Popular Post SGK Posted December 31, 2018 Popular Post Share Posted December 31, 2018 Kära forumvänner, så här på årets sista dag tänkte jag summera det gångna året och titta framåt på det kommande.Det gångna året har varit ett bra år för mig personligen. Många bra saker har hänt och dåliga har uteblivit:- under 2018 har jag inte varit förkyld eller sjuk på något annat sätt- jag har tagit vissa karriärsteg på jobbet- jag har två nya ljuvliga katter som jag njuter av varje dag- jag har hållit mig till LCHF som jag gjort de senaste 9 åren och mår bra av det- en utbyggnad som jag velat få gjord sen jag flyttade in för snart 20 år sedan är i princip klar- har fått en hel del positiva reaktioner på mina insatser på jobbet- när det var lite jobbigt ett tag på jobbet ställde mina fina arbetskamrater upp för mig på ett fantastiskt sätt- sonen har ett jobb han trivs med, och flyttade i våras till en fin lägenhet tillsammans med sin samboInför 2019 ger jag inga löften (över huvud taget försöker jag undvika att ge löften, det blir så besvärligt om det visar sig att de inte går att uppfylla), istället har jag en del nyårsambitioner:- tänker fortsätta äta LCHF- vill försöka bli mer påläst så jag kan optimera min hälsa med LCHF som grund - ska ge mig på några av de böcker om djurhållning och klimat som ligger och väntar på att bli lästa- tredagarsfasta varannan månad- försöka köra mer enkel styrketräning - ska försöka tillbringa mindre tid på jobbet- fortsätter köpa närproducerat gräsbeteskött och så långt som möjligt närproducerad mat- ska utforska den nya livsmedelsbutiken som byggts nära mig, så slipper jag ta bilen för att handla mat- jag tänker undersöka second hand-alternativ när jag verkligen behöver inhandla något- för övrigt ska jag försöka köpa det jag behöver i affärer här i stan istället för via nätet Jag önskar er alla ett riktigt Gott Friskt 2019! 13 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 9 minuter sedan, SGK sade: ska ge mig på några av de böcker om djurhållning och klimat som ligger och väntar på att bli lästa Nu blev jag nyfiken...? (Själv köpte jag boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" - så nu ska jag bara köpa skog också...) 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted December 31, 2018 Author Popular Post Share Posted December 31, 2018 5 minuter sedan, MariaF sade: Nu blev jag nyfiken...? (Själv köpte jag boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" - så nu ska jag bara köpa skog också...) Då måste jag ju bekänna att jag är tokig i böcker. Har ett helt rum fullt med böcker. Och unnar mig att köpa de böcker jag blir nyfiken på. De här titlarna hittade jag där: - Holistic Management av Allan Savory - Svart Jord av Gunnar LIndstedt - The soil will save us av Kristin Ohlson - Grass-fed nation av Graham Harvey - Den stora ätstörningen av Gunnar Rundgren - Earth at risk redigerad av Derrick Jensen och Lierre Keith (författare till Vegomyten) - Cows save the planet av Judith D. Schwartz - Trädgården Jorden av Gunnar Rundgren 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 3 timmar sedan, SGK sade: Det gångna året har varit ett bra år för mig personligen. Många bra saker har hänt och dåliga har uteblivit: Å, vilken trevlig läsning! Önskar dig allt väl på det nya året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 En av grundarna till LCHF fyller 70 år idag. http://annikadahlqvist.com/2018/12/31/70-ar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanveden Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Temadagar https://temadagar.se/kalender/ har 16 januari den dag som Annika D. blev friad från två dietisters anmälan som "Internationella LCHF dagen"... Den 16 januari hoppas jag alla som läser här firar Annikas andra stora bemärkelsedag… Då är det nämligen Internationella LCHF dagen till minne av den dag då Socialstyrelsen avslog dietisternas anmälan och fastställde att ”Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet” Det är 2019 alltså 11 år sedan… Beslutet: https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf LCHF är ju så mycket mer och har visat sig ha god effekt på det mesta som har att göra med det metabola syndromet. Strikt LCHF dvs ketogen kost hjälper ju vid all insulinresistens även den i hjärnan som kallas av en del diabetes typ 3. Ser man till USA där Alzheimers breder ut sig så har vi som äter LCHF och då särskilt strikt sådan en mycket bättre motståndskraft att hålla hjärnan alert… mLCHFh "Hanveden" B-) . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 1, 2019 Share Posted January 1, 2019 On 2018-12-31 at 12:42, MariaF sade: Nu blev jag nyfiken...? (Själv köpte jag boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" - så nu ska jag bara köpa skog också...) Nu blev jag nyfiken! Jag har ju just köpt en bit skog. Ytterligare en bok att lägg till i läslistan: "Defending beef" av Hahn Niman. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 1, 2019 Share Posted January 1, 2019 7 minuter sedan, iAnna sade: Nu blev jag nyfiken! Jag har ju just köpt en bit skog. Boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" beskriver något som kallas Lübeck-modellen, för hyggesfritt skogsbruk. Tror killen som skrivit den heter Mikael Karlsson. Önskar att Länsstyrelsen ville läsa en sån bok. Skulle tro att många skogsägare är less på direktiv som ändras från år till år och industrins behov av stockar som styr direktiven. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Grejen är nog att det finns skillnader mellan Blädning och hyggesavverkning, mellan bondskog och industriskog! Dvs man får främst se till markerna som man själv äger, vilka förutsättningar dessa har samt vad man vill själv med sitt skogsägande. Äger man stora skogar, så lämpar sig vissa utav dessa för totalaverkning medels hyggesavverkning, speciellt om man anlitar externa entreprenörer, så att det blir något kvar att sätta in på sitt skogskonto! Har man små marker så kan man bläda dessa, dvs ta ut de mest ekonomiskt lönsamma träden för avsalu, risken är att man bara får skräpskog kvar.. iallafall om man inte röjer för att få ved för värmebehov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 Ytterligare en bok: "RÖTT KÖTT PÅ RÄTT SÄTT för hälsa, miljö och levande landsbygd" av Thorsten Laxvik. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts