Jump to content

Recommended Posts

6 timmar sedan, Cleppa sade:

Grymt! Grattis, härligt att höra!

Tack 😊 Det gör mig lite lättare i hjärtat, det också, vet du. Jag mår psykiskt ännu bättre då jag tycker om min kropp. Jag är inte en av dem som är övertygad om att man måste acceptera sin egen övervikt och fetma. Jag tror man blandar ihop olika aspekter då man pratar om att övervikt är fint. För mig är det en sak att jag vet att jag är värdefull, jag har en absolut värdighet, bara för att jag är jag. Oberoende om jag har två armar och två ben, väger 100 kg eller 65. Men jag är inte lika hälsosam då jag har övervikt, jag kan inte röra på mig lika smidigt. Jag tycker inte om min kropp lika mycket delvis pga hur den ser ut, men även för att den inte är så uthållig och stark som då den är smal. Så jag tycker mera om min kropp då jag är smal. Punkt. Mitt värde som människa förändras inte på något vis. 

Det är skönt att på detta forum få skriva att man tycker mera om sin kropp då man är smal. Det är inte PK i alla kontext, tror jag.

• Like 2
  • Thanks 1

3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag tror man blandar ihop olika aspekter då man pratar om att övervikt är fint. ... Men jag är inte lika hälsosam då jag har övervikt, jag kan inte röra på mig lika smidigt.

Kunde inte låta bli att tänka på detta inlägg av Halva Lindha, som är inne på lite samma spår. 🥰

• Like 3

"Body positive" är, i alla fall av vad jag sett, en täckmantel för att slippa ta tag i sin hälsa och sin vikt och fortsätta svulla socker... :( Jag tycker att i det begreppet borde det snarare ingå att jag tycker om min kropp här och nu och gör allt jag kan för att den ska må så bra som möjligt, så länge som möjligt så den håller sig frisk genom hela livet. 

• Like 4

14 timmar sedan, MariaF sade:

"Body positive" är, i alla fall av vad jag sett, en täckmantel för att slippa ta tag i sin hälsa och sin vikt och fortsätta svulla socker... :( Jag tycker att i det begreppet borde det snarare ingå att jag tycker om min kropp här och nu och gör allt jag kan för att den ska må så bra som möjligt, så länge som möjligt så den håller sig frisk genom hela livet. 

Det är säkert så för vissa. Och jag tycker att man kunde fokusera lika mycket på sitt inre som på sitt yttre. Body positive handlar ju fortfarande om kroppen och utseendet, eller förstår jag fel? Googlade runt lite och förstökte förstå mig på det. 

• Like 2

1 minut sedan, Tr0llet sade:

Googlade runt lite och förstökte förstå mig på det.

Lyckades du...? För det har inte jag gjort... Det som dyker upp i mitt flöde är "ju fetare desto bättre" och "framhäv alla valkarna för att du kan"... Ingenstans har jag hittat "jag tycker om mig som jag är och jag vill ta hand om mig". :(

• Like 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Lyckades du...? För det har inte jag gjort... Det som dyker upp i mitt flöde är "ju fetare desto bättre" och "framhäv alla valkarna för att du kan"... Ingenstans har jag hittat "jag tycker om mig som jag är och jag vill ta hand om mig". :(

Nope, förstod inte. 

Jag läste från wikipedia, lite historia. Tanken är ju fin, men så längre vi pratar om yttre skillnader fokuserar vi ännu på just yttre skillnader. Se på likheter och människors värde istället, tycker jag. Och body positive handlar ju om tydligen om mera än storlek, men ändå är det ju det man tänker på då man hör uttrycket.

• Like 1

16 timmar sedan, MariaF sade:

Fast grundtanken med body positivism är väldigt fin/bra och har inte enbart med övervikt att göra. Det handlar om att alla ska få ta plats på nätet, i medier, i det offentliga rummet eller varför inte på stranden, oavsett hur man ser ut i kroppen. Ingen ska behöva skämmas, skyla sig eller ha en massa komplex och hata sig själv(som tjejer och kvinnor ofta gör), bara för att man inte har en perfekt kropp.

Sen håller jag med om att det i vissa mindre kretsar blivit extremt att man nästan dyrkar metabol ohälsa och fetma och rackar ner på allt annat. Kvinnor med normalvikt men som ändå har skavanker, häng, celluliter och sånt vi alla har eller får och det är coolt att visa utan att skämmas, blir påhoppade på nätet när de taggar sina bilder med body positive, då de inte anses tillräckligt överviktiga för att vara en del av rörelsen. 

• Like 2

15 timmar sedan, Effie sade:

Jag minns något inlägg av lchf-ingenjören för länge sedan. Hur hennes kompisar stod framför spegeln, och alltid hittade de någon skavank att klaga på, hur vackra de än var. Och My ställde sig framför spegeln och sade "hej snygging!", även när hon vägde 150 kg, eller vad det var. Jag gillade den inställningen. Och ja, hon tog tag i problemet. Man måste inte vara elak mot sig själv för att göra det. Tvärtom, tror jag. Man ska vara snäll mot sig. (vilket för mig innebär att leva så hälsosamt man kan)

Själv tänker jag inte gömma mig i vassen, även om jag ännu inte hittat vägen till mitt smala jag. 🙂 Jag jobbar på det.

Jo, så är det. Man kan själv fokusera på det man väljer, man kan se sina gropiga lår, sin rynkiga mage eller gäddhäng. Eller så ser man att man har starka ben, fina ögon och ett glatt leende. Det jag opponerar mig mot är att man fokuserar på det yttre, definierar sig genom sitt utseende oberoende vad det är. Och att man lyfter fram skillnader istället för att se det vi har gemensamt. Vi bygger det goda på det goda, inte genom att fokusera på det som inte fungerar och som är negativt. Body positive har helt säkert varit viktigt, är det säkert ännu i någon mån, tänk bara att kvinnor kände sig tvungna att bära korsett och tvinga sin kropp att ta en form som biologin aldrig gett den. Nu kunde vi i dagens läge fundera på kroppsbehåring. Tycker jag faktiskt. Det handlar i mina ögon om exakt samma sak. Det är något så knäppt i det att kvinnor inte får ha håriga ben. Om man ser håriga ben är de genast manliga. Vi tvingas att dölja något som vi är födda med, för att det inte passar in i ett ideal som är skapat av samhälllet vi lever i. Jag går i taket då jag läser kommentarer under bilder som läggs ut av modiga kvinnor med helpäls på sina spiror. Många män tycker att de är äckliga. Många kvinnor också, för den delen. Själv gör jag mig av med all kroppsbehåring som inte är socialt accepterad hos en kvinna, så jag är ju inte bättre... Män har också krav på sig, men min uppfattning är att de är lättare än så länge. Fast hur många kvinnor ryser då de ser en hårig rygg? Stackars karl. Han är född sån, så låt honom ha sin håriga rygg. 

21 timmar sedan, Elinor sade:

Fast grundtanken med body positivism är väldigt fin/bra och har inte enbart med övervikt att göra. Det handlar om att alla ska få ta plats på nätet, i medier, i det offentliga rummet eller varför inte på stranden, oavsett hur man ser ut i kroppen. Ingen ska behöva skämmas, skyla sig eller ha en massa komplex och hata sig själv(som tjejer och kvinnor ofta gör), bara för att man inte har en perfekt kropp.

Precis så är det. Alla är människor, födda med en okränkbar värdighet. Fokus på det och kärlek till alla, även sig själv.

Så här svävar diskussionerna iväg och ger en många nya tankar. Tack för det, alla ni fina 🧡

• Like 3

Igår flyttade jag en lite större krukväxt här hemma. Måste böja ryggen då jag skulle ha den genom en dörr. Det sade knäpp i ryggen och jag fick mera eller mindre lägga mig för resten av veckoslutet. Det känns mera som en kramp i alla musklerna, ont men inte så där hysteriskt ont jag tidigare haft. Men så att jag inte har kunnat gå eller annars röra på mig några längre stunder. Idag har jag legat på soffan i stort sett hela dagen, men lyckades mjuka upp rygg och höfter så pass att jag kunde gå med hundarna på en lite längre promenad nu på kvällen. Det var riktigt, riktigt skönt. Människan är INTE gjord att ligga på soffan över ett dygn... Jag satt mig i bilen för ungefär tre minuter och genast blev ryggen sjuk igen 🤬🤬🤬 Jag har liksom inte nerver med sjuk rygg. Imorgon då jag vaknar ska den se till att vara i gott skick igen, för jag tänker minsann göra min morgonlänk med hundarna jag. 

Vad gäller kosten går allt lätt och utan ansträngning för tillfället. Inget sug och inget surr i huvudet om vad jag kunde äta. I går åt jag två gånger, idag har jag ätit en gång. Jag är nog hungrig nu, och väntar redan på frukosten. Kommer att bli så gott 🧡🤤  Nu ska vi se hur man får tag på sömnen efter att ha legat på soffan och gjort ingenting i 1,5 dygn. Visserligen har jag tillbringat tiden på bästa sätt och haft Seinfeld-maraton 😘

God natt!

• Like 4

• 2 weeks later...

Det 👹 suget har slagit ner. Jag har surr i hjärnan och det är svårt att tysta det. Äter sockerfri "keto"skit. Och bär. Det är på tok för gott och hjärnan får spatt. Dessutom gör jag ingen egen mat, utan köper typ grillad kyckling och fuskar något hemskt med maten. Tillbaka i ett gammalt mönster. Så, nu gäller det att bryta det. 

• Sad 3

8 timmar sedan, MariaF sade:

Var det din fråga? För jag tänkte på dig när jag läste det. 

Nja. Vet inte om jag hade en fråga egentligen... Men jag blev påmind om hur det är. Blev väl lite klokare igen; jag är lat - gör ingen mat - får inte tillräckligt näring - sug. 

• Like 3

23 timmar sedan, MariaF sade:

För jag tänkte på dig när jag läste det. 

Glömde att skriva igår att det känns trevligt att bli påtänkt. Tack 😊

Var till affären nu på förmiddagen. Köpte mycket lever och grönsaker. Har rotat fram hjortfärs från frysen och imorgon ska här göras mat till hela veckan. Ska känna efter om jag ska fasta periodiskt, eller ösa på med näring som MJ skriver. Såg en flaska blod i en av frysdiskarna, men jag kanske inte är riktigt där ännu. Fast jag kanske ska köpa åt hundarna och prova i egen mat också 🤔 Märkte då jag kom hem att jag inte gått via proteinhyllan på jakt efter någon ketobar. Blotta tanken på riktig mat fungerar alltså 😜

• Like 4

7 timmar sedan, Tr0llet sade:

Såg en flaska blod i en av frysdiskarna

Jag tänker att man kan ta nån sked eller två i köttfärssås till att börja med? Har allvarligt funderat på att gömma det i tacofärsen... ;) Min man, som är den som handlar, vägrar dock köpa hem det... Vi har lite olika syn på detta med mat, tyvärr.

• Like 1

12 timmar sedan, MariaF sade:

Jag tänker att man kan ta nån sked eller två i köttfärssås till att börja med? Har allvarligt funderat på att gömma det i tacofärsen... ;) Min man, som är den som handlar, vägrar dock köpa hem det... Vi har lite olika syn på detta med mat, tyvärr.

Ja, så tänker jag också. Jag avskyr blodplättar, och jag tror att blod i köttfärsen har potential att bli lika äckligt 🤢 Men ett par skedar kunde man prova på.

Igår var jag på restaurang med mina föräldrar och mina bröder med familjer. Blev inte helt LCHF, men JISSES så god mat. Dessutom hade vi en trevlig kväll, så jag är bara glad och tacksam för det. Idag ska det fixas matlådor 😓 

• Like 2

Shorts som jag inte kunde knäppa knappen i för ett år sen, kan nu knäppas OCH jag kan dra ner dem utan att knäppa upp. Därtill ickekvinnligt häng i grenen. 

Magen är mätt efter två hamburgare, lite bacon och ost, tomat, stekt lök och saltgurka och en redig hög coleslaw. På det drack jag kaffe med osaltat smör. Fråga om jag vill ha en ketobar. Fråga! 

• Like 3

Kycklinglevergryta in the making. Tre dagars lunch. Hamburgare till en dag. På fredag slutar jag så tidigt att jag inte äter lunch på jobbet. Är det fint kommer jag att grilla 😋 Kassler. Det heter något annat i Sverige. Gris, fettsprängt, någonstans i närheten av nacken, tror jag? 

IMG_20200726_182509.jpg

• Like 5

On 2020-07-25 at 11:42, Tr0llet sade:

Såg en flaska blod i en av frysdiskarna, men jag kanske inte är riktigt där ännu.

Äter du blodpudding? Hittade detta recept hos Ann Fernholm. Vet även att @Birgitta Höglund har ett recept på blodpudding (utan gluten, mjölk och socker) i någon av sina böcker, har dock inte listat ut vilken ännu

2 timmar sedan, Tr0llet sade:

Är det fint kommer jag att grilla 😋 Kassler. Det heter något annat i Sverige. Gris, fettsprängt, någonstans i närheten av nacken, tror jag?

.  Kan det vara fläskkarré? 

• Like 2

15 timmar sedan, morgonsol sade:

Äter du blodpudding?

Nej tack 🤢😜

15 timmar sedan, morgonsol sade:

Kan det vara fläskkarré?

Ja! Karré heter det i Sverige.

Har ätit coleslaw och ett par hjortfärsbiffar till lunch. Hade inget fett, är inte nöjd. Hjärnan surrar. Märker att hjärnan surrar lite mindre då jag tänker på att jag ska äta en lätt middag då jag kommer från jobb.

• Like 2

41 minuter sedan, Tr0llet sade:

Har ätit coleslaw och ett par hjortfärsbiffar till lunch. Hade inget fett, är inte nöjd.

Låter gott. Hur gjorde du din coleslaw? Har också erfarit att majonäs inte mättar så bra. Går bra att ha som tillbehör, men inte som primär fettkälla. Vad för fett brukar du ha med dig?

• Like 1

8 timmar sedan, morgonsol sade:

Har också erfarit att majonäs inte mättar så bra

Är det inte vanligtvis så att protein mättar bättre än kolhydrater och fett? Majonäs (åtminstånde fabrikstillverkad) är nästan inget protein och nästan bara fett.

18 timmar sedan, Sniffe sade:

Är det inte vanligtvis så att protein mättar bättre än kolhydrater och fett? Majonäs (åtminstånde fabrikstillverkad) är nästan inget protein och nästan bara fett.

Hej Sniffe! 

Jag vet inte om protein mättar bättre än fett, tror det beror på hur näringsrikt man äter. Så som Martina J skriver i sitt inlägg.. Ifall man äter ensidigt, näringsfattig mat med stor andel kolhydrater upplever man säkert mättnad annorlunda än en som äter näringstät mat och är fettadapterad. Sug är något annat än hunger, tror jag. Det är säkert ett tecken på någon form av näringsbrist, men även på att jag har ätit för mycket kolisar. Tror det här stämmer bra på mig. 

Även hemmagjord majonäs består till stor del av fett, olja och ägg är ju huvudingredienserna. 

On 2020-07-27 at 13:24, morgonsol sade:

Hur gjorde du din coleslaw? 

Jag skippar nuförtiden majonäsen helt, använder bara creme fraiche. Kryddar med citron om jag har hemma, både skal och saft. Annars häller jag i en skvätt äppelcidervinäger. Salt, peppar och spiskummin. Gott. 

Idag åt jag lever och varm grönkål till lunch. Det låter väl näringsrikt, yes? Jag har även just ätit middag, även om jag inte var direkt hungrig. Imorgon fastar jag möjligen periodiskt, tror jag kan vara ännu mättare imorgon. 

Ha det gött 😊

• Like 2

3 minuter sedan, Tr0llet sade:

Idag åt jag lever och varm grönkål till lunch. Det låter väl näringsrikt, yes?

Ja lever har ju mycket mer näring än andra delar av djuret och grönkål är den näringsrikaste (?) bladgrönsaken.

• Like 4

Idag andra dagen som jag äter lever, men nu med blomkålsmos. Gott, mättande och näringsrikt. 

Ännu en bit in i juli hade jag inget surr och sug, men så fort jag började fuska med maten dök det upp. Och fort gick det! Hjärnan surrade igårkväll, men får se ifall det är över nu. 

Märkte att det är bra med dagbok, för jag får ett annat perspektiv på saker då jag kan läsa bakåt. Suget och surret har inte varit så långvarigt och svårt som det känns i stunden.

Nu kaaaafffeeee 🥰

• Like 3

Hej hej! 

Här knallar det på igen. Knallar faktiskt plättlätt. På veckoslutet blev det periodisk fasta av bara farten. Äter lite senare på morgonen då jag är ledig, vilket leder till att jag även äter lunch senare. Och vad är vitsen att äta på kvällen då man snart ska gå och lägga sig?

Hade ont i ena benet och ont i akillessenan i andra förra veckan, så promenerade bara med hundarna. På lördagen tröttnade jag på det och joggade en dryg timme på kvällen. Och badade bastu på det. Det var himmelskt. Får se vad mina spiror kommer att tycka om det. Idag har jag lite ont i benet. 

Sover dåligt, för har börjat svettas på nätterna. Och svettas alltså inte lite. Fyller snart 44. Så. Ska jag förbereda mig på att det är så här flera år framöver nu? 

• Like 3

7 timmar sedan, Tr0llet sade:

Sover dåligt, för har börjat svettas på nätterna. Och svettas alltså inte lite. Fyller snart 44. Så. Ska jag förbereda mig på att det är så här flera år framöver nu?

Risken är nog stor... Läs på om östrogendominans och progesteron (gulkroppshormon). Det finns poddar, websidor och böcker som är jättebra. Flera av dem har vi skrivit om i tråden "Att övervintra klimakteriedimman". 

hormoni.se : Kräver medlemsskap men är gratis. Bra info!
mialundin.com : Har bla skrivit boken "Kaos i kvinnohjärnan".
martinajohansson.se : Har skrivit flera böcker om keto men även om hormoner.
monicabjorn.se : Driver "Stark genom klimakteriet". Har kurser mm.

Klimakteriepodden
4health med Anna Sparres pod (finns flera bra avsnitt)

Köpa progesteronkräm: moodmama.se

Välkommen till klubben.... :(

• Like 2

23 minuter sedan, MariaF sade:

Välkommen till klubben.... :(

Man får tacka, man får tacka. 

Nu vet jag ju inte att det är DET, ännu. Men jag har inte varmt i sovrummet, och jag vet liksom inte vad det annars kunde vara. 

Ska kolla närmare sen då jag känner mig mera motiverad, tack för allt material. Just nu vill jag inte 😓

• Like 2

I natt hade jag en fläkt på full effekt. Sov bättre, vaknade kanske två gånger av att jag hade "varmt". 

Lyssnar på Diet Doctor podcasts. Någon annan som skulle kunna lyssna på Eric W hela dagen? Vilken röst! Innehållet i det han säger är också super. Men vilken röst! 

• Like 1

Det är såååå intressant. Fastar idag, men har druckit kaffe kl 12.00.

B-gluc kl. 16.45 - 4,7

B-gluc kl. 19.40, efter rask promenad, och inget annat än litet salt och vatten, alltså - 5,6.

Kommer ihåg att Martina J skrev om att hon inte fastar efter att hon märkt hur blodsockret hoppar. Hon menar att det stressar kroppen. Jag har en gång haft blodsockret över 7 under fasta. 

Hade tänkt att jag kanske äter ikväll, men har bestämt mig för att låta bli. När jag en gång fastar, liksom. Vet inte hur jag ska tänka kring fasta, man får lite olika information. Är det alltid stressande för kroppen att ha högt blodsocker? 

Tänker gå fastande till kojs. Nu. Vill sova en lång natt, hellre vakna tidigt imorgon. Älskar tidiga morgnar. 

• Like 6

Morgonens b-gluc är 5,9. Inte precis vad man vill ha. Önskar att jag hade en ketonmätare också. 

Är inte det minsta hungrig, men ska väl ändå bli gott med morgonmål. 

Edit. Plötsligt är mina nattsvettningar borta! Det är skönt, kan ni tro. Dom kommer väl tillbaka, så det är bara att njuta av ostörda sömnen så länge det går. 

• Like 3

18 timmar sedan, Tr0llet sade:

Det är såååå intressant. Fastar idag, men har druckit kaffe kl 12.00.

B-gluc kl. 16.45 - 4,7

B-gluc kl. 19.40, efter rask promenad, och inget annat än litet salt och vatten, alltså - 5,6.

Kommer ihåg att Martina J skrev om att hon inte fastar efter att hon märkt hur blodsockret hoppar. Hon menar att det stressar kroppen. Jag har en gång haft blodsockret över 7 under fasta. 

Hade tänkt att jag kanske äter ikväll, men har bestämt mig för att låta bli. När jag en gång fastar, liksom. Vet inte hur jag ska tänka kring fasta, man får lite olika information. Är det alltid stressande för kroppen att ha högt blodsocker? 

Tänker gå fastande till kojs. Nu. Vill sova en lång natt, hellre vakna tidigt imorgon. Älskar tidiga morgnar. 

Blodsocker varierar. Det är rimligt att det stiger en aning efter en rask promenad. :) . Du skulle säkert kunna pressa upp blodsockret till 8 om du t ex körde ett vansinnigt hårt spinningpass...det är kanske inte så lämpligt under en längre fasta och kanske stressar kroppen mer än det gör nytta.

• Like 2

1 timme sedan, Peter B sade:

Blodsocker varierar. Det är rimligt att det stiger en aning efter en rask promenad. :) . Du skulle säkert kunna pressa om blodsockret till 8 om du t ex körde ett vansinnigt hårt spinningpass...det är kanske inte så lämpligt under en längre fasta och kanske stressar kroppen mer än det gör nytta.

Det var väl efter en av mina morgonlänkar som blodsockret var över 7? Minns inte. Kommer nog att fasta i fortsättningen också, men jag ska se över hur jag tränar då. Jag har läst att fasta inte påverkar förmågan att träna, men vi är ju alla individer, så det är kanske olika hur vi reagerar. Pressar jag månne upp blodsockret lika hårt ifall jag styrketränar istället för springer?

1 timme sedan, Peter B sade:

Nu när jag är inne på 3:e dagen av vattenfasta har blodsockret sjunkit ner till 4,2 på morgonen och 2,5 i ketoner. Jag räknar med att avsluta imorgon och då borde blodsockret vara nere under 4 och ketonerna över 3.

Jag har aldrig fått ner blodsockret till under 4, men blodketonerna har ändå varit över 4 då de varit som högst. Sen har jag ju faktiskt druckit kaffe under mina fastor... Kan kanske påverka.

Senare under hösten ska jag minsann vattenfasta i flera dagar, jag ska köra en riktig reningskur, och då ska jag avgifta mig från kaffe... Då jag äter mat som vanligt glömmer jag hur skönt det är att fasta. 

• Like 3

Läste Martina Js inlägg om keto: "... och ytterligare några vill äta en cyklisk ketogen diet (CKD). Det betyder att man är i ketos måndag-fredag och går ur ketos på helgen. Populärt för crossfitters och bodybuilders. Absolut ingen rekommendation till socker- och matberoende även om de oftast är dessa personer som vill äta CKD för att kunna ha kvar sitt missbruk."

Gissa om det låter som mitt himmelrike. Äta kakan och ha den kvar 🙄 Men nä. Det ska jag inte göra. Tror inte att jag varit i ketos på länge, har varit för många bär och ketobars på sistone. Men snart igen 👌 Ska vara i ketos innan jag fastar. 

• Like 4

God morgon! 

Jag har skrytit med att jag inte besväras av omställningsbesvär då jag lämnar kolhydrater. Nu undrar jag. Jag har ätit någon form av liberal lchf under hela sommaren. Nu har jag ätit strikt flera dagar, kanske en vecka, och har huvudvärk och är jättetrött. Blodsockret var nu 4,9, så ännu är det inte optimalt. 

Idag är det fredag 🤩 Ha en bra dag! 

• Like 3

God söndagskväll. Jag har tillbringat veckoslutet hos en väninna i skärgården. Badat och grillat, suttit på berget i solen, druckit några cider (jättesöt sån 🙄) men ätit riktigt strikt. Idag då hon lämnade av mig vid bryggan sade hon att hon ska fundera på att lämna bort sockret. Hon är liten och vältränad, men äter nästan vad som helst. På morgonen åt hon fyra rågbrödssmörgåsar med två stekta ägg och grönsaker... Hon tyckte att våra diskussioner var så intressanta att hon ska prova vara utan sött en vecka 😜 

• Like 3
  • Boom 1

14 timmar sedan, Sniffe sade:

Synd att storytel är dyrt. Men kan ju alltid ta en gratismånad någon gång.

Nog är det ju alltid pengar, men med tanke på hur många fler böcker jag har möjlighet att konsumera genom att lyssna, betalar jag gärna för tillfället. 

13 timmar sedan, Effie sade:

Jag lyssnar, och läser, via biblioteket. 

Ljudboksutbudet är ganska klent i Finland. Har det åtminstone varit. Borde kanske kolla upp ifall de har utvidgat det. 

The big fat surprise är jättebra. 

• Like 1

Hej hej!

Har JÄTTEmycket på jobbet just nu. Samtidigt som det är tillfredsställande att se fullbokade dagar, vet jag att jag inte kommer att orka i längden i den här takten. Jag har ett lösningsinriktat arbetssätt som hjälper mig att orka, men vissa patienter kommer in med riktigt tuffa saker. Det sista jag vill är att bli uttröttad och en teflonterapeut. Tänkte idag på att intresset för kost ger mig ett andningshål. Jag lyssnar på massa böcker som  handlar om trauma, neuroscience och annat som stöder mitt arbete, vilket gör att jag också speglar det jag hör till vissa exempel, situationer och patienter, men kostintresset är bara avkopplande. Men, jag längtar efter den dagen då vi börjar prata om kostens betydelse för psykiskt välmående. Jag längtar. Man kanske gör det någonstans i Sverige? Men inte i Finland. Här på min arbetsplats talar man inte om LCHF eller keto ens i samband med diabetes II 😟 Jag är ännu på prövotid, är ganska nyanställd, men vänta bara tills den är över och jag börjar visa mina rätta färger 🤣 Jag tror jag vågar påstå något om diabetes, eftersom diabetesskötaren skickar över vissa av sina patienter till mig. Jag älskar just det, att hon tar mig till stöd. Hon tänker att jag ska göra motiverande samtal eller något liknande, men jag är inte övertygad om att det är det som behövs... Diabetesskötaren går just i pension, och det är ledsamt, för jag gillar henne verkligen skarpt. Får se vad som händer då det anställs en ny. 

Fastar idag, kanske till lördagsmorgon... Vet inte. Jag har kört en dygnsfasta redan i veckan, måndag-tisdag kanske? Det var så lätt och skönt, att jag gör kanske dubbelt längre nu. Får se. Efter att jag gjort min dygnsfasta tidigare i veckan har jag ätit tre mål om dagen, istället för det vanliga två. Jag äter alltså det tredje genast då jag kommer hem, vilket betyder att jag är oäten 13-14 h/dygn. Idag var jag alldeles proppmätt då jag åt min frukost, är det faktiskt ännu. Tidigare i livet skulle jag ha sett på klockan och konstaterat att jag SKA äta nu, struntat i att lyssna på kroppen. Tänk att jag, JAG! upplever mättnadskänsla, lyssnar på kroppen och struntar i klockan!!! Och fastar! Det hade jag aldrig trott ännu för ett år sen, faktiskt.

Jag blev påmind om att jag börjat en tråd om fasta, jag hade helt glömt den. Tänkte att det kunde vara kul ifall flera av oss kom överens om en tidpunkt för längre fasta och köra den tillsammans. Dela lite upplevelser och få kamratstöd, ifall också det skulle behövas. Sen längre fram på hösten tänker jag fasta 4 - 5 dagar. 

Jag har telefontid nu, men telefonen är tyst. Är vilsamt.

Ha en skön eftermiddag, alla ni!

• Like 3