DRAKULLA Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 39 minuter sedan, Effie sade: Jag har en vag hypotes, om något samband mellan stress och vitaminer/mineraler och sug efter mat, lättäten mat och godis. Det går åt mer mineraler när man är stressad Jag tror att det stämmer. Jag har också fått till mig att sug efter sött/onyttigheter kommer till oss när vi har brist på framförallt mineraler men även andra näringsämnen. Stress och andra påfrestningar i livet suger extra mineraler och spårämnen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 6 timmar sedan, DRAKULLA sade: Stress och andra påfrestningar i livet suger extra mineraler och spårämnen. Kopiösa mängder dessutom om jag fattat rätt! Frågan är om det under en mer långvarig stress, typ tentaperioder, oro för närstående eller liknande ens går att äta tillräckligt utan tillskott..? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 Det här forumet är ju magisk Sen igår har jag varit positivare och gladare och mera hoppfull och positivare. Bara för att jag skrev inlägget om mitt misslyckande. Och ni svarade Jag läste på om LCHF för kvinnor över förti och tog fasta på att inte fasta på samma sätt alla dagar. Eftersom jag har ätit likadant i flera dagar nu, fastat 16-20 h, åt jag just för att blanda till det lite. Och eftersom jag inte orkar göra mat den här tiden på dygnet längre, blandade jag till någon som liknade råbiff och slängde på en äggula. Jag tycker ändå alltid att den råa köttfärssmeten är så mycket godare än de stekta biffarna Jag mätte blodsockret i går på jobbet. Jag åt vid 13-tiden och vid 17-tiden var blodsockret 4,8. Det var väl helt ok. Om jag skulle orka gå på jobb utan att äta och dricka kaffe först skulle jag kunna mäta även på morgonen. Men jag älskar mitt morgonmål, så lär väl inte hända... Intresset för blodsockret fick jag då jag läste Martina J:s ketinfo. Hon skrev att blodsockret ska vara 4,5. Så då siktar jag på det. Jag som tycker jag ser insulinresistent ut, är det kanske inte? Eller är det något som syns bara om jag trycker i mig socker? Nu är det nog keto som gäller en tid framöver. Vet inte hur jag ska göra med bjudningar och kalas. Å ena sidan orkar jag inte alltid förklara, å andra sidan är jag jättetrött på att anpassa mig efter andras förväntningar på att jag ska äta tårta. Men om jag väljer keto så... Ha det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 23 timmar sedan, MariaF sade: On 2020-03-01 at 13:05, DRAKULLA sade: Stress och andra påfrestningar i livet suger extra mineraler och spårämnen. Kopiösa mängder dessutom om jag fattat rätt! Frågan är om det under en mer långvarig stress, typ tentaperioder, oro för närstående eller liknande ens går att äta tillräckligt utan tillskott..? Tror jag ska ta era råd och inte vara så hård mot mig själv, tack. Det gäller att ge utrymme för vila, lugn och ro och inte välja stress hela tiden. Jag har ätit saltig korv och annat ohälsosamt den senaste månaden. Är helt sjukt sugen på salt... Det har väl med mineralsvinnet att göra, kanske? Två månader gick jag omkring med tics i ena ögat, varje dag tror jag. Eftersom jag inte skötte om mig på annat vis, åt jag inga tillskott heller. Nu äter jag och ingen tics mera. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 On 2019-04-05 at 17:21, Tr0llet sade: Jag har världens tråkigaste dagbok, även om det är en Tr0lldagbok. Jag har egentligen inget att uppdatera. Äter lchf, oftast två mål per dag. Jag kunde förbättra genom att vara mera kreativ och variera mig mera, men jag är nu bara sån att jag äter rätt enformigt. Och då jag tröttnar, eller annars bara vill vara kreativ, KAN jag ju faktiskt göra mat. Men jag kräver inte variation för att tycka att mat är gott... Och ingen klagar, så jag äter vad jag vill Jag funderar ibland på att väga mig, men det har blivit ett litet spöke. Så länge jag inte väger mig är jag nöjd, ärligt sagt har jag gått ner så mycket redan att jag är tillfreds med mitt utseende. Tidigare i livet har jag strävat efter en siffra och jag är rädd att falla tillbaka i den gropen ifall jag väger mig. Mina kläder är för stora, i synnerhet över höfter, rumpa och lår, och jag äcklas inte längre av vad jag ser i spegeln nu och det är tyst i skallen. Jag hör ingen självkritik eller missnöje med att jag ännu väger mera än jag tycker att jag borde. Varför skulle jag väga mig, istället för att bara njuta av att vara frisk och se ok ut? Jag kommer säkert att fortsätta gå ner, för det finns nog ännu lite som jag kunde avvara. Det är bara mitt gamla fåfänga jag som ser det Men ingen skulle väl längre beskriva mig som överviktig. Det är sååååå skönt. Tänk hur jag kämpade i december, hur jag peppade mig själv, behövde forumets stöd flera gånger om dagen och hur jag gick med käkarna hårt pressade, för jag skulle lyckas. Den här inre friden är helt ny för mig. Jag är så tacksam. Jag joggar och yogar också. Joggar några gånger i veckan och yogar minst lika ofta. Ännu igår tänkte jag köpa en sportklocka, men idag såg jag ljuset. Jag tänker INTE göra löpningen till något jag ska prestera igen. På samma vis som jag inte presterar min vikt. Jag springer för att jag tycker att det är skönt och med min långa erfarenhet av löpning vet jag ju nog hur det ska kännas. Jag springer bara på skogsstigar för att spara på min kropp, och pulsen vill stiga onödigt högt, men jag tror nog att jag ska få koll på det också så småningom. Trevligt veckoslut till er varendaste en men i synnerhet till er som skrivit i min tråd och uppmuntrat mig. Ni har varit mig till stor hjälp. Tack. Så här skrev jag för nästan ett år sen. Nu slår jag mig själv lite. VARFÖR valde jag bort det här??? 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 36 minuter sedan, Tr0llet sade: Så här skrev jag för nästan ett år sen. Nu slår jag mig själv lite. VARFÖR valde jag bort det här??? Du kan ju välja tillbaka förstås.. vips.. är du är igen 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: . Är helt sjukt sugen på salt... Salt? Då tittar du på Martina Johanssons beskrivning av binjuretypen... Och funderar över vilka substanser som tillverkas där... (adrenalin, noradrenalin, kortisol) https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 11 timmar sedan, MariaF sade: Salt? Då tittar du på Martina Johanssons beskrivning av binjuretypen... Och funderar över vilka substanser som tillverkas där... (adrenalin, noradrenalin, kortisol) https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ Typ 4 – BinjurarnaFasta inte, banta inte, träna inte pulshöjande träning, spring inte, gör ingenting som stressar binjurarna. Det inkluderar kaffe/koffein och blodsockerhöjningar. Börja med simning, yoga och andningsövningar. Sov som om det fanns ett pris att vinna för bästa sjusovaren. Ät högfettkost, medium protein och inte för mycket grönsaker. Så här borde jag äta ifall jag har problem med binjurarna, men jag är inte säker även om jag vet att jag har stressat, och stressar igen, jättemycket. Jag har autoimmun sköldkörtelsjukdom, men de värdena är tydligen ok (har inte kollat dem på två år ) för det är den hormonobalansen jag känner igen minst. Alla de andra känner jag igen hos mig själv, mest binjurarna och levern. Jag tål mycket fett, men äter inte gärna grönsaker. Äter också gärna kött. Binjurar, sköldkörtel och äggstockar hänger ju ihop, så man kan inte skilja dem åt så mycket. Väl? Jag kan ibland drabbas av spring i benen och då springer jag så att det känns. Ibland är benen som stockar och hjärtat hackar som besatt, och då promenerar jag. Jag tycker också att jag klarar av fasta jättebra. Borde jag kanske iaktta samband med hög hjärtfrekvens och stockbenens samband med fasta... Jag är också helt besatt av min sömn. Jag jobbar skift igen och hatar det. Jag vill gå och lägga mig vid nio-tiden och stiger gärna upp tidigt. Pga av stress har jag vaknat vid 3-4-tiden och inte kunnat somna om eftersom tankarna löper amok. Det här har varit stressande i sig själv, ville verkligen inte ha det så. Så jag började med långverkande melatonin och magnesiumsalva för en månad sedan. Jag sover bättre, är så glad över det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 12 timmar sedan, Gemma sade: Du kan ju välja tillbaka förstås.. vips.. är du är igen Så är det ju. Jag har tänkt att dagboken tjänar ett syfte endast då i skrivande stund, men nu märker jag vilka stora insikter jag får då jag läser den så här långt efteråt. Jag har glömt att jag var så tillfreds med mig själv för ett år sen, och börjar fundera på hur stress påverkat tankarna. Och hur tankarna i sin tur orsakar stressreaktioner i kroppen och det blir en negativ spiral. Jag var ju för tusan nöjd med mig själv då jag gått ner några kilon. Jag ville må bra och när jag mådde bra var jag nöjd. Så ska det ju vara. Jag ska iaktta mina tankar, har drabbats av ett återfall och blivit negativ igen. Helt onödigt. Ska tänka snälla, positiva och kärleksfulla tankar. Sen.. Vips... är jag där igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 Jag vägde mig i morse. Jag vägde mig senast i början av februari, och sen dess har jag gått ner 600 g. Och här har alltså rymts in många avsteg på dryga månaden, så jag är mycket positivt överraskad. I januari gick jag ner mycket, vätska i början och nog lite fläsk också, men sen vände det och jag gick upp igen. Det var ju fråga om några hundra gram, men då de inte gick neråt drabbades jag av förtvivlan så jag slutade väga mig. Är så mycket skönare i huvudet då jag inte väger mig. Nu är jag glad över att det går neråt igen, ska nog väga mig igen sen då jag märker att midjan krympt lite. Kanske det hjälper mig att inte göra avsteg sen då det bjuds på såna, då jag vet vad jag redan lyckats med. Jag orkar inte fixa med måttband, så byxlinningen får bekräfta att det går åt rätt håll. -1,3 kg till så visar vågen igen en siffra som börjar på en sjua. Det ska väl lyckas inom mars, tänker jag. Är glad 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 3 timmar sedan, Tr0llet sade: Så är det ju. Jag har tänkt att dagboken tjänar ett syfte endast då i skrivande stund, men nu märker jag vilka stora insikter jag får då jag läser den så här långt efteråt. Jag har glömt att jag var så tillfreds med mig själv för ett år sen, och börjar fundera på hur stress påverkat tankarna. Och hur tankarna i sin tur orsakar stressreaktioner i kroppen och det blir en negativ spiral. Jag var ju för tusan nöjd med mig själv då jag gått ner några kilon. Jag ville må bra och när jag mådde bra var jag nöjd. Så ska det ju vara. Jag ska iaktta mina tankar, har drabbats av ett återfall och blivit negativ igen. Helt onödigt. Ska tänka snälla, positiva och kärleksfulla tankar. Sen.. Vips... är jag där igen Ja men det är så det är när man dras in i det emotionella ätandet, där tankar lyhördhet och ifrågasättnadet är friställt - fortsätt du insupa Einsteins klokskap, han hade rätt! Tanken har kontroll över impulsbeteendet, utan tanke med på banan, beter man sig till slut som en tonåring eller lika gärna som en bångstyrig 6-åring i affären och sedan fortsätter hemma.. utan vett & sans. Sedan undrar man varför man blivit så fet, olustig och oförmögen.. för det hänger ihop och det vet man ju såå väl så väl.. men ändå ska man in i tornadon, nej släpp jagandet, jag känner duktigt igen mig i din filosofi omkring detta.. du har kollen, bara förankra det jävligt!! noga nu och att du inte strirrar dig blind på siffror, är en kanoners bästa start! Kör på det som flyter för dig.. Utifrån att det verkar som att du är kristallklart medveten om orsakerna till sitsen idag.. stressen och allt det som stressen SUGER UPP och suger musten ur en. Att bolla mot planket här i forumet, jag håller med, det blir lite mer uppsving på det hela! Jag satt själv fast som i en jävla klisterburk för bara 1/år sedan, men det har "skett under" med egentligen enbart smarta, välavvägda steg där självbehärskningen successivt ökar.. och man hakar i andras klokskaper och väger mot egna, och känner sig inte längre hopplösast i hela världen. Det liksom "bara händer" , när man väl gjort upp med sig själv, typ : nu-får-de-vara-NOG-och ska kännas i hjärtat också!!! Att man inte pallar en enda sekund mer, av stress-tornadon som man påstår sig inte orka "jobba" med, men tänk.. att en liten yogasittning.. eller liten stund med sitt inre, faktiskt kan komma åt KODEN.. som kan låsa upp, men också låsa igen... hittar du den, så kommer du bli världens lyckligaste, igen och om igen.. alltid.. Så akta dig för att inte hamna i tornado igen, efter 50... hellre låt det ta lite tid, när du vet exakt vad göra, hur tänka och hur styra & mannövrera ut skiten ur ditt liv. Detta forumet har bevisligen en stor skara "hopplösa fall" i bankvalvet, som alla tagit sig ur med bravur.. sååå många människor här som gjort nåt så makalöst fantastiska resor, uppbådat nåt så fruktansvärda viljor och krafter av stål, och kosten.. och planen.. ska man ju aldrig, never ever!!! underskatta. Så, då är du på banan igen. GRATTIS! Lyckospark!! ( så fina byxorna sitter galant igen.. om inte i mars, låt det då bli maj, eller augusti.. så länge riktningen och kusten är klar, att börja lira med rätt kort. Se på mig, bölade ihjäl mig i somras, nu... fått tillbaka min kropp som jag faktiskt allvarligt betvivlade skulle gå.. men det gick! (inte färdig, lite toning kvar och så.. så du fixar detta!!!!! ... (men det känns lite magiskt, de gör det faktiskt) ..och ibland måste man skriva av sig, spännande att läsa hur det går för dig, oavsett ur vilken aspekt - jag håller tummarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 48 minuter sedan, Gemma sade: Ja men det är så det är när man dras in i det emotionella ätandet, där tankar lyhördhet och ifrågasättnadet är friställt - fortsätt du insupa Einsteins klokskap, han hade rätt! Tanken har kontroll över impulsbeteendet, utan tanke med på banan, beter man sig till slut som en tonåring eller lika gärna som en bångstyrig 6-åring i affären och sedan fortsätter hemma.. utan vett & sans. Sedan undrar man varför man blivit så fet, olustig och oförmögen.. för det hänger ihop och det vet man ju såå väl så väl.. men ändå ska man in i tornadon, nej släpp jagandet, jag känner duktigt igen mig i din filosofi omkring detta.. du har kollen, bara förankra det jävligt!! noga nu och att du inte strirrar dig blind på siffror, är en kanoners bästa start! Kör på det som flyter för dig.. Utifrån att det verkar som att du är kristallklart medveten om orsakerna till sitsen idag.. stressen och allt det som stressen SUGER UPP och suger musten ur en. Att bolla mot planket här i forumet, jag håller med, det blir lite mer uppsving på det hela! Jag satt själv fast som i en jävla klisterburk för bara 1/år sedan, men det har "skett under" med egentligen enbart smarta, välavvägda steg där självbehärskningen successivt ökar.. och man hakar i andras klokskaper och väger mot egna, och känner sig inte längre hopplösast i hela världen. Det liksom "bara händer" , när man väl gjort upp med sig själv, typ : nu-får-de-vara-NOG-och ska kännas i hjärtat också!!! Att man inte pallar en enda sekund mer, av stress-tornadon som man påstår sig inte orka "jobba" med, men tänk.. att en liten yogasittning.. eller liten stund med sitt inre, faktiskt kan komma åt KODEN.. som kan låsa upp, men också låsa igen... hittar du den, så kommer du bli världens lyckligaste, igen och om igen.. alltid.. Så akta dig för att inte hamna i tornado igen, efter 50... hellre låt det ta lite tid, när du vet exakt vad göra, hur tänka och hur styra & mannövrera ut skiten ur ditt liv. Detta forumet har bevisligen en stor skara "hopplösa fall" i bankvalvet, som alla tagit sig ur med bravur.. sååå många människor här som gjort nåt så makalöst fantastiska resor, uppbådat nåt så fruktansvärda viljor och krafter av stål, och kosten.. och planen.. ska man ju aldrig, never ever!!! underskatta. Så, då är du på banan igen. GRATTIS! Lyckospark!! ( så fina byxorna sitter galant igen.. om inte i mars, låt det då bli maj, eller augusti.. så länge riktningen och kusten är klar, att börja lira med rätt kort. Se på mig, bölade ihjäl mig i somras, nu... fått tillbaka min kropp som jag faktiskt allvarligt betvivlade skulle gå.. men det gick! (inte färdig, lite toning kvar och så.. så du fixar detta!!!!! ... (men det känns lite magiskt, de gör det faktiskt) ..och ibland måste man skriva av sig, spännande att läsa hur det går för dig, oavsett ur vilken aspekt - jag håller tummarna. Blev lite fuktig i ögat nu. Tack Gemma. Jag jobbar med att hjälpa andra. Bl a med stress... Det är så otroligt skönt att läsa det du skrev åt mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 Jag jobbar en del skift. Inte natt, ännu åtminstone, och jag tror inte att jag kommer att vara så sugen på dem. Jag vill sova på nätterna... Men jag jobbar en del kvällar, vilket betyder att jag somnar ett par - tre timmar senare än jag vanligen gör. Och nu är jag sååååå trött. Här ser man vikten av att sova enligt sin egen rytm. Igår på jobbet var det en som erbjöd mig sin mandarin. Jag är ny där, och jag tog automatiskt emot den och tackade för vänligheten, eftersom jag inte var förberedd på situationen och inte ville verka otacksam. Det ledde till att jag åt den, och medan jag åt den tänkte jag att jag kunde ha sagt att jag sparade den till kvällen och inte ätit den alls Jag brukar vara betydligt mera snabbtänkt än jag var igår, jag skyller på kvällsturerna och tröttheten... Det var liksom höjden av tröghet... Mandarinen var inte särskilt god, och världen gick verkligen inte under av det, så idag fortsätter jag och är bättre förberedd på mandarinfällor. Det är alltså en sjukhusavdelning jag jobbar på, och man tycker att folk borde vara medvetna om kostens betydelse för hälsan, men där bjuds på kakor, tårtor, bulla, godis VARJE DAG. Flera sorter. Stor del av sjukskötarna bär på lite övervikt och flera av de äldre muttrar något om blodsockret tillika som dom öser tårta på ett fat. Jag är förvånad, faktiskt. Jag hoppas att det endast är på den här avdelningen man äter så... Jag har ätit mera fett den senaste veckan än jag vanligen gör på lchf, och (här knackar jag hårt i trä) magen verkar fungera bättre än det gjort tidigare. Det skulle vara så himla trevligt om det skulle fortsätta så här Det är för kort tid för att veta att det säkert är så, men jag är förhoppningsfull. Igår kväll var jag jättehungrig då jag kom hem, så jag stod vid arbetsbänken och skivade upp saltigt, rökt lamm åt mig innan jag lade mig. Idag är det fasta som gäller. Alltså periodisk sådan. Äter innan jag går på jobb, alltså vid 12.30-tiden och sen fastar jag till nästa morgon. Tänker att jag inte ska fasta varenda dag, och inte äta på lika vis alla dagar, utan variera mig och gå mera på känsla. Lyssna på kroppen, liksom. Nu ska jag ut och tanka frisk luft och dagsljus tillsammans med mina kära hundar. Ha det gött, alla 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Det går bra det här. Till morgonmål äter jag oftast äggröra med mycket smör och en klick pesto. Ska göra min egen så jag inte behöver äta solrosoljan och tillsatserna som finns i alla färdiga. Så tror jag ju att det blir lite godare också, förutom bara hälsosammare. Morgonkaffet består av mycket smör och en klick kokosolja. Jag försöker vänja mig av med kokosoljan. Det är inte precis det mest klimatsmarta man kan äta... Igår gjorde jag köttfärsbiffar av hjort till lunch/middag. Blandade i lite nötlever. Jag älskar ju inte precis smaken, men man behöver väl äta annat än bara kött också.Till det åt jag lyxigt mos på blomkål och broccoli med mängder av smör. Stekte lite lök och bacon till, bara som krydda, liksom. Var helt ok. Jag är osäker på om jag åt så mycket fett att det blev keto. Hjortköttet är ganska magert, så det måste fettas till ordentligt. Jag gjorde onödigt mycket mos, men eftersom hundarna älskar det kom allt ändå till god användning Borde väl blanda smör i kaffet jag dricker på maten, så att jag får upp fettprocenten. Grädden som jag häller i kaffet innehåller ju ganska mycket kolisar också, så smör skulle absolut vara bättre. Jag har bestämt att jag ska köpa en använd ketonix, meddelade säljaren igår att jag tar den, men nu har hon inte hört av sig på ett dygn. Hon svarade nog på mitt meddelande, så jag vet att den finns kvar och är fortfarande till försäljning. Nu när jag en gång har bestämt mig har jag inte tålamod att vänta, förstår ni Idag är det studier som gäller. Har en deadline och måste skriva mycket, men ämnet är som tur intressant. Jag ska bara gå ut med hundarna nu på förmiddagen en tur, annars blir det att sitta vid datorn. Ha det gött 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 Det går fortfarande bra det här. Har inte kommit en kolhydrat över mina läppar, och då ska ni veta att det alltid finns ett par olika sötsaker att välja på i kafferummet på jobbet. Men jag är inte frestad, just nu känns det viktigare att sikta på vikten och välmåendet, än att äta socker som tillfredsställer mig på sin höjd då de befinner sig i munnen. Så fort de hamnat i magen är de ytterst otillfredsställande. Äter oregelbundet, endera två eller tre måltider per dag, ibland skippar jag grönsaker helt och äter bara kött, ägg och fett. Just nu har jag fastat i ett dygn. Och jag fattar INTE hur jag inte var hungrig på hela dagen igår. Nu känner jag att jag kommer att bli hungrig, men ska satsa på att fasta till imorgon kväll. Hunger kommer och går, det vet jag. Jag har salt med mig, i en sån där tupperware nyckelring som säkert är menad för piller. Igår på tåget frös jag som en liten gris, och då jag kom till hotellet måste jag ligga under båda täckena. Jag tror inte att det handlade om att jag varit utan mat lite på tolv timmar, för det kan jag vara utan problem, även om jag är hungrig. Jag var rädd att jag skulle bli sjuk. Nu har jag huvudvärk, men det kan också bero på att jag haft det obekvämt och att jag sov för lite i natt. Jag hinner inte bli sjuk nu. Jag har artros i några fingrar, och minsann, ena pekfingret som var svullet och riktigt sjukt då jag vräkte i mig socker före jul, har nu bara en knöl vid leden på ena sidan. Lite sjukt kan det vara ibland, men det är inte svullet och stelt. Inflammationen har liksom gått ner. Jag mätte mitt b-gluc på jobbet för några dagar sen. Jag har inte mätt det fastande, utan någon timme efter måltid. Sist var det 4,5. läget blev inte bättre som jag hoppats. Jag skyller inte på keto, eftersom jag hela mitt liv har haft dålig mage, det här är ingen konstigt för mig. Om den inte fungerar snart får jag baka en plåt fröknäcke och pressa i mig. Det brukar få en väldig fart på saker och ting... Jag vill inte trycka i mig en massa frön och sånt, men fröknäcke är magiskt då det gäller att få i gång magen, inget annat fungerar som det. Ha en fin onsdag alla ni! Tr0llet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 Jag är sååååå förvånad över hur lätt det här går. Fastan går som smort, jag har bara behövt dricka kaffe eftersom jag är beroende av koffein, men annars dricker jag vatten. Borde väl avgifta mig från koffeinet tänker jag, men "borde" är inte det samma som "vill". Jag älskar mitt kaffe Planen var att fasta till imorgon kväll, men ifall det går så här lätt kanske jag fastar till torsdagsmorgon. Jag har en gång, för några år sen, fastat 1,5 dygn, så jag kommer ändå att slå rekord oberoende hur jag gör. I morse då jag vaknade efter ett dygns fasta tyckte jag att jag såg annorlunda ut, magen lite plattare och jag tycker faktiskt att jag ser lite smalare ut. Har varit svullen även om jag ätit lchf en tid, skönt när det försvinner. Kanske jag tar in regelbunden fasta som en del av min vardag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 13 minuter sedan, Tr0llet sade: Jag älskar mitt kaffe Behåll du ditt kaffe. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 4 timmar sedan, al@j sade: Behåll du ditt kaffe. Jo tack, det tänker jag nog göra. Har dragit ner MYCKET på kaffet så jag inte dricker efter kl 12. Jag njuter desto mera av det som jag dricker. De som slutat helt säger att dom känner stor skillnad i måendet, men jag är nog inte redo att göra avkall på morgonkaffet... Nu är jag annars hungrig. Märker att tankarna rör sig med jämna mellanrum till vad jag skulle vilja äta. Det tar jag ingen större stress över, tänker att det är en riktigt normal reaktion på hunger, liksom. Men eftersom mat finns tillgängligt några hundra meter bort tycker jag att jag inte direkt behöver panikera Men jag skulle VERKLIGEN vilja äta nu. Jag har också börjat tänka att jag äter morgonmål då jag vaknar... Får se om jag tycker lika på morgonen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 Nope. Tänker inte äta frukost. Det förvånar mig mycket, men att slicka i sig lite salt och dricka vatten på får tankarna på mat att sjunka undan. Så jag slickar i mig salt, häller i mig vatten och lite kaffe och fastar till kvällen. Jag har konstaterat att speglarna här på hotellet får en att se smalare ut. Jag kommer att sakna dom då jag åker hem 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Nope. Tänker inte äta frukost. Det förvånar mig mycket, men att slicka i sig lite salt och dricka vatten på får tankarna på mat att sjunka undan. Så jag slickar i mig salt, häller i mig vatten och lite kaffe och fastar till kvällen. Jag har konstaterat att speglarna här på hotellet får en att se smalare ut. Jag kommer att sakna dom då jag åker hem It takes two to tango ... men bättre ingen spegel alls än en dum som inte är med på noterna.. och bara står och ljuger för en... Du kan också ge dig ett par skvättar äppelcidervinäger (organiskt, opastöriserat) som är gott fräscht samt balanserar syra-bas balansen och! i de flesta fall dessutom stabiliserar hungern. Sedan kan du introducera ingefärashot.. om det ev. skulle passa? något jag gjorde mina första typ tre månader vilket satte fart på fläsket men också dämpade suget rätt bra. Får nog göra nya laddningar, var ett tag sedan nu. Honung + cayennepeppar + citron ink. rivet citronskal + organisk riven ingefära. One shot a day. Nästan som Bamses dunderkur. Fördel göra en stor sats i kastrullen så man har färdiga laddningar i ca 3 veckor, annars är själva prepareringen i sig en syssla som definitivt boostar och laddar, mycket pyssel med motivations-boost - precis alla tankar och handlingar som drar åt rätt håll är gynnande! Även planerande ännu inte mobiliserande tankar.. det skärper fokus och tränger undan reptilhjärnan som går på autopilot och sitter på lur. Att t.ex hux flux "bara" ta sig en bar precis som det kommer, eller sticka ner handen i en stor skål karameller i hotellbaren eller lilla chokladpralinen vid receptionsdisken , med allsköns ursäkter.. nej du har en bra attityd nu!! DEN ska du hålla hårt i, då det är den motorn som håller andan hela vägen.. men också sedan när allt ska bibehållas. Lockelserna kommer att vara där i all framtid, så lika bra att se sanningarna i vitögat, är man färdig när man ser en siffra? XX kg ? Siffran X på måttbandet? Siffran XX på klädetiketten? Knappast.. att underhålla spegelbilden kräver ånyo.. ett starkt och robust tänk. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 2 timmar sedan, Gemma sade: nej du har en bra attityd nu!! DEN ska du hålla hårt i, då det är den motorn som håller andan hela vägen.. men också sedan när allt ska bibehållas. Jep. Jag tänkte att min målsättning skulle vara att kunna äta en kakbit nu och då, men jag är inte säker på att det kommer att fungera. Det har jag ju gjort förut, och det spårar alltid ut till överätning i något skede. Jag tycker ändå att jag BORDE kunna äta en kakbit till kaffet, men frågan är väl hur ofta man tar en kakbit till kaffet... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 2 timmar sedan, Gemma sade: It takes two to tango ... men bättre ingen spegel alls än en dum som inte är med på noterna.. och bara står och ljuger för en... Är på gott och på ont. Har stått och speglat mig och njutit av att det ser bra ut (med kläderna på!!!! ) och känt mig så glad, men fallet blir ju så stort när man ser sig i en normal spegel... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 3 timmar sedan, Tr0llet sade: Är på gott och på ont. Har stått och speglat mig och njutit av att det ser bra ut (med kläderna på!!!! ) och känt mig så glad, men fallet blir ju så stort när man ser sig i en normal spegel... Neej nej nej, nej och nej.. det momentet där din njutning kommit upp till ytan DEN SKA DU FÅNGA! och se den "aha-moment" som standard! Mentala trick som är liksom eteriska.. de kommer å går i vågor.. känner du säkert igen.. fortsatt se att när du börjar gilla det du ser, känner och erfar.. det är ändå ditt eget öga som är kontrollören och chefar över alla speglar och sedan när du väl insett att "de här är ju alla tiders.. " då, speglarna kan slänga sig i väggen där de passar bäst för det är ändå du som är originalet. Men jo, att vara självkritisk.. visst men bara till en viss gräns, när jag gick från 92 till 82.. var det bara ett "ojsan.. jaha och... ?" , men från 82 till 80.. var det lite jippie.. det rör på sig, från 79 till 70.. var det mer I´m kickin ass" , sedan svänger de lite upp lite ner.. när man närmar sig sin drömvikt.. kan man bli sjukt störigt kritisk och hitta på alla möjliga mer eller mindre tramsiga tankar.. eller nypa sig i armen för att säga : nää.. är det här sant... och sucka, speglarna är där, men känslan är överlägsen & oslagbar. Dock, märker jag för min del att min fighting spirit ökar ju närmre jag kommer min matchvikt (55 kg) Nu... nya jeans på infart , från M till S (lycka.. m.a.o) - allt för att många-bäckar-små.. på snårig väg (ibland störtloppsbana med halka) blir i 9 fall av 10 en stor å, ett stort ååh... de trodde ja inte om mig själv- känslan. Även åldringar kan förkroppsliga sina ideal.. ska mycket till för att inte klara det, typ.. börja beundra spegel istället för verkligheten. Och ta fighten rakt i nyllet, om du förstår.. med stenhårda principer där det gäller. Som du gjorde.. genom att fasta. Jag fastar också.. blir ofta 18 h. Två mål per dag, kört det sedan september, med glasklar effekt. Jag var bedrövlig i somras!!! Vid startpunkten. Det är du som chefar över alla speglar, måttband, maskiner , vågar apparater och annat, bara att kallibrera in sig till rätt våglängd.. sen kör det på som in i satikens! Det skulle vara det nya normala.. inte sant? (och speglarna har ändå bara foliepapper där bakom.. se varje korkad spegel som en foliehatt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 15 minuter sedan, Gemma sade: det momentet där din njutning kommit upp till ytan DEN SKA DU FÅNGA! Jag njöt som bara den, stod och poserade som en fyraåring i prinsessklänning framför spegeln och kollade in min egen bakdel med stor beundran. Det är ju min målsättning, så var ju inget fel att råka ut för den spegeln. 15 minuter sedan, Gemma sade: fortsatt se att när du börjar gilla det du ser, känner och erfar Jag har faktiskt alltid mätt en del av min framgång då det gäller "bantning" (har många års gedigen erfarenhet) genom att klämma på mig själv, känna att där under finns "jag". Det är också sporrande. Den där tanken på att det där jag känner där under kommer fram med lite tålamod och tid. 18 minuter sedan, Gemma sade: Nu... nya jeans på infart , från M till S (lycka.. m.a.o) - allt för att många-bäckar-små.. på snårig väg (ibland störtloppsbana med halka) blir i 9 fall av 10 en stor å, ett stort ååh... de trodde ja inte om mig själv- känslan. Grattis grattis grattis till dig!!!! Verkligen, en sån lycka! Du har gjort en stor resa. Man lär sig genom alla snår och störtlopp. Huvudsaken att man tar med sig det som fungerat och som hjälper oss framåt. Och den där trodde ja inte om mig själv-känslan. Stolthet 18 minuter sedan, Gemma sade: ch ta fighten rakt i nyllet, om du förstår.. med stenhårda principer där det gäller. Som du gjorde.. genom att fasta. Jag fastar också.. blir ofta 18 h. Två mål per dag, kört det sedan september, med glasklar effekt. Jag var bedrövlig i somras!!! Vid startpunkten. Ja, det är väl de där stenhårda principerna som fungerar för tillfället. Jag är inne på mitt tredje dygn med fasta. Kan inte fatta det, faktiskt. Jag klarade det! För jag var nog full av tvivel. Jag kör däremellan också periodisk fasta. Jag följer med Martina J:s blogg, hon är lite av min guru, och hon förespråkar ju inte fasta nödvändigtvis, men det finns ju så många hälsofördelar med det och jag tror ändå att det är normalt. Jag tror inte att vi gick och plockade i oss många små måltider om dagen i våra breddgrader, utan tror att vi ibland fick stå ut med hunger innan vi hittade följande älg att ta livet av och trycka i oss, och att vi då åt mycket. Tror att vi är skapta att prova på det också i våra liv, även om vi inte ska svälta oss själva. Och fungerar det för dig och för mig kan det ju inte vara så stora fel på det, eller va? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 33 minuter sedan, Tr0llet sade: Jag njöt som bara den, stod och poserade som en fyraåring i prinsessklänning framför spegeln och kollade in min egen bakdel med stor beundran. Det är ju min målsättning, så var ju inget fel att råka ut för den spegeln. Jag har faktiskt alltid mätt en del av min framgång då det gäller "bantning" (har många års gedigen erfarenhet) genom att klämma på mig själv, känna att där under finns "jag". Det är också sporrande. Den där tanken på att det där jag känner där under kommer fram med lite tålamod och tid. Grattis grattis grattis till dig!!!! Verkligen, en sån lycka! Du har gjort en stor resa. Man lär sig genom alla snår och störtlopp. Huvudsaken att man tar med sig det som fungerat och som hjälper oss framåt. Och den där trodde ja inte om mig själv-känslan. Stolthet Ja, det är väl de där stenhårda principerna som fungerar för tillfället. Jag är inne på mitt tredje dygn med fasta. Kan inte fatta det, faktiskt. Jag klarade det! För jag var nog full av tvivel. Jag kör däremellan också periodisk fasta. Jag följer med Martina J:s blogg, hon är lite av min guru, och hon förespråkar ju inte fasta nödvändigtvis, men det finns ju så många hälsofördelar med det och jag tror ändå att det är normalt. Jag tror inte att vi gick och plockade i oss många små måltider om dagen i våra breddgrader, utan tror att vi ibland fick stå ut med hunger innan vi hittade följande älg att ta livet av och trycka i oss, och att vi då åt mycket. Tror att vi är skapta att prova på det också i våra liv, även om vi inte ska svälta oss själva. Och fungerar det för dig och för mig kan det ju inte vara så stora fel på det, eller va? Yes, fasta är grejen.. jag nördade in mig till 200% eftersom de konstaterade "Diabetes T2" , för att undvika att ha för mycket insulin i omloppet.. förstod jag att jag inte flera ggr/dag mobilisera insulinutsöndring som sker så fort du stoppar något i munnen, i princip. Därför blev jag så nördig och hade Dr Jason Fungs alla föreläsningar, läste hans material och sög in som en svamp och följde detta som livsprincip. Sedan alla de andra DietDoktorerna.. som var och en varit värdefulla för mig, har verkligen nördat. Givetvis kom Martina Johansson också in i bilden en period, skaffade ham hennes böcker.. och fick många aha-moments med hennes sätt att skriva och uttrycka sig, det var nog där jag åt massor av mat (vintern) med massor av kött, tonvis med smör + kokosfett.. och kilona bara minskade ändå.. Sedan har vi Dr Ted Naimann.. proteinförespråkaren, som jag också nördat in mig på.. men vad som hjälpte mig mot den där riktigt sköna metaboliseringen av fet, var absolut att jag började simma. Sedan ökades promenaderna upp.. sedan hantlar.. sedan gym. Men jag är inte superglad med gymmande, sååå tråkigt så jag dör. Det hjälper helt enormt, att hitta sin guru.. ovärderligt!!! (annars har jag min Buddha.. min sangha.. min tillflykt i de tre juvelerna.. Mahayana.. en andlig historia, min källa och kraft.. Ja detta är ett trevligt ämne Tr0llet !! Sanna mina dar, och med den härliga andan du har.. så måste det bli hur bra som helst, där det stannar till.. är det menat.. och justeringar utmed resan sker alltid, har alltid gjort och kommer vara så framöver.. att man får försöka bli lite klok och försöka vårda sin kropp, istället för att bara fara med i klappjakten som en vante.. utan nödvändig eftertänksamhet om vad man egentligen matar sin kropp med... finns så mkt gift.. som till slut ansamlar sig i kroppen. Men så härligt att läsa att du blir så glad och ser hur du bemästrar det.. det är svårt att beskriva hur det lossnar i ens inre, i mentala som STYR ens val.. och ger påverkan imorgon.. att man som du säger "klarar det" , till slut kan man ju helt free-styla med fastan och grundprinciperna som Jason Fung m.fl.. talar så vatrmt om, och vi kan enbart bekräfta, att yes box! the magic is clear.. hormonellt strukturerad kostplan.. gör skillnad. Tack för ditt grattis så kärt av dig att sända den erkänslan , mm jo lite harman fått offra.. är allt lite sugen på lösgodis lite då och då.. faktiskt! (ibland oftare, men vet att det leder mig in i fördärv.. och väcker onödiga lustar) lite stolt är jag kanske men mest är jag häpen.. för det känns lite konstigt/nytt att vara nästan tbx i-sin-egen-kostym, men ändå helmysigt! (lederna värker inte.. ena axelns smärta är nästan borta.. tar trappor.. är gladare.. kan välja jeans som jag gillar istället för tantmodellerna... ha haaa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 4 timmar sedan, Gemma sade: Det hjälper helt enormt, att hitta sin guru.. ovärderligt!!! (annars har jag min Buddha.. min sangha.. min tillflykt i de tre juvelerna.. Mahayana.. en andlig historia, min källa och kraft.. Jag har väl anat en yogi bakom dina inlägg Andlighet är viktigt för varje människa, oberoende om hon vet om att hon har en eller ej. Det är a och o. Jag har också sett Fungs videor om fasta. Om jag inte hade sett dem skulle jag inte köra på det, utan följa Martinas exempel. Men autofagi är ju något vi alla borde tillåta oss! Jag måste kolla Naimanns video, har sett att den finns, men inte sett den ännu. Det skulle säkert vara bra, för jag börjar bli proteinskrämd av alla skriverier om att hålla proteinet nere. Men, då när alla skippade morgonmålet i periodisk fasta, lyssnade jag på min kropp och gjorde tvärtom. Och det visade ju sig vara en bra sak, käka på morgonen, fasta till kvällen. Så kanske jag äter som jag känner för nu också, och det inbegriper nog faktiskt protein! Och jag vill ha rått. Det kan ju innehålla bakterier som inte alls är bra, men rått kött smakar miljoner gånger godare än tillrett Jag åt inte ikväll ännu. Jag är inte medveten om någon hunger, så ser ingen vits med att börja äta till natten. Och när jag vaknar har jag fastat tre j.vla dygn, alltså! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 12, 2020 Author Share Posted March 12, 2020 14 timmar sedan, Gemma sade: On 2020-03-03 at 12:17, Gemma sade: Woop woop! Tr0llet har just brutit fastan efter tre dygn. Jag kunde utan problem ha fortsatt fasta, men valde så här den här gången. Måste kolla kalendern när jag ska boka in nästa gång. Hur många dagar i sträck och hur ofta fastar andra, månne? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 12, 2020 Author Share Posted March 12, 2020 Jag vet inte varför mina citat från tidigare inlägg skulle envisas att dyka upp då jag skulle skriva ett nytt inlägg på mobilen. Det händer inte då jag är på datorn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 12, 2020 Author Share Posted March 12, 2020 Jag hade tänkt äta normalt idag, men är VERKLIGEN inte hungrig. Däremot är jag jättetrött, men det beror säkert på dålig sömn de senaste nätterna. Men jag är alltså proppmätt efter frukosten, som bestod av äggröra och fettkaffe. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 4 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag hade tänkt äta normalt idag, men är VERKLIGEN inte hungrig. Däremot är jag jättetrött, men det beror säkert på dålig sömn de senaste nätterna. Men jag är alltså proppmätt efter frukosten, som bestod av äggröra och fettkaffe. Se där.. lyssnar man på Dr Fung så har han som ett mantra : ät inte om du inte är hungrig. - ifall du mot all förmodan skulle tänka tanken att "jag måste äta" - tvärtom är väl det ett tecken på att när du väl ätit då har du fått i dig så pass näringstät mat, att den dosen jobbar för sig självt gott nog. Ägg är riktig näringsbomb. Fett är ju också nödvändigt vid överväxlingsfasen från glukos- till fettdrift.. när hormonsignalerna börjar reglera mättnad istället.. för ständiga behov av påfyllning och detta är ju din dagbok med rapportering om utvecklingen.. som är trevligt att läsa om och att ha dokumenterat, när nu alla dessa som "ondgör sig" så förtvivlat och menar att det kan vara såå farligt.. när "man inte vet" hur lchf är på sikt.. men herregud vilka snöflingor! vad är det man behöver veta? Vet man inte hur fullvärdigt ägg är? Skulle det kanske vara bättre med musli snacks och sockeryoghurt med juice tre á fyra ggr om dagen till kanske? Keep up! och sov gott! när det är dags. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 13, 2020 Author Share Posted March 13, 2020 11 timmar sedan, Gemma sade: Se där.. lyssnar man på Dr Fung så har han som ett mantra : ät inte om du inte är hungrig. - ifall du mot all förmodan skulle tänka tanken att "jag måste äta" - tvärtom är väl det ett tecken på att när du väl ätit då har du fått i dig så pass näringstät mat, att den dosen jobbar för sig självt gott nog. Ägg är riktig näringsbomb. Fett är ju också nödvändigt vid överväxlingsfasen från glukos- till fettdrift.. när hormonsignalerna börjar reglera mättnad istället.. för ständiga behov av påfyllning och detta är ju din dagbok med rapportering om utvecklingen.. som är trevligt att läsa om och att ha dokumenterat, när nu alla dessa som "ondgör sig" så förtvivlat och menar att det kan vara såå farligt.. när "man inte vet" hur lchf är på sikt.. men herregud vilka snöflingor! vad är det man behöver veta? Vet man inte hur fullvärdigt ägg är? Skulle det kanske vara bättre med musli snacks och sockeryoghurt med juice tre á fyra ggr om dagen till kanske? Keep up! och sov gott! när det är dags. Jag åt faktiskt en gång till igår, men det var lite äckligt. Och nu har jag ätit frukost. Även det var lite äckligt. Jag har tänkt att jag ändå måste äta ordentligt mellan fastorna, för annars blir det ju en LCD? Nu tänker jag att jag ska vänta och se när hungern dyker upp, inte äta innan. Experimentera lite, är ju en ny erfarenhet det här. Att JAG inte vill ha mat, liksom! Jag gick och lade mig 19.30 igår. Vaknade 04.30 i morse. Det är mera likt min naturliga rytm, så helt ok. Jo, är lite befängt att man tänker att lchf skulle vara farligt på sikt. Mitt b-gluc är 4,5 även efter mat. Jag går ner i vikt samtidigt som jag äter näringstät mat. Var döljer sig faran? Och ägg är bäst! Jämför näringsinnehållet i två ägg med en deciliter gröt... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 13, 2020 Share Posted March 13, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Jo, är lite befängt att man tänker att lchf skulle vara farligt på sikt. Mitt b-gluc är 4,5 även efter mat. Jag går ner i vikt samtidigt som jag äter näringstät mat. Var döljer sig faran? Och ägg är bäst! Jämför näringsinnehållet i två ägg med en deciliter gröt... Näringstät mat är viktigare än antal kalorier. Jag startar min dag med två koppar fet benbuljong som är väldigt näringstät och kryddad med bara salt. Äter 1-2 ggr och har en matkostnad på under 35:- sek , och då äter jag emellanåt oxfilé, dock inte från Sverige där gräsbetes är inte bara är svårt att få tag på, det kostar dessutom skjortan. Jag äter oxfilé från Ana Paula i Uruguay till ett från 249 :- sek. Det har tagit tid att skaffa denna kunskap jag besitter i dag. Tid pengar, värk osv. Så gott folk. Kunskap om kroppen ger makt över sjukdomar och Corona såväl som influensa samt över allmänhetens Gudatro över allt som sägs i SVT och Main Stream Media. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 13, 2020 Share Posted March 13, 2020 5 timmar sedan, al@j sade: Näringstät mat är viktigare än antal kalorier. Jag startar min dag med två koppar fet benbuljong som är väldigt näringstät och kryddad med bara salt. Äter 1-2 ggr och har en matkostnad på under 35:- sek , och då äter jag emellanåt oxfilé, dock inte från Sverige där gräsbetes är inte bara är svårt att få tag på, det kostar dessutom skjortan. Jag äter oxfilé från Ana Paula i Uruguay till ett från 249 :- sek. Det har tagit tid att skaffa denna kunskap jag besitter i dag. Tid pengar, värk osv. Så gott folk. Kunskap om kroppen ger makt över sjukdomar och Corona såväl som influensa samt över allmänhetens Gudatro över allt som sägs i SVT och Main Stream Media. Ständigt kunskapssökande, istället för att slå-sig-till-ro i tron att man har full koll på allt, kan bli förödande.. dina pengar din värk var säkert mödan värd flera varv mer än om du hade sett allt som en slags "livets lott" och därmed sjunkit ned i slags fatalistiskt ödestänk.. Jag blir nyfiken på detta "Ana Paula i Urugay-kött" , är det något man kan komma över så där rent allmänt? Eller kräver det något särskilt , t.ex att söka upp grossist med export- och tullavgifter o.dyl ? Tips? Eftersom jag också anser att det råder tyvärr överpris på den inhemska marknaden, iaf ännu.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted March 13, 2020 Share Posted March 13, 2020 1 timme sedan, Gemma sade: Jag blir nyfiken på detta "Ana Paula i Urugay-kött" , är det något man kan komma över så där rent allmänt? Eller kräver det något särskilt , t.ex att söka upp grossist med export- och tullavgifter o.dyl ? Länk till några som kan ha Ana Paula https://www.aftonbladet.se/tester/a/a2P6OE/oxfile-billiga-kottet-knacker-dyrgriparna-i-test https://www.martinservera.se/inspiration/leverantorer-och-sortiment/ana-paula 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 14, 2020 Author Share Posted March 14, 2020 Jag måste avvika från keton, eftersom min mage behöver lchfbröd för att bli samarbetsvillig igen. Harm på det, men magen är viktig den också.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 14, 2020 Share Posted March 14, 2020 LCHF bröd kan väl mycket väl vara ketogent?https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-frallor 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 14, 2020 Author Share Posted March 14, 2020 22 minuter sedan, Peter B sade: LCHF bröd kan väl mycket väl vara ketogent?https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-frallor Ser man på. Måste kolla och se ifall de här också är snälla mot magen. Tack! Då skulle jag bli glad. För tillfället är fröknäcke det bästa, valnötsfrallor av Birgitta Höhlund nästbäst. Det andra alternativet är onödigt dyrt också... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 14, 2020 Author Share Posted March 14, 2020 Fast enligt fineli.fi skulle även valnötsbröd vara mycket keto https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/376 Det är bara lite sesamfrö, fiberhusk, smör och ägg förutom valnötter. Dessutom är det sååååå gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 14, 2020 Author Share Posted March 14, 2020 https://www.google.fi/amp/s/birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/02/12/glutenfria-valnotsbrod-och-ostbricka/amp/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 15, 2020 Author Share Posted March 15, 2020 Valnötsbrödet hade förväntad effekt Nu tänker jag regelbundet äta det, bara för att hålla igång magen. Annars kör jag fett, kött och grönsaker i varierande kombination och mängd. I morse såg jag mig i spegeln . Sträckte ut mig med armarna ovanför huvudet och drog in magen allt vad det gick. Då såg jag helt ok ut, tänkte jag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 15, 2020 Share Posted March 15, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Valnötsbrödet hade förväntad effekt Nu tänker jag regelbundet äta det, bara för att hålla igång magen. Annars kör jag fett, kött och grönsaker i varierande kombination och mängd. I morse såg jag mig i spegeln . Sträckte ut mig med armarna ovanför huvudet och drog in magen allt vad det gick. Då såg jag helt ok ut, tänkte jag. En lchf-brödbit då och då kan ev. behövas.. men jag äter det väldigt sällan eftersom varenda gång jag bakat med fiberhusk så nästan klöks jag av den liksom "slemmiga strukturen" , fast jag tar bara lite,.. så klarar jag inte av konsistensen. Löst problemet genom att istället skeda i mig olika sorts frön vid behov. Utöver lite nötter flera ggr/v. Vad som kan funka när du kanske vill ha variation är våfflor.. baserat på enbart ägg, ost mandelmjöl , blir tillräckligt "brödigt" för mig , frasigt också! Men har du nu hittat vad som passar lilla magen, så toppen. Inte lika toppen att göra som jag gjorde igår min dumma kossa ; kunde iiiiinte motstå att köpa hem (varför... suck) Werthers karamelliserade popcorn.. jisses vad goda! Jag är en tyvärr kroniskt inbiten sockerfantast, tja.. som sagt.. godis.. är nästan det bästa jag kan få.. men, eftersom jag under ett helt halvår faktiskt hållt 99% disciplin så tänkte jag att NUuuuuu.. nu unnar du dig!!! och gjorde.. och det blev tämligen odramatiskt, enbart för att det gått 1/2 år, inget jag annars rekommenderar inte ens 1 gång/månad, dock.. är detta helt , raktigenom individuellt.. man kan inte råda vad och hur andra ska äta, mest inflikar "hur det kan gå" med sockerbegäret.... jag håller stången, men igår var det kraftigt njutbart att smälla i sig dessa munchie-godbitar!!!! ... men attans vad sött... som knäck , ungefär.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 15, 2020 Author Share Posted March 15, 2020 35 minuter sedan, Gemma sade: lchf-brödbit då och då kan ev. behövas.. men jag äter det väldigt sällan eftersom varenda gång jag bakat med fiberhusk så nästan klöks jag av den liksom "slemmiga strukturen" , fast jag tar bara lite,.. så klarar jag inte av konsistensen. Jag har försökt ta en sked fiberhusk med vatten någon gång, men det var så (svordom) äckligt, så jag förstår din reaktion. Men mina bröd blir då inte slemmiga, hur bakar du egentligen, kvinna? 39 minuter sedan, Gemma sade: Jag är en tyvärr kroniskt inbiten sockerfantast, tja.. som sagt.. godis.. är nästan det bästa jag kan få.. Jag vet precis hur det är. Jag har lärt mig att lightläsk är en stor varningsflagg. Jag börjar tänka att Pepsi max till maten skulle vara gott och sen räcker det inte länge innan jag sitter på sockertåget... Men vet du, om man en gång ska göra avsteg så ska det vara värt det. Så bra att det var så attans sött å gott 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 15, 2020 Share Posted March 15, 2020 50 minuter sedan, Tr0llet sade: Jag har försökt ta en sked fiberhusk med vatten någon gång, men det var så (svordom) äckligt, så jag förstår din reaktion. Men mina bröd blir då inte slemmiga, hur bakar du egentligen, kvinna? Jag vet precis hur det är. Jag har lärt mig att lightläsk är en stor varningsflagg. Jag börjar tänka att Pepsi max till maten skulle vara gott och sen räcker det inte länge innan jag sitter på sockertåget... Men vet du, om man en gång ska göra avsteg så ska det vara värt det. Så bra att det var så attans sött å gott Ha ha.. de kan man fråga sig, men har följt recepten till punkt o pricka.. men ändå.. till slut köpte jag färdig fröbrödsblandning, precis lika osmakligt som dem jag själv bakade så jag har givit upp fröbrödskapitlet. Kommer ju inte ifrån den glatta strukturen, som blir så "o-brödigt" enl min smakpreferens. Gällande blodsockret är det närmaste riktigt bröd jag kommit, att baka på mald havregryn + keso.. betydligt färre kh men ändå få sig en hederlig brödbit en å annan gång, men var nog 5 månader sedan eftersom jag kört ketogen kost sista tiden, dock är det nu snarare någon slags proteinkost.. fritt översatt ungefär lchp.. high protein. Som innan men dragit ner ordentligt på fett, då jag blir bra mätt på det kött ägg eller fisk jag får i mig och plats för bär, viss frukt och nötter som jag inte kan vara utan. Rostade kokosflagor är också trevligt när sockersuget kommer.. högt fettinnehåll. Trist bara att sockerlängtan, i mitt fall.. med all sannolikhet icke kan botas. Hoppas nästa godisfylla sker långt fram i tiden, eftersom det tär och jag har inte råd att fördärva mitt HbA1c. Men du med sådana stabila BS-värden, lyckans ost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 16, 2020 Author Share Posted March 16, 2020 15 timmar sedan, Gemma sade: Ha ha.. de kan man fråga sig, men har följt recepten till punkt o pricka.. men ändå.. till slut köpte jag färdig fröbrödsblandning, precis lika osmakligt som dem jag själv bakade så jag har givit upp fröbrödskapitlet. Kommer ju inte ifrån den glatta strukturen, som blir så "o-brödigt" enl min smakpreferens. Gällande blodsockret är det närmaste riktigt bröd jag kommit, att baka på mald havregryn + keso.. betydligt färre kh men ändå få sig en hederlig brödbit en å annan gång, men var nog 5 månader sedan eftersom jag kört ketogen kost sista tiden, dock är det nu snarare någon slags proteinkost.. fritt översatt ungefär lchp.. high protein. Som innan men dragit ner ordentligt på fett, då jag blir bra mätt på det kött ägg eller fisk jag får i mig och plats för bär, viss frukt och nötter som jag inte kan vara utan. Rostade kokosflagor är också trevligt när sockersuget kommer.. högt fettinnehåll. Trist bara att sockerlängtan, i mitt fall.. med all sannolikhet icke kan botas. Hoppas nästa godisfylla sker långt fram i tiden, eftersom det tär och jag har inte råd att fördärva mitt HbA1c. Men du med sådana stabila BS-värden, lyckans ost. Jag har lyckats begrava mitt sockertroll i ett stenröse. Jag märker knappt att det finns för tillfället. På fredagen lade det ut några krokar. Jag började undra ifall man kunde hacka mörk choklad och krydda valnötsbröden med vaniljpulver och göra kakor av dem. Men jag var på alerten och slängde sten för brinnkäralivet på sockertrollsjäveln och nu slumrar det sött igen. Tankarna på hackad mörk choklad tog det med sig till stenröset. (Är brinnkäralivet en finlandism, månne? Jag vet inte ens hur man ska skriva det... ) Jag har valt att skippa allt som inte hör till måltider, alla snacks och mellanmål går bort. Är jag hungrig äter jag hellre en måltid. Känns tryggt och bra så. Jag skulle även välja bort alla former av bröd, men jag vill ju ändå bajsa nu och då, så jag tycker att jag måste äta dem eftersom de stöder den aktiviteten. Jag är faktiskt mycket överraskad att mitt blodsocker ligger så stilla, eftersom jag har tolkat att jag just har ätit mig till insulinresistens. Tacksamt tänker jag nu att jag ska sköta om mina langerhanska öar så att det blomstrar och mår bra även i framtiden. Ha en bra dag, hördu 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 17, 2020 Author Share Posted March 17, 2020 Halloj. Här sitter jag i södra Finland med hosta och mycket lindriga förkylningssymtom. Så har tiderna ändrats. Ännu för två veckor sedan skulle jag knappt ha noterat att jag hostar lite, nu tänker jag att jag faktiskt måste hålla mig själv i karantän tills jag märker hur det utvecklar sig. Kostmässigt går det som på räls. Funderar på nästa fasta. Det är bara så mycket svårare att få det gjort hemma. Till mina rutiner hör att äta morgonmål i lugn och ro och mysa lite då jag tar lunch. Att förbereda frukost då jag vaknar är bästa stunden på dagen. Måste hitta rätt tanke som hjälper mig att stå över rutinerna. Låter som ett pyttelitet hinder, och det är det ju också egentligen. Kanske jag bara ska ta och skärpa mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 18, 2020 Author Share Posted March 18, 2020 Tr0llet har skärpt sig. Hon fastar. Drack kaffe från en gammal, vacker kopp med fat i morse. I motsats från den stora (vackra) mugg som jag annars häller i mig fettkaffe ifrån. Jag hinner se på lite videon om fasta innan mina föreläsningar börjar Har sett dem tidigare, men mitt perspektiv är lite annat nu då jag själv fastar... Har många frågor. Sköt om er själva 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 18, 2020 Author Share Posted March 18, 2020 Nu när jag fastat ett dygn har jag börjat fundera på att göra det här https://ehdin.com/saltvattenflush-tommer-tarmen/ med epsomsalt. Med alla förstoppningar och sånt tycker jag att det skulle kännas skönt med en ordentlig rengöring. Sen käka lite potatismjöl för att mata de goda typerna. Angående fasta är det faktiskt mycket svårare att göra det hemma. Men jag gör det. En vuxen människa ska ju nog klara av att skjuta fram tillfredsställelse en tid Och det är ju det det är fråga om. Jag håller ju inte på att dö av hunger, precis. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 19, 2020 Author Share Posted March 19, 2020 Fastan fortsätter. Det var svårt igår, jag var ju förstås hungrig och ville äta. Idag vill jag inte äta, är plättlätt att låta bli. Jag gör en tarmrening, väntar så på att känna mig renare och fräschare. Jag hoppas också att jag skulle få något slut på min torra och kliande hud som ofta har olika sorters eksem. För ett par år sedan hade jag så svåra eksem och klåda att det slutade med att jag åt cellgifter. Klåda kan driva en till vansinne. Jag är ganska säker på att det hänger ihop på något vis med min lata tarm. Det är säkert inte något jag löser med en tarmrening, det behövs säkert en långvarigare lösning. Ehdin gör saltvattenflush sgs varje veckoslut, kanske jag också kunde göra det? Vad är alternativet för mig? Det kan verkligen inte vara hälsosamt att ha förstoppning hela tiden. Det känns inte fräscht och sunt, precis. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 19, 2020 Author Share Posted March 19, 2020 Jag har druckit 8 dl vatten med 4 msk epsomsalt med början igårkväll. Jag googlade och det lovas minsann fluscha inom 6 h då man druckit epsomsaltvatten. Här fluschar ingenting alls. Vad är det för fel på min j.vla tarm? Nu kluckar det omkring 8 dl epsomlösning i tjocktarmen? Vad blir den där för??? Har det liksom tänkt fluscha till natten? Vill jag ju sova, för bövelen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 19, 2020 Share Posted March 19, 2020 11 minuter sedan, Tr0llet sade: Jag har druckit 8 dl vatten med 4 msk epsomsalt med början igårkväll. Jag googlade och det lovas minsann fluscha inom 6 h då man druckit epsomsaltvatten. Här fluschar ingenting alls. Vad är det för fel på min j.vla tarm? Nu kluckar det omkring 8 dl epsomlösning i tjocktarmen? Vad blir den där för??? Har det liksom tänkt fluscha till natten? Vill jag ju sova, för bövelen Vad i hela friden är epsomsalt för något? Har du problem med tarmarna? Hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts