhet av vågen, och då förstår jag att man inte har någon nytta av att väga sig. Mina erfarenheter av vågen hittills är att den överensstämmer med verkligheten. Jag har sökt mera recept och gjort ett par veckomenyer, som i verkligheten räcker i flera veckor, eftersom jag bor ensam. Jag ska handla och förbereda mig ordentligt. En tanke som slog mig. Kanske min motvilja mot riktig mat beror på att jag ätit fryspizza, chips och godis så ofta. Jag har sällan varit hungrig, utan ätit för att tillfredsställa mitt beroende.. Kanske saltsyran inte behöver beskyllas för dåligt utfört arbete, jag har bara inte varit hungrig på riktigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 1 timme sedan, Tr0llet sade: En tanke som slog mig. Kanske min motvilja mot riktig mat beror på att jag ätit fryspizza, chips och godis så ofta. Jag har sällan varit hungrig, utan ätit för att tillfredsställa mitt beroende.. Kanske saltsyran inte behöver beskyllas för dåligt utfört arbete, jag har bara inte varit hungrig på riktigt. Jag tror att du slog huvudet på spiken med den kommentaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 31, 2018 Author Share Posted December 31, 2018 1 timme sedan, jala sade: Jag tror att du slog huvudet på spiken med den kommentaren. Jag tror också att det är så. Jag ska inte gå in på detaljer, men för snart tre år sedan fick jag maginfluenssa. Jag vet inte vad det heter i Sverige. Hur som helst, jag åt köttfärsbiff med stekt grönkål och drack yogi lakritste. Ett par timmar efter att jag ätit mådde jag dåligt och måste åka hem från jobb. Ytterligare några timmar senare kom hela menyn på retur. Sedan dess har jag inte förmått mig äta grönkål eller dricka lakritste. Minnet är inte lika tydligt då det gäller kött, men kanske det ändå påverkar. Men, vad kan vi dra för slutsatser av att jag har tillbaka aptit på mat efter att jag dragit ner på kolhydrater riktigt mycket ett par dagar? Aptit och mättnad styrs av hormoner. Betyder det att mina, leptin och grelin?, produktioner är ok? Jag orkar inte googla, är det leptin och grelin? Minns inte säkert. Här ligger jag på soffan, helt utschasad efter gårdagens middag, och är hungrig. Men det är skillnad på hunger och hunger. Jag skulle inte äta ett kokt ägg, vilket betyder att jag inte är hungrig på riktigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 5 timmar sedan, Tr0llet sade: fel är min vikt. Du skall inte lägga så stor vikt på dina feldet är bättre att lägga vikt på dina rätt. Älska dig själv och du mår bra med din vikt. Tids nog så rättar vikten in sig i ledet och följer dina råd. Nyårs kramar från jala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 31, 2018 Author Share Posted December 31, 2018 1 timme sedan, jala sade: Du skall inte lägga så stor vikt på dina feldet är bättre att lägga vikt på dina rätt. Älska dig själv och du mår bra med din vikt. Tids nog så rättar vikten in sig i ledet och följer dina råd. Nyårs kramar från jala. Tack jala. Nyårskramar tillbaka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 31, 2018 Author Share Posted December 31, 2018 Åt soppa saffranfisksoppan från igår. Måste göra majonnäs, eftersom den köpta tog slut. Och eftersom jag inte hade någon rypsolja hemma, använde jag olivolja, fastän jag vet att det inte blir bra. Blev heller ingen höjdare precis, blev besk som f*n, men med mycket syra och salt och vitlök blev den ätbar. Och så gjorde jag en ny sats vitlöksfocaccio. Var hungrig, och när jag tog det färdiga brödet från ugnen, såg jag framför mig hur jag åt upp allt på en gång. Jag åt två stora bitar till fisksoppan, och jag SKULLE kunna äta upp allt, men jag har bestämt mig för att inte göra det. Det blev ändrade planer ikväll, så jag far till min bror. Dom ska bjuda på tapas, så det borde gå bra. Gott nytt år alla 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted January 1, 2019 Author Popular Post Share Posted January 1, 2019 God fortsättning på det nya året. Kvällen gick ok. Jag åt morotsstavar och några pecannötter och en pannacotta helt klart smaksatt av socker, men jag rörde ingen av de tre olika sorters chipsen eller chokladen som stod framme. Jag är nöjd. Tänk att jag inte åt chips eller choklad när det stod framför näsan på mig! Jag! Jag tror att det här kommer att lyckas. Bye, bye övervikt edit. Det fanns alltså allt möjligt, gravad lax, chorizo, ostar, cocktailtomater, guacamole osv. Det åt jag ju så klart mera av. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 1, 2019 Author Share Posted January 1, 2019 Helgens sista bjudning, på turen stod studiekamrater från över 20 år sedan. Vi bara träffas ibland för att prata, så det är egentligen ingen bjudning.. Jag bjöd på briekaka, philadelphiaörtdipp och grönsaker samt chokladmousse. Recepten igen från kostdoktorn. Gästerna hade med sig chokladbollar, vindruvor och äppel. Det åt jag inte av. Morgonmålet bestod igen av ostomelett och fettkaffe. Bra dag igen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 2, 2019 Author Share Posted January 2, 2019 God kväll. Dagens måltider. Morgonmål: ostomelett och fettkaffe ca 07.30 Middag: Rester från helgen, en skål saffranfisksoppa med besk aioli på olivolja, några oliver, en pytteliten bit briekaka, en stjälk selleri och en halv morot med örtdipp kl 17.15. Gjorde en 6-timmars arbetsdag idag och hade ingen mat med. Blev jättejättehungrig, men frestades inte alls att äta något skit, utan väntade tills jag kom hem. Då jag kom hem fick jag vänta ännu mera, måste ju ta ut hundarna först. First things first. Nu smakar maten desto godare Jag väger och mäter mig imorgon, ifall jag minns. Annars på fredag. Jag ska på jobb igen, så hoppas att fisksoppan skulle duga den här sista dagen ännu. Har en liiiten portion kvar. Och den där aiolin Men jag är för snål för kasta bort den. Innehåller fin olivolja och opastöriserad äppelcidervinäger ju. Morötterna triggar mig inte, även om de känns söta som tusan i smaken. Jag ska ändå inte äta allt för mycket av dem, innehåller trots allt lite för mycket socker. I morgon måste jag förbereda mat för veckoslutet, för jag tror att det skulle kunna vara ödesdigert att inte göra ordentlig mat i förväg nu. Om jag inte hade mat när jag behöver den, är jag rädd för att jag skulle återgå till dåliga vanor. Idag kunde jag vänta på att få maten, då jag visste att den fanns färdig. Skulle det inte varit färdig, vet jag inte vad jag skulle ha gjort.. Jag väntar och väntar på suget. Var är det? Jag är på dag fem, suget borde ha stormat in i förrgår redan... eller senast igår. Eller är det annorlunda den här gången? Tänk om jag inte får något sug alls Jag tänkte först att jag skulle vara tvungen att äta jättemycket då jag kom hem, men tydligen inte. Jag har väntat efter att jag ätit, ungefär 15 minuter nu, och känner mig riktigt mätt. Jag kunde t o m ha ätit lite mindre, tror jag. Jag är sååååå tacksam för att jag inte har sabbat mina hunger- och mättnadskänslor med mitt missbruk. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 God morgon Jag vägde mig. Vikten var jämt 83, vilket är några hundra gram mera än på nyårsafton. Jag är inte alls förvånad, för jag har ätit så mycket mejerier, och det tål min kropp inte. Så; mejerierna bort. Jag mätte inte magomkretsen, gör det sen då jag varit mejerifri några dagar. Morgonmål: ostomelett och fettkaffe. Hoppas ni har en fin dag 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 Jag var igen utan mat hela arbetsdagen. Jag ville inte ha fisksoppan från dagen innan nyårsafton mera, så jag hade ingen mat med. Jag kände mig hungrig först vid 14-tiden, så jag tänkte att jag kunde vänta med att äta tills jag var hemma. Vilket ledde till att jag äter nu först Jag såg igen framför mig hur jag kommer hem vrålhungrig och inte vet vad jag ska äta och det slutar med att jag plockar i mig allt möjligt som egentligen inte är riktig mat. Så jag valde ett recept från kostdokorn och har gjort laxbiffar och broccolimos med citronsmör. Det gick fort att göra, vilket passade utmärkt idag. Det var dessutom gott. Då jag var i affären blev jag någon millisekund intresserad av köttbullar och lufttorkad skinka, bara för att jag var så hungrig. Eftersom jag får besök av små unga damer över veckoslutet köpte jag glutenfrin chokladkex, och ett litet ögonblick, då jag satt mig i bilen, tänkte jag att jag skulle kunna äta en. Men det blev vid tanken. Så, då jag kom hem och in för att göra mat, måste jag äta några oliver och dricka surmjölk (utmärkt kombination, yes? ) för att alls lyckas göra maten. Dagens saldo: ostomelett (2 ägg) och fettkaffe, två laxburgare och en liten näve broccolimos, lite citronsmör, 15 oliver och 500 ml surmjölk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Vad är "surmjölk", @Tr0llet..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 3 minuter sedan, MariaF sade: Vad är "surmjölk", @Tr0llet..? Något av det bläigaste jag vet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Vad är "surmjölk", @Tr0llet..? Det kanske är samma sak som ni svenskar kallar filmjölk? 1 timme sedan, jala sade: Något av det bläigaste jag vet Nej nej nej. Det är såååå gott. De smakar alla lite olika, förstås, så man måste hitta de smakligaste och mjukaste. Och se till att det är 2,5% fett... Jag tycker ännu mer om kefir, helst sån som jag kan göra själv. Jag har dödat mina kefirgryn, men jag har en bekant som har nya åt mig. Bara jag får dem, ska jag börja göra min egen kefir på vispgrädde Men, eftersom jag och mejerier inte går så bra ihop, kan jag inte äta/dricka hur mycket som helst, tyvärr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 Och eftersom ni frågade om surmjölk slog det mig att jag inte kollat upp kolhydratinnehållet, så jag rusade till kylskåpet. Det är ganska mycket. Måste begränsa mig mera... Och vi får se, kommer suget då? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 25 minuter sedan, Tr0llet sade: Det kanske är samma sak som ni svenskar kallar filmjölk? Jag sökte lite och jo, det tycks det vara. I love it! Speciellt fjällfilen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 3, 2019 Author Share Posted January 3, 2019 13 minuter sedan, MariaF sade: I love it! Det är såååå gott 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted January 4, 2019 Author Popular Post Share Posted January 4, 2019 Hej Jag märker att jag inte behöver forumets stöd så mycket mera. Redan idag har jag inte tänkt så mycket på mat och kunnat slappna av på riktigt. De senaste två åren har jag inte kunnat ta det lugnt utan mat, för skulle jag njuta och slappa, behövde jag något gott till. Idag har jag första dagen på säkert flera år kunnat slappa utan att alls tänka på mat, min vikt och mitt utseende. Inte heller kostdoktorns mat och viktnedgång. I morse åt jag ostomelett och fettkaffe. Nu äter jag rester från igår, laxbiffar. Jag gjorde nytt broccolimos och citronsmör och stekte laxbiffarna, lade dem inte i mikron. Och så dukade jag på gammal, vacker tallrik. Nu ska jag bara njuta av rena smaker 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 Bra att det känns lättare. Men glöm inte att sockermonstret /tugga-tugga-monstret bidar sin tid och kan anfalla bakifrån när du tror att du är säker (ett lite fånigt sätt att illustrera att det är lätt att halka av, när man blir självsäker och tror man kan det). Men vi finns här även då. Vi har varit med om det. Glöm inte att planera. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted January 9, 2019 Author Popular Post Share Posted January 9, 2019 On 2019-01-05 at 12:28, Effie sade: Men vi finns här även då. Vi har varit med om det. Glöm inte att planera. Tack, tusen tack, Effie. Ni hjälper mig, även om jag inte skriver. Jag har tänkt att jag kunde skriva under några dagar nu, men jag har inte tagit mig tid. Forumet fungerar ändå som ett stöd för mig. Jag tänker fortfarande inte så mycket på mat. Det har liksom blivit ett lugn i hjärnan på mig. Det är så otroligt skönt, jag känner mig lättad. Det var rätt ögonblick att börja på min lchfresa nr.2. Jag hade ätit tillräckligt. Jag var klar med ätandet. Det är säkert därför som det här så enkelt för mig. Suget har aldrig kommit, och eftersom det nu är två veckor sedan jag började tror jag inte att det kommer i den utsträckningen jag var beredd på. Det dyker upp en snabb tanke på mig ibland, i kassakön då jag är trött efter dagen, men det är en blixtsnabb tanke som inte väcker några känslor. Jag har flera lyckanden bakom mig. Jag hade gäster på veckoslutet, ena dagen hämtade dom popcorn, följande cheeseballs. Jag åt naturligtvis inte någondera, på fredagen åt jag kostdoktorns dipp och grönsaker, på lördagen åt jag en ostomelett till kvällsmål, eftersom jag inte ville vara hungrig bredvid cheesballlsen Sen var jag rädd på söndag och måndag, eftersom jag hade många timmars tågresa framför mig de dagarna med hotellövernattning emellan. Och det betyder vanligtvis godis, kakor och allt annat onyttigt. Så; jag kokade två ägg som buffert och tog med matlåda hemifrån. Matlådan var rester från veckoslutet, sån där låda med köttfärs, bacon och saltgurka. Kostdoktorns recept, naturligtvis. Därtill bjöd jag mig på skitdyr frukost på grannhotellet. Bacon, ägg och korv, saltgurka och gott kaffe. Det är ju inte något märkvärdigt, men miljön är också värd att betala för. Då jag kom hem från resan gjorde jag äggmuffins, som jag ätit på jobbet, för jag blir så jättehungrig till kvällen ifall jag inte äter alls under dagen. Igårkväll då jag kom hem från jobb gjorde jag mat, istället för att plocka i mig något otillfredsställande och ohälsosamt och gå och lägga mig. Så jag åt riktig mat som jag idag kunde värma. Jag gjorde kycklingfärsbiffar med vitlök och tomatsmör. Till frukost äter jag min standard ostomelett och fettkaffe. Eftersom jag är ledig imorgon firade jag med en fettkaffe vid middagen idag. Vardagslyx för mig Jag lyssnar på en bok som heter "Kimchi och kombucha" av Soki Choi. Hon skriver, mycket kort, om saker jag inte är så säker på att hon vet så mycket om, mättat fett och atkins diet och lchf, men jag litar på att hon kan saker om tarmbakterier. Jag har fortfarande ett stort sug efter filmjölk och kefir, men börjar tro att det inte är sug efter sockret i dem, utan bakterierna. Tarmbakterierna kan nämligen enligt Choi bli förtjusta i något och man upplever det som sug. Jag har köpt kimchi och surkål och försöker ta hand om mina vänner i tarmen. En kollega har lagt akupunkturpärlor, som ska hjälpa min mage, i öronen. Då hon kollade de olika punkterna för hela mag-tarmkanalen gjorde det jätteont. Jag har rätt svåra eksem, äter cellgifter mot dem, men inget fungerar riktigt. Den höga dosen som tog bort eksemen fick min lever att flippa, och det vill man ju inte... Så. Jag försöker fixa magen för att se om det gör någon skillnad för huden. Jag har inte vägt eller mätt mig. Jag är rädd för att det inte visar något skillnad. Fast å andra sidan, visar det ingen skillnad får jag ännu ställa om lite tills det ger resultat. Det är väl inte hela världen, jag mår ju redan så mycket bättre. Tack för ert stöd så här långt 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 10, 2019 Author Share Posted January 10, 2019 Vikten idag 81,5 kg. 3 januari var den 83 kg. 1,5 kg på en vecka. Det duger. Månne jag skulle strikta till mig ytterligare... Dricka min kefir i samband med måltider för att få till PF. Kefir och filmjölk är enda mjölkprodukterna jag äter nu, det skulle vara intressant att se vad händer ifall jag lämnar bort dem. Edit. Jag använder ju också ost i matlagningen. Jag kunde kanske äta äggröra med pesto ibland, istället för ostomeletten till morgonmål... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 On 2019-01-03 at 18:12, MariaF sade: Vad är "surmjölk", @Tr0llet..? Blev lite fundersam om att surmjölk eller som det heter på finska Piimä skulle vara filmjölk. Jag har ett annat förslag. Det är kärnmjölk. Eller nån variant med kärnmjölk. Blev lite nyfiken, för har varit i Finland massor av gånger då jag har finsk släkt. Provsmakade när jag var liten och det stannade vid en provsmakning Men farmor drack inget annat än piimä. Kanske har jag rätt, eller så har minnet spelat mig ett spratt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 14 minuter sedan, Stackars Jack sade: Blev lite fundersam om att surmjölk eller som det heter på finska Piimä skulle vara filmjölk. Jag har ett annat förslag. Det är kärnmjölk. Eller nån variant med kärnmjölk. Blev lite nyfiken, för har varit i Finland massor av gånger då jag har finsk släkt. Provsmakade när jag var liten och det stannade vid en provsmakning Men farmor drack inget annat än piimä. Kanske har jag rätt, eller så har minnet spelat mig ett spratt. Som jag minns från det jag var liten så kallade min farmor kärnmjölk för surmjölk eller blåmjölk, tyvärr går det inte att köpa i Sverige längre, av någon outgrundlig anledning. Det var jättegott, iskallt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 Jag vägde mig på skoj på nytt i morse då jag vaknade. I dag väger jag 81,4. Jag har alltså gått ner 100 gram sedan igår. Den här takten kan jag leva med Jag har magert ansikte, och vätskan som tidigare fyllt ut kinderna har försvunnit.. Jag önskar faktiskt att jag inte skulle magra i ansiktet alls. Det räcker att vätskan försvinner. Jag kommer att bli jätterynkig Och kinderna kommer att bli benrangelsmagra 10 timmar sedan, Stackars Jack sade: Det är kärnmjölk Hej. Kärnmjölk på finska är kirnumaito, det är någon biprodukt man får då man kärnar smör. Vem som dricker det vet jag inte... Piimä är surmjölk och jag är ganska säker åt det motsvarar er filmjölk. Vi har också fil, viili, sån som man äter med sked. Min mamma gjorde fil själv när jag var barn, lämnade bara mjölk att surna (?) i skålar. Hon gjorde det när vi fick spenmjölk, spinamjölk, som vi säger Med kort i. Alltså mjölk direkt från kossan. Jag minns att jag tyckte det smakade himmelskt tillsammans med farinsocker. Det här blev nu ett inlägg om fil och filmjölk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 5 timmar sedan, Tr0llet sade: lämnade bara mjölk att surna (?) i skålar. Färsk mjölk kan man göra det med. Filbunke. När obehandlad mjölk blir dålig surnar den (och när den är på väg att bli dålig kallas mjölken "blånad"). Pastöriserad mjölk däremot, surnar inte. Den ruttnar. Fast de flesta av oss säger nog att gammal mjölk i pappkartong är "sur" snarare än "rutten". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 5 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag vägde mig på skoj på nytt i morse då jag vaknade. I dag väger jag 81,4. Jag har alltså gått ner 100 gram sedan igår. Den här takten kan jag leva med Jag har magert ansikte, och vätskan som tidigare fyllt ut kinderna har försvunnit.. Jag önskar faktiskt att jag inte skulle magra i ansiktet alls. Det räcker att vätskan försvinner. Jag kommer att bli jätterynkig Och kinderna kommer att bli benrangelsmagra Ja fy, kan relatera till det där. Linjerna i ansiktet blir så mycket tydligare när fettet försvinner. Tyvärr kan man inte välja vart det ska sitta kvar. Farväl äppelkinder! Har själv åldrats några år i ansiktet rent utseendemässigt sen jag gick ner i vikt. Sen skäms man lite för att man bryr sig och känner sig ytlig, eftersom hälsan borde gå före det rent estetiska. Men oavsett, så är det mindre kul med fläskmage och känna sig som en otymplig knubbsäl, jämfört med att ngn rynka syns. Är få rynkor är naturligt. Att vara medelålders och helt rynkfri p.g.a att ansiktet är lite som en uppblåst badboll är ju mindre naturligt 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 7 timmar sedan, Elinor sade: Sen skäms man lite för att man bryr sig och känner sig ytlig, eftersom hälsan borde gå före det rent estetiska. Jo, så är det. Sen NÄR jag gått ner så att jag är hälsosam, slank och snygg tänker jag kanske inte klaga så jättemycket på mina rynkor. Man kan ju inte få allt så det gäller att prioritera. Men jag ser faktiskt äldre ut på foton från 4-5 år sedan, än jag gör nu, just för att jag blir så mager i ansiktet. Vilket får mig att fasa för hur förfallet kommer att synas nu 7 timmar sedan, Elinor sade: ansiktet är lite som en uppblåst badboll Även det stämmer. Jag var jättesvullen i ansiktet, och det ser inte fräscht och friskt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 7 timmar sedan, MariaF sade: Färsk mjölk kan man göra det med. Filbunke. När obehandlad mjölk blir dålig surnar den (och när den är på väg att bli dålig kallas mjölken "blånad"). Pastöriserad mjölk däremot, surnar inte. Den ruttnar. Fast de flesta av oss säger nog att gammal mjölk i pappkartong är "sur" snarare än "rutten". Där ser man. Det visste jag inte. Tack för infon, jag lär mig ju massor om fil och surmjölk Idag har jag ätit ungefär 10 gafflar kimchi och 500 ml kefir till mellanmål. På det drack jag ännu potatismjölvatten. Mina tarmbakterier vet inte vad som händer dem, efter allt spannmål och socker dom torterats med de senaste två åren. Till middag åt jag vitkål och kycklingfärsbiffarna med tomatsmör. Fick till tomatsmöret så det i framtiden kommer att fungera som ketchup Jag är mycket nöjd och belåten med mig själv 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 Dagens vikt är jämt 81 kg. Jag har alltså gått ner 500 g på 9 dagar. Förra gången jag vägde mig var skillnaden 1,5 kg på en vecka, så på det stora hela går det bra, tycker jag. Jag har gått ner 3 kilo på 3 veckor. Om ytterligare 3 veckor har jag kanske gått ner 6 kg, om 9 veckor har jag gått ner 9 kg... Då kommer jag till 75 kg:s gränsen. Den är lite magisk för mig, under 75 börjar jag känna igen mig Jag har hållit lågkolhydratlinjen hela tiden. Inte ett enda avsteg. Jag måste nog begränsa mitt intag av kimchi och surmjölk. Kimchin innehåller kolhydrater 4,3/100g , och kefiren 4,9/100g, så det blir fort för mycket för min känsliga kropp. Kefiren kan jag lämna helt, och jag kan ju nöja mig med en matsked kimchi nu och då. Jag misstänker att den förändringen kommer att synas/kännas ganska fort. Jag måste också övervaka min periodiska fasta. Ätfönstret får inte bli över 10 h, det märks genast på vågen och jag tycker inte om mina dagar då jag hinner bli jättehungrig innan jag äter lunch/middag. Att jag hinner bli lite hungrig innan jag lägger mig stör inte. Och det är såååå gott med frukost då man är hungrig då man vaknar. Jag kan inte säga att jag har sug, och jag bryr mig inte om att försöka identifiera saknaden jag känner. För då kanske suget duger upp. Jag har faktiskt choklad hemma. Två plattor marabou, en 70% och en 70%+apelsin. De har legat i mitt skåp sedan någon dag före nyår. Men jag har inte rört dem och känner mig egentligen inte heller frestad. Jag kan inte fatta att jag inte känt sug en endaste gång under de här tre veckorna. Med tanke på hur jag tryckte i mig innan jag slutade cold turkey, tycker jag att det borde ha varit svårt. Men, jag är ju förstås tacksam att jag sluppit det. Hoppas ni alla har ett trevligt veckoslut. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted January 21, 2019 Author Popular Post Share Posted January 21, 2019 Jag har funderat på vad som gör att det är så lätt för mig att lyckas just nu. Skillnaden är forumet. Jag kör en inre dialog med mig själv, och i den dialogen har forumet en röst också. Det stöder mig att tänka på att jag kan lyckas och skriva om det. Eller misslyckas. Vad skulle jag skriva om jag "misslyckas"? Jag vill inte skriva någonting om misslyckanden. Det skulle liksom förstöra forumets roll för mig. Jag vet att det inte är så som kamratstöd ska fungera, men det skiter jag i. Jag är nöjd att forumet stöder mig att lyckas. Jag har trillat in på keto-style. Eller vet inte om det blir keto egentligen, jag har inte räknat ut proportionerna fett/protein. Men jag äter bara fett och kött och ägg, sedan torsdag, tror jag. Jag stortrivs på det viset, jag är som sagt ingen grönsaksfantast... Men för att få i mig näring borde jag väl trycka i mig en broccolibukett nu och då Jag känner sug efter salt och fett då jag är hungrig. ENORMT sug. Och sen då jag ätit salt och fett är jag nöjd och belåten många timmar framåt. I like 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 3 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag har funderat på vad som gör att det är så lätt för mig att lyckas just nu. Skillnaden är forumet. Jag kör en inre dialog med mig själv, och i den dialogen har forumet en röst också. Det stöder mig att tänka på att jag kan lyckas och skriva om det. Eller misslyckas. Vad skulle jag skriva om jag "misslyckas"? Jag vill inte skriva någonting om misslyckanden. Det skulle liksom förstöra forumets roll för mig. Jag vet att det inte är så som kamratstöd ska fungera, men det skiter jag i. Jag är nöjd att forumet stöder mig att lyckas. Jag har trillat in på keto-style. Eller vet inte om det blir keto egentligen, jag har inte räknat ut proportionerna fett/protein. Men jag äter bara fett och kött och ägg, sedan torsdag, tror jag. Jag stortrivs på det viset, jag är som sagt ingen grönsaksfantast... Men för att få i mig näring borde jag väl trycka i mig en broccolibukett nu och då Jag känner sug efter salt och fett då jag är hungrig. ENORMT sug. Och sen då jag ätit salt och fett är jag nöjd och belåten många timmar framåt. I like Ingen anung faktiskt.. dels forumet där du redovisar, dels för att du just nu är extra motiverad.. kombo av bägge! Motivationen/dvs den mental grejen är oftast avgörande. Oså får man lov att äta svingod mat.. man får även lov att köpa mat som smakar mat.. som man blir mätt utav.. som man blir ohungrig av tills nästa planerade/kaloribestämda måltid?? Dvs kalorierna finns där hur som helst.. skillnad är kanske hur olika kalorier påverkar dels homeostat/dels aptit! Iallafall så har jag märkt en sak, dvs med litta mer planering av inköpen.. så är det rätt sällan några större problem med hunger, när jag vet att jag får en kalorikrik måltid, på de tider då jag anser att de är adekvata. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 23, 2019 Author Share Posted January 23, 2019 On 2019-01-22 at 00:27, Zepp sade: Iallafall så har jag märkt en sak, dvs med litta mer planering av inköpen.. Jess! Det gäller att planera. Det är oftast där jag snubblar. Jag avskyr att leta reda på recept och göra inköpslista, det har jag lärt mig de senaste veckorna. Det är inte själva matlagningen som är problemet. Handen på hjärtat har jag till och med tyckt om att laga mat då jag planerat ordentligt. Jag hade en lååååång tågresa igår och sover i en airbnb-lägenhet tre nätter. Köpte jag godis? Chips? Nej, det gjorde jag INTE! Och jag var inte ens orolig inför resan den här gången. Jag är bombsäker på mig själv nu. Då jag väntade 1,5 timme på en tågstation och det doftade kaffe och nygräddad bulle blev jag lite sentimental, men det är ok. Den doften får ju de flesta att länga efter något Jag gick till en salladsbar i en mataffär och köpte rökt lax, ägg och lade på några bitar salladsost och en matsked coleslaw som krydda. Åt vid tvåtiden och sen åt jag inget mera innan min frukost idag. Som bestod av ägg och bacon. Jag måste dränka min mat i smör, eftersom jag inte har möjlighet att göra min fettkaffe här. Nu tror jag faktiskt att jag ska prova på att fasta till imorgon. Ett dygn på bara vatten. Ärligt sagt vet jag inte hur jag klarar det. Jag köpte en saltkvarn med havssalt och tror jag jag försöka stilla saltsuget genom att dricka saltvatten. Jag har nämligen sug efter salt. Och känner jag sug efter salt tänker jag att kroppen försöker berätta något för mig. Det är annorlunda än sug efter socker. Nu är jag faktiskt på g. Jag har ätit keto (om inte proteinet varit lite för högt, kanske borde räkna ut det) sedan förra veckan. Och nu händer det saker i min kropp. Även om vågen ännu visar stora siffror börjar jag faktiskt känna mig smal. Min mage har sjunkit ihop ytterligare och jag kan se en midja. Det lösa fettet på magen har jag aldrig blivit av med, även om jag varit riktigt slank, men det gör väl inte något egentligen. En fettvalk vid naveln kan jag leva med, den syns ändå bara när jag sitter. Märker ni hur fåfäng jag är???? Jag vågar lova att i lördag då jag väger mig visar vågen under 80 kg. När jag kommer hem ska jag göra gröna smoothien några dagar i sträck. Jag är orolig över min stackars kropp för att jag inte offrar mig och käkar grönsaker. En halvliter smoothie på spenat, persilja, citron, ingefära, avokado och lite kryddor är lättare att få ner, än att äta det i form av en sallad. Jag ska lägga till färsk gurkmeja och koriander den här gången. En riktigt superdundersmoothie ska det bli. Puss. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 9 timmar sedan, Tr0llet sade: Det är inte själva matlagningen som är problemet. Prexis.. för hur det lät först så var själva matlagningen ett problem, sen verkar det hur som helst att du kan, bara du håller inspirationen och planeringen uppe! Dvs det är tråkigt att planera och laga mat bara till sig själv, det är något man får kämpa med! Iallafall, det är när man står i affären som det avgörs.. har man då bara gräsbetesbiff hemma så får man försöka variera detta och göra olika rätter. Hur som helst så brukar jag som regel köpa en köttbit/fågelbit/fiskbit/litta olika grönisar/mejerier/osv, väl hemma så får jag laga till vad jag vill/känner för den dagen. Saknar jag all inspiration så köper jag köttfärs, då gäller det att göra något utav detta.. köpte jag vitkål samtidigt så tenderar det att bli antingen kålpudding eller kåldolmar.. totalt utan hemmainspiration så steker jag bara upp dem i pannan, det smakar gott, det inte så fint ut, men man blir mätt och nöjd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 10 timmar sedan, Zepp sade: Dvs det är tråkigt att planera och laga mat bara till sig själv, det är något man får kämpa med! Det är det! Jag har ibland ingen inspiration alls att laga mat. Jag kan, det vet jag. Jag kan faktiskt åstadkomma riktigt god mat när jag väl gör den. Och bara jag kommer igång tycker jag att det är riktigt roligt, kreativt. Men för att komma dit måste jag göra allt det där som jag avskyr innan. Kostdoktorns menyer är därför bara bäst i världen Och nu har jag fastat ett dygn. Jag är nog hungrig, men absolut inte mera än jag ändå brukar vara på morgonen. Svårigheterna är helt klart bara psykiska. Jag längtade efter att få sätta mig ner och äta. Och dricka kaffet på. Men hungern kom och gick, och det visste jag redan i förväg att den skulle göra. Nu ska jag äta ägg och bacon igen. Och dricka kaffe. Aaaaah, kaffe Jag måste kika på mig själv i spegeln idag. Skillnaden syns ännu inte kring höfterna och kärlekshandtagen. Men magen är plattare och ovanför midjan har skett en klar förändring. Revbenen börjar synas ganska tydligt. Och ja, andra, mindre efterlängtade, resultat syns också ovanför midjan. Bye bye brösten. Det ska vara så intressant att se vad vågen visar när viktnedgången syns och känns så här mycket. Det är stor förändring på kort tid, därför märker jag den, det behöver inte se så dramatiskt ut på vågen. Nu. Till köket! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Vilken känsla av välbefinnande! Jag tror jag kommer att fasta flera gånger, hoppas den här känslan har att göra med fastandet Jag kunde ha ätit lite mindre, men annars mår jag förträffligt. Så här vill jag må i fortsättningen också. Vilken skillnad från när jag proppat i mig chips och choklad!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Jag kunde ha ätit betydligt mindre. Åt ett lika stadigt morgonmål som i går, det var för mycket. Sällan har jag känt mig så här proppmätt på lchf. Bra att veta till nästa gång 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 8 timmar sedan, Tr0llet sade: Vilken känsla av välbefinnande! Jag tror jag kommer att fasta flera gånger, hoppas den här känslan har att göra med fastandet Jag kunde ha ätit lite mindre, men annars mår jag förträffligt. Så här vill jag må i fortsättningen också. Vilken skillnad från när jag proppat i mig chips och choklad!!! Prexis, fasta och LCHF är en bra kombo, dvs fasta utan LCHF kan nog kännas mycket jobbigare. Det tror jag kan sammanfattas i tre grejer; 1, ät riktig mat, helst sådan man lagar till av bra råvaror i största möjliga utsträckning. Dels så får man äta det man gillar, dels får man laga till det som man själv vill ha det. 2. LCHF handlar ju mest om homeostasen, dvs normalt blodsocker/normalt insulin i främsta hand vilket gör att man kan gå längre på den energin man har lagrad, utan särskildt med cravings.. bara man får sitt kaffe! 3, Aså det tar timmar innan det man ätit lagrats (du har bara enskilda gram av macronutrienter i blodet samtidigt om du är frisk) , först då vänder förloppet från anabolt till katabolt tillstånd. Dvs postprandialt så har kroppen fullt sjå med att hantera allt som kommer in via blodet, den går på högvarv.. när väl det slutar komma mer via leverns Portaven så kan kroppen gå över till att leva av det som var lagrat, pyssla lite mer med reparationer, ta hand om sådant som behöver tas om hand om. "Portådern (vena portae hepatis) är en stor ven som för blod från matsmältningssystemet till levern. Där filtreras ohälsosamma ämnen bort, innan blodet går vidare ut i kroppen.[1] Namnet portåder kommer av att det är ett stort blodkärl, en port mellan två kapillärbäddar, dels det i tarmen och dels det i levern. En sådan uppbyggnad kallas för ett portasystem." https://sv.wikipedia.org/wiki/Portådern Nu lämnar vi biokemin och går till det mentala, dvs det är hur lätt som helst att skaffa sig hangups, dvs "bäst att äta vad som helst, för man vet inte när man får mat nästa gång"! Har man sådana hangups så kanske det är en bra ide att köpa snacks när man väl står där i affären, vilket brukar bli uppätet oavsett man fick värsta cravings eller ej! Ett LCHF-knep för att lura den där som sitter på vänster axel är att alltid ha kokta ägg i kylskåpet, dvs när fötterna drar en mot kylskåpet och det enda man då finner som är lättätet är kalla kokta ägg, dvs blir du sugen på ägget/gäller även makrill på burk, så var du hungrig.. blir du inte sugen på det där ägget/makrillburken, så var det mest förmodligen något annat. Iallafall, den mentala grejen.. dvs planering, vet man bara att man får god mat på rätt så bestämda tider för att man handlar hem sådant, så kan man lika gärna hoppa ägget, för det dröjer lixom bara några sketna timmar av ens liv innan man får en hyfsad måltid, så då kan det vara värt att vänta på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 On 2019-01-24 at 19:19, Zepp sade: Iallafall, den mentala grejen.. dvs planering, vet man bara att man får god mat på rätt så bestämda tider för att man handlar hem sådant, så kan man lika gärna hoppa ägget, för det dröjer lixom bara några sketna timmar av ens liv innan man får en hyfsad måltid, så då kan det vara värt att vänta på! Jag har kört med kokta ägg-metoden tidigare, men nu är jag så säker på mig själv att jag inte behöver dom mera. Det där som du skriver om att det bara är några timmar tills man får nästa måltid gör jag också. Som jag mindes det använde jag mig av den tanken rätt mycket för 5 år sedan, när började med 6:18. Jag visualiserade frukosten, hur god den skulle vara. Igår gick jag igenom vad jag kunde hitta om fasta på kostdoktorn. Jag åt bara en måltid igår, vid 13-tiden. Har varit vaken en timme nu och börjar nu först känna mig hungrig. Annars brukar jag känna hunger så fort jag slår upp ögonen. Jag kommer inte att äta riktigt än. Ska på kalas på eftermiddagen, hon som bjuder vet om min diet, så vi får se vad det blir. Finns det inget annat än vanligt kaffebröd dricker jag bara kaffe. Och så till vikten. Då jag steg på vågen stannade siffrorna på 79,0. Kan ni fatta? Två kilo på en vecka? På ketodiet och lite extra fasta. Det här gillar jag Jag såg i början av tråden att jag vägde 84.0kg 28.12. 5 kg på en månad. Jag undrade också om jag skulle väga 75 kg 1.2, men konstaterade att det skulle vara ganska mycket, men 78 skulle lyckas. Och jag tror jag kommer nära 78 Surmjölken och kimchin saktade av viktnedgången de tre första veckorna. Igår åt jag bara 5 lagom stora skedar kimchi. Jag kommer nog att äta av den nu och då, vill vara snäll med min mage Ha ett super veckoslut alla! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 3 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag har kört med kokta ägg-metoden tidigare, men nu är jag så säker på mig själv att jag inte behöver dom mera Prexis.. det tar bara 7 minuter att koka ett ägg, så det finns sällan någon anledning att ha sådana färdigkokta i kylen. Åter till den mentala biten.. dvs i Sverige/Finnland, Norden iallafall, samt norra Europa, så är det sällan något problem med att få tillgång till mat i adekvata mängder! Utan problemet är snarare det motsatta, vi äter för mycket, vi äter för att det finns, vi äter för att kompensera för annat i våra liv? Socialt ätande är mest troligt ett av våra arv från Afrika, i värsta fall ersätter ätandet det sociala liv vi har i våra gener? https://www.bokus.com/bok/9789170376818/gryning-over-kalahari-hur-manniskan-blev-manniska/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 9 timmar sedan, Zepp sade: Socialt ätande är mest troligt ett av våra arv från Afrika, i värsta fall ersätter ätandet det sociala liv vi har i våra gener? Mycket intressant tanke! Var på kalas. Åt två blinier. Gjorda på bovetemjöl. Få se om suget dyker upp nu då? Det bjöds på glass och kakor och jag.... DRACK BARA KAFFE! #klapparmigsjälvpåaxeln Godnatt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Suget kom. Det försöker lura mig, får mig att tänka på Pepsi Max och lchf-godis. Står emot, för att efter en stund söka på allt "keto" på Pinterest. Kämpa, kämpa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Höh. Hade suget inte mera att komma med? Blev inte särskilt jobbigt. Jag måste också erkänna att jag är stolt över att jag genomskådade suget. Försökte lura mig med pepsi max!! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted January 31, 2019 Author Share Posted January 31, 2019 Hej. Käkar keto. Förutom då jag slänger ner några gafflar surkål. Jag har fortfarande sug efter surkål och kimchi. Men det får räcka med lite Fastade 24h från frukosten igår till frukosten idag. Det var himmelriket. Imorgon blir det warriorstyle, tror jag. På lördag vägning. Jag är redan beredd på att jag inte kommer att ha gått ner lika mycket i vikt som förra veckan. Då hade jag gått ner 2kg på en vecka. Men allt som är mindre än 79 är ok. 78,9 duger. Puss. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 On 2019-01-31 at 19:30, Tr0llet sade: Men allt som är mindre än 79 är ok. 78,9 duger. 79 får lov att duga. För jag väger 79. Samma som förra veckan. Vissa hormonella processer är över om ett par veckor, så kommer inte att väga mig innan dess. Jag känner att jag samlar vätska, så det påverkar säkert med några hundra gram. Det är otroligt hur noggrant förändringen känns i kroppen, jag visste att jag inte har gått ner just något, i motsats till förra veckan då jag kände att jag gått ner ganska mycket. Det jag gjort annorlunda den här senaste veckan är att jag ätit lite surkål nästan alla dagar och druckit kefir någon dag inemellan. Jag får väl börja äta stekt vitkål och liknande istället för surkålen, för att inte få i mig för mycket socker. Suck. Det är ju förstås bra att man har möjligheter att påverka sin diet. Med möjligheter menar jag tillräcklig kunskap och motivation 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nippertippan Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Enligt fineli har vitkålen 4,1 kolhydrater/100 gram. Surkålen har 4,4 kolhydrater /100 gram. Skillnaden är alltså 0,3 gram i 100 gram! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 5 minuter sedan, Nippertippan sade: Enligt fineli har vitkålen 4,1 kolhydrater/100 gram. Surkålen har 4,4 kolhydrater /100 gram. Skillnaden är alltså 0,3 gram i 100 gram! Tack för det. Den surkålen jag äter har typ 4,9, men skillnaden är ju ändå inte så stor. Jag trodde att vitkålen skulle ha betydligt mindre. Vad tusan ska jag äta för grönsaker? Avokado alla dagar.. Och gurka. Och gröna blad. Nu då jag tänker på det åt jag mest gröna blad förra gången jag gick ner i vikt. På tal om det, facebook delade minne från 2015. Jag var så smal och snygg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 5 timmar sedan, Tr0llet sade: Tack för det. Den surkålen jag äter har typ 4,9, men skillnaden är ju ändå inte så stor. Jag trodde att vitkålen skulle ha betydligt mindre. Vad tusan ska jag äta för grönsaker? Avokado alla dagar.. Och gurka. Och gröna blad. Nu då jag tänker på det åt jag mest gröna blad förra gången jag gick ner i vikt. På tal om det, facebook delade minne från 2015. Jag var så smal och snygg. Fortsätt du med surkål, det är svingott typ till lite fettigare LCHF! Dvs skillnaden mellan rå strimlad kål och surkål är lixom petitesser! Sååå, det går lika bra med vitkål i princip.. som med selleri enligt Werner och Werner! https://www.oppetarkiv.se/video/10439194/nojesmassakern Dvs man kan räkna/mäta varenda matkomponent till alla sina komponenter. Jag är då mest inne på att man skall äta riktig mat.. gärna fullvuxna portioner utifall man redan är fullvuxen, men rätt så sällan.. iallafall inte oftare än 3-2-1 gånger om dagen? Av lite olika skäl, dvs man borde som vuxen iallafall överleva till nästa planerade måltid.. har man lixom inget schema där man på något sätt har lite koll på kalorier/måltidsfrekvens, så har man hur som helst andra problem än macrokomposition av sina måltider! Dvs till dig.. dvs TrOllet... ät så mycket surkål du vill/Kimchi oxå till alla dina måltider.,. dvs man får inte förlora sig i detaljer. Dvs det är annorlunda om man håller ner på matmängderna, struntar i hunger och tillfredställelse av måltiden. Såå.. nu är jag frikostig.. dvs ger dig ett frikort att äta hur mycket surkål/kimchi som helst, till dina måltider! Dvs du behöver enligt mitt frikort inte ens räkna på kolhydraterna i surkål/kimchi.. inte heller i lök/vitlök/litta andra krydd/grönsaksväxter Enda förbehållet är att du äter mat som du planerat för/köpt in för din planering/du får undantag för sociala händelser! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts