Tr0llet Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 God morgon Jag är lat. Tycker inte något särskilt om att laga mat. En för övrigt stressfri dag hotas att bli förstörd då jag tänker på att jag har gäster tre dagar i rad med början i morgon. Tacos har blivit en nyårstradition med min brors familj, det duger. Det kan man göra hur lchf som helst. Men mina väninnor? Vad ska jag bjuda dem på? En god väninna, som kommer tillsammans med fyra andra nära i morgon, är dessutom en hejare på att laga mat. Alltså vi talar släng-dig-i-väggen-Ramsey-skicklig. Jag brukar annars halvskämta om att hon kanske tar med något gott och hon fixar till något suveränt med vänster hand och har med sig. Det vill jag inte nu, för hon är inte kolhydratsmedveten. Så. VAD SKA JAG BJUDA PÅ? Jag vill ju att alla ska kunna njuta av maten, visa att jag lagt ner lite tid och tanke på dem då jag bjuder på något gott. Men jag vill inte lägga ner tid och tankar, eftersom jag tycker att det är skiiiiittråkigt. Så nu försöker jag fuska och fråga efter tips här. Nu får jag dåligt samvete över att jag fuskar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Birgitta Höglunds recept på "räksallad för grillkorv" är det godaste som finns till grönsallad. Hon har också en falsk potatissallad (zucchini) som passar till grillat kött, rostbiff eller liknande. Cecilia Folkesson har många recept på bakverk/kladdkakor med dadlar. Annars tror jag Kostdoktorn släppte en nyårsmeny häromdagen. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 4 timmar sedan, Tr0llet sade: God morgon Jag är lat. Tycker inte något särskilt om att laga mat. En för övrigt stressfri dag hotas att bli förstörd då jag tänker på att jag har gäster tre dagar i rad med början i morgon. Tacos har blivit en nyårstradition med min brors familj, det duger. Det kan man göra hur lchf som helst. Men mina väninnor? Vad ska jag bjuda dem på? En god väninna, som kommer tillsammans med fyra andra nära i morgon, är dessutom en hejare på att laga mat. Alltså vi talar släng-dig-i-väggen-Ramsey-skicklig. Jag brukar annars halvskämta om att hon kanske tar med något gott och hon fixar till något suveränt med vänster hand och har med sig. Det vill jag inte nu, för hon är inte kolhydratsmedveten. Så. VAD SKA JAG BJUDA PÅ? Jag vill ju att alla ska kunna njuta av maten, visa att jag lagt ner lite tid och tanke på dem då jag bjuder på något gott. Men jag vill inte lägga ner tid och tankar, eftersom jag tycker att det är skiiiiittråkigt. Så nu försöker jag fuska och fråga efter tips här. Nu får jag dåligt samvete över att jag fuskar. Så du vill ”visa att du lagt ner lite tid och tanke” men du ”vill inte lägga ner tid och tankar eftersom det är skittråkigt” ? Låter som det blir lättare om du väljer en av dessa Tex köp färdigt om du enbart vill visa omtanke och bjuda på något gott men inte lägga tid på att laga mat. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 29, 2018 Author Share Posted December 29, 2018 20 minuter sedan, Angelico sade: Så du vill ”visa att du lagt ner lite tid och tanke” men du ”vill inte lägga ner tid och tankar eftersom det är skittråkigt” ? Låter som det blir lättare om du väljer en av dessa Tex köp färdigt om du enbart vill visa omtanke och bjuda på något gott men inte lägga tid på att laga mat. Du uppfattade mitt dilemma. Jag tror jag ska offra mig och göra något själv. När jag lägger manken till kan jag faktiskt åstadkomma något ätbart. Men hela kedjan, göra inköpslista, handla, göra maten... Gaaaah. Att duka fint och bjuda är sen helt great 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 5 timmar sedan, Tr0llet sade: God morgon Jag är lat. Tycker inte något särskilt om att laga mat. En för övrigt stressfri dag hotas att bli förstörd då jag tänker på att jag har gäster tre dagar i rad med början i morgon. Tacos har blivit en nyårstradition med min brors familj, det duger. Det kan man göra hur lchf som helst. Men mina väninnor? Vad ska jag bjuda dem på? En god väninna, som kommer tillsammans med fyra andra nära i morgon, är dessutom en hejare på att laga mat. Alltså vi talar släng-dig-i-väggen-Ramsey-skicklig. Jag brukar annars halvskämta om att hon kanske tar med något gott och hon fixar till något suveränt med vänster hand och har med sig. Det vill jag inte nu, för hon är inte kolhydratsmedveten. Så. VAD SKA JAG BJUDA PÅ? Jag vill ju att alla ska kunna njuta av maten, visa att jag lagt ner lite tid och tanke på dem då jag bjuder på något gott. Men jag vill inte lägga ner tid och tankar, eftersom jag tycker att det är skiiiiittråkigt. Så nu försöker jag fuska och fråga efter tips här. Nu får jag dåligt samvete över att jag fuskar. Att vara lat är en mänsklig egenskap.. iallafall ugnen är alla lata människors bästa vän.. speciellt om man vill servera mat till flera personer. Maten lagar sig själv medans man gör iordning tillbehören. Iallafall.. jag är mer inspirerad av Jamie Oliver än av Ramsey! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 32 minuter sedan, Tr0llet sade: Du uppfattade mitt dilemma. Jag tror jag ska offra mig och göra något själv. När jag lägger manken till kan jag faktiskt åstadkomma något ätbart. Men hela kedjan, göra inköpslista, handla, göra maten... Gaaaah. Att duka fint och bjuda är sen helt great Att fokusera på din intention att vilja ge något gott och att det ska synas att du vill ge detta tror jag aldrig kan gå fel. Däremot att försöka ge med armbågen genom att fokusera på hur tråkigt och jobbigt det blir för dig när du ger kan nog ofta leda fel . Det är ju inte en nobellmiddag du ska producera . Låt det bli en spännande och glad upplevelse att göra det så har du iallafall roligt under tiden du fixar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 29, 2018 Author Share Posted December 29, 2018 Hur låter detta: Saffransdoftande fisksoppa med aioli + vitlöksfocaccia. Läste i kommentarerna att någon lagt mera fisk i så det blev som en gryta. Tänker att det duger om huvudrätt. Vaniljpannacotta till efterrätt. 10 minuter sedan, Angelico sade: Låt det bli en spännande och glad upplevelse att göra det så har du iallafall roligt under tiden du fixar. Jag ska fokusera på att ha roligt. Det som känns motigt är faktiskt att det är ovant. Det är länge sedan jag bjudit någon på mat, vilket ju iofs känns ganska ledsamt... Jag fuskar oftast med typ ostbricka men det vill jag inte nu. Jag har blivit klar med en utbildning i december, så risken finns att mina väninnor tänker att vi ska fira, så jag måste göra något annorlunda, tycker jag. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Fast du behöver ju inte laga strikt LCHF till gästerna om det känns som en överväldigande uppgift. Det enda du behöver göra är att se till att du själv håller dig till din kostplan. Har man en bra råvara så blir ju allt gott egentligen! Släng in en fisk med knaprigt nöttäcke i ugnen och en plåt med grönsaker, rotfruktar och örter. Köp färdig sås i delidisken och låtsas att du gjort det själv, om du inte orkar hålla på. Pannacota är en bra efterrätt om man är lite lat japp! Men så länge det finns dricka och trevligt sällskap så brukar folk faktiskt inte bry sig om maten är perfekt eller tog 5 timmar att fixa. Är ju bara en själv som bryr sig så förbannat mycket. Plus att det knappast kommer bli lika trevligt om du är helt sönderstressad, svettig och trött p.g.a matprestationsångest, långt innan gästerna har kommit. Det jobbiga med att bjudmat(tycker jag), är när det finns flertalet allergiker i gruppen samt bekymmer som frivillig vegetarianism eller celiaki. Inte direkt för att man måste göra flera versioner av varje rätt, utan för att man måste ha stenkoll på kontamination, ner till minsta lilla smula och innehållsförteckning. Blir så nervös att göra fel/göra ngn sjuk. Minns fortfarande midsommar när min kusin fick åka ambulans p.g.a min pappas efterrätt 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 1 timme sedan, Tr0llet sade: Jag har blivit klar med en utbildning i december, så risken finns att mina väninnor tänker att vi ska fira, så jag måste göra något annorlunda, tycker jag. Pizza och meatzza serverad av lättklädd snygging...? (Förlåt, kunde inte låta bli... ) 1 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 1 timme sedan, Tr0llet sade: Hur låter detta: Saffransdoftande fisksoppa med aioli + vitlöksfocaccia. Läste i kommentarerna att någon lagt mera fisk i så det blev som en gryta. Tänker att det duger om huvudrätt. Vaniljpannacotta till efterrätt. Jag ska fokusera på att ha roligt. Det som känns motigt är faktiskt att det är ovant. Det är länge sedan jag bjudit någon på mat, vilket ju iofs känns ganska ledsamt... Jag fuskar oftast med typ ostbricka men det vill jag inte nu. Jag har blivit klar med en utbildning i december, så risken finns att mina väninnor tänker att vi ska fira, så jag måste göra något annorlunda, tycker jag. Låter jättegott ioförsig.. men med novisen bakom spisen, det är lite mer avancerat än vad du antagligen tänkt dig? Såå åter till Jamie Oliver, gör något enkelt med bra råvaror.. som är nästan omöjligt att misslyckas med. Dvs fisk o skaldjurs-soppa är nog det godaste jag vet.. så jag har försökt mig på att laga sådant, det blir i bästa fall ungefär hälften så gott som man får på en rätt medioker lunchresturant i Göteborg. Såå bortsett från släkten som nöjer sig med Tacos/Tex-Mex.. såå, om du fortfarande är inne på fisk, köp en hel laxsida, som du gör i ugnen på låg temperatur! Beräkna cirka 100-200 gram per person.. litta beroende på om du bjuder på förrätt! Som tillbehör föreslår jag Citronsås samt smörslungade grönsaker.. koka ris eller potatis för de som föredrar sådant! Själv så brukar jag lägga på blåmögelost på laxen, senaste laxsidan så lade jag på St Augur, den tyckte min mor var lite skarp, så nu har jag köpt Blå Castillo. Knepet med att serverar väninnor som ofta/ibland iallafall, är rätt duktiga på matlagning är att servera en trerätters, och då är det lixom helheten som avgör misstänker jag som inte har några väninnor! Koncentrera dig på huvudrätten, resten brukar man kunna köpa i vanliga affärer? Dvs.. du bor i Finland, jag bor i Sverige/på svenska västkusten med god tillgång på färska Seafood! Iallafall ugnen är din bästa vän, du kan göra en stek, det är lixom bara storleken på denna, räkna cirka 100-200 Gram per person! Inte nog med detta.. du kan eventuellt chocka alla dina väninnor med att göra en stor Meatzza? Grejen är väl att hon väninnan som är som Ramsey/Birgitta Höglund i köket, får lov att vara just vad de är, dvs lite mer erfarna! Meen om du vill spänna bågen.. "https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ Annars så föreslår jag ett mer nedskruvat koncept, dvs mer likt Nakna Kocken, rätt enkla men av goda råvaror lagade/nästan omöjligt att misslyckas med måltider! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 29, 2018 Author Share Posted December 29, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Pizza och meatzza serverad av lättklädd snygging...? (Förlåt, kunde inte låta bli... ) Hit med den lättklädda snyggingen så äter vi vad som helst!! Utom jag då. Jag äter ellseehååeff. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 3 minuter sedan, Tr0llet sade: Hit med den lättklädda snyggingen så äter vi vad som helst!! Utom jag då. Jag äter ellseehååeff. Ja, det var det som var grejen; serverad på rätt sätt äter de andra vad som helst, typ ellsehåeff också, liksom... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Vänninor måste ju gilla sallad, ställ fram delarna så får dom blanda själva. Gör kycklingfilé i ugn , skicka in bacon före eller efter eller samtidigt och hacka, riv en torr ost grovt, skiva mozzarella, köp dyr salladsblanding, gör en créme Fraiche sås: pressad vitlök, lite salt, lite vitpeppar. Hacka torkade tomater. Kolisknarkarna kan nöja sig med färdiga blandade bönor uppiffade med lite vinegrette och örter. Oliver. Kolisknarkarna kan förresten ta extra mycket torkade tomater kan du säga åt dom. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Mm, många förslag förutom lättklädd snygging, det impar antagligen inte på dina väninnor utan kanske mer på deras partners! Dvs en sallad som förrätt, uppskattas av mig och bland bland kalorirestriktiva personer, så de sen får hugga in på huvudrätten utan dåligt samvete/jag med! Får jag sen föreslå ost inlindad i prosciutto som förrätt, duger med flarn av Parmesan inlindad i Pata Negra oxå! Iallafall, cheescake funkar alltid som dessert! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 29, 2018 Author Share Posted December 29, 2018 52 minuter sedan, Zepp sade: Grejen är väl att hon väninnan som är som Ramsey/Birgitta Höglund i köket, får lov att vara just vad de är, dvs lite mer erfarna! Hon är ganska avslappnad, det är mera i mitt huvud som pressen finns. Fastän det låter som om jag inte kan göra mat på texten jag skrivit, är det inte riktigt så. Jag har gjort mat, och är inte så oerfaren att jag inte får ihopslängt en fisksoppa med saffran. Problemet är att det är så länge sen jag gjort ordentlig mat, och evigheter sedan jag bjudit någon annan. OCH jag är så inne på det här med kolhydrater nu att jag inte ens tänkte på att jag kan koka potäter åt mina väninnor 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 29, 2018 Author Share Posted December 29, 2018 Tusen, tusen tack alla för så många superbra tips. Jag handlade färdigt till min soppa, men här har jag ju förslag på vad jag ska bjuda på på nyårsdagen. Och äta bara själv också Det blir ju enklare att leva hälsosamt ifall man lagar mat åt sig. Sånt som är gott. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 2 minuter sedan, Tr0llet sade: Hon är ganska avslappnad, det är mera i mitt huvud som pressen finns. Fastän det låter som om jag inte kan göra mat på texten jag skrivit, är det inte riktigt så. Jag har gjort mat, och är inte så oerfaren att jag inte får ihopslängt en fisksoppa med saffran. Problemet är att det är så länge sen jag gjort ordentlig mat, och evigheter sedan jag bjudit någon annan. OCH jag är så inne på det här med kolhydrater nu att jag inte ens tänkte på att jag kan koka potäter åt mina väninnor Bra tänkt där, dvs jag får lixom alldrig till en sådan god fiskoskaldjursoppa som jag får på resturant.. i Göteborg! Nu så gillar jag inte det där med saffran i soppan, men det är en smaksak.. då föredrar jag mer selleri och persilja samt Chilli! Min mor gillar inte Chilli, min far tror att får man inga potäter så har man inte ätit mat, iallafall jag får hålla igen lite på Chillin och så kokar jag potäter åt min far, grejen är att han inte äter potäterna utan mina andra tillbehör..så det är mer hangups! Gissa om han fick problems när han fick en svärdotter från Thailand som hade hangups på att man måste äta ris minst tre gånger per dag som huvudföda! Dvs han har numera införskaffat en riskokare, (som min svägerska valt ut!) när min broder med fru med söner kommer på besök. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Nu blir det här svaret inte till stor hjälp, i och med att jag inte gör något annat än att lagar mat, känns det som ibland. men på nyår så blir det grekisk/meze buffé. Ett gäng ungdomar runt de 20 ska käka och ett gäng "gamlingar", runt de 50. En är vegetarian och en är vegan och 2 är LCHF.are. Det blir bland annat Tsatsiki, Grekisk bondsallad med fetaosten bredvid, Hummus, Falafel, Souvilaki, några olika grönsaksrätter, varav en med rödbetor och kapris, och en rätt med räkor. Jag gör även klyftpotatis och ett glutenfritt grekiskt lantbröd. Sen så får de alla ta vad de nu önskar av maten Men gillar man inte att laga så kanske detta inte är något bra förslag, men man kan liksom kompromissa med vissa matkulturer, bland annat den grekiska tycker jag, där det finns något för alla, vare sig man är vegan, vegetarian, LCHF:are eller till och med carnivore. Kanske jag är lite jävig nu, men jag storälskar grekisk och libanesisk mat. Jag tycker också väldigt mycket om asiatisk mat, thai, kinesiskt, indiskt, koreanskt . . . men då är liksom riset en stor del av måltiden tyvärr. Ska tillägga att jag idag har gjort en vegansk majonäs, på kikärtsspad istället för ägg, den blev suverän faktiskt, visste inte ens att man kunde göra det förrän våran superdupertrevliga ICA-handlare tipsade om det 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 12 timmar sedan, Zepp sade: min far tror att får man inga potäter så har man inte ätit mat Bekant, mycket bekant. Äter man en risrätt, måste det finnas potäter under riset. Men din far är ju rätt flexibel verkar det som. Köpt riskokare å allt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 Jag undrar inte ifall svårigheterna med att göra mat för tillfället har med min motvilja mot kött att göra. Jag har börjat fundera vad mitt problem är, för jag har ingen koll på vad jag ska göra för mat för allt känns bara äckligt. Jag reagerar som småbarn inför äcklig-mat-på-sked-framför- munnen då jag tänker på vissa maträtter. För mig är mat nämligen kött (eller lokalfiskad fisk) med tillbehör. Och kött känns bara så motbjudande för tillfället. Morgonmålsäggen är inte heller lika goda som de varit någon gång. Jag skrev i min tr0lldagbok att jag läst om saltsyrebrist i magen, som gör att man börjar känna äckel för kött, så jag har ställt diagnos på mig själv. Jag tar äppelcidervinägersup på morgnarna och eftermiddagarna, för att försöka fixa problemet. Jag har hjortkött och fårkött i frysen, som bara står där, eftersom jag inte förmår mig äta det. Jag blir för tusan lite illamående av att ens skriva den här texten Jag har alltid haft svårt för grönsaker också, så jag har i princip ätit carnivore, även om jag då inte kände till det ordet. Jag har köpt babyspenat, avocado och paprika för att pina i mig något som jag tål smaken av och lärt mig äta kål i olika former. Men jag äter det för att jag måste, inte för att jag tycker att det är gott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 9 timmar sedan, Syster sade: Nu blir det här svaret inte till stor hjälp Det blev det visst det! Tack så mycket för tipsen. Även om jag inte använder dem idag, kommer jag ju att bjuda på mat igen någon gång. Dessutom måste jag göra god mat åt mig själv också, för annars äter jag inte, det vet jag ju, och se hur det gått för mig de senaste två åren Tjugo kilo upp och jag har inte gjort många ordentliga mål mat på den tiden... tacktacktacktack 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 12 timmar sedan, Zepp sade: Bra tänkt där, dvs jag får lixom alldrig till en sådan god fiskoskaldjursoppa som jag får på resturant.. i Göteborg! Nu kommer vi från olika sammanhang, du och jag. Med tanke på fisksoppa. Jag bor i södra Finland. Vi har nästan ingen fisk kvar i finska viken, så jag äter sällan fisk mera. Min gourmandväninna bor faktiskt sedan 20 år tillbaka i Malmö. Hon är "hem" med familjen över jul, bara. Då jag varit och hälsat på henne har vi varit ner till någon fiskbod i hamnen och köpt fisk och räkor. Hon gjorde en gång ångkokt (finns säkert något finare namn för det) torsk med sås av smör och kapris och något annat som jag inte minns. Till det svartkål med någon grädde på. När hon sade vad hon skulle göra, ångkokt torsk, tänkte jag ta nästa flyg hem, men det var så gott att jag höll på att dö. 12 timmar sedan, Zepp sade: Nu så gillar jag inte det där med saffran i soppan Det kommer att bli jättegott, tror jag. Jag tror det för min gourmandväninna har bjudit mig på fisksoppa med saffran för fler år sedan. Och hur tusan nästan hela den här tråden blev att handla om henne förstår jag inte Hur som, jag har fått jättebra tips, så tack till dig också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 Ojojoj så gott det blev. Brödet som jag inte var riktigt säker på blev ju jättegott. Soppan var suverän och efterrätten var perfekt i all sin enkelhet. OCH jag som påstått att jag inte tycker om att laga mat hade roligt Gör man så här god mat vill man ju äta den. Tack för diskussionerna här. Feel free att använd tråden för mera diskussioner ifall ni känner för. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts