Jump to content

Nyårskrönika

SGK

Recommended Posts

9 minuter sedan, SGK sade:

ska ge mig på några av de böcker om djurhållning och klimat som ligger och väntar på att bli lästa

Nu blev jag nyfiken...?
(Själv köpte jag boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" - så nu ska jag bara köpa skog också...)

• Like 3
  • Haha 3

Guest Tureborgaren
3 timmar sedan, SGK sade:

Det gångna året har varit ett bra år för mig personligen. Många bra saker har hänt och dåliga har uteblivit:

Å, vilken trevlig läsning! Önskar dig allt väl på det nya året.

Temadagar https://temadagar.se/kalender/ har 16 januari den dag som Annika D. blev friad från två dietisters anmälan som "Internationella LCHF dagen"...

Den 16 januari hoppas jag alla som läser här firar Annikas andra stora bemärkelsedag…

Då är det nämligen Internationella LCHF dagen till minne av den dag då Socialstyrelsen avslog dietisternas anmälan och fastställde att ”Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet”

Det är 2019 alltså 11 år sedan…

Beslutet: https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf

LCHF är ju så mycket mer och har visat sig ha god effekt på det mesta som har att göra med det metabola syndromet.

Strikt LCHF dvs ketogen kost hjälper ju vid all insulinresistens även den i hjärnan som kallas av en del diabetes typ 3.
Ser man till USA där Alzheimers breder ut sig så har vi som äter LCHF och då särskilt strikt sådan en mycket bättre motståndskraft att hålla hjärnan alert…

mLCHFh "Hanveden" B-) .

• Like 4

On 2018-12-31 at 12:42, MariaF sade:

Nu blev jag nyfiken...?
(Själv köpte jag boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" - så nu ska jag bara köpa skog också...)

Nu blev jag nyfiken! Jag har ju just köpt en bit skog.

Ytterligare en bok att lägg till i läslistan: "Defending beef" av Hahn Niman.

• Like 3

7 minuter sedan, iAnna sade:

Nu blev jag nyfiken! Jag har ju just köpt en bit skog.

Boken "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" beskriver något som kallas Lübeck-modellen, för hyggesfritt skogsbruk. Tror killen som skrivit den heter Mikael Karlsson. Önskar att Länsstyrelsen ville läsa en sån bok. Skulle tro att många skogsägare är less på direktiv som ändras från år till år och industrins behov av stockar som styr direktiven.

• Like 2
  • Thanks 1

Grejen är nog att det finns skillnader mellan Blädning och hyggesavverkning, mellan bondskog och industriskog!

Dvs man får främst se till markerna som man själv äger, vilka förutsättningar dessa har samt vad man vill själv med sitt skogsägande.

Äger man stora skogar, så lämpar sig vissa utav dessa för totalaverkning medels hyggesavverkning, speciellt om man anlitar externa entreprenörer, så att det blir något kvar att sätta in på sitt skogskonto!

Har man små marker så kan man bläda dessa, dvs ta ut de mest ekonomiskt lönsamma träden för avsalu, risken är att man bara får skräpskog kvar.. iallafall om man inte röjer för att få ved för värmebehov.

• Like 1

• 4 weeks later...