Jump to content

Tillåta kolhydrater vid träning?

Fredrick

Recommended Posts

Hej alla, jag har en enkel fråga. Kan man tillåta sig en portion kolhydrater innan/efter ett träningspass och ändå vara kvar i ketos? Är det inte så att kroppen bränner kolhydrater till de är slut och sen går på fettet? Rent teoretiskt så borde man väl isf kunna äta en portion pasta innan träning (100 g pasta = 71 g kolhydrater) 71 g kolhydrater x 4 = 284 kcal. Alltså borde det funka att springa en halvtimme så skulle man ligga ungefär på +-0?

mvh Fredrick

En annan intressant fråga är om du inte äter några kolhydrater alls innan passet, vad händer då? 😉 

Problemet är att det här är inga enkla kalkyler, det är olika svar beroende på individ och träningsintensitet.

T ex vid en låg träningsintensitet under en halvtimme så har din fettanpassade kropp antagligen inget större behov av glukos. Min gissning är att du skulle få problem med att stanna i ketos om du då tillför en massa kolhydrater. 

Däremot om du tränar ofta, hårt och länge så är det antagligen inga problem att äta en hel del kolhydrater och ändå stanna i ketos.

Så om du befinner dig någonstans mellan träningsfallen ovan är nog det enda sättet att experimentera och mäta dina nivåer av ketoner.

• Like 4

1 timme sedan, Peter B sade:

Däremot om du tränar ofta, hårt och länge så är det antagligen inga problem att äta en hel del kolhydrater och ändå stanna i ketos.

Mina experiment visar dock att kroppens tendens att snabbt gå över till glykogenförbränning, när möjlighet bjuds,  lätt tar över, vilket gör att ketonproduktionen lika snabbt minskar. Då aktiveras hungerenzymet som lurar i bakgrunden och visar att kroppen vill ha påbackning, med de följder det kan föra med sig av frestelser.  Kroppens ordning är alltid först glykogen, sedan fett.

Så länge sockerdiet av något slag finns för kroppen, betraktar den fettet som dyrbar energireserv. När fettdieten är förhärskande, är fettförbränningen den naturliga formen som ketonerna överlägset behärskar. Då behålls ketosen utan störningar.

• Like 1

6 minuter sedan, Nils Engström sade:

Så länge sockerdiet av något slag finns för kroppen, betraktar den fettet som dyrbar energireserv. När fettdieten är förhärskande, är fettförbränningen den naturliga formen som ketonerna överlägset behärskar. Då behålls ketosen utan störningar.

Så ditt svar på Fredricks enkla fråga är ett "nej"?

• Like 2
  • Confused 1

Min erfarenhet är att jag lätt åker ut ketos om jag äter tex frukt några dagar eller annan kost med mer kolhydrater eller vid sälsynta tillfällen, dricker en liten mängd alkohol.. 

Däremot, efter 7 år på ketogen kost så har jag helt oförändrad energi och styrka på gymmet samt i vardagen i övrigt, de dagar jag fallit ur ketos, känner ingen alls minskad energi.. Min aptit håller sig också exemplariskt även ur ketos, är hungrig när jag lagar lunch och middag, men kan lätt fasta 24 timmar eller mer utan hunger. Sötsug och liknande föll bort redan första året på ketogen kost och påverkas inte av ett par dagar ur ketos. Så negativa effekter utöver snopenheten att inte vara i ketos (😖) har jag inte märkt av på några få dagar.

• Like 5
  • Thanks 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Så ditt svar på Fredricks enkla fråga är ett "nej"?

Frågeställningen var om man kan man tillåta sig en portion kolhydrater innan/efter ett träningspass och ändå vara kvar i ketos? I varje fall om jag utgår från mätningarna jag gjort på mig själv kan man lätt riskera att åka ur ketosen. Kroppen känner omedelbart, när det finns kolhydrater att suga energi från.

Min ad hoc-erfarenhet sträcker sig dock bara drygt ett år bakåt i tiden. Det kan ju vara så att en längre tid i ketos kan ge tillvänjningseffekt med annan effekt.

• Like 3

10 timmar sedan, Fredrick sade:

Kan man tillåta sig en portion kolhydrater innan/efter ett träningspass och ändå vara kvar i ketos?

Näe i princip inte.. varvid det då uppstår en ny fråga, dvs hur viktigt det är att ständigt befinna sig i ketos?

Och svaret på den senare frågan är det något sluddriga svaret.. det beror på!

Dvs ju yngre/friskare/vältränad man är ju mindre betydelse har ketos.. ju äldre/sjukare/otränad man är ju viktigare är det med ketos.. iallafall om man är medelålders/eller över/dragit på sig hyperinsuliemi/ en del vikt.. dvs för att komma ur det hyperinsulineminska tillståndet.. då är ketos rätt viktigt som ett symptom, på att man gör rätt grejer!

Kroppen förbränner det du äter.. äter du mer kolisar så förbränner den mer kolisar, äter du mer fett så förbränner den mer fett!

Då kommer vi lite osökt in på träningsresultat/varför man tränar över huvudtaget?

Och jag vill bara uppmuntra träning iomed att den som regel gör att man får bättre fysiska förutsättningar att inte bränna sitt eget ljus i bägge ändar!

Iallafall, dina muskler som är en stor del av din kroppsmassa vill gärna dra en del glukos/inte är så bra på att använda ketonkroppar/dessa är mest för hjärnan/hjärtat!

Musklerna använder främst glukos eller fett, men all fettförbräning/betaoxidation kräver syre, bäst funkar det för långdistanslöpare.

Oandrasidan så får man mer/större glykogendepåer om man samtidigt bygger muskelmassa.. dvs maratonlöpare vill sällan släpa på onödiga muskler.. iomed att det kräver extra syre/ATP, på grund av tyngden!

Vill man däremot losa extra vikt i form av fett, då kan ketos var viktigare, dvs ketos betyder inget annat än brist på glukos oftast via munnen!

Oså sen till träningsresultat, mnjae, som regel kan man anstänga musklerna mer/stimulera deras tillväxt genom mer gluokos och protein, men det är främst för eliten, när glukoneogenesen inte riktigt räcker till.

• Like 1

5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Frågeställningen var om man kan man tillåta sig en portion kolhydrater innan/efter ett träningspass och ändå vara kvar i ketos? I varje fall om jag utgår från mätningarna jag gjort på mig själv kan man lätt riskera att åka ur ketosen. Kroppen känner omedelbart, när det finns kolhydrater att suga energi från.

Min ad hoc-erfarenhet sträcker sig dock bara drygt ett år bakåt i tiden. Det kan ju vara så att en längre tid i ketos kan ge tillvänjningseffekt med annan effekt.

De flesta som ligger på "normala" träningsnivåer och tror att man kan kombinera relativt höga kolhydratintag med ketos kommer nog att bli besvikna. 😉

Men det är klart, sitter man 2+ timmar på spinningcykeln och ligger på 90%+ av maxpuls så hamnar du till och med i ett läge där du måste tillföra glukos för att kunna fortsätta... Så om man är desperat efter att vara i ketos och kunna äta pasta så är det en utmärkt lösning. 😉

• Like 5
  • Haha 1

Tyvärr ingen enkel fråga. Jag önskar att det fanns en formula dock😁

Det stämmer att folk som är extremt fysiskt aktiva kan äta lite mer liberalt och ändå stanna i ketos. Men hur mycket kolhydrater man kan äta i förhållande till fysiskt aktivitet är individuellt. Du får testa dig fram och mäta ketoner, om du vill veta exakt hur mycket pastan påverkar. 

Men som vardagsmotionär kan du knappast äta snabba kolhydrater i form av pasta kontinuerligt och sen "jogga bort" de metabola effekterna. Det faller lite på sin egen orimlighet, i och med att ganska många icke LCHF'are joggar&tränar hårt i princip dagligen och till den grad att alla kolhydrater används av kroppen. De är knappast fettdrivna.

Ju mer kolhydrater man äter, desto mer fokuserar kroppen på glukosförbränning och desto mindre ketonkroppar bildas. Även om du bränner samma mängd kalorier som pastan gav, så har du fortfarande uppmuntrat glukosförbränning och fortsätter du med den rutinen så händer det grejer.

Om du prompt vill ha kolhydrater innan träning, så ät ngt mer vettigt än pasta, typ yoghurt med halv banan+lite nötter. 

• Like 6

Hej igen! Gud va det finns kunskap i detta forum! Ni är verkligen ett stort stöd och jag är väldigt tacksam för att ni tar er tid att svara.

Anledningen till min fråga är egentligen att jag söker efter lite andrum med den strikta kosten. Jag känner att denna dieten är den bästa jag testat då jag går ner i vikt utan hunger men jag saknar pasta, potatis, ris och bröd. Hade jag kunnat hitta ett kryphål där jag kan tillåta mig detta någon gång i veckan så tror jag att LCHF skulle kunna fungera för mig på lång basis. Det känner jag tyvärr inte idag då jag håller mig strikt under 20 g kolhydrater/dag. Fester, middagsbjudningar och mina egna "cravings" sätter stopp ibland och eftersom min personlighet tenderar att vara väldigt binär så ställer det till stora problem... Nu är det nytt år och efter gårdagens kalas med tydlig effekt på vågen är det nya tag som gäller!

Åter igen, tack för alla svar!

• Like 3

1 timme sedan, Fredrick sade:

... men jag saknar pasta, potatis, ris och bröd.

Om man absolut vill ha kolhydrater av någon anledning, hade jag rekommenderat potatis. Den är mest real food, minst processad, troligtvis lokalproducerad och förhoppningsvis ekologisk. 🙂

• Like 4

1 timme sedan, Fredrick sade:

Hej igen! Gud va det finns kunskap i detta forum! Ni är verkligen ett stort stöd och jag är väldigt tacksam för att ni tar er tid att svara.

Anledningen till min fråga är egentligen att jag söker efter lite andrum med den strikta kosten. Jag känner att denna dieten är den bästa jag testat då jag går ner i vikt utan hunger men jag saknar pasta, potatis, ris och bröd. Hade jag kunnat hitta ett kryphål där jag kan tillåta mig detta någon gång i veckan så tror jag att LCHF skulle kunna fungera för mig på lång basis. Det känner jag tyvärr inte idag då jag håller mig strikt under 20 g kolhydrater/dag. Fester, middagsbjudningar och mina egna "cravings" sätter stopp ibland och eftersom min personlighet tenderar att vara väldigt binär så ställer det till stora problem... Nu är det nytt år och efter gårdagens kalas med tydlig effekt på vågen är det nya tag som gäller!

Åter igen, tack för alla svar!

Håller med du.. 20 gram kolisar är en väldans strikt diet, det är så lite att man nästan måste räkna in salladen och kolisarna i kaffet!

Iallafall och om man har medicinska skäl/lägga om hela matintagetskäl/är kraftigt obese/är medelålders med föregående skäl/lider av metabolt syndrom/hyperinsulinemi.. såå.. är det förmodligen bra att köra strikt iallafall 6 månader/1 år, för att försöka vända hela homeostasen.

Och som du redan konstaterat, det blir hur som helst en del socialt ätande som inte är såå LCHF, det i sig är oftast bra, för dig, för det betyder att du trots LCHF har ett socialt liv.. och vi är i princip intet utan vår sociala kontext!

Oså vill för dig introducera begreppet E%.. dvs 20 gram kolisar landar oftast på cirka 5E%K, (2000kcal) det är väldans strikt, iallafall brukar man lägga ketos vid cirka 20E%K, det är då som man börjar skönja ketonkroppar i blodet.. mest för kolisknarkare ioförsig men för litta mer LCHFare så är hur som helst 10E% rätt optimalt?

Då finns det utrymme för en massa grönsaker, en del rotfrukter/ frukt/lite pasta/lite bröd/lite bär.. grejen är fortfarande att undvika att leva på socker och raffinerat mjöl!

Dvs det finns fortfarande en chans  att du i sociala sammanhang blir ett UFO.. främst för att du föredrar sk riktig mat.

Ianna föreslår ekologisk potatis, ta en potatis till din mat, cirka 8 gram kolisar per normalstor potatis, dvs det räcker med en.. eller två!

Jag kan komma med fler förslag, Rättika, Rödbetor, Majrova, Kålrot, Rädisor, Morot, persiljerot, palsternacka, jordärtskocka.. you name them all, alla givetvis ekologiska så klart!

• Like 3