Jump to content

Lchf, ibland vanlig mat

Ande

Recommended Posts

29 minuter sedan, Ande sade:

Har ätit LCHF i ca 1 år. Min fru äter vanlig mat när hon jobbar. Är det någon vits med att äta LCHF om man äter vanlig mat ibland?

Ju mindre kolhydrater det blir på det stora hela, desto bättre. Så enligt min mening så är det en vits med att äta LCHF och vanlig mat ibland. Sen beror det naturligtvis på vilket resultat man eftersträvar. Diabetes-2 bör minska kolhydraterna så mycket det går. Viktnedgång kanske uteblir när man inte är strikt.

• Like 5

Min son äter LC på morgonen och vanligt (bröd/potatis/pasta) i skolan och på kvällen. Han får ta det lugnt med fettet om han inte är inne i en tillväxtperiod (vilket märks). Hans frukost kan vara rostbiff och grönsaker (lite större mängd protein alltså). Jag skulle ju gärna sett att han ätit LCHF de flesta hela dagar och annat ibland. Med andra ord är jag inne på Systers spår, det är aldrig av ondo men man kanske inte får de resultat man vill ha på vikt, värk eller vad det nu kan vara som gör att man testar. Kolhydratrestriktion och framför allt spannmålsrestriktion är i alla fall allmänt hälsostärkande.

• Like 7

On 2018-12-28 at 15:28, Ande sade:

Har ätit LCHF i ca 1 år. Min fru äter vanlig mat när hon jobbar. Är det någon vits med att äta LCHF om man äter vanlig mat ibland?

Det är vad man äter i snitt över längre perioder som har mest betydelse, helst över flera år/årtionden!

Jag äter vanlig mat på vardagar/dvs på en lokal lunchresurant med Buffe!

Iomed att det är Buffe så kan jag välja och vraka, men det är fortfarande vanlig sk svensk husmanskost!

Oså återkommer vi till ett av mig upprepat tema, alla dessa jobbiga pyramidbyggare, dvs de bygger upp pyramider av ris/pasta/potatis på sina tallrikar, det är sällan något problem, utan det handlar om när de sen skall applicera sovlet uppe på dessa pyramider, det tar hur jämrans lång tid som helst!

Aså det är buffe, man betalar en gång sen så får man äta hur mycket man vill, man får lov att ta om hur många gånger man vill. grejen är väl att när man kommer för tredje gången att personalen börjar fundera på vilken ätstörning man lider utav?

'Det händer att jag inte bara tvesovlar utan oxå tresovlar, det händer även att jag tar mer än jag orkar äta upp, dock rätt sällan.

Iallafall så om jag lämnar något vilket hör till ovanligheterna så är det då oftast tillbehör!

Dvs jag äter bara vanlig mat.. 24/7, i bland äter jag bara 12/24 eller 8:16, eller 5;2.. LCHF är bara vanlig mat.. lite mindre kolhydrater och litta mer fett!

• Like 4
  • Thanks 1