rocio Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Är det någon som känner till om LCHF- kosten kan påverka sköldkörtelns produktion av hormoner! rocio 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej, Vissa hàvdar att sà àr fallet vid strikt lchf. Det finns en diskussion om det i denna tràd pà Kostdoktorns forum: http://forum.kostdoktorn.se/topic/48-saktar-lchf-ner-%C3%A0mnesoms%C3%A0ttningen-i-l%C3%A0ngden/ ("Saktar lchf ner àmnesomsàttningen (i làngden)?") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeaceOfCake Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag äter NDT, dvs frystorkade sköldkörtelhormoner från gris. När jag äter lchf behöver jag mindre mängd hormoner för att må bra än när jag proppar i mig massa socker och stärkelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Ämnesomsättningen är ett mycket komplext ämne och det finns flera aspekter på detta, men LCHF är på alla sätt mycket positivt för hälsan vad gäller hypotyreos. Bruce Fife hävdar i ”Stoppa Alzheimers nu” att en effekt av en ketogen diet är en långsammare ämnesomsättning, men att detta är positivt och att kolhydrater eldar på ämnesomsättningen på ett skadligt sätt. Även Kosttillskottsgurun Peter Wilhelmsson skriver i” Friskare liv” att ämnesomsättningen saktar ner av lågkolhydratkost, men att det inte ger sjukdomssymtom. Dr Kharrazian skriver i boken ”Why do I still have thyroid symtoms” att man med en glutenfri lågkolhydratkost kan dämpa den autoimmuna attacken mot sköldkörteln som ger sjukdomen och att de flesta med Hashimotos kan fasa ut medicinen. Även Sofie Hexeberg skriver om detta i sin bok ”Frisk med LCHF”. Jag känner också en person som har kunnat fasa ut sin medicin helt, trots att det enligt sjukvården är en kronisk sjukdom, så är det ofta inte något fel på din sköldkörtel utan att det är de antikroppar (TPO) som skapas av den autoimmuna attacken som förstår hormonet. Även Dr Davis i ”Brödberoende” hävdar att det är det moderna vetet och det ett aggressivare gluten som ger läckande tarmar och vilket triggar dessa autoimmuna attacker. De flesta med sköldkörtelbesvär har även problem med binjurarna och LCHF stöttar binjurarna med mindre blodsockersvängningar och annan stress på kroppen. Regelbundna vanor och framför allt regelbunden sömn och mindre kaffe är andra sätt att stötta binjurarna. Även lägre insulinnivåer förbättrar omvandlingen av T4 till T3. Många med sköldkörtelsjukdom har svår näringsbrist som ytterligare förvärrar sjukdomen. Här tror jag personligen att LCHF har ännu en positiv effekt genom en mer näringsrik och proteinrik mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts