Tr0llet Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 Som det gick.. Jag gick på aftonpromenad med hundarna. Gick längs stigar i skogen och där som jag tänkte vända hem igen, fick jag för mig att jag ska göra en lite längre promenad. Sen tänkte jag att skit i promenaden, jag springer. Så sen sprang jag. Nästan 1,5 h!!! Hela turen tog över 2,5 h. Nu känns det nog i kroppen. Få se hur det blir med sömnen... 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 17 timmar sedan, Tr0llet sade: Få se hur det blir med sömnen... Hur gick det? Dr Rostenberg pratar en del om hur träning på kvällen kan trycka iväg kortisolkurvan så den cirkadiska rytmen störs. Det är säkert ingen fara nån gång ibland men många lever ju så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 7, 2020 Author Share Posted June 7, 2020 4 timmar sedan, MariaF sade: Hur gick det? Dr Rostenberg pratar en del om hur träning på kvällen kan trycka iväg kortisolkurvan så den cirkadiska rytmen störs. Det är säkert ingen fara nån gång ibland men många lever ju så. Tackar som frågar! Jag sov faktiskt helt ok. Vet att det inte var riktigt optimal tidpunkt, skulle aldrig planera att träna så. Dessutom sprang jag med solen i ögonen en lång sträcka innan jag kom tillbaka in i skogen.. Kommer nog att fortsätta springa korta turer på morgnarna, men blev lite sugen på att göra traditionella långlänkar på veckoslutet. Får se vilken tid som det skulle passa. Å andra sidan kommer jag inte att hålla något strikt schema, jag kommer att springa då jag vill. Jag kan göra så, för jag hör till en underlig sorts människor som gärna springer.. Nu tänker jag just gå och lägga mig. Ska bli så skönt att krypa under täcket 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 24 minuter sedan, Tr0llet sade: för jag hör till en underlig sorts människor som gärna springer.. Ja, den sortens människor är verkligen märkliga typer! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 17 minuter sedan, MariaF sade: Ja, den sortens människor är verkligen märkliga typer Det har jag alltid sagt, det finns ju limousiner och privatchaufförer så varför slita på sin egen kropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 16 minuter sedan, al@j sade: Det har jag alltid sagt, det finns ju limousiner och privatchaufförer så varför slita på sin egen kropp. Likbilen, tänkte du på då väl...? 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 8, 2020 Author Share Posted June 8, 2020 16 timmar sedan, MariaF sade: Ja, den sortens människor är verkligen märkliga typer! Jep. Svåra att förstå sig på, har jag märkt. Jag har tränat mycket tidigare i livet, men haft en låååång paus. Nu har jag återupptagit träningen för ett par månader sen, och märker ni så full av mig själv jag blivit??? Jag har provat mycket annat i träningsväg, men det är (här tänkte jag skriva löpning, men någon måtta får det väl ändå vara ) lunkandet jag alltid återkommer till. Min hanhund brukar se oförstående ut och fråga "Sprang? När sprang vi? Jag märkte inget...". Människor som hänvisar till sina pratande hundar är också märkliga typer, eller?? Jag har uppnått en liten viktplatå, verkar det som. Vikten står stilla. Men jag SKA ner till < 70 kg till midsommar. Jag SKA! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 Så här går det sen för mig. Började smålunka igen efter lång paus. Smålunkade under några kortare perioder under de senaste åren, men mycket sporadiskt. Nu har jag gjort EN lite längre länk, och i morse då jag körde till jobbet och lyssnade på Phil Maffe-något på en podcast, började jag fundera på ifall jag skulle ta och springa en maraton i framtiden. Håhhåja... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 2 minuter sedan, Tr0llet sade: lyssnade på Phil Maffe-något Phil Maffe-något???? Är du galen? Vet du inte vem du lyssnade till? The one and only Dr Phil Maffetone! Founder of MAF training (maximum aerobic function). Klart du ska springa mara! Jag med. Nån gång. Villhöver nog springa i Stavanger, tror jag... Fast i morgon ska jag till sjukgymnasten igen... Insåg för bara en liten stund sedan att jag inte sett vad det är på din bild så jag fick klicka mig in på din profil och titta närmare - det är ju vovven, ju! Ståtlig! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 8 timmar sedan, MariaF sade: Phil Maffe-något???? Är du galen? Vet du inte vem du lyssnade till? The one and only Dr Phil Maffetone! Founder of MAF training (maximum aerobic function). Klart du ska springa mara! Jag med. Nån gång. Villhöver nog springa i Stavanger, tror jag... Fast i morgon ska jag till sjukgymnasten igen... Insåg för bara en liten stund sedan att jag inte sett vad det är på din bild så jag fick klicka mig in på din profil och titta närmare - det är ju vovven, ju! Ståtlig! Luuuugn, luuugn @MariaF Jag hittade länken till podcasten på din dr Maffetråd. Men jag kom alltså bara inte ihåg vad exakt han hette. Du tipsade om honom för ett år sen redan, måste nu läsa lite närmare. Eftersom jag går i maratontankar. Stavanger skulle ju vara helt superjättefint Jag har faktiskt sprungit några långa lopp för över tio år sedan, säkert 15, men tränat så uselt och ätit så usel kost att det inte går att prata om resultaten. Då dör jag skamdöden. Jag blev lärd att kolhydrattanka, ifrågasatte det förstås aldrig eftersom det var en ultralöpare som gav mig råden. Jag var alltså alltid uppsvälld, vätskefylld och hade förstoppning då det skulle springas. Gick ju liksom inte så hemskt bra att springa sen Halvmaraton är ju enkelt, vågar erkänna att jag sprungit på lite under två timmar, 1h 57-58. Tio km har jag sprungit på 47 kåmma något. Tänk om jag skulle springa halvmaraton i nästa år? På typ 1h55min... *drömmersigbort* För en motionär som mig duger det bra. Dessutom en motionär som inte kunnat springa på något år. Jag saknade spänst och svikt i kroppen. Den var liksom stum och gjorde ont överallt. Jag kan inte fatta att jag mått så dåligt, det är som om det har varit en helt annan människa. Tacksamhet. Igen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 Och vet ni vad jag i morse plötsligt kom att tänka på! Min hud!! De torra, avgränsade exemen är borta! Jag hade så svåra, fruktansvärt kliande exem för drygt ett år sen att jag åt cellgifter. Klådan och de uppblossande exemen försvann, men de där torra och endast lite kliande exemen hade jag kvar. Nu är de borta! Puts väck! Haha! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Halvmaraton är ju enkelt, vågar erkänna att jag sprungit på lite under två timmar, 1h 57-58. Det har jag bara lyckats komma nära på hemmaplan, aldrig under lopp... Men det är ett bra mål; strax under 6min/km-tempo. 2:17 blev det under halmaran när höften gick sönder. Hade den hållit hade det kanske blivit bättre för då var jag i fin form. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 10, 2020 Author Share Posted June 10, 2020 On 2020-06-09 at 11:51, MariaF sade: Insåg för bara en liten stund sedan att jag inte sett vad det är på din bild så jag fick klicka mig in på din profil och titta närmare - det är ju vovven, ju! Ståtlig! Glömde ju att svara på detta. På bilden är min första egna hund. Fotot togs 2007. Jag älskar den här rasen, de är riktiga hundar, inget är överdrivet. Dom har energi som i en liten stad, men de lugnar sig då det inte händer något. De är riktiga enmanshundar, vissa är riktigt reserverade mot främmande. Han på bilden var väldigt, väldigt reserverad, meddelade ofta medelst ljudeffekter ifall någon steg över hans gräns. Var pinsamt ibland; "han är nog snäll.."... ... folk såg ofta tveksamma ut, av någon orsak. Oftast hann jag ändå förklara åt folk hur han ville ha det innan han själv måste göra det, så de flesta valde att ge honom utrymme. Den hane som jag har nu har inte läst rasstandarden, alla människor är potentiella nya vänner. Men vänligheten är inte så överväldigande, han hälsar lite, sen tycker han att det kan få vara. Älskar mina hundar Dom äter kött, ben och lever. Naturligtvis. Nu på morgonen är dom extra nöjda, för jag äter bara en gång i dygnet nu. Vilket betyder att jag nu i tre dagar äter gryta på kycklinglever till morgonmål. Det tycker dom är gott Jag har aldrig kunnat hoppa över frukosten, måste få mat på morgonen, och om jag bara äter en gång vill jag se till att det målet är packat med näring. Kanske jag ska prova nötlever som nästa. Den är lite kraftigare, och är inte överförtjust i smaken. Men med tanke på näringsvärdet.. Borde väl smaka på rå lever? Hursom. Jag lyssnade på en podcast med Peter Attia, han sade att träna genast på morgonen för att sen äta ordentligt mål mat på, och minska mängden av näring under resten av dagen, är en av de bättre sakerna man kan göra för sin hälsas skull. Så nu ska jag börja äta mat på morgonen, och äta något mindre till lunch. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Jag har aldrig kunnat hoppa över frukosten Jag är likadan! Vrålhungrig på morgonen! Däremot eftermiddag/kväll behöver jag inte så mycket så ofta ägnar jag mig åt "periodisk fasta" åt det hållet istället! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 10, 2020 Author Share Posted June 10, 2020 14 timmar sedan, MariaF sade: Det har jag bara lyckats komma nära på hemmaplan, aldrig under lopp... Men det är ett bra mål; strax under 6min/km-tempo. 2:17 blev det under halmaran när höften gick sönder. Hade den hållit hade det kanske blivit bättre för då var jag i fin form. Aj. Inte roligt då kroppen protesterar. Då är det viktigare att vara snäll och ta hand om kroppen och skita i prestation. Så borde jag också tänka, och jag ska faktiskt försöka. Istället för att se på resultat kommer jag att lyssna på kroppen och göra som den vill. Lita på känslan, liksom. Det är klart bättre att springa mindre och hålla kroppen frisk, än att springa mera och bli sjuk för att sen inte alls kunna springa. Påminn mig om detta sen då jag börjar yra om maraton igen! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 10, 2020 Author Share Posted June 10, 2020 4 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Jag är likadan! Vrålhungrig på morgonen! Däremot eftermiddag/kväll behöver jag inte så mycket så ofta ägnar jag mig åt "periodisk fasta" åt det hållet istället! Ja, jag har aldrig förstått såna som fastar genom att hoppa över frukosten. Istället har jag vant mig att gå och lägga mig med tom mage, så nuförtiden har jag svårt att somna och sover dåligt ifall jag har ätit på kvällen. Vaknar ofta och kan svettas rätt mycket under natten ifall jag känner mig för mätt. Martina J pratar om omvänd fasta, det som vi också gör. Hon har börjat göra likadant, för det är mera enligt vår dygnsrytm att äta så. Och som sagt, även Peter Attia är av den åsikten. Finns säkert flera. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Hon har börjat göra likadant, för det är mera enligt vår dygnsrytm att äta så. Fast andra hävdar att vi under stenåldern torde ha gett oss ut för att fixa mat först, alltså är vi inte gjorda för frukost... Kolla våra fastetrådar så hittar du många sådana argument! Eller så konstaterar vi att vissa människor behövde spara mat för att äta på morgonen medan andra inte gjorde det. De var säkert lika olika på den tiden. Jag är också hungrig på morgonen men småätandet kommer på eftermiddagen så jag vill helst göra omvänd fasta i bemärkelsen 8:16. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted June 10, 2020 Share Posted June 10, 2020 5 timmar sedan, Tr0llet sade: Ja, jag har aldrig förstått såna som fastar genom att hoppa över frukosten. Istället har jag vant mig att gå och lägga mig med tom mage, så nuförtiden har jag svårt att somna och sover dåligt ifall jag har ätit på kvällen. Vaknar ofta och kan svettas rätt mycket under natten ifall jag känner mig för mätt. Martina J pratar om omvänd fasta, det som vi också gör. Hon har börjat göra likadant, för det är mera enligt vår dygnsrytm att äta så. Och som sagt, även Peter Attia är av den åsikten. Finns säkert flera. Det där är rätt individuellt. Jag gillar alla dagens mål mat haha, men ligger vaken halva natten om jag lägger mig på tom mage, så har inget val annat än att skippa frulle om jag vill köra periodiskt fasta. Då få gånger jag kör en 24-36+ timmars vattenfasta är jag en zombie p.g.a sömnbrist. Hungern river mig sönder och samman och jag somnar inte förrän framåt småtimmarna med rastlös sömn där jag vaknar stup i kvarten. Måste äta en rejält middag runt 18-19 och ibland även något litet till kvällsmat t.ex ett ägg för att kunna sova bra. Sen kan man säkert vänja kroppen att sova hungrig/på tom mage, men kan inte vara sömndepraverad i flera veckor för att "träna" in en ny vana. Att inte få sova på nätterna är verkligen något som min kropp tar stryk av. Sen har jag heller inte längre problem med oönskat kroppsfett längre och då är det dumt att plåga sig i onödan. Avundas verkligen folk som bara behöver lägga huvudet på kudden så somnar de, då kan man välja fritt vilka måltider man vill skippa. Jag håller nog med om att det är bättre att äta mest på morgon/förmiddag och kanske inte världens största lass på kvällen(vad gäller metabol hälsa). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted June 10, 2020 Popular Post Share Posted June 10, 2020 Och jag bryr mig inte direkt om någon periodisk fasta - men om jag frågar mig på morgonen hur hungrig jag är, så stirrar magen tillbaka och frågar "Hungrig? Vad betyder det?". Framåt nio-tio-elva kan jag tänka mig att äta. Det varierar. Å andra sidan har jag genom åren vant mig vid att inte äta efter 18 (även om det händer numera)... så utan frukost och utan kvällsmat, så blir det periodisk fasta helt automatiskt. Bara att konstatera att vi är olika. Och inte sjutton vill jag ge mig ut och jaga då på morgonen heller, så hur jag skulle ha fixat livet på stenåldern kan ju diskuteras... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 12, 2020 Author Share Posted June 12, 2020 Jo, det är KLART att det är individuellt för alla. Och man ska lyssna på sig själv och göra som man mår bäst av. Men jag tycker fortfarande att det är roligt att läsa att det sätt som passar mig enligt vissa är det mest hälsosamma man kan göra. Typ. Sen skiter jag i resten, för jag har inget intresse av att fundera på att hoppa över morgonmålet. För jag VILL inte. KAN inte On 2020-06-10 at 19:25, Elinor sade: Jag gillar alla dagens mål mat haha, men ligger vaken halva natten om jag lägger mig på tom mage, så har inget val annat än att skippa frulle om jag vill köra periodiskt fasta. Då få gånger jag kör en 24-36+ timmars vattenfasta är jag en zombie p.g.a sömnbrist. Hungern river mig sönder och samman och jag somnar inte förrän framåt småtimmarna med rastlös sömn där jag vaknar stup i kvarten. Måste äta en rejält middag runt 18-19 och ibland även något litet till kvällsmat t.ex ett ägg för att kunna sova bra. @MariaFskrev som svar på mina funderingar om fasta, någon gång under våren, att det stressar kroppen. Låter ju som om det är så du upplever det? Stress är bra i små doser, men inte i stora. Och jag tänker att det mesta vi gör ska ha ett mervärde. Om vi fastar ska vi väl tycka att det är någon nytta med det? Inte bara fasta för fastandets skull. Och sömnen är grunden till vår hälsa. Utan den upplever vi inte hälsa. On 2020-06-10 at 21:56, Effie sade: Bara att konstatera att vi är olika. Och inte sjutton vill jag ge mig ut och jaga då på morgonen heller, så hur jag skulle ha fixat livet på stenåldern kan ju diskuteras... Ingen fara, @Effie. Jag eller någon annan morgonpigg knäppgök kan jaga åt dig. Bara du ser till att brasan brinner och lägret är säkert under tiden On 2020-06-10 at 16:29, MariaF sade: Fast andra hävdar att vi under stenåldern torde ha gett oss ut för att fixa mat först, alltså är vi inte gjorda för frukost... Om vi inte knallat iväg till grottans kallaste hörn, krafsat oss i baken och stått och valt av gårdagens rester? Jag äter ju för tillfället inte heller frukost genast då jag vaknar. Jag är faktiskt uppe kring två timmar innan jag äter. Men, skulle jag inte gå ut genast på morgonen, skulle jag äta inom en timme efter att jag vaknat. Hur mycket just det sen är fast i att jag tycker om stunden och är van vid att göra så vet jag inte. Ha det! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 Nä. Det går inte att väga sig. Eller går gör det väl. Men jag samlar så otroligt mycket vätska att det inte är någon vits. Mina fötter, vrister och underben är riktigt tjocka, mina underarmar, händer och fingrar likaså. Ansiktet är riktigt pluffsigt. På morgnarna ser jag nästan ut som då när jag åt socker. Magen är som en ballong. Varför? Jag har samlat vätska en vecka ungefär. Någon som har goda råd? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 Jag fortsätter vara full av vätska. Har googlat runt lite. Det där gamla påståendet om att värme gör att vi samlar vätska stämmer tydligen, och det gäller att dricka mycket mera för att bli av med det. En möjlighet är också magnesiumbrist, fast det tror jag inte så mycket på för min del. Igår hade jag riktigt ont i skinnet på fötterna och kring vristerna, för att det var så utspänt. Fingrarna känns stela och strama då jag böjer dem. Och fåfänga jag uppskattar verkligen inte hur det ser ut, heller. Jag fortsätter dock med att käka lchf och börjar fundera på våg och vikt sen då jag blivit av med vätskan. Jag fortsätter jogga och njuta av morgnarna. Jag ska igen skärpa mig med yogan, den har blivit lite bortglömd eftersom jag tycker att jag inte har tid. Men ett kort yogaprogram är bättre än inget yogaprogram, tänker jag. Idag tänker jag fasta. Endera till morgonen, eller till kvällen imorgon, beroende på vad jag kommer att göra på aftonen. Det är möjligt att jag bara kommer att vara hemma. Det stör mig inte det minsta, jag kan njuta av att bara vara själv och umgås i lugn och ro med hundarna. Pyssla i trädgården, grilla, dricka ett par rosa Happy Joe () bada bastu och se och lyssna på tornsvalorna som pilar genom luften. Jag har ingen semester i år, så jag tänker göra det bästa av varje kväll och varje veckoslut för att ta sommaren till vara. Sommaren är så hemskt kort här i norden, men desto ljuvare 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 Hämtade min kaffekopp och hittade en chokladask som en läkare köpt som avskedsgåva till personalen. Jag stod en stund och kikade på dem. För att jag tycker att de är VACKRA! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 1 timme sedan, Tr0llet sade: Hämtade min kaffekopp och hittade en chokladask som en läkare köpt som avskedsgåva till personalen. Inte någon vidare gåva. Känner läkaren skadeglädje? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag fortsätter vara full av vätska. Har googlat runt lite. Det där gamla påståendet om att värme gör att vi samlar vätska stämmer tydligen, och det gäller att dricka mycket mera för att bli av med det. En möjlighet är också magnesiumbrist, fast det tror jag inte så mycket på för min del. Igår hade jag riktigt ont i skinnet på fötterna och kring vristerna, för att det var så utspänt. Fingrarna känns stela och strama då jag böjer dem. Och fåfänga jag uppskattar verkligen inte hur det ser ut, heller. Jag fortsätter dock med att käka lchf och börjar fundera på våg och vikt sen då jag blivit av med vätskan. Jag fortsätter jogga och njuta av morgnarna. Jag ska igen skärpa mig med yogan, den har blivit lite bortglömd eftersom jag tycker att jag inte har tid. Men ett kort yogaprogram är bättre än inget yogaprogram, tänker jag. Idag tänker jag fasta. Endera till morgonen, eller till kvällen imorgon, beroende på vad jag kommer att göra på aftonen. Det är möjligt att jag bara kommer att vara hemma. Det stör mig inte det minsta, jag kan njuta av att bara vara själv och umgås i lugn och ro med hundarna. Pyssla i trädgården, grilla, dricka ett par rosa Happy Joe () bada bastu och se och lyssna på tornsvalorna som pilar genom luften. Jag har ingen semester i år, så jag tänker göra det bästa av varje kväll och varje veckoslut för att ta sommaren till vara. Sommaren är så hemskt kort här i norden, men desto ljuvare Jag binder också vätska, just nu mera än tidigare. Fötterna är liksom spända och "blanka". Tydliga pittingödem på underbenen (grop som stannar kvar när man trycker). Försöker intala mig att jag ska köra igång med lite lymfövningar/lymfmassage/koppningsmassage igen då jag vet att det brukar ha effekt, men har ändå svårt att motivera mig... Kanske går bättre nu när jag blir helt ledig en period.. Fick tips av naprapaten om övningar att göra när man gått och lagt sig. Först fötterna upp mot taket, med så raka ben man kan. Flexa foten upp och ner 20 gånger. Sen böj knäna i 90 grader och böj-sträck från det läget (upp mot taket - 90 grader) 10 gånger. Sen raka ben, 45 grader och flexa 20 gånger igen och avsluta med en till omgång med 90-gradare. Kan tänka mig att det fungerar ännu bättre om man kört lite "änglavingar" och massage på lymfnoderna först... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 45 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: lymfövningar/lymfmassage/koppningsmassage igen då jag vet att det brukar ha effekt, Berätta mera @Jamtlandstjej Brukar vätskan minska, eller blir du av med den? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 46 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Fick tips av naprapaten om övningar att göra när man gått och lagt sig. Först fötterna upp mot taket, med så raka ben man kan. Flexa foten upp och ner 20 gånger. Sen böj knäna i 90 grader och böj-sträck från det läget (upp mot taket - 90 grader) 10 gånger. Sen raka ben, 45 grader och flexa 20 gånger igen och avsluta med en till omgång med 90-gradare. Kan tänka mig att det fungerar ännu bättre om man kört lite "änglavingar" och massage på lymfnoderna först... Tack för tipset! Måste googla vad lymfövningar och -massage innebär. Finns säkert någon yoga som skulle fungera också.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 25 minuter sedan, Tr0llet sade: Berätta mera @Jamtlandstjej Brukar vätskan minska, eller blir du av med den? Ja vätskan minskar oerhört av koppningsmassagen! Det finns nån gammal tråd om det, ska se om jag hittar den... Läs i den här tråden sen 2018. Hade fantastisk effekt då! Inte det som bilden visar, sid 3 tror jag det var... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 Bilden från Jamtlandstjejs tråd handlar om brytpunkten mellan aerob och anaerob förbränning (användbart inom MAF). Här är en till som binder massor av vätska! 4kg upp på en vecka!! Hjälper föga att veta att det är vätskekilon. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 14 minuter sedan, MariaF sade: Bilden från Jamtlandstjejs tråd handlar om brytpunkten mellan aerob och anaerob förbränning (användbart inom MAF). Här är en till som binder massor av vätska! 4kg upp på en vecka!! Hjälper föga att veta att det är vätskekilon. Nä, så tänker jag också. Vätskekilon är också kilon som man inte vill ha. Siktet inställt på hösten, svalare väder och frånvaro av vatuvikt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 Idag började jag min semester. En ambition jag har under semestern är att lymfträna. Jag har till och med en lapp på mitt kylskåp där en övning beskrivs. Hoppas det fungerar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 19, 2020 Share Posted June 19, 2020 All rörelse hjälper lymfan eftersom den behöver musklernas hjälp att förflytta sig. Ibland stagnerar den dock pga av olika saker och då kan vissa speciella övningar vara effektivare för att få igång flödet. Precis som massage/cupping. Vet inte om det ingår i din kylskåpsövning, @SGK men det brukar vara bra att inleda med att massera ljumskar och armhålor där det sitter större mängder lymfnoder så att de kan ta hand om det som kommer/bidra till ett ökat flöde. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 19, 2020 Author Share Posted June 19, 2020 Idag känner jag mig lite lättare. Magen har strejkat hela veckan. Tänk er känslan, några kilon vatten och magen full av... Nu har jag idgat våld mot magen, så den är nu tom. Riktigt tom. Det känns skönt. Ska massera ljumskar och armhålor och se om det får fart på systemet. Jag sitter mina arbetsdagar, så det bidrar helt säkert till att jag samlar vätska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 19, 2020 Share Posted June 19, 2020 Det jag lärt mig om lymfa kommer från avsnitt 119 och 120 av Anna Sparres podcast (4health.se). Det handlar om att massera som @MariaF skriver, och om en övning där man står med "halva" foten på ett trappsteg och reser sig på tå och lyfter armarna samtidigt som man andas ut, och sedan sänker foten och armarna när man andas in. Jag är dessutom noga med att alltid andas genom näsan. När jag sitter försöker jag att alltid sitta med fötterna högt på en pall. Lycka till ni andra, så kan vi dela med oss av våra erfarenheter senare i sommar 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 20, 2020 Share Posted June 20, 2020 Torrborstning är också ett bra sätt. https://kurera.se/torrborsta-for-friskare-lymfsystem/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 20, 2020 Share Posted June 20, 2020 Även kalla bad är ett sätt att få fart på lymfsystemet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 21, 2020 Author Share Posted June 21, 2020 Helt tydligt är sittandet ett stort problem gällande vätskesamlandet. Mina vrister och fötter ser helt normala ut då jag rör på mig normalt. Alltså under mina lediga dagar. Lite svullna händer och ansikte har jag, men det beror kanske på värmen. Var med hundarna på långpromenad tidigare, innan det blev för varmt. Nu ut i solen och yoga 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2020 Share Posted June 21, 2020 En kollega till mig som sitter på bottenvåningen traskar upp till toan på tredje våningen och ibland springer hon upp en extra gång, bara för att få fart på kroppen. Du kanske ska schemalägga rörelsepausar? 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 24, 2020 Author Share Posted June 24, 2020 On 2020-06-21 at 12:14, MariaF sade: En kollega till mig som sitter på bottenvåningen traskar upp till toan på tredje våningen och ibland springer hon upp en extra gång, bara för att få fart på kroppen. Du kanske ska schemalägga rörelsepausar? Är ju en superidé. Synd för mig har jag toan på andra sidan korridoren från mitt rum. Ljudet av andra som kissar förgyller dock min dag, alla dagar. Jag jobbar på en liten, liten hälsostation, så jag kan inte ens ta trapporna eller gå i huset. Inte så många varv i alla fall. Folk skulle säkert efter det tredje-fjärde tänka att jag borde lugna ner mig lite... Jag går ofta ut på lunchen. Ner till småbåtshamnen och tittar på sommargäster och båtfolk, ser på fiskarens försäljning och går förbi glasskiosken... Ny tanke här Jag har gått förbi glasskiosken alla arbetsdar i över en månad utan att tänka på det!!!! Jeeee mej! I morse drabbades jag igen av intensivt välmående och enorma lyckokänslor. Skulle folk veta hur intensivt gott jag mår ibland skulle dom tänka att jag borde lugna mig lite här också. Jag är ju ändå finländare. Lite olycklig och svart i sinnet måste man ju som finländare, för bövelen, vara! Jag har mindre vätska i kroppen nu, men ännu lite. Jag är också bombsäker att jag inte nått min målvikt, under 70 kg, ännu, så jag väger mig inte av den orsaken. Jag vet att jag ändå lägger för stor vikt vid "misslyckandet", så jag ger mig själv tid att känna mig smalare innan jag väger mig. Igår drog jag mina små jeansshorts på mig. De gick a) över lår och rumpa utan problem, b) jag fick fast ALLA!!! knappar och c) dom ströp inte blodtillförseln i midjan. Dessutom fanns det faktiskt lite luft mellan tyget och mitt skinn, vilket ju får en att känna sig mager och läcker. På tal om mager... Under midsommar gick en flicka med anorexi många, många varv förbi mitt hus. Hon är en av sommargästerna eller någon av deras gäster, och det var första gången jag såg henne i sommar. Hon var alltså fullkomligt utmärglad. Hon vinkade och hälsade då hon gick förbi och önskade glad midsommar. Hälsade glatt alla gånger hon såg mig. Jag hälsade tillbaks och gjorde ingenting, fast jag såg att hon håller på att ta livet av sig. Men hur kan man hjälpa? Jag kan inte hoppa ut på vägen och be henne låta mig hjälpa henne, då är risken stor att hon bara slutar gå förbi mitt hus och det vill jag inte. Jag har inte hittat ett svar på det här ännu, men ser jag henne flera gånger kan jag inte låta henne fortsätta utan att ens försöka kunna prata med henne. Hoppas någon av stuggrannarna har sett henne och tagit kontakt med henne. Ha en fin dag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 24, 2020 Share Posted June 24, 2020 11 timmar sedan, Tr0llet sade: I morse drabbades jag igen av intensivt välmående och enorma lyckokänslor. Skulle folk veta hur intensivt gott jag mår ibland skulle dom tänka att jag borde lugna mig lite här också. Jag är ju ändå finländare. Lite olycklig och svart i sinnet måste man ju som finländare, för bövelen, vara! 11 timmar sedan, Tr0llet sade: Jag har gått förbi glasskiosken alla arbetsdar i över en månad utan att tänka på det!!!! Jeeee mej! Heja dig!! Jag har också inspirerats av dig. Gått ner alla vätskekilona igen - fast jag ser att jag har vätska i kroppen. Vill du röra dig mer diskret, typ på rummet så testa långsamma squats. Tar som sjutton! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 25, 2020 Author Share Posted June 25, 2020 12 timmar sedan, MariaF sade: Heja dig!! Jag har också inspirerats av dig. Gått ner alla vätskekilona igen - fast jag ser att jag har vätska i kroppen. Vill du röra dig mer diskret, typ på rummet så testa långsamma squats. Tar som sjutton! På morgnarna ser jag nästan normal ut. Jag har ögonlock, rynkor kring ögonen, smala fingrar och man ser att jag har skelett i fötterna. Ser himmelens bra ut, alltså Jess! Jag ska göra långsamma squats! DET har jag inte tänkt på tidigare. Glad att kunna inspirera 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 27, 2020 Author Share Posted June 27, 2020 Jag började dagen med att i arla morgonstund slicka i mig salt. Vaknade av att jag hade ordentligt sendrag och kramper i båda benen och fötterna. Bästa möjliga sättet att vakna på, kan jag intyga. (Ni hör sarkasmen här, va?) Var svårt att få det att släppa så stod en lång stund och balanserade vikten på mina krampande ben, så fort jag försökte röra på sig knöt sig musklerna. Jag tycker om paleogröt, så jag har ätit det några morgnar. Jag gör den på kokosgrädde, ägg och kokosmjöl. Det är gott, men jag får ont i magen av den. Det har jag inte märkt att jag fått tidigare. Jag tycker jag har mera ont i magen nuförtiden. Mitt i magen, det måste ju vara tunntarmarna. Dom svider liksom. I går åt jag ananas och jordgubbar. Det var helt vansinnigt gott. Smaklökarna var i fullkomlig extas. Nu tänker jag att jag kunde prova att köra en carnivorevecka. Bara kött och ägg och smör. Vill förenkla kosten ett tag, hitta tillbaka till ketosen och just nu känns carnivore som ett lätt sätt att göra det. Bara att slänga kött på grillen och sen dekorera den med lite kryddsmör. Låter smarrigt, yes? Jag har grönsaker hemma, så tänker äta upp dem först, sen kanske. Jag är helt utmattad i mina ben. Kramperna sög musten ur dem. Så jag kommer att ösa på med salt. Ska bekanta mig med supersaltet. Hoppas ni vaknar utvilade och avslappnade, att ni njuter av solen fast det är för varmt och ni har ett fint veckoslut 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 27, 2020 Author Share Posted June 27, 2020 Nästa vecka ska det bli svalare och regna. Det ser jag fram emot. Men det betyder att jag minsann tänker ta vara på det väder vi har nu. Det är nästan 30 grader och solen gassar. Ibland kommer det en mjuk vindpust som svalkar en liten stund. Det kommer alltså inte på tals att göra något. Så, jag gör som jag gjorde när jag var yngre, innan Facebook, Netflix och Storytel började bjuda på tankeavledande underhållning. Jag ligger i trädgårdsgungan och läser. Jag började plötsligt längta efter att hålla i en bok, läsa. Inte lyssna medan jag gör annat. Och när jag vill läsa går jag till bokhyllan och ser vad den har att erbjuda. I min bokhylla hittade jag boken på bilden. Den har legat och väntat på sin tur i över fem år, åtminstone. De senaste åren har jag ju förstås inte velat befatta mig med den, eftersom jag tryckt i mig så mycket som den gode Robert inte skulle kalla näring. Men nu är det dags. Har sett några av hans föreläsningar på Youtube, men jag njuter av att läsa och fundera i min takt. Tror att jag ska beställa någon av Gary Taubes böcker. Orkar man med tegelstenen, eller ska jag nöja mig med lightversionen? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 29, 2020 Author Share Posted June 29, 2020 Jag har ätit en stor skål med jordgubbar och vispgrädde. Nu har jag såååå ont i magen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted June 30, 2020 Author Share Posted June 30, 2020 Då behöver jag alltså inte prova på det här flera gånger, jordgubbar och grädde. Jordgubbarna går bra, men jag ska nog vara så försiktig med mejerier. Det är egentligen möjligt att jag egentligen åt grädde med jordgubbar I morse gjorde jag min lunchlåda efter joggingturen och innan frukost. Då jag skulle göra frukost visste jag inte vad jag ville äta. Tanken på ägg får mig att känna att jag har liksom ätit det nu i några år... Så jag packade upp min lunchlåda och åt den till frukost. LCHF är så praktiskt! Höns och coleslaw till morgonmål. Not bad. Här regnar det. Är så skönt, men jag är ändå lite olycklig eftersom både pioner och rosor blommar som mest nu och regnet förstör liksom blommorna. Hjärtat gråter lite då jag ser hur illa dom far. Ha en finfin dag, alla ni! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 30, 2020 Share Posted June 30, 2020 9 timmar sedan, Tr0llet sade: Det är egentligen möjligt att jag egentligen åt grädde med jordgubbar Du säger det...?! Så det kan bli... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 6, 2020 Author Share Posted July 6, 2020 God middag! Jag är så trött, men så lycklig. Var och vallade får med båda hundarna till Kuopio i veckoslutet och det gick såååå bra. "Bra" betyder alltså att vi hade det trevligt tillsammans, både människor och djur. Mina hundar ville jobba med mig, även då det var svårt, och hade stora vargflin över sina ansikten då de fick valla. De behandlade fåren med respekt, samtidigt som de var trovärdiga i deras ögon. Jag har sovit på tok för lite, förstås, så jag önskar att jag kunde ligga hemma på soffan med hundarna brevid och kika på Netflix... Men nej, här sitter jag på mitt jobb och måste dölja egen trötthet då jag tar emot andras tankar och funderingar för att reflektera tillsammans över dem. På torsdagen diskuterade jag med en ung läkarstuderande. Läkarna hade haft någon representant på besök, kommer varje vecka, och det låg en hög med broschyrer på bordet. Det gällde kolesterol och statinbehandling. Jag log, nickade och kommenterade det jag måste för att inte verka totalt blåst/ointresserad/ohyfsad. Den unga, blivande läkaren gick alltså på om att det redan på sjuttiotalet stod klart hur skadligt kolesterolet är, att man verkligen inte behöver forska mera i denna fråga. Det finns ett KLART samband mellan hjärtsjukdom och kolesterol. Det finns även ett KLART samband mellan mättat fett och kolesterol. Han berättade att man inte får säga att nötkött är fullt med mättat fett, även om alla vet det, för att det är olagligt. Han hänvisade alltså till en broschyr gällande diabetes, var man rekommenderade att minska på det mättade fettet. Han tänkte att det borde stå vilken sorts mat man borde minska på och skriva ut ex. nötkött. Även kokosoljan fick sig en ordentlig skrapa. Jag hummade och nickade mest, men då han gått på om fetter tillräckligt länge, tog jag omega-6 på tals. Det var han inte så hemskt intresserad av. Sade att man borde använda oliv- eller rypsolja. Det här är alltså en jättesöt ung man, riktigt, riktigt trevlig och helt klart intresserad av sitt blivande yrke. Men hör ni hur han är förvirrad???? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 2 timmar sedan, Tr0llet sade: Det här är alltså en jättesöt ung man, riktigt, riktigt trevlig och helt klart intresserad av sitt blivande yrke. Men hör ni hur han är förvirrad Denne unge trevliga man kommer att göra livet till ett helvete för sina patienter utan att han har en aning av hur hans utbildning är anpassad för att passa Läkemedelsindustrins vinstintressen och har inget att göra med sjukas välmående. Sanningen är skrämmande. https://www.metabolhalsa.se/2020/07/05/varfor-dor-lakare-tidigare/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 6, 2020 Author Share Posted July 6, 2020 4 timmar sedan, al@j sade: Denne unge trevliga man kommer att göra livet till ett helvete för sina patienter utan att han har en aning av hur hans utbildning är anpassad för att passa Läkemedelsindustrins vinstintressen och har inget att göra med sjukas välmående. Sanningen är skrämmande. https://www.metabolhalsa.se/2020/07/05/varfor-dor-lakare-tidigare/ Han kommer sannolikt att speca sig på ortopedi, och han vill så väl. Många är de läkare som ändrat sig, gällande kolesterol också. Kanske han kommer att vara en av dem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted July 8, 2020 Author Share Posted July 8, 2020 Vet ni. Jag har speglat mig, känt på kläder som jag har på mig och nypt mig i midjan och jag tror minsann att jag börjar närma mig en siffra som börjar på 6 Jag väntar med att väga mig, för nu har jag lyckats gå och bygga upp en sån förväntan att jag inte vill se något som börjar med 7. Jag minns att jag vid tidigare viktnedgång har tyckt att 72 är en magisk gräns, nedanför det känner jag mig ganska smal. Så, jag väntar på ytterligare förändring innan jag väger mig. Jag känner mig igen bättre i relation till min kropp. Börjar på allvar tycka om den lite, och det är väl helt ok 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts