Jump to content

Recommended Posts

14 minuter sedan, MariaF sade:

Den dagen har vi kommit världslångt!! ^_^

Om alla bara kunde sluta köpa skitmat som typ bröd, pasta, pizza, chips läsk, glass, kakor och fejkade veganska animalieimitationer så skulle det vara ett stort steg framåt. Men det är svårt att övertyga den stora massan som är fast i kolhydratträsket.

• Like 1

För mig handlar det om mer än att vara fast i kolhydratträsket; det handlar om att hjärnan och kroppen ska fungera optimalt på våra unga. Att kunna resonera om kosten, biokemin, tarmfloran mm innan man ens överväger att sätta in medicinering vid NPF-diagnoser, till exempel. 

• Like 3
  • Boom 1

14 minuter sedan, MariaF sade:

För mig handlar det om mer än att vara fast i kolhydratträsket; det handlar om att hjärnan och kroppen ska fungera optimalt på våra unga. Att kunna resonera om kosten, biokemin, tarmfloran mm innan man ens överväger att sätta in medicinering vid NPF-diagnoser, till exempel. 

Och ta med yoga, meditation, körsång, skogspromenader...  Prata om att lära sig hantera sina tankar istället för att prata om ångest. Äta riktig mat och SOVA ORDENTLIGT!

Vi får vänta och se. Hoppas man lever så länge att man hinner vara med om den utvecklingen 😜

1 timme sedan, Sniffe sade:

Om alla bara kunde sluta köpa skitmat som typ bröd, pasta, pizza, chips läsk, glass, kakor och fejkade veganska animalieimitationer så skulle det vara ett stort steg framåt. 

Eller åtminstone minska. Och kvalitén skulle kunna vara bättre. Mera surdegsbröd åt folket 🙏  Typ. Man kan ju alltid hoppas på att folk skulle sgs sluta dricka läsk (jag inräknad 🙄) och att sötsaker skulle räknas som undantag som hör till julen. Typ. 

• Like 4

Istället för att gå på promenad joggade jag med hundarna efter jobbet. Det är ju bara 12 h sedan jag ätit, så räknar det inte som fasta ännu. Mätte b-gluc då jag kom hem; 5,7. Högt. Kom inte ihåg att mäta innan jag startade. Skulle ha varit intressant. Ska mäta det imorgon genast på morgonen. 

Känns lätt att fasta. Var lite hungrig en stund då jag körde hem från jobbet, men det gick om då jag tog lite salt till vattnet. 

• Like 4

4 timmar sedan, Tr0llet sade:

meditation, körsång, skogspromenader...  Prata om att lära sig hantera sina tankar istället för att prata om ångest. Äta riktig mat och SOVA ORDENTLIGT!

På något sätt lyckades du sammanfatta en stor del av min målbild. 🙂

Känner du till Dr Georgia Ede, @Tr0llet? Appropå kopplingen mat och psykisk ohälsa.

• Like 2

19 timmar sedan, morgonsol sade:

På något sätt lyckades du sammanfatta en stor del av min målbild. 🙂

Känner du till Dr Georgia Ede, @Tr0llet? Appropå kopplingen mat och psykisk ohälsa.

Ja, har lyssnat på hennes pratstund på dietdoctor podcasten, faktiskt för några dagar sen. Det var via den jag fick vatten på min kvarn. Vet att hon har en hemsida, men har inte hunnit kolla på den. Tyckte det lät som om forskningen är väääldigt i barnskorna ännu. 

Du har en prima målbild 😘

• Like 3

9 timmar sedan, Effie sade:

Jag förstår precis. Jag längtar också. Ja, inte efter fettkaffe, för det förstår jag mig inte på. Men mat, denna gudagåva, livets mening, himmelriket på jorden...åtminstone när man avstår 🙂 

Precis! Himmelriket! Jag har tidigare tyckt att det varit riktigt lätt och skönt, men inte igår. Nu har jag vaknat tidigt och tog mitt Thyroxin (Levaxin) och väntar en stund innan jag äter. Jag ville väl att det skulle vara svårt igår, för jag tog inget salt och låg dessutom i soffan och såg på recept på Kostdoktorn. Det var alltså tortyr, förstår du! Nu när jag sovit en natt känns det lättare, men det ska bli såååå gott med mat.

Fettkaffe är bästa kaffet. Med osaltat smör 🤤 Lade i saltigt smör en gång förra veckan. Smakade skit.

• Like 2

Jag har utvärderat mitt sista fastedygn. Fick huvudvärk på förmiddagen, som blev bara värre. Framåt eftermiddagen blev jag jättetrött. Jag hade intensiv arbetsdag, så iakttog inte hur mycket jag drack. Slickade i mig salt på morgonen, men gjorde det nog inte under resten av dagen. Tala om nybörjarmiss! Kanske det skulle ha känts lättare om jag tagit salt och druckit mera under dagen? Nu måste jag ju fasta på nytt så jag kan se ifall det är skillnad. Finns ju andra skillnader som kan påverka, men jag kan nog inte kopiera allt exakt. Joggning timma 12-14 under fastan, se till att det är mitt i cykeln och sova mellan 9 och 5. Det är väl det jag kan påverka själv..

• Like 3

Jag har privata klienter idag efter jobbet. På vägen från mitt dagsjobb märkte jag att jag nog ska äta innan jag tar emot klienterna. Blev helt plötsligt sugen på leverkorv/pastej. Så jag svängde in i en affär och köpte en leverkorv. Sen skalade jag den och åt den som en banan. Sen tänkte jag att det skulle vara pinsamt om någon skulle se mig äta leverkorv som en banan. Sen tänkte jag, igen helt plötsligt, "tänk om jag dör!". Då skulle jag obduceras. Rättsläkaren skulle rota runt i maginnehållet och mumla:

- Leverkorv. Leverkorv.... Mera leverkorv. 

- ... 

- ... 

- Var fan e brödet? 

Nu ska jag ta emot klienter så jag måste skärpa mig. 

• Haha 7

13 timmar sedan, Effie sade:

Det vore förstås illa om obducenten som dödsorsak anger ”brist på bröd till leverkorven” 😞 

Det var lite så jag tänkte.

Eller så meddelar rättsläkaren till polisen att det finns oklara frågor kring dödsorsaken. Och så börjar polisen reda ut varför det saknades bröd till leverkorven. Börjar ta in folk på förhör; "Nämnde hon någon gång något gällande bröd innan sin död?" "Berätta lite om hennes förhållande till bröd." "Hurudant var hennes förhållande till leverkorv, då?" "Känner du till ifall det fanns någon annan som hade tillgång till hennes bröd?" "Vem försåg henne med leverkorv?"

• Haha 4

On 2020-07-26 at 20:05, morgonsol sade:

Äter du blodpudding? Hittade detta recept hos Ann Fernholm. Vet även att @Birgitta Höglund har ett recept på blodpudding (utan gluten, mjölk och socker) i någon av sina böcker, har dock inte listat ut vilken ännu

.  Kan det vara fläskkarré? 

Här finns mitt recept på glutenfri blodpudding :)https://27663.shop.textalk.se/historia-fakta/gammaldags-husmanskost-pa-nytt-satt

Den är en samlad nyutgåva av LCHF för seniorer som jag skrev med Annika Dahlqvist och Långkok för LCHF och Paleo, med förord av Ann Fernholm.

• Like 2
  • Thanks 1

• 1 month later...

NU var det länge sen, över en månad!!, sedan jag skrev något i min dagbok. Det går upp och ned med kosten. Tappar jättefort kontrollen över mitt ätande ifall jag inte är j.vligt noggrann med mina rutiner och måltider. Jag måste planera, planera, planera. Annars börjar jag äta sån där ketoskit, ni vet, ketobars med "inget tillsatt socker". Jag har nog stor nytta av att hänga här på Forumet också, att skriva min dagbok och reflektera över hur jag tänker och gör. 

Imorgon har jag faktiskt födelsedag. Blir 44 år. På fredagen ska jag bjuda min bror med familj och mina föräldrar på fredagsmys. Gör kanske en ostkaka, tror att jag kommer att göra den på socker. Jag tror att alla sötningsmedel smakar metalliskt och lämnar en kall eftersmak som jag avskyr, så tänker inte börja experimentera med sånt. Ifall jag nu gör ostkaka. Kan väl hända att jag plockar alla ideér direkt från kostdoktorns recept. 

Sedan igårkväll fastar jag. Har inte ännu bestämt mig för hur länge jag gör det. Tänker gå på känsla. En tanke är att fasta till fredagen. Får se vad det blir. Eftersom jag ännu åt igår på kvällen, räknar jag med att jag egentligen inte fastar ännu. Sedan jag skrev senast, för ungefär en månad sen, har jag bara kört 24- 36 h fastor. Nu ska det nog bli lite längre än så.

Jag åt ganska sent på kvällen iågr. Jag åt också mera än jag brukar göra under en dag. I natt vaknade jag av att jag svettades som en liten gris. Beror det på att jag åt så sent, eller beror det på att jag börjar bli tant? Ifall det beror på något hormonellt lär jag ska svettas nästa natt, ifall det beror på att jag åt så sent lär jag inte ska svettas nästa natt. 

Ha det gött, alla forumister!

• Like 4

18 timmar sedan, Tr0llet sade:

I natt vaknade jag av att jag svettades som en liten gris. Beror det på att jag åt så sent, eller beror det på att jag börjar bli tant?

Det kan nog vara hur som med den saken men OM det är hormonellt är det bra att veta att östrogenhalterna svänger rejält under förklimakteriet med höga halter ena dagen och låga nästa så det är ingen "jämn plåga" så att säga. Det första som sjunker helt är progesteronet. Sedan funderar jag över om det du åt möjligen kan ha påverkat östrogenhalten? Kanske fick du i dig en del fytoöstrogener eller annat som triggar igång systemet.

• Like 2

1 timme sedan, MariaF sade:

Det kan nog vara hur som med den saken men OM det är hormonellt är det bra att veta att östrogenhalterna svänger rejält under förklimakteriet med höga halter ena dagen och låga nästa så det är ingen "jämn plåga" så att säga. Det första som sjunker helt är progesteronet. Sedan funderar jag över om det du åt möjligen kan ha påverkat östrogenhalten? Kanske fick du i dig en del fytoöstrogener eller annat som triggar igång systemet.

Jag svettades betydligt mindre i natt. Sov som en gris istället 😊 Jag vaknade av att mårdhundarna hade slagsmål under äppelträdet vid 23.30-tiden och då hade jag varmt. Men jag hade dubbla filtar på mig, eftersom jag frös så hemskt då jag skulle sova. Efter att mina hundar meddelade om vad dom tycker om mårdhundsslagsmål mitt i natten, och mårdhundarna förstod att sticka, sov jag gott till morgonen. På söndagen åt jag rätt mycket Birgitta H:s bröd med valnötter. Det var kanske det som gjorde saken värre? Jag har redan i ett- ett par års tid lidit av svettningar på natten. Ska börja följa med vad jag äter då det är som värst. Tack för tipset.

• Like 1

Jag är mitt inne i min euforiska fasta 🤣 Mår som en prinsessa. Är ju nog hungrig, men den här känslomässiga och psykiska effekten man får av fasta är helt underbar. Hade tänkt att jag bryter fastan imorgonkväll, men är det vettigt att göra det till natten? Jag åt mitt sista mål på söndagskväll, så det skulle bli jämt 3 dygn. Men kanske jag bryter fastan först på torsdagsmorgonen. 

• Like 3

Mätte ketonerna igen. Nu 3.0. Jag har huvudvärk och känner mig lite trött. Annars mår jag bra. Huvudvärk och trötthet beror på att jag vaknade inatt av de där 🤬 mårdhundarna igen skulle slåss nedanför mitt sovrumsfönster. Vaknade så opassligt att jag sen hade svårt att få tag på ordentlig sömn. 

Kommer att fasta till frukost imorgon. Då blir det 3,5 dygn. Visst känner jag mig lite hungrig, men det är jättelätt att avstå från mat. Skön känsla i kroppen. Avslappand och tillfreds. Snudd på euforisk ännu. 

• Like 5

Ketonerna var 4,1 sent på eftermiddagen. Då jag satte mig i bilen och körde hem från jobbet längs den slingriga byavägen märkte jag hur hemsk huvudvärk jag hade. Jag hade nog noterat den stundvis under dagen, men tryckte den åt sidan eftersom jag måste koncentrera mig på jobbet. Hade ont i pannan och hade värkande ljuskänsliga ögon. Sen började jag må illa. Jag har alltså migrän 🙄 Jag hade lätt huvudvärk redan i morse då jag vaknade och gick på promenad med hundarna, har inte sett min aura. Eftersom jag var så övertygad att huvudvärken hade att göra med att jag var vaken i natt, lyckades jag jobba en helt supereffektiv dag idag. Mitt i ett migränanfall... Skulle jag sett min aura skulle jag säkert hänfallit åt självömkan och stor ynklighet. Men nu gick jag på äkta finsk sisu 🤣 

Det är lite konstigt det här. För huvudet värker, men jag är underligt pigg och mjuk i kroppen. Avslappnad och medveten? är kanske ett beskrivande ord.

Imorgon är migränen ett minne blott, kommer bara att vara trött i hela kroppen och må lite illa. Hoppas att jag ändå kommer att kunna njuta av min frukost. Och SMÖRkaffet.

• Like 5

• 1 month later...

Det är skönt att vara tillbaka på rätt spår. Jag har tänkt på vad jag ätit de senaste två månaderna. För att magen ska fungera har jag ätit valnötsbröd ganska ofta. Nu minns jag att jag någon gång tidigare märkt att, även om det inte innehåller värst mycket kolhydrater, orsakar en viss viktuppgång för mig. Är inte hela sanningen, jag har faktiskt ätit ketobars, flera i veckan, och druckit light läsk. Light som i noll kolhydrater, men jag vet att de ändå kan ge insulinpåslag. Jag skaffade även kefirgryn i somras, vilket har gjort att jag ätit mycket grädde. Jag hade hoppats att jag skulle kunna äta det, eftersom kefirgrynen syrar grädden, men tror kanske att det också är en orsak till att jag gått upp i vikt.

Med tanke på att jag gick ner 16 kg på ca 6 månader tidigare i år, tänker jag inte stressa upp mig över det här. I stället känner jag mig inspirerad och taggad att hålla mig på rätt spår igen. 

• Like 5

4 timmar sedan, Effie sade:

Bröd...jag har insett att jag ska undvika bröd. Även LCHF-bröd. Det triggar mig. Gott. En skiva till. En till. En till... Kan fungera om allt är infruset, men då får jag lita på min karaktär...bättre att inte ha bröd alls.

För mig är det faktiskt inte en karaktärsfråga då det gäller LCHF-bröd. Visst är valnötsbröd gott, men man blir ju så förbenat mätt på det, att det inte går att äta för mycket. Jag äter valnötsbröd för att det håller magen igång. Jag har provat att ta en halv matsked psyllium (Och FY!!! 🤮) men det har ingen betydelse för magfunktionen. Om jag blandar det med nötter eller frön och fett fungerar det. Jag har ännu inte hittat på något annat som får igång min mage.

Jag har provat: fibrer i form av spannmål - ingen verkan, bara ont i magen och gaser, fibrer i form av grönsaker - ingen verkan alls. Psyllium - ingen verkan. Tillräckligt med vatten, tillräckligt med motion, rutiner, kokosolja - ingen verkan. Något pulver från apoteket - för aggressiv, men ändå otillräcklig. 

Valnötsbröd - fungerar oftast.

Fröknäcke - fungerar oftast.

😕 Önskar jag klarade mig utan.. Behöver inte nån form av bröd av annan orsak än denna.

• Sad 1

Hehe. Vet inte om det har att göra med att kroppen lägger om sin energidrift redan, men jag kan berätta att jag har varmt! Vägde mig i morse och jag har gjort mig av med 2 kg vätska sen i måndags. Sköööönt! Just nu far det ena och det andra, kunde värma upp mitt hus med den här förbränningen, känns det som 🙄

• Like 3

• 4 weeks later...

Vikten står stilla, men jag håller mig på banan. Förra fredagen åt jag ost och lite torkade dadlar. På lördagen bjöd svägerskan på 40-års "kalas" (det var det ju inte... bara jag och mina föräldrar) och hon hade bakat en marängkaka. Från söndagen framåt har jag skärpt till mig ordentligt. Jag minns faktiskt inte hur jag åt veckan innan, men säkert helt ok. Den här veckan har jag kört med omad tre dagar och hållit kolhydraterna på noll, carnivore alltså. Måste säga att jag mår förträffligt! Redan på onsdagen hade jag blodketonerna på 1,5 och  igår på fredag var de 4,3. Så här kommer jag att fortsätta fram till julafton. Sen blir det lite avbrott. Jag vill äta julmat, som i Finland betyder rosolli och rotlådor som inte är lchf. Jag ska försöka hitta alternativ till pepparkakor och choklad, för att kunna äta med resten av familjen. Om vi nu kommer att kunna träffas alls... 

Hoppas ni har det bra, alla! 

• Like 4

Tjena! Julen stör mig i år. Eller inte julen egentligen, men det faktum att det förväntas att man ska äta så in i norden. Ifjol den här tiden hade jag klämt i mig pizza, läsk, chips och choklad i flera månader. Minns att jag vägde mig under juldagarna, vägde då 87? kg. Vägde mig i morse och vägde då under 80 kg, så nog har vikten gått ner under den senaste veckan. Även om jag gått upp sedan i somras är ju utgångsläget ändå bättre än ifjol, liksom. Ifjol den här tiden åt jag fazerina var och varannan dag. I år har jag ätit carnivore. Gissa vilket som får mig att må bättre. Gissa då! Jag vet inte om jag vågar lita på att carnivore ger en alla näringsämnen man behöver.. Men jag trivs verkligen då jag slipper tjafsa med grönsaker. 

Planen nu är att fasta genast efter juldagarna för att komma tillbaka i ketos. Sen kör jag väl carnivore igen, åtminstone en tid.. 

Idag var blodketonerna 3,7. Not bad. 

Hoppas ni mår bra! 

• Like 6

1 timme sedan, Tr0llet sade:

Ifjol den här tiden åt jag fazerina var och varannan dag. I år har jag ätit carnivore. Gissa vilket som får mig att må bättre. Gissa då! Jag vet inte om jag vågar lita på att carnivore ger en alla näringsämnen man behöver..

Öh... jag gissar att ALLA mår bättre av Fazerina! Vad det nu är...? Mitt Sockertroll ger mig en väldigt vacker bild av Carl Fazers ljusblå mjölkchokladpaket men... ;)

Skämt åsido, carnivore är MÅNGA gånger bättre än pizza, läsk och choklad, det kan du vara säker på! Sedan om det är ultimat i längden, därom tviste de lärde. Jag personligen uppfattar att vi bör äta grönsaker, inte minst för tarmflorans skull, eftersom vi inte äter vare sig sälspäck eller alger i tarminnehåll till vardags, men en kortare period ser inte jag några risker med carnivore. 
Hoppas du får en riktigt God Jul, med eller utan mat! Kanske rent av chocka omgivningen med en fasta... Om inte annat bara för att se reaktionen..?! :D

• Like 3

10 minuter sedan, MariaF sade:

Öh... jag gissar att ALLA mår bättre av Fazerina! Vad det nu är...? Mitt Sockertroll ger mig en väldigt vacker bild av Carl Fazers ljusblå mjölkchokladpaket men... ;)

Skämt åsido, carnivore är MÅNGA gånger bättre än pizza, läsk och choklad, det kan du vara säker på! Sedan om det är ultimat i längden, därom tviste de lärde. Jag personligen uppfattar att vi bör äta grönsaker, inte minst för tarmflorans skull, eftersom vi inte äter vare sig sälspäck eller alger i tarminnehåll till vardags, men en kortare period ser inte jag några risker med carnivore. 
Hoppas du får en riktigt God Jul, med eller utan mat! Kanske rent av chocka omgivningen med en fasta... Om inte annat bara för att se reaktionen..?! :D

Ja, och vet du vad jag tänkte på när jag läste ditt inlägg..? Inte tänkte jag just på ifall pizza och choklad  innehåller alla näringsämnen. Men om jag äter carnivore gör jag det minsann 🙄 Dels berättar det om hur jag fokuserar på olika saker beroende på vad jag äter, MEN jag känner också av följderna av veganproparganda. Bara kött kan ju inte bli bra, på något vis. Förutom att jag långsamt äter jag mig till döds, dödar jag jordklotet och guds alla hundvalpar och fjärilar också. Typ. 

Fazerina är de där med brunt/orange papper. Mjölkchoklad och apelsin. Hundratusen gånger bättre än Marabous motsvarande. På riktigt. 

Ska äta med mina föräldrar. Så börjar fasta sen då det är undanstökat. Jag förstör på allvar deras jul om jag dricker kallsupar medan dom äter julmat. Men SEN! 

• Like 2

2 minuter sedan, Tr0llet sade:

Dels berättar det om hur jag fokuserar på olika saker beroende på vad jag äter, MEN jag känner också av följderna av veganproparganda. Bara kött kan ju inte bli bra, på något vis. Förutom att jag långsamt äter jag mig till döds, dödar jag jordklotet och guds alla hundvalpar och fjärilar också. Typ. 

Jag vet... Inte lätt att stå emot världens alla galenskaper!
Njut av lugnet hos dina föräldrar! ♥️

PS. Sälspäck innehåller främst fettsyror. Icke att förakta!

• Like 2
  • Thanks 1

Kan ni tro det? Dan före dan och Tr0llet är fortfarande i ketos! Var till butiken tidigare idag, tanken kom för mig att jag kunde köpa choklad, men det gjorde jag inte!! Kan ni alltså fatta!? Det här är stort! 

Ska göra kostdoktorns fudge, för den vet jag att är god 🤤 Innehåller inget äckligt sötningsmedel. För på julen måste man få något gott till kaffet. Eller? 

• Like 1
  • Boom 1

6 timmar sedan, Tr0llet sade:

Kan ni tro det? Dan före dan och Tr0llet är fortfarande i ketos! Var till butiken tidigare idag, tanken kom för mig att jag kunde köpa choklad, men det gjorde jag inte!! Kan ni alltså fatta!? Det här är stort! 

Ska göra kostdoktorns fudge, för den vet jag att är god 🤤 Innehåller inget äckligt sötningsmedel. För på julen måste man få något gott till kaffet. Eller? 

Heja dig @Tr0llet! Menar du den här fudgen? Hur gör man om man inte dricker kaffe? Behöver man något gott då?

• Like 1

God juldagsmorgon! Tänk att inte behöva vakna med svullen och spänd mage. Jag får nog ont i magen av rotlådorna, men jag vill absolut äta julmat, så det är bara att stå ut. Jag åt EN portion! i går. Ingen annan choklad än fudgen, som jag hade kryddat med apelsinskal 🤤, till kaffet. Jag åt två mål mat + kaffet på hela dagen. Och ingen choklad och pepparkakor mellan måltiderna. Duktiga mig! 

Hur har er jul gått? God mat och choklad? 

IMG_20201225_073412.jpg

• Like 3

Idag äter jag sista julmaten. Efter den måltiden är det fasta som gäller. Till tisdagsmorgon, tänker jag. 

Under den här julen har jag ätit sammanlagt fem praliner, inte en enda pepparkaka eller jultårta. Ingen kräm eller annan efterrätt. Ni kan förstå att jag är nöjd med mig själv. De två senaste åren har jag just den här dagen varit supertaggad att börja med lchf, nu inte. Eftersom det inte finns en så stor skillnad att göra. Det är bra alltså, men min adhd-hjärna njuter inte av små förändringar. Det ska vara STORA förändringar. 

För tillfället ligger vi på soffan. Det har inte blivit ljust ens här i söder idag, men vi ska gå ut och spåra och sen på en långpromenad. Ska försöka njuta trots skitväder. I förrgår gick vi tre timmar, kanske vi siktar på det idag igen. I förrgår hade jag sällskap, idag ska jag gå ensam. Och då är jag alltid lite osäker.. Vi har vargar i våra skogar, och måste erkänna att jag är lite rädd för dem. 

Imorgon är det jobb som gäller igen. Inte särskilt ivrig på det. Jag har inte haft ledigt sedan februari, eftersom jag började på nytt jobb i år. Älskar mitt jobb, men älskar även mitt liv här hemma. Och det är en stor obalans i hur jag lever. Massa jobb, mindre eget liv. Not good. 

Nu. Upp från soffan och gå ut och göra spår åt hundarna. 

IMG_20201227_105059.jpg

• Like 3

Spårandet gick bra med båda hundarna. Fick dock migrän, så blev ingen långpromenad, utan istället lät jag hundarna springa lösa i över en timme i vår skog. Det gick också bra. Jag är redan i nyårastämning, så beställde just nya skor: women's xa pro 3d v8 göre-tex. Jag har Salomon speedcross, de är världens bästa, men jag blir våt om fötterna i skogen. Jag väljer därför att inte springa; avskyr kallt vått vatten i skorna genast på morgonen. Så gore-tex ger mig möjlighet att springa även i våt skog om morgnarna. Dessutom mellandagsrea 👌 Så det var en vettig investering, tycker jag 🧡

• Like 3

Idag är jag så trött, så trött. Tror det är migränen från igår som orsakar det. Orkade gå min normala skogspromenad med hundarna på morgonen, men redan i bilen på väg till jobbet kände jag att jag bara ville lägga mig och sova igen. Har nu fastat i just ett dygn. Känns lätt och skönt. Känns underligt skönt i kombination med den här tröttheten, faktiskt. 

Det är möjligt att jag bryter fastan redan ikväll, äter frukost imorgon och sen fastar till nyårsafton. Mina bröder kommer till mig, har tänkt bjuda på indiskt. Det är såååå gott.

Indiskt, vin, gott kaffe och någon smarrig kostdoktorn efterrätt. Och brödernas fruar och mina älskade brorsbarn 🧡 Och hundarna förstås. Det perfekta nyåret, yes? 

• Like 3

Igår kom goretexskorna till posten. Nu behöver jag alltså inga gummistövlar i skogen längre. Dit for ursäkten att gå, inte springa, på morgnarna 😜

Idag ska jag ännu äta julmat. Min mamma hade kvar, och jag tänker inte ens försöka stå emot... 

Imorgon tänker jag köra omad.

Sen är det nyår, och då börjar mitt nya, hälsosamma liv. Med gymkort och detox. 

Nå nej! 🤣

• Like 1
  • Haha 1

17 timmar sedan, Cederulla sade:

Tar du magnesium? Mer salt. Har du läst Fight  the epedemic  migrain epedemic?

Nej. Och nej. Har inte tagit magnesium på länge nu. Salt tycker jag att jag äter. 

Ska söka efter boken. 

Man blir ju handikappad av att ha migrän varannan dag 💔

• Sad 2