Gemma Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 18 minuter sedan, Tr0llet sade: Nu är det många år sedan jag senast besökt en simhall (är en helt usel simmare) men jag hade en period i livet då jag "simmade" ett par gånger i veckan. Till det hörde naturligtvis bastu. Doften av simhall och varmt trä fick även mig att bli välmående direkt då jag kom dit, så jag förstår dig verkligen! Jag skulle också kunna bosätta mig i djupa skogar. Men jag vill inte ha den Lappländska vintern, kylan begränsar en hundägare för mycket. Men i östra Finland kunde jag tänka mig. Men då skulle jag vara tvungen att ge avkall på havet och det går ju inte för sig. Sjöar är INTE samma sak, även om det bara är Finska vinken som är mitt hav Till mitt välmående projekt hör faktiskt att avstå från yttre bekräftelse, att hitta den i mig själv, i relation till andra och inte minst i relation till naturen. Jag kan njuta av att jag är en obetydlig som en fis i universum då jag rör mig i naturen. Jag har aldrig vandrat, men det är en dröm jag haft i åratal. Jag har gått i nationalparker på utstakade leder och det är inte vandring i min värld. Jag vill till vildmarken i Lappland, men dit kan jag inte fara, för där skulle jag säkert dö. Jag vill till en stuga i vildmarken, varifrån jag kan gå på tur. Ensam i naturen... Man kan ju alltid drömma... Idag sprang jag 45 minuter och på gjorde jag yinyoga. Ni tröttnar säkert på att höra det här men JAG MÅR SÅ BRA!!!! Det där var en sann dedikation , du är dedikerad... by heart - true mission.. back to your original lovely state! Alltså.. dessa lyckorus kan jag också uppleva vid t.ex en tidig morgonpromenad i skogen (tja.. låtseskogen som är ett skämt jämfört med det finska originalet.. men ändå, många löv- och barrträd finns, dock) , gärna vid 05-06-tiden arla stund.. då känner man livsanden och varenda nerv. (jag har av outgrundlig anledning, aldrig varit lgd åt löpning, springa 60n m, eller 100 m.. jag avskydde de redan då! men orientering skulle kunna ev.funka.. det tilltalar mig skarpt. När man får springa med liksom konkreta mål och uppgifter i handen. Jag vill.. och ibland skuttar mina steg på rätt bra, men sedan bromsar mig något.. och det stannar vid s.k powerwalking. (inte fel, i min sits) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted April 28, 2020 Author Popular Post Share Posted April 28, 2020 On 2020-04-16 at 16:24, Gemma sade: Jag vill.. och ibland skuttar mina steg på rätt bra, men sedan bromsar mig något.. och det stannar vid s.k powerwalking. (inte fel, i min sits) Huvudsaken är att man rör på sig regelbundet. Ifall man inte har spring i benen är det kanske inte meningen att man ska tvinga sig. Och verkligen inget fel med powerwalking. Jag har kämpat lite med maten och suget. Vill äta skräp, hjärnan noisar på om vad jag kunde tillåta mig. Har ätit mörk choklad. Bakat någon sorts muffins med hasselnötsmjöl och mandelmjöl och hackat i choklad. Vet att det här kan leda till ett katastrofalt återfall som jag inte orkar med just nu. Så jag kämpar på. Har försökt hitta den där längtan efter att fasta som jag hade hela mars. Den har lyst med sin frånvaro, har dock utan problem kunnat fasta 24 h någon gång i veckan. Jag väger mig inte nu, utan försöker istället fokusera på att må bra psykiskt. Är stressad för tillfället, säkert det som orsakar surret kring kolhydrater och saltig mat. Har fått fast anställning, vilket ger mig blandade känslor. Jag måste också hinna med mina studier. Finns en massa måsten. Eller så tänker jag. Kunde ju tänka att det finns en massa möjligheter istället... Idag hittade jag den där friden i att fasta igen. Det är inget jag behöver tvinga mig till, utan det känns som om min kropp väljer det för min del. Vet inte om jag kan beskriva det så att andra förstår. Det känns inte stressande eller som ett tvång, utan som vila och välbefinnande. Nu kan jag fasta i ett par - tre dagar, och det ger en lätt euforisk känsla. Egentligen behöver man ju inte flera dagars fasta så ofta, jag tänker att 24 h räcker, men just nu är det skönt att bara få hjärnan att släppa kolhydratspåret. Ha det bra, alla ni. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted April 29, 2020 Author Popular Post Share Posted April 29, 2020 Hepp! Bröt fastan i morse, så det blev inte fullt två dygn. Ser ingen större vits med att fasta flera dygn i rad bara för fastandets skull. Jag gör hellre kortare fastor regelbundet någon gång i veckan och planerar in två längre i året. I mars fastade jag sammanlagt ca tio dagar, utspritt på tre tillfällen. Det får vara vårens långa fasta. I höst kör jag en till. Idén till detta fick jag av Jonas B. Noiset i hjärnan har lugnat ner sig. Jag åt ostomelett på två ägg och fettkaffe till frukost. Egentligen lite mindre eftersom mina två hundar alltid får smakbit av omeletten. Är proppmätt, vilket jag nu märker att jag inte varit på länge. Skrev någon gång tidigare att jag undrar om fastan rättar till hungers- mättnadskänslorna för mig. Jag är lite stressad för tillfället, vilket bidrar till sug. Jag känner igen stressens påverkan nu, och förstår bättre varför mitt ätande spårade ut fullkomligt i höstas. Ni var flera som påpekade om stress och mat då jag återkom till dagboken efter jul. Kan det ändå vara så att fastan lugnar ner mitt sug? Får se hur jag upplever det i fortsättningen. Jag har också märkt att en massa prat om olika godsaker och hur mycket man har ätit, oberoende om det man uttrycker är negativt eller positivt, bidrar till ett megasug. Så mindre snack om godis och pizza. Folk börjar av någon anledning alltid prata om sånt så fort man nämner att man skippar kolisarna. Jag kan låta bli att gå med i diskussionerna i fortsättningen. Tänkte faktiskt väga mig i morse, men glömde det. Kände mig asmager då jag vaknade. Kanske lika bra att glömde det, för jag har inte gått ner nu tror jag. He en fin dag! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 On 2020-04-07 at 18:25, Tr0llet sade: Jag är ute efter de hälsosamma effekterna, så att jag inte lyckas koka sönder kollagenet som jag någon gång gjort... (Min fetmarkering.) Går verkligen detta att göra? Min erfarenhet är väl snarare att buljongkok kan få för lite tid än för mycket, men det beror nog på vilka ben man använder. Fiskbuljong t ex har väldigt kort koktid. Stort tack till @Gemma och @trollet, att läsa era inlägg i denna tråden är inspirerande, speciellt för mig som varit borta från forumet i två månader känns det som. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 On 2020-04-28 at 09:07, Tr0llet sade: Jag väger mig inte nu, utan försöker istället fokusera på att må bra psykiskt. Är stressad för tillfället, säkert det som orsakar surret kring kolhydrater och saltig mat. Har fått fast anställning, vilket ger mig blandade känslor. Jag måste också hinna med mina studier. Finns en massa måsten. Eller så tänker jag. Kunde ju tänka att det finns en massa möjligheter istället... Du är verkligen inte ensam om detta. Hur påverkas dina studier av corona? Jag har ingen aning om hur situationen är i Finland. Jag studerar vid ett svenskt universitet och fram till sommaren sker all undervisning på distans. Fördelaktigt för mig då jag har två mattekurser, med inspelade föreläsningar, övningsuppgifter och inlämningar. Men det kräver en helt annan disciplin att faktiskt få det gjort, nu när jag inte kan vara på campus och plugga. Edit: Korrigerade en knasig mening. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 4 timmar sedan, morgonsol sade: Går verkligen detta att göra? Min erfarenhet är väl snarare att buljongkok kan få för lite tid än för mycket, men det beror nog på vilka ben man använder. Fiskbuljong t ex har väldigt kort koktid. Nej, inte koka för länge, men på för hög värme. Då förstör man kollagenet, har jag förstått. 4 timmar sedan, morgonsol sade: Stort tack till @Gemma och @trollet, att läsa era inlägg i denna tråden är inspirerande, speciellt för mig som varit borta från forumet i två månader känns det som. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 1 minut sedan, Tr0llet sade: 4 timmar sedan, morgonsol sade: Går verkligen detta att göra? Min erfarenhet är väl snarare att buljongkok kan få för lite tid än för mycket, men det beror nog på vilka ben man använder. Fiskbuljong t ex har väldigt kort koktid. Nej, inte koka för länge, men på för hög värme. Då förstör man kollagenet, har jag förstått. Fast nu kom jag på att jag någon gång funderat på varför det blir sånt där kollagengelé efter att man ex gräddat kycklingvingar på 225 grader i 20 minuter. Har någon gång tänkt att det är ganska hett... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 4 timmar sedan, morgonsol sade: Du är verkligen inte ensam om detta. Hur påverkas dina studier av corona? Jag har ingen aning om hur situationen är i Finland. Jag studerar vid ett svenskt universitet och fram till sommaren sker all undervisning på distans. Fördelaktigt för mig då jag har två mattekurser, med inspelade föreläsningar, övningsuppgifter och inlämningar. Men det kräver en helt annan disciplin att faktiskt få det gjort, nu när jag inte kan vara på campus och plugga. Edit: Korrigerade en knasig mening. Allt sker via distans, på zoom. Är helt ok, för jag har över 400 km till min studieort. Men jo, krävs en viss disciplin som ibland är svår att få tag på. Jag skulle så önska att jag bara kunde gå på jobb och inte ha något annat som kräver något för tillfället. Å andra sidan älskar jag mina studier, så skulle jag bara ha råd skulle jag nog studera på heltid. Får man fråga vad du studerar? Är helt ok att svara nä 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 Mitt sockertroll har dragit sig tillbaka. Fastan gjorde nog underverk. Är så lättad. Mina hundar äter nu paleo. Jag har under ett par år gett torrfoder åt dem. Eller sågspånspärlor är mera beskrivande. Nu får dom kött, ben och inälvor. En sked surkål, d-vitamin, zink och omega-3. Tiken har alltid inhalerat sin mat, så hon har knappast känt smaken av det hon ätit. Men hanen är en känslig själ, en konstnärstyp som äter som en gentleman. Prydligt och långsamt. Så han känner smaken av maten, antar jag. Nu när han har fått artegen föda piper han och gnäller då serveringen drar ut på tiden. För det är så GOTT! Tiken äter faktiskt lite långsammare, eftersom den inte går att inhalera. Tror att det är hälsosammare. Och det är SÅÅÅÅ tillfredsställande för mig att se deras mat och se dom äta den. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 On 2020-04-29 at 08:33, Tr0llet sade: Kan det ändå vara så att fastan lugnar ner mitt sug? Förr var det en drivkraft för mig att fasta varje år, att suget lugnade sig. Då var det alltid med buljong och örtte enligt den tidens ideal men just att inte äta dämpade mitt sug och så är det än idag - börjar jag inte äta ligger suget lågt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Fast nu kom jag på att jag någon gång funderat på varför det blir sånt där kollagengelé efter att man ex gräddat kycklingvingar på 225 grader i 20 minuter. Har någon gång tänkt att det är ganska hett... Har liknande erfarenheter av att laga hel kyckling. Ibland finns det lite gelé i botten av kärlet man haft kyckligen i efter att ha plockat köttet från skrovet. Min gissning är att förekomsten av ben spelar roll. Blir nog inte så om man bara har kycklingkött. 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Allt sker via distans, på zoom. Är helt ok, för jag har över 400 km till min studieort. Men jo, krävs en viss disciplin som ibland är svår att få tag på. Jag skulle så önska att jag bara kunde gå på jobb och inte ha något annat som kräver något för tillfället. Å andra sidan älskar jag mina studier, så skulle jag bara ha råd skulle jag nog studera på heltid. Får man fråga vad du studerar? Är helt ok att svara nä Vi använder också zoom, om än i en ganska begränsad utsträckning. Befinner mig i nuläget ca 370 km från min studieort, vilket jag sällan annars gör. Jag studerar till civilingenjör, år 2. 5 år lång utbildning om man gör allt i tid. Vad studerar du? Gissar att du studerar på halvtid eller deltid för närvarande. Behöver du betala för din utbildning utöver levnadskostnader? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 On 2020-04-30 at 19:04, MariaF sade: Förr var det en drivkraft för mig att fasta varje år, att suget lugnade sig. Då var det alltid med buljong och örtte enligt den tidens ideal men just att inte äta dämpade mitt sug och så är det än idag - börjar jag inte äta ligger suget lågt. Trevligt att höra att någon upplever samma sak. Det bekräftar liksom det jag tror Det är också tryggt att ha fastan som stöd, ifall suget blir för påträngande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 On 2020-04-30 at 19:28, morgonsol sade: Har liknande erfarenheter av att laga hel kyckling. Ibland finns det lite gelé i botten av kärlet man haft kyckligen i efter att ha plockat köttet från skrovet. Min gissning är att förekomsten av ben spelar roll. Blir nog inte så om man bara har kycklingkött. Vi använder också zoom, om än i en ganska begränsad utsträckning. Befinner mig i nuläget ca 370 km från min studieort, vilket jag sällan annars gör. Jag studerar till civilingenjör, år 2. 5 år lång utbildning om man gör allt i tid. Vad studerar du? Gissar att du studerar på halvtid eller deltid för närvarande. Behöver du betala för din utbildning utöver levnadskostnader? Jag studerar hälsovetenskap, vårdteori. Är hemskt filosofiskt och älskar det. Målsättningen är att bli lärare. Det kostar att närvaroanmäla sig varje läsår, men det är bara frågan om drygt 100 €. Jag har från tidigare en terapeututbildning, lösningsinriktad sådan, och ett jättestort intresse för trauma, men också allt som berör livsstil. Hoppas kunna binda ihop allt i något skede. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 Jag har under de senaste dagarna lagt märke till hur gott jag mår psykiskt. Känner mig lätt om hjärtat, lätt i sinnet och glad och trygg. Stress ökar benägenheten att äta skit, skitmat eldar på psykiskt illabefinnande som ökar suget efter snabba kickar. Snabba kickar leder till dåligt samvete och skuldkänslor som orsakar en stressreaktion i kroppen osv. Jag är på allt sätt mindre tolerant och avslappnad som person, vilket gör att jag får dåligt samvete och i värsta fall skäms över mig själv. En ond cirkel. Det är ingen skillnad hur mycket jag har läst om det här på olika bloggar och liknande, inget går upp mot egen insikt och förståelse. Fastan bröt den onda cirkeln vid benägenheten att äta skit. Den gav mig också lugn att reflektera och omdefiniera. Stressen finns kvar, IFALL jag ger den utrymme. Men behöver jag stressa? Jag har presterat bra under utbildningen, har ett mycket gott medeltal. Dör kanske någon ifall det går lite långsammare framåt? Jag kan välja mellan att prestera sämre och få utbildningen snabbare framåt, eller prestera bättre och låta det ta lite längre tid. Just nu vill jag prestera bra. Det är ett val jag gör, så då tänker jag inte stressa. Basta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 Och eftersom @Peter Bgett mig något supermedlemskap och möjlighet att ladda upp större filer, ska jag dela en video på hanhunden som är såååå snål på middagen nu då han får riktig mat. Manly, eh? (Han har en hotspot på halsen. Den är under behandling.) VID_20200428_201602.mp4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 1 minut sedan, Tr0llet sade: Jag har under de senaste dagarna lagt märke till hur gott jag mår psykiskt. Känner mig lätt om hjärtat, lätt i sinnet och glad och trygg. Stress ökar benägenheten att äta skit, skitmat eldar på psykiskt illabefinnande som ökar suget efter snabba kickar. Snabba kickar leder till dåligt samvete och skuldkänslor som orsakar en stressreaktion i kroppen osv. Jag är på allt sätt mindre tolerant och avslappnad som person, vilket gör att jag får dåligt samvete och i värsta fall skäms över mig själv. En ond cirkel. Det är ingen skillnad hur mycket jag har läst om det här på olika bloggar och liknande, inget går upp mot egen insikt och förståelse. Fastan bröt den onda cirkeln vid benägenheten att äta skit. Den gav mig också lugn att reflektera och omdefiniera. Stressen finns kvar, IFALL jag ger den utrymme. Men behöver jag stressa? Jag har presterat bra under utbildningen, har ett mycket gott medeltal. Dör kanske någon ifall det går lite långsammare framåt? Jag kan välja mellan att prestera sämre och få utbildningen snabbare framåt, eller prestera bättre och låta det ta lite längre tid. Just nu vill jag prestera bra. Det är ett val jag gör, så då tänker jag inte stressa. Basta. Vettigt resonemang... inifrån ut. Inte utifrån in, efersom utifrån inkommande information triggers simulin och måste, det flödar konstant i strid ström, men uttrycket "ta hand om sig" , baseras ju ändå på vem är du vad vill du vart ska du och vad tåler du, egentligen.. att stanna upp och lyckas revidera, som du gjort är vad det verkar, ett måste. Organstressen individer har inombords.. på enzymnivåer och alla dessa invasiva ständiga kopplingar är svåra att nå, men att enbart bli och sedan vara edveten om var det lilla trumfar det stora (t.ex tillförsel av kakor eller bröd jämfört med inre metabola reaktionskedjor, med mikroskopiska pytte-enheter.. mitokondriskt, osv) , kan bli ögonöppnande! Glad att höra vad du sammanfattar idag, kunde inte sagt det bättre! Ungefär så har också min städning av skiten i mitt liv gått till, fastan som en slags garant, med bevislig effekt, för kropp och för knopp!! Man kan bli rentut sagt lycklig på kuppen! Om vikten rasar, kryper ner, eller enbart avstannar.. så är det vinst, tänk om vikten istället ökat... och inte bränt fläsket ens en millimeter i omfång? Det är där jag skulle bli uppriktigt ledsen och förtvivlad, det händer visst rätt så många vad jag hört.. men mår du bra så är det i sig kvittens på att du traskar på rätt stig och sidostigarna är många! , själv har jag mjukväxlat över till Ted Naimans P:E Diet-koncept.. egentligen absolut inget fancy nytt , hans koncept känner jag ju igen sedan många år tillbaka, under min ungdom och yngre år.. jag äter strikt lchf, men liten skillnad nu när jag nått min mållinje.. vill etablera och bevara.. då är det inte fettkaffe, majonnäs skivor ost eller smör eller annat gott som åker in i gapet, det är isf protein. Ok, har säkert pratat om detta i din tråd mer än en gång, men det är detta som kommer att få mig att direkt NÅ min så kallade önskevikt, det kan ta tid.. som vanligt är jag förinställd på att det får ta ett år om det vill, så länge jag är lycklig! är jag nöjd! Så vad du säger hä rnu idag, är självaste chorus, är du inte nöjd, lycklig och med på noterna inom basic lchf, då... är du antagligen fortfarande fast i sockerträsket där brödet kallar.. godiset, traditionerna överordnade.. det är alltså många psykosociala bitar som behöver hänga med i ens livsomställning, till hållbar livsföring, det kan ta ÅRATAL och krocka med ens intentioner t.ex 1/2 år.. tröstlöst.. trist.. deppigt, ja säkert.. fullt förståeligt med uppgivenhet, men uppgivenhet kan också vara ett syndrom, tycksyndommigsyndromet... slarvigt sagt, men inget ont menat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 10 minuter sedan, Tr0llet sade: Och eftersom @Peter Bgett mig något supermedlemskap och möjlighet att ladda upp större filer, ska jag dela en video på hanhunden som är såååå snål på middagen nu då han får riktig mat. Manly, eh? (Han har en hotspot på halsen. Den är under behandling.) VID_20200428_201602.mp4 35 MB · 0 downloads Vilken sötnos! får han BARF-MAT? (skulle så gärna vilja ha en hund.. men går inte.. p.g.a tidsbegränsning) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 On 2020-04-30 at 11:22, morgonsol sade: (Min fetmarkering.) Går verkligen detta att göra? Min erfarenhet är väl snarare att buljongkok kan få för lite tid än för mycket, men det beror nog på vilka ben man använder. Fiskbuljong t ex har väldigt kort koktid. Stort tack till @Gemma och @trollet, att läsa era inlägg i denna tråden är inspirerande, speciellt för mig som varit borta från forumet i två månader känns det som. Hej Morgonsol! Har verkligen noterat din bortvaro här på ett tag.. tack för din uppskattning, som du vet är det ömsesidigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 6, 2020 Author Share Posted May 6, 2020 On 2020-05-03 at 12:39, Gemma sade: Vilken sötnos! får han BARF-MAT? (skulle så gärna vilja ha en hund.. men går inte.. p.g.a tidsbegränsning) Jag barfade mina hundar då han på videon var ung. Sen fick jag en placeringstik vars delägare inte alls tycker om barf, så då blev det torrfoder till båda. Delägarna, uppfödarna, menar att kött till hundar ofta är stickkött som blivit kontaminerat. Sen fryses köttet så långsamt att patogenerna överlever och i värsta fall ökar. De här patogenerna belastar hunden hela livet och i något skede blir den sjuk. Och så finns i dagens läge även en parasit, neospora caninum, i Finland, även om det endast funnits på några få ställen. Men har de funnits på ett ställe, kan det även finnas på flera.. väl. Där som det fanns hamnade de att avliva alla kor och kalvar. Hundar kan bli jättesjuka och det orsakar missfall hos dräktiga tikar. Dessutom sprids parasiten vidare via hundens avföring, och det vill vi ju inte. Tiken har inte helt perfekta höfter, och uppfödarna som skulle ha henne till avel, är jättenoggranna så hon steriliserades. Nu är hon alltså helt min. Efter att jag läst på lite förstod jag att det är helt ok att tillreda köttet, det händer inga märkvärdiga saker med näringsvärdet. Jag kokar det alltså långsamt. Jag ger dem också smakbitar av rått kött var och varannan dag, eftersom jag inbillar mig att rått tillför något viktigt. Men inte nöt då.. Ett väldigt långt svar på din fråga. Eller egentligen frågade du inte ens efter den här informationen, men jag berättade ändå Svaret på frågan är väl att nej, de barfas inte. Barf är väl? råa ben och kött. Måste ännu tillägga att egentligen skulle jag väl inte heller ha tid med hundar. Jag ger avkall på en massa annat, eftersom jag inte kan tänka mig ett liv utan dem. Skulle aldrig komma på fråga att jag skulle göra något efter en arbetsdag, eftersom hundarna har varit ensamma hemma hela dagen. Jag stiger upp väldigt tidigt på morgonen för att gå på promenad med dem innan jag åker på jobb. Och då jag slutat jobbet kommer jag raka vägen hem för att vara med dem resten av dagen. Jag åker aldrig bort över veckoslutet om jag inte kan ta dem med. Ska man ha hund ska man kunna prioritera. Det är också en bra sak att inse att jag i det här skedet i mitt liv inte hinner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted May 6, 2020 Author Popular Post Share Posted May 6, 2020 God morgon! Nu har jag vägt mig. Jag har faktiskt gått ner ytterligare två kilo. Kollade mitt BMI (är endast riktgivande (om ens det), jag vet) och det ligger nu på den övre gränsen av normalviktig. Så nu är jag inte överviktig längre. WoopWoop Jag ser alltså inte överviktig ut längre. Kan nog avvara lite fläsk till, ändå. Åtta kilo till så är jag nöjd. Jag har gått ner 12 kilo sen julen, så om det inte sätter fart på kanske jag inte hinner uppnå målvikten till midsommar. Men helt säkert till slutet av juli. Tänk. Då har jag gått ner TJUGO KILO!!! Och nu vet jag att det kommer att bli så. Jag tvekar inte alls längre, jag vet att jag kommer att nå min målvikt. Det ger ännu mera av den inre friden som jag gått an om tidigare. Ha det bra! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted May 12, 2020 Author Popular Post Share Posted May 12, 2020 God förmiddag! På "nya" jobbet. Har jobbat här fram till jul, men har nu fast anställning. En av arbetskamraterna kommenterade idag att "du har gått ner i vikt sen jul, va? Ganska mycket?". Kändes bra. Fåfängan burrade lite upp sig och stroppade runt med stolta steg då jag bekräftade att så är fallet. Idag fastar jag. Har varit lite orolig för hur det ska kännas att fasta på jobbet, men lika skönt och avslappnande är det här som hemma. En väninna bekräftade på fredagen att jag inte ser överviktig ut mera. Hon mätte mig med blicken och såg tvivlande ut då jag sade att jag är nöjd om åtta kilo. Men jag har alltså rediga fettreserver kvar, jag behöver dem inte. Hon ser det dock inte. Min kropp döljer fettet bra då jag har kläder på. Många tror att jag har "grov benbyggnad" och fattar inte att det är fett. Kan väl vara lite tacksam för det. Jag börjar bli lite euforisk över mina framgångar nu. Främst då det gäller utseendet. Vet inte hur jag ska förhålla mig till det. Ha det! 9 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted May 12, 2020 Author Popular Post Share Posted May 12, 2020 Hade möjlighet att mäta långtidsblodsockret just. Det var 4,9. Enligt diabetesskötaren var det helt super. Blodsockret var 5,3 och ketonerna hade jag på 1,2 en timme efter att jag ätit grillad kyckling och druckit snabbkaffe med kaffegrädde. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 18, 2020 Author Share Posted May 18, 2020 Förra veckan bjöds på choklad på jobbet. Förpackningen öppnades och placerades på det lilla bordet bredvid mig. Doften svepte in i näsborrarna och jag upplevde den... nästan störande? Konstgjord? Jag kunde nog känna smaken av chokladen, hur den skulle ha smakat, men jag blev mest irriterad på att den måste stå under näsan på mig. Så jag vred på huvudet så jag varken såg den eller kände lukten av den. Och sen glömde jag den. Att jag glömde den kom jag att tänka på först efteråt, då jag i huvudet gick igenom hur jag hade handskas med situationen. Kom fram till att jag inte kunde ha klarat det bättre Förra veckan gjorde jag kycklinglever. Ska nämligen äta mera invälvor (=lever i min värld). Jag är inte så förtjust i att göra mat, men måste själv säga att då jag gör det kan jag verkligen få till det Blev VERKLIGEN gott. Gjorde råkakor på blomkål till. Var så där... Måste hitta ett bättre alternativ. Något som passar precis. Jag läste Martina J:s nya inlägg om ketos. Kom på att jag faktiskt äter mindre fett nu, eftersom jag inte dricker fettkaffe på dagen, utan använder kaffegrädde (lättgrädde, vet inte vad som motsvarar det i Svea Riket). Är det måntro därför som jag har b-gluc liiiite på högre sidan och ketonerna lite under optimalt? Jag mätte faktiskt b-gluc en morgon efter min joggintur tillsammans med världens finaste hundar. Jag joggar på tom mage på morgonen innan jag ska på jobb, är skönt för hundarna att vänta hemma då. B-gluc var 7!!!! Det var SUPERhögt! Jag berättade åt diabetesskötaren och hon menade att kroppen skriker efter kolhydrater och att jag måste äta något som ex frukt. Jag svarade att mjnääähhh... Nu ska jag ladda på med mera fett och se vad som händer med b-gluc. Jag började följa med värdena innan och efter joggingturen. Innan var det i morse 4,7 och efter 5,4. Ska bli intressant att följa med det här. Det har vaknat en liten biohackare i mig Nu får lunchen vara slut för idag. Dags att jobba. Ha det! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 18, 2020 Share Posted May 18, 2020 3 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag läste Martina J:s nya inlägg om ketos. Kom på att jag faktiskt äter mindre fett nu, eftersom jag inte dricker fettkaffe på dagen, utan använder kaffegrädde (lättgrädde, vet inte vad som motsvarar det i Svea Riket). Vad har den för fetthalt? Tror inte jag sett kaffegrädde, men den borde vara magrare än riktig vispgrädde med 40% fett, vilket jag själv använder i matlagning, ibland i te. De fåtal tillfällen jag dricker kaffe blir det typ en kopp med 1/3 kaffe och 2/3 ovispad grädde. Utöver äkta grädde kan man i Sverige hitta grädde med 36% fett (ej äkta vispgrädde, undvik!), matlagningsgrädde (fetthalten varierar något men är ändå låg, undvik också!), laktosfri, ekologisk osv. Edit: Wikipedia skriver såhär: "I Sverige har vispgrädde vanligen en fetthalt på 35–40 %, men olika varianter har lägre fetthalt. Grädde med lägre fetthalt än 40 % innehåller oftast karragenan som tillsats. Så kallad mellangrädde har 27 % fett, medan halten fett i matlagningsgrädde normalt ligger omkring 10–15 %. Kaffegrädde har oftast 10-12 % fetthalt, förr oftast 12 %." Är det kaffegrädde som jag fetstiltat som du avser? Kan du inte bara ha äkta vispgrädde istället? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 17 timmar sedan, morgonsol sade: Är det kaffegrädde som jag fetstiltat som du avser? Kan du inte bara ha äkta vispgrädde istället? Det är säkert det. Tror lättgrädden är 10 %. Finns både kaffegrädde och lättgrädde. Största skillnaden är att kaffegrädden är betydligt dyrare. Jag har tidigare druckit kaffe med vispgrädde, men tycker att det är så mycket godare med lättgrädde. Förstå sen logiken i det att jag gärna dricker fettkaffe... I morse funderade jag vad jag skulle ta som lunch till jobbet. Alla alternativ som jag hade att tillgå kändes lite halvt blää, alla alternativ jag har i affären känns helt bläää. Så vad gör jag? Jag fastar till frukosten imorgon Känns faktiskt skönt. Solen skiner ute, så istället för att sitta i vårt sociala utrymme i källaren går jag ut och andas frisk luft. För tillfället håller jag på att snöa in på attraktionslagen (minus all new age - crap). Den ledde mig in på neurovetenskap. Är riktigt intressant, hjälper mig att binda ihop det terapeutiska arbetet som jag gör med biologin. För mig blir helheten någon sorts andlig förståelse. Till veckoslutet ska åka till skogarna i östra Finland och valla får med min ena hund. Det finns ingen annan i hela Finland som den kvinnan som har det stället. För mig är vallning terapi. Jag kan bara vara där och då. Jag måste fokusera på djuren och det jag gör. Min sinnestämning återspeglar sig direkt på min hund. Kvinnan som fungerar som lärare säger att vallning är zen, det är inte sport och tävling. Jag blir euforisk bara jag tänker på hur vi kommer att ha det. Sköna dagar åt oss alla 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 23 timmar sedan, Tr0llet sade: Måste hitta ett bättre alternativ. Något som passar precis. Kan rekommendera blomkålsris! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: I morse funderade jag vad jag skulle ta som lunch till jobbet. Alla alternativ som jag hade att tillgå kändes lite halvt blää, alla alternativ jag har i affären känns helt bläää. Så vad gör jag? Jag fastar till frukosten imorgon Känns faktiskt skönt. Solen skiner ute, så istället för att sitta i vårt sociala utrymme i källaren går jag ut och andas frisk luft. För tillfället håller jag på att snöa in på attraktionslagen (minus all new age - crap). Den ledde mig in på neurovetenskap. Är riktigt intressant, hjälper mig att binda ihop det terapeutiska arbetet som jag gör med biologin. För mig blir helheten någon sorts andlig förståelse. Till veckoslutet ska åka till skogarna i östra Finland och valla får med min ena hund. Det finns ingen annan i hela Finland som den kvinnan som har det stället. För mig är vallning terapi. Jag kan bara vara där och då. Jag måste fokusera på djuren och det jag gör. Min sinnestämning återspeglar sig direkt på min hund. Kvinnan som fungerar som lärare säger att vallning är zen, det är inte sport och tävling. Jag blir euforisk bara jag tänker på hur vi kommer att ha det. Sköna dagar åt oss alla Heja dig tr0llet! Gå ut och andas frisk luft i det fina vädret mår nog de flesta bra av. Låter spännande med att valla får. Och om det har en terapeutisk funktion, blir det bara bättre. Ett sätt att koppla bort allt annat som vanligtvis surrar i huvudet, att hunden hjälper dig ge feedback. Hoppas ni får fint väder! Är det så att ni i Finland också har långhelg, dvs ledig torsdag och fredag klämdag, precis som i Sverige denna veckan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 21 timmar sedan, morgonsol sade: Heja dig tr0llet! Gå ut och andas frisk luft i det fina vädret mår nog de flesta bra av. Låter spännande med att valla får. Och om det har en terapeutisk funktion, blir det bara bättre. Ett sätt att koppla bort allt annat som vanligtvis surrar i huvudet, att hunden hjälper dig ge feedback. Hoppas ni får fint väder! Är det så att ni i Finland också har långhelg, dvs ledig torsdag och fredag klämdag, precis som i Sverige denna veckan? Nä. Vi har ledigt torsdag, på fredag ska vi tillbaka till kvarnen Hade gärna varit ledig på fredag, för ska köra till Kuopioskogarna från sydvästra Finland. Är lång och ganska tråkig väg. Och ja, det är just så det fungerar. Om jag inte kan kommunicera, speglar hunden det. En del vallhundar är ju envisare och en del hundar "kan-bäst-själv", men min tik är inte sån. Hon är lyhörd och känslig för mina signaler, så det är faktiskt fast i mig. Det är lite som mindfulness att valla. Jag jobbar med terapi och stödsamtal, så det här en så skön omväxling att jobba med djur. Hehe. Mätte just ketonerna och b-gluc. Diabetesskötaren som jobbar i rummet bredvid mig kom in och prata en stund och påpekade om min andedräkt. Ketonerna är 4,5 och b-gluc 4,2. Jag ska fasta till nästa frukost, så fick med ketonmätaren hem, så jag kan kolla genast då jag stiger upp. Hon är så min rumsgranne. Jag orkar inte vänta med att äta frukosten på kaffepausen på jobbet, för mig är det en av dagens bästa stunder att dricka kaffe och äta frukost på verandan hemma. I lugn och ro. Efter min joggingtur i skogen med hundarna. Bara tanken på hur fina morgnar jag har, får mig att känna tacksamhet. Dem byter jag inte bort. Inte för att jag direkt är orolig. Men. Borde jag mäta ketonerna hemma ikväll? Hur höga kan dom bli? Hur höga ska man låta dem bli? Hoppas någon kunnigare än mig läser det här och kan svara på frågan... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 52 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Kan rekommendera blomkålsris! Jag tänkte på blomkålsmos, men ris kunde ju också vara något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 14 minuter sedan, Tr0llet sade: Jag tänkte på blomkålsmos, men ris kunde ju också vara något Om du ska göra ris och om du har möjlighet, riv det i maskin. Riva det för hand på rivjärn tar lite tid och det kan bli en del pill att ner allt i stekpannan/kastrullen. Min erfarenhet är att knopparna är lättare att riva än stjälkarna. EDIT: 16 minuter sedan, Tr0llet sade: Inte för att jag direkt är orolig. Men. Borde jag mäta ketonerna hemma ikväll? Hur höga kan dom bli? Hur höga ska man låta dem bli? Hoppas någon kunnigare än mig läser det här och kan svara på frågan... Jag hade kikat på bilden i DET HÄR inlägget av Martina J. Givetvis finns det fler inlägg om ketos specifikt, bara kika HÄR. Så tror jag nog att din fråga blir besvarad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Nä. Vi har ledigt torsdag, på fredag ska vi tillbaka till kvarnen Hade gärna varit ledig på fredag, för ska köra till Kuopioskogarna från sydvästra Finland. Är lång och ganska tråkig väg. Och ja, det är just så det fungerar. Om hunden inte vill samarbeta med mig, om jag inte kan kommunicera, speglar hunden det. En del vallhundar är ju envisare och en del hundar "kan-bäst-själv", men min tik är inte sån. Hon är lyhörd och känslig för mina signaler, så det är faktiskt fast i mig. Det är lite som mindfulness att valla. Jag jobbar med terapi och stödsamtal, så det här en så skön omväxling att jobba med djur. Hehe. Mätte just ketonerna och b-gluc. Diabetesskötaren som jobbar i rummet bredvid mig kom in och prata en stund och påpekade om min andedräkt. Ketonerna är 4,5 och b-gluc 4,2. Jag ska fasta till nästa frukost, så fick med ketonmätaren hem, så jag kan kolla genast då jag stiger upp. Hon är så min rumsgranne. Jag orkar inte vänta med att äta frukosten på kaffepausen på jobbet, för mig är det en av dagens bästa stunder att dricka kaffe och äta frukost på verandan hemma. I lugn och ro. Efter min joggingtur i skogen med hundarna. Bara tanken på hur fina morgnar jag har, får mig att känna tacksamhet. Dem byter jag inte bort. Inte för att jag direkt är orolig. Men. Borde jag mäta ketonerna hemma ikväll? Hur höga kan dom bli? Hur höga ska man låta dem bli? Hoppas någon kunnigare än mig läser det här och kan svara på frågan... Hej, så det är en Vallhund, så gulligt. Att hunden tyr sig till dig och ni till varandra, så det måste vara -hur skulle annars en vallhund kunna ens valla? Min katt är nästan som din hund, enormt lyhörd för mig, och det är obeskrivligt men tyvärr är hon inte en vallkatt, utan en innekatt. Det är lite sorgligt men hon tycks faktiskt njuta av sitt liv att vara innekatt, med tillgång till mycket hafsluft! ska tilläggas och tittar på massor av fåglar och andra djur, värre för innekatter vilka har enbart bilar att lystra till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 2 timmar sedan, morgonsol sade: Om du ska göra ris och om du har möjlighet, riv det i maskin. Riva det för hand på rivjärn tar lite tid och det kan bli en del pill att ner allt i stekpannan/kastrullen. Min erfarenhet är att knopparna är lättare att riva än stjälkarna. EDIT: Jag hade kikat på bilden i DET HÄR inlägget av Martina J. Givetvis finns det fler inlägg om ketos specifikt, bara kika HÄR. Så tror jag nog att din fråga blir besvarad. Tack för tipsen! Och tack för påminnelsen om Martina J:s inlägg. Det var precis det jag läste igår, men hade glömt att hon skrev om "svältketos" också. Jag tänker skita i att mäta ketonerna ikväll. Jag är inte diabetiker, så är säkert helt tryggt. Jag mår alldeles förträffligt för tillfället. Men imorgon på morgonen ska jag mäta dem. Kommer att vara intressant att se om de stiger mera än så här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 1 timme sedan, Gemma sade: Hej, så det är en Vallhund, så gulligt. Att hunden tyr sig till dig och ni till varandra, så det måste vara -hur skulle annars en vallhund kunna ens valla? Min katt är nästan som din hund, enormt lyhörd för mig, och det är obeskrivligt men tyvärr är hon inte en vallkatt, utan en innekatt. Det är lite sorgligt men hon tycks faktiskt njuta av sitt liv att vara innekatt, med tillgång till mycket hafsluft! ska tilläggas och tittar på massor av fåglar och andra djur, värre för innekatter vilka har enbart bilar att lystra till. Ja, jag har två vallhundar. Det var så häftigt första gångerna de vallade då jag inte fattade någonting, att se hur deras instinkter fick dem att arbeta. Jag fattade inte ens vad de gjorde, utan vår "guru" måste tolka min egen hunds kroppsspråk och beteende åt mig. Jag hade aldrig sett andra vallhundar än bordercollies på teve, och mina arbetar på ett lite annat sätt. Krafsa katten din bakom örat 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 Dagens, efter 24 timmars fasta.: Ketoner 2,7 B-gluc 4,1 Lärde mig att ketonerna också kan sjunka under fasta. Nu har jag ätit frukost. Var nog gott, men kunde utan problem ha fortsatt fasta. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 22, 2020 Author Share Posted May 22, 2020 Jag vägde mig i morse. Igen. Jag tycker jag alldeles nyss vägde mig..? Får lite kickar av att se på vågen. Ska inte väga mig förrän i mitten av juni nästa gång. Det här handlar inte (bara) om vågen och utseendet, det handlar om min hälsa i första hand. Förra gången vägde jag 75. Nu vägde jag 73,6. Går ju åt rätt håll. Det är en månad till midsommar. Jag har tänkt att 67 kg till 172 cm är helt ok. Nu då jag fått lite fart på det hela misstänker jag att jag kommer att gå ner till typ 62-64, eftersom jag gjorde det förra gången då jag åt strikt. Där stannade det. Så det är så min kropp vill vara, tänker jag. Det är helt ok. Då är jag ganska platt både på framsidan och baksidan. Men man kan ju inte få allt, eh? Hursomhelst. Jag tror att jag kommer att var under 70 till midsommar. Det ska jag minsann skåla för Kör en 24 h fasta idag igen. Endast av lättja, egentligen. Orkade inte göra flera portioner mat och vill inte ha något färdigt från butiken. Så då är jag utan då. Tur att det är både hälsosamt, billigt och bekvämt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Jag vägde mig i morse. Igen. Jag tycker jag alldeles nyss vägde mig..? Får lite kickar av att se på vågen. Ska inte väga mig förrän i mitten av juni nästa gång. Det här handlar inte (bara) om vågen och utseendet, det handlar om min hälsa i första hand. Förra gången vägde jag 75. Nu vägde jag 73,6. Går ju åt rätt håll. Det är en månad till midsommar. Jag har tänkt att 67 kg till 172 cm är helt ok. Nu då jag fått lite fart på det hela misstänker jag att jag kommer att gå ner till typ 62-64, eftersom jag gjorde det förra gången då jag åt strikt. Där stannade det. Så det är så min kropp vill vara, tänker jag. Det är helt ok. Då är jag ganska platt både på framsidan och baksidan. Men man kan ju inte få allt, eh? Hursomhelst. Jag tror att jag kommer att var under 70 till midsommar. Det ska jag minsann skåla för Kör en 24 h fasta idag igen. Endast av lättja, egentligen. Orkade inte göra flera portioner mat och vill inte ha något färdigt från butiken. Så då är jag utan då. Tur att det är både hälsosamt, billigt och bekvämt Nice viktigast är nog att du har kontroll och VET att du faktiskt kan fasta hur många dagar som helst, när den manicken i kroppen väl kickat igång, guppet.. därefter kan man köra som vissa i veckor, i alla fall dagar. Dr Fung är stensäker men det var ju indierna också det är ju deras grej där i fjärran östern, att tillämpa allt som inte vi gör i väst, t.ex gör tvärtom, van vid att läsa? bort med boken och gör något du aldrig gjort. Van vid mat? bort med maten, bort med helst allt. "för reningens skull" - nu köper jag inte det rakt av och de flesta tror jag inte gör det, men samtiigt är den matfilosofin ganska införlivad ändå, minst sagt i vården : den minimalistiska metoden. Som jag tycker är rå och missunsam, i botten.. men går att försvaras... med lite vilja och belöning , för mödan. Om nu vikttapp är belöningen, så är det allt en snål belöning rent matematiskt alltså. Men Fung hänvisar ju lite konsekvent mot religionernas tillämpning eller attityd gentemot mat, men det gör Al Hotra också , rätt stram. Lustig kan också vara lätt elak. Nu jobbar ju Lustig med mycket utsatta barn och unga individer, att han är ursinnig frustrerad och förbannad det förstår man ju, så inte det. Man känner ju ofta själv var en lagom vikt ligger, det är alltid en fördel att ge sig lov att känna, inte att FÅ känna , inte att unna sig sina känslor, din känslor är dina. Du vet vilken luft du behöver och det vet baske mig al Hotra också, resorna till medelhavet var inge engångsföreteelse alls. Me Hotra är väl inte D.D:s dietfoktor? Har ingen aning vilken linje man följer inom vården i landet, men man sk nog ha BMI 40 för att ens få ynnesten till ett skräcklöst samtal med kompetens som fattar vad det handlar om. ndå så har också min VC definitivt konfererat med lchf-förespråkare, det märkte jag, vilket var trevligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 On 2020-05-22 at 12:59, Gemma sade: Dr Fung är stensäker men det var ju indierna också det är ju deras grej där i fjärran östern, att tillämpa allt som inte vi gör i väst, t.ex gör tvärtom, van vid att läsa? bort med boken och gör något du aldrig gjort. Van vid mat? bort med maten, bort med helst allt. "för reningens skull" Jag kan faktiskt köpa det här, men jag tror att det måste vara människans eget val. Annars är det maktutövning. Så länge vi upprepar samma beteende från ena dagen till den andra kommer vi aldrig att märka någon förändring eller få något nytt. Vi får bara mera än det gamla vanliga. Det är ju ok om man har det bra, om man är tillfreds eller t o m lycklig, men inte om man önskar en förändring. De flesta människor behöver/vill ha en förändring i något skede i livet. Små förändringar kan leda till stora, därför tror jag att det t ex kan vara bra att lämna bort något man alltid gör. Då finns det plötsligt utrymme och möjlighet till något annat. Igår åt jag en stor bit KAKA!!! Jag visste att det skulle vankas, och jag visste att den skulle vara vacker och god. Jag hade inte fel. Lite synd att det var chokladkaka, för jag är så konstig att jag oftast tycker att vita kakor är godare. Men, jag åt och njöt. Då jag ätit den tänkte jag inte mera på det. På hemvägen från östra Finland tänkte jag inte en enda gång på att jag vill ha mera, utan jag körde raka vägen hem och lade mig. Det känns varken som det ena eller andra. Jag åt en bit kaka. Himlen ramlade inte ned och jag vaknade inte upp som Jabba the Hutt i morse. Eftersom jag var sent hemma och inte hunnit göra mat äter jag idag ostomelett x 2 Jag vallade får med tiken under hela veckoslutet. Drog på mig en vacker bondbränna och levde bara i stunden hela tiden. Först i morse tillät jag vardagen att återkomma. Längtar så till nästa gång Ha den bästa veckan! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 Hallåj! Jag kan meddela att inget sug efter sött har infunnit sig. Har inte ens tänkt på att jag ätit kaka på veckoslutet innan jag läste vad jag skrev i förrgår. Det här är nytt för mig. Helt nytt. Tidigare har tankarna på gott pinat mig och funnits ständigt som ett surr i bakgrunden i hjärnan efter att jag ätit kolhydrater. Nu är det moltyst. Istället för att tänka att jag kan äta kolhydrater nu eftersom jag är "botad", blir jag ännu mera motiverad att hålla mig till strikt lchf. Jag vill INTE förstöra det här. Istället kommer jag att vara så glad och tacksam över att jag vid speciellt utvalda tillfällen, ifall jag vill, kan ta en bit kaka till kaffet utan att bli rastlös och orolig i huvudet för flera dagar efteråt. Jag tror jag ska hålla mig till det. Kaka till kaffet. Mycket sällan och endast efter att jag känt efter ifall jag verkligen vill ha eller lika gärna kan låta bli. Förra veckan beställde jag kefirgryn. Har tidigare haft, för flera år sen, men lät dem dö för att en lchf-kursdragare sade att det inte var bra att äta så mycket mjölkprodukter. Jag vet inte varför jag trodde på henne, eftersom hon inte ens viste vad kefir var. Satte grynen i grädde på måndagen och idag såg jag att den blivit klar. Jag tror de flesta gör på mjölk, men jag gör på grädde. Såklart. Blir såååå krämigt och gott. Jag undrar vad som händer med kolhydraterna i grädden, eftersom kefiren ju använder dem till näring..? Eller? Minskar de ju längre man låter kefiren stå? Inte för att det har någon större betydelse, egentligen. Det tar ungefär två dagar att få färdig kefir, så betyder att jag inte äter varje dag. Och jag kommer ju att dela med mig till hundarna, så klart Våra tarmbakterier kommer att ha fest. Nu gäller det bara att hitta på vad jag ska äta till, för jag tycker att kefiren tarvar något som bryter mot den ganska sura smaken. Tidigare åt jag äppelmos, men nu vill jag inte ha sockret som finns i den. Bär och nötter går också bort. Sen då det kommer färska jordgubbar kommer jag att äta såna, det är bara så. Och hallon. Och blåbär. Det är under en kort tid och det kommer jag inte att göra avkall på. Kunde väl egentligen prova på att krydda den så att jag kunde äta den som sås till maten också.. Har ni ideér? Dela med er isf! Ha det! Tr0llet 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 28, 2020 Author Share Posted May 28, 2020 Nu upprepar jag mig själv, men jag MÅSTE. Jag fastade 24 h igår, bröt fastan i morse. Jag var egentligen inte hungrig, men åt ändå. Hade med lunch till jobbet och gick ner till stranden för att äta. Jag jobbar alltså i en pytteliten kommun, 150 m från småbåtshamnen. Har börjat gå ner till bryggorna och äta min lunch, eller bara gå och se på båtar de dagar jag fastar. (Att drömma är ju alltid tillåtet .) Mitt jobb är ibland hemskt krävande, jag ger samtalsstöd och terapi, och tystnaden kan vara riktigt välkommen. Och än är det lugnt i hamnen... Så, även idag gick jag ner till bryggorna, satte mig på en sten vid stranden. Det var lite kallt under rumpan, men solen började värma medan jag satt där. Åt min lunch, drack kaffet jag tagit med. Såg endast en (1!!!) gång på Facebook, annars levde jag som jag lär och lade undan some. Så, när jag började gå mot min mottagning igen kände jag ett så intensivt välbehag. Jag mår så bra. Igår var jag på en timmes crossnature och träningen krävde faktiskt alla krafter jag hade. I morse hade jag ännu inte så ont i musklerna, så jag gav mig ut på joggingtur. Imorgon kommer jag att ha riktigt ont i musklerna, så passade på idag när dom ännu fungerade normalt... Vet ju inte om man ska träna så, precis. Men; tung träning under fasta, sedan vila och ordentlig näring på. Är det ett recept som endorfinerna går i gång på? Nu nästa patient.. Ha det gott, gott folk! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 29, 2020 Author Share Posted May 29, 2020 Höh. Jag har nog ont i musklerna, men kunde ändå springa på morgonen. Är bästa sättet att börja dagen på. Åtminstone den här tiden på året... Jag har ett problem. Mina kläder börjar bli allt för stora. 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Grattis till ett kanon problem... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted May 30, 2020 Author Share Posted May 30, 2020 11 timmar sedan, Cleppa sade: Grattis till ett kanon problem... Tack så mycket! Visst är det kanon! Jag tänker faktiskt föra mina favoritplagg och sys in. Det är onödigt att köpa nytt. Blir dyrt ochvoekologiskt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 2, 2020 Author Share Posted June 2, 2020 Skrev tidigare att inget sug har infunnit sig. BAH! Gissa vem som köpt Pepsi Max förra veckan. Många liter! Jag fastade 24h igår och under fastan dricker jag förstås bara vatten. Min hjärna surrade liiiite om hur gott det skulle vara med Pepsi Max... Jag kände bokstavligen smaken av Pepsi på tungan. Så länge som jag jobbat med vikt och sockersug kan jag fortfarande låta mig luras 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 2, 2020 Author Share Posted June 2, 2020 Jag tänker att det var en bra sak att upptäcka. Kakor och godis har jag inte gett en tanke, och det är ju skönt. Tanken på att jag kan dricka pepsi, för det innehåller ju inte socker, dök upp som brev på posten under veckan. Och jag ifrågasatte den inte ens. Ändå vet jag att det har hänt tidigare, jag har börjat med sockerfri läsk och sen har jag gått över till något som innehåller kolhydrater. För lite kan man ju äta... Jag drack mängder under veckoslutet. Jobbade i trädgården och hade det så skönt, så skönt. Tills jag fick riktigt ont i magen, vilket också var bra. Kroppen berättade att sån skit vill jag inte ha, tack så mycket. Igen är jag lite klokare, tack för det Ska köpa hem lime och mynta. Är gott att krydda vatten med. I morse åt jag lite kefir på grädde till efterrätt. Eftersom jag inte hittat på något gott att blanda den med, äter jag den som sådan. Är ju gott så också. Kan äta bara lite i gången. Jag och mejeriprodukter är inte den bästa kombinationen. Jag är ute efter bakteriestammarna som finns i kefiren. Jag ska faktiskt göra någon smarrig kall sås till maten på den. Tror det kommer att bli skitgott till grillat 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Ska köpa hem lime och mynta. Är gott att krydda vatten med. Och kanske lite rom...? Mojito, du vet... Inte så mycket, inte alltid, men kanske nån gång ibland? Det har åtminstone jag tänkt på när jag plockat sniglar om morgonen för myntan har frösått sig rejält... Fast det kanske är dumt för som Peter B brukar säga: Efter en grogg är allt LCHF! (Tycker jag tänker på citatet rätt ofta...? Fast det är ett bra citat för vill man ha koll på maten bör man avstå alkoholen.) 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted June 2, 2020 Share Posted June 2, 2020 Tycker det är bra att du kommer på dig själv i tid @Tr0llet, så hinner man dra i handbromsen, om man nu är en person som inte kan äta lite socker, innan man verkligen är nere i sockerträsket och inte ser hur man kan ta sig upp. Sug kan definitivt vara lömskt, dyker väl upp när man minst anar? Är det verkligen så gott med Pepsi max? Är i och för sig individuellt vad man faller för, men jag har tagit farväl till saft och läsk redan. Dricker vatten nästan hela tiden. Bara för att det inte innehåller socker gör den inte godkänd, andra sötningsmedel är inte så bra heller. De påverkar bara kroppen på olika sätt, även om flera här på forumet verkar vara överrens om att fruktos är värst. Du hittar Trädgårdstråden här om du vill dela med dig av dina erfarenheter och/eller funderingar. Hur är det med annan bakterierik mat? Kan du äta t ex surkål eller några mjölksyrade grönsaker? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 3, 2020 Author Share Posted June 3, 2020 23 timmar sedan, morgonsol sade: Är det verkligen så gott med Pepsi max? Ja 23 timmar sedan, morgonsol sade: Bara för att det inte innehåller socker gör den inte godkänd, andra sötningsmedel är inte så bra heller. Jag vet. Vad jag gör ibland är en annan sak. Jag har som mål att leva hälsosamt, men någon renlevnadsmänniska kommer jag aldrig att bli. Martina J skrev någon gång för läääänge sedan att det inte alltid fråga om giftet i sig, utan mängden. Så, jag kan tänka mig att dricka en halv liter Pepsi Max ibland. Åtminstone i teorin. Jag kommer också att i något skede äta en bit kaka igen. Och det är ok. 23 timmar sedan, morgonsol sade: Hur är det med annan bakterierik mat? Kan du äta t ex surkål eller några mjölksyrade grönsaker? Jo, jag äter även surkål och syrade gurkor för tillfället. Är mycket bekant. Pepsin är inget stort problem i sig. Smaken på tungan och suget försvann på måndagen. Redan insikten om hur lurigt suget är hjälpte mig att ta mig förbi det. Eftersom min reaktion var så stark kommer jag nog ändå inte att dricka det på länge nu. Dessutom har min mage blivit känsligare. Inte på ett dåligt vis alltså, utan mera så att jag nu märker skillnaden av att äta bra mat och må bra och dricka Pepsi och få ens lite ont i magen. Eller är det mättnadskänslan som spökar här också? Jag blir kanske mätt av att hälla i mig en liter Pepsi? Överraskande, lixom... Idag åt jag fårstrimlor, lyxigt blomkålsmos kryddat med bacon och vitlök med en klick naturell kefir som sås. Nu dricker jag kaffe. Med lättgrädde 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tr0llet Posted June 3, 2020 Author Popular Post Share Posted June 3, 2020 Jag vill berätta mera om min resa mot den jag är idag. Av någon orsak jag inte förstår. Kan vara att jag raderar det här inlägget i något skede, jag kan inte lova att jag kommer att lämna den kvar, men här kommer det: Jag har sysslat med LCHF sedan 2010, ungefär, har läst på en massa och har en ganska bred kunskap om hur näring påverkar oss. Inte djup, men bred. Jag har i något skede snöat in på tarmbakterier, i något skede lite på aminosyror och tillskott. Intresseområdena har varierat under årens lopp. Orsaken till att jag började med LCHF var att jag försökte bota mig själv, försökte förmå min kropp att bli gravid och behålla en graviditet. Det lyckades aldrig. Sju gånger har jag blivit gravid, men alla mina barn är stjärnor på min himmel. Det hittades aldrig någon orsak till min infertilitet. Den är alltså min, det är säkert. Jag googlade, provade på både det ena och det andra; akupunktur, olika preparat och behandlingar och sökandet efter information ledde in mig på kostdoktorns sida. Jag hade ingen PCOS att bota, men började ändå med LCHF. Jag märkte att jag mådde så mycket bättre då jag skippade kolhydrater, så jag höll kvar kosten som det ideala för mig. Hela barnlöshetsresan var dock fylld med sån fruktansvärd sorg och så förlamande förluster, att jag under många år levde under stor, stor stress. Det skeva förhållandet till mat, sockerberoendet har hela tiden funnits med i bilden. Nu mår jag bra, också psykiskt och själsligen. Jag lever med min sorg över alla mina barn (och nej, sju levande barn skulle det verkligen aldrig ha varit fråga om...) och alla de barnbarn jag skulle ha velat ha, men jag lever lyckligt. Den här förändringen mot min återhämtning började för ett par år sedan. Ofrvillig barnlöshet och missfall är trauman, jag förstår det nu. Jag förstår vad jag gått igenom och jag kan känna medlidande med mig själv. Nåd, både mot universum (någon kanske säger Gud) och mig själv. Jag kan ibland stanna upp och känna att jag igen mår lite bättre. Och det, vet ni, får mig att bli så innerligt tacksam. Och tacksamhet är nyckeln till det mesta i våra liv. För några år sedan fick jag ett jobb, efter att länge ha varit på sjukledigt pga olika fysiska problem. Sorg gör även kroppen sjuk. Då jag fick jobbet märkte jag att kan plötsligt kunde andas. Jag gick och suckade, drog djupa andetag och först då reflekterade jag över att jag inte fått ordentligt luft på flera år. Inte undra på att kroppen blev sjuk, eller hur? Jag har fortfarande diskbråck, tennisarmar och artros, men kosten håller nere all inflammation så jag mår faktiskt så bra nu som jag inte mått på tio år. Jag fyller alltså 44 i år. Eftersom jag (väl?) är sockerberoende, är det ändå mina egna val och reaktioner som intresserar mig allra mest för tillfället. Det är egentligen första gången i mitt liv som jag fokuserar mera på det som händer inom mig; känsloliv, mina egna reaktioner på yttre saker osv, istället för att fokusera på yttre faktorer; mat och kolhydrater. Nu är vi ju på kostdoktorns forum, så jag håller mig till mat.. Förut har det handlat om att kontrollera, både mig och yttre faktorer. Hela barnlöshetsresan handlade om att få KONTROLL! Eller, nu ljuger jag. I början handlade det om hopp och längtan. Jag har i något skede i livet lyckats gå ner rätt mycket i vikt, och det är gånger som jag egentligen har släppt kontrollen och gett mig själv valmöjligheter. Det är lättare att välja än att leva med förbud. Utgångsläget är ändå för oss alla att vi vill välja rätt, vi vill göra bra saker. Sen finns det olika saker som påverkar oss i ena eller andra riktningen. Alla hittar vi förhoppningsvis våra egna sätt att copa med beroende och sug. Med förluster och sorg. När jag igen började med lchf i vintras efter ett helt katastrofalt återfall på hösten, var utgångsläget att jag varje dag gjorde ett val; äter jag socker idag eller låter jag bli? Jag valde att låta bli och nu är jag här. Jag funderar inte på godis och kakor alla dagar, pratar inte med någon om recept och annat som handlar om godsaker. Att "torrsupa" är vägen tillbaka till missbruket. Ju mera man fokuserar på det, ju mera man pratar om det, desto mera verkligt blir det och det leder till att man börjar använda igen. Skillnaden den här gången är att jag känner mig själv rätt så bra. Visst kan en Pepsi Max-incident dyka upp och överraska mig, men vi lär ju så länge vi lever. Min historia. Behandla den med värdighet, tack. 8 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 Här äter jag min lunch de flesta arbetsdagar. Det finns en smal remsa sandstrand med kantstenar att sitta på, men den lilla vass som här växer är så nedkletad med sjögräs och äckelalger att jag inte ville ha med det på bild... Det blåser, men vinden är ganska varm. Och bäst som det är tittar solen fram och värmer lite. Och det doftar hav. Idag åt jag resten av lyxblomkålsmoset, lite rökt lamm och lite stekt halloumi. Jag tog alltså rester från kylskåpet. Men det var faktiskt en lyckad kombination. Nu dricker jag kaffe och njuuuuuter av stunden Ha det 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 5, 2020 Author Share Posted June 5, 2020 Buljong på nedkokning. Det doftar såååå gott Ska fasta till kvällen, men doften av buljongen fick mig att rota fram sista burken från förra satsen från frysen. Jag tror att det faktiskt är på älgben. Älgkalv. Då hade jag inget annat än morötter, lök och vitlök hemma, men det är ändå helt ok. Nu slängde jag i ett paket soppgrönsaker, minus kålroten, vitlök och rödlök, så det blir säkert ännu godare. Här regnar det, stilla och tyst. Ha en bra dag, alla! VID_20200605_071826.mp4 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts