Recommended Posts

Ja, visst är det lustigt att vi så lätt fixerar oss på vilken massa vi har som påverkas av jordens gravitation...? På månen är vikt-värdet ett annat men jag har aldrig hört att måtten förändras på månen..? Så då borde ju mått vara ett bättre mått på kroppen? 
Maken, som ökat och minskat i vikt genom åren, plockade igår fram den fina pulsklockan vi köpte var sin för ett par år sen men som i han inte använt sedan halvmaran utanför San Diego för 1,5år sen. Nu ska han haka på ett par kompisar och få ihop 10000 steg/dag och klockan reggar sånt också om man vill. Eftersom 12-åringen använt den emellan, fick jag hjälpa till att mata in korrekta(re) värden för maken. Jag frågade vad han väger men det ville han inte kolla så vi hittade på nåt. Så frågade jag hur lång han är, -"Är det 179cm?". -"Nä, jag är två och trettiofem!" svarade maken. :D

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, MariaF sade:

På månen är vikt-värdet ett annat men jag har aldrig hört att måtten förändras på månen..? Så då borde ju mått vara ett bättre mått på kroppen? 

Lufttrycket är betydligt lägre på månen så kroppen bör rimligtvis svälla upp rejält. Minns gräddbulle/vakuum-experimentet från skolan! 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Lufttrycket är betydligt lägre på månen så kroppen bör rimligtvis svälla upp rejält. Minns gräddbulle/vakuum-experimentet från skolan! 😊

Är det därför rymddräkter är så plufsiga..?

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, MariaF sade:

visst är det lustigt att vi så lätt fixerar oss på vilken massa vi har som påverkas av jordens gravitation...? På månen är vikt-värdet ett annat men jag har aldrig hört att måtten förändras på månen..? Så då borde ju mått vara ett bättre mått på kroppen? 

Jag antar att det är också av betydelse varför man mäter och vill gå ner i vikt. Jag har haft turen att gå upp i vikt jämnt på hela kroppen tidigare, det är först nu som magen blivit lite oroväckande insulinresistentstor. Därför mäter jag nu, men inte vet jag sen vad jag gör om måttet inte går ner till under 80.. Men den gör det säkert, åtminstone vill jag tro att jag ännu har den turen att kilona bara smälter av mig. Den här ena gången gången till 🙏, sen ska jag se till att inte hamna i den här situationen flera gånger. Vikten har alltid varit en bra motivator åt mig, men egentligen är det helt oviktigt att veta siffrorna på både vågen och måttbandet, för man märker ju nog på kroppen om man går ner. Det syns och känns på kläderna. För mig är det mera som ett konkret sätt att bekräfta att det som känns i kroppen och syns i spegeln också kan ses på vågen. Men alla har ju inte samma erfarenhet av vågen, och då förstår jag att man inte har någon nytta av att väga sig. Mina erfarenheter av vågen hittills är att den överensstämmer med verkligheten. 

Jag har sökt mera recept och gjort ett par veckomenyer, som i verkligheten räcker i flera veckor, eftersom jag bor ensam. Jag ska handla och förbereda mig ordentligt.

En tanke som slog mig. Kanske min motvilja mot riktig mat beror på att jag ätit fryspizza, chips och godis så ofta. Jag har sällan varit hungrig, utan ätit för att tillfredsställa mitt beroende.. Kanske saltsyran inte behöver beskyllas för dåligt utfört arbete, jag har bara inte varit hungrig på riktigt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tr0llet sade:

En tanke som slog mig. Kanske min motvilja mot riktig mat beror på att jag ätit fryspizza, chips och godis så ofta. Jag har sällan varit hungrig, utan ätit för att tillfredsställa mitt beroende.. Kanske saltsyran inte behöver beskyllas för dåligt utfört arbete, jag har bara inte varit hungrig på riktigt.

Jag tror att du slog huvudet på spiken med den kommentaren.😎

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Jag tror att du slog huvudet på spiken med den kommentaren.😎

Jag tror också att det är så.

Jag ska inte gå in på detaljer, men för snart tre år sedan fick jag maginfluenssa. Jag vet inte vad det heter i Sverige. Hur som helst, jag åt köttfärsbiff med stekt grönkål och drack yogi lakritste. Ett par timmar efter att jag ätit mådde jag dåligt och måste åka hem från jobb. Ytterligare några timmar senare kom hela menyn på retur. Sedan dess har jag inte förmått mig äta grönkål eller dricka lakritste. Minnet är inte lika tydligt då det gäller kött, men kanske det ändå påverkar. 

Men, vad kan vi dra för slutsatser av att jag har tillbaka aptit på mat efter att jag dragit ner på kolhydrater riktigt mycket ett par dagar? Aptit och mättnad styrs av hormoner. Betyder det att mina, leptin och grelin?, produktioner är ok? Jag orkar inte googla, är det leptin och grelin? Minns inte säkert.

Här ligger jag på soffan, helt utschasad efter gårdagens middag, och är hungrig. Men det är skillnad på hunger och hunger. Jag skulle inte äta ett kokt ägg, vilket betyder att jag inte är hungrig på riktigt. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Tr0llet sade:

fel är min vikt.

Du skall inte lägga så stor vikt på dina fel😎det är bättre att lägga vikt på dina rätt. Älska dig själv och du mår bra med din vikt. Tids nog så rättar vikten in sig i ledet och följer dina råd. 

Nyårs kramar från jala.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall inte lägga så stor vikt på dina fel😎det är bättre att lägga vikt på dina rätt. Älska dig själv och du mår bra med din vikt. Tids nog så rättar vikten in sig i ledet och följer dina råd. 

Nyårs kramar från jala.

Tack jala. Nyårskramar tillbaka 😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt soppa saffranfisksoppan från igår. Måste göra majonnäs, eftersom den köpta tog slut. Och eftersom jag inte hade någon rypsolja hemma, använde jag olivolja, fastän jag vet att det inte blir bra. Blev heller ingen höjdare precis, blev besk som f*n, men med mycket syra och salt och vitlök blev den ätbar.  Och så gjorde jag en ny sats vitlöksfocaccio. Var hungrig, och när jag tog det färdiga brödet från ugnen, såg jag framför mig hur jag åt upp allt på en gång. Jag åt två stora bitar till fisksoppan, och jag SKULLE kunna äta upp allt, men jag har bestämt mig för att inte göra det. Det blev ändrade planer ikväll, så jag far till min bror. Dom ska bjuda på tapas, så det borde gå bra. 

Gott nytt år alla 🎆🎇

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgens sista bjudning, på turen stod studiekamrater från över 20 år sedan. Vi bara träffas ibland för att prata, så det är egentligen ingen bjudning.. Jag bjöd på briekaka, philadelphiaörtdipp och grönsaker samt chokladmousse. Recepten igen från kostdoktorn. Gästerna hade med sig chokladbollar, vindruvor och äppel. Det åt jag inte av. 

Morgonmålet bestod igen av ostomelett och fettkaffe. Bra dag igen 👍

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon

Jag vägde mig. Vikten var jämt 83, vilket är några hundra gram mera än på nyårsafton. Jag är inte alls förvånad, för jag har ätit så mycket mejerier, och det tål min kropp inte. Så; mejerierna bort. Jag mätte inte magomkretsen, gör det sen då jag varit mejerifri några dagar.

Morgonmål: ostomelett och fettkaffe. 

Hoppas ni har en fin dag 😊

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var igen utan mat hela arbetsdagen. Jag ville inte ha fisksoppan från dagen innan nyårsafton mera, så jag hade ingen mat med. Jag kände mig hungrig först vid 14-tiden, så jag tänkte att jag kunde vänta med att äta tills jag var hemma. Vilket ledde till att jag äter nu först 🙄 Jag såg igen framför mig hur jag kommer hem vrålhungrig och inte vet vad jag ska äta och det slutar med att jag plockar i mig allt möjligt som egentligen inte är riktig mat. Så jag valde ett recept från kostdokorn och har gjort laxbiffar och broccolimos med citronsmör. Det gick fort att göra, vilket passade utmärkt idag. Det var dessutom gott.

Då jag var i affären blev jag någon millisekund intresserad av köttbullar och lufttorkad skinka, bara för att jag var så hungrig. Eftersom jag får besök av små unga damer över veckoslutet köpte jag glutenfrin chokladkex, och ett litet ögonblick, då jag satt mig i bilen, tänkte jag att jag skulle kunna äta en. Men det blev vid tanken. 

Så, då jag kom hem och in för att göra mat, måste jag äta några oliver och dricka surmjölk (utmärkt kombination, yes? 😝) för att alls lyckas göra maten. 

Dagens saldo: ostomelett (2 ägg) och fettkaffe, två laxburgare och en liten näve broccolimos, lite citronsmör, 15 oliver och 500 ml surmjölk. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är "surmjölk", @Tr0llet..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Något av det bläigaste jag vet😖

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Det kanske är samma sak som ni svenskar kallar filmjölk? 🤔

Något av det bläigaste jag vet

Nej nej nej. Det är såååå gott.

De smakar alla lite olika, förstås, så man måste hitta de smakligaste och mjukaste. Och se till att det är 2,5% fett... Jag tycker ännu mer om kefir, helst sån som jag kan göra själv. Jag har dödat mina kefirgryn, men jag har en bekant som har nya åt mig. Bara jag får dem, ska jag börja göra min egen kefir på vispgrädde 😛

Men, eftersom jag och mejerier inte går så bra ihop, kan jag inte äta/dricka hur mycket som helst, tyvärr.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och eftersom ni frågade om surmjölk slog det mig att jag inte kollat upp kolhydratinnehållet, så jag rusade till kylskåpet.

Det är ganska mycket. Måste begränsa mig mera... 😭 Och vi får se, kommer suget då?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Tr0llet sade:

Det kanske är samma sak som ni svenskar kallar filmjölk? 🤔

Jag sökte lite och jo, det tycks det vara. I love it! Speciellt fjällfilen...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, MariaF sade:

I love it!

Det är såååå gott :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det känns lättare. Men glöm inte att sockermonstret /tugga-tugga-monstret bidar sin tid och kan anfalla bakifrån när du tror att du är säker (ett lite fånigt sätt att illustrera att det är lätt att halka av, när man blir självsäker och tror man kan det).

Men vi finns här även då. Vi har varit med om det.

Glöm inte att planera.

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vikten idag 81,5 kg. 3 januari var den 83 kg. 1,5 kg på en vecka. Det duger. 

Månne jag skulle strikta till mig ytterligare... Dricka min kefir i samband med måltider för att få till PF. Kefir och filmjölk är enda mjölkprodukterna jag äter nu, det skulle vara intressant att se vad händer ifall jag lämnar bort dem.

Edit. Jag använder ju också ost i matlagningen. Jag kunde kanske äta äggröra med pesto ibland, istället för ostomeletten till morgonmål...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-03 at 18:12, MariaF sade:

Blev lite fundersam om att surmjölk eller som det heter på finska Piimä skulle vara filmjölk.

Jag har ett annat förslag.

Det är kärnmjölk. Eller nån variant med kärnmjölk.

Blev lite nyfiken, för har varit i Finland massor av gånger då jag har finsk släkt. Provsmakade när jag var liten och det stannade vid en provsmakning😨

Men farmor drack inget annat än piimä. 

Kanske har jag rätt, eller så har minnet spelat mig ett spratt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg