Popular Post Syster Posted January 2, 2019 Popular Post Share Posted January 2, 2019 . . . en film som nu alldeles nyss gick på SVT, kanal 2. Jag vet inte om den tidigare har "florerat" här på Kostdoktorn, men den är brittisk och inspelad 2017, sevärd tycker jag. https://www.svtplay.se/video/20476372/sanningen-om-kolhydrater 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Jag hade inte sett det tidigare. Riktigt bra program i ämnet. Mycket sevärt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Positivt överraskad! Trodde det skulle vara trams (som det brukar vara i ämnet...) men var ju riktigt bra. Var ju i och för sig mest LC och inte så mycket HF, men ändå i rätt riktning. Speciellt överraskad att man kunde frysa in och sedan rosta bröd och det då blev mer resistent stärkelse av det hela. Och att det blev ännu mer resistent stärkelse om man värmde upp kyld kokt potatis. Trodde det måste ätas kallt... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Ett mycket bra steg på vägen. Ett plus i kanten blev det för mig, jag brukar för det mesta seriematlaga för att frysa in i portioner. Tinar sen i micron. Det var ju extra bra såvitt jag förstår 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Positivt överaskad var ordet sade Bull! Väl mycket focus på olika sorters kolhydrater ioförsig.. men det var nog mest pedagogiskt? Dvs alla här fattar att när man drar ner på snabba kolisar så ökar både fett och kolhydrater sett som E%! Oså lagras i princip inte kolisar som fett, vi har en så himla dålig Denovo Lipogens så den kan i princip räkna bort, utan det är fett som lagras som fett.. iomed att vi inte använder det som energi. Lika bra att de inte sade något om detta iomed att då får folk för sig att de skall minska på fettet oxå? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Mycket bra film till allmänheten!! Inte några pekpinnar eller överdrivet fanatiskt åt något håll. Ingen specifik diet nämndes vid namn heller, också bra för alla som ryggar tillbaka när de hör om LCHF och "fettdieten" men ändå vill äta hälsosammare typ GI. GI kan vara en bra inkörsport till LCHF. Det var så det började för mig för ca 16-17 år sedan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 12 timmar sedan, Zepp sade: Positivt överaskad var ordet sade Bull! Väl mycket focus på olika sorters kolhydrater ioförsig.. men det var nog mest pedagogiskt? Dvs alla här fattar att när man drar ner på snabba kolisar så ökar både fett och kolhydrater sett som E%! Håller med kring fokuset på kolhydraterna men jag gjorde samma reflektion, nog mest pedagogiskt att göra på det viset. Tyvärr tror jag inte att den väldigt breda allmänheten har förstått sambandet att om man drar ner på det ena behöver det andra ökas men vi kanske kan få ett samtalsklimat som även kan klargöra fettets betydelse. Vi får gneta på ett tag till. På nyårsafton hade vi knytis med fondue och tyvärr hade värdparet fyllt grytan med solrosolja (eller om det var majsolja). Luktade ingen vidare och smakade definitivt inte så gott som det kunde gjort. Men det var ju säkert nyttigt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Eftersom titeln på filmen var just "Sanningen om kolhydrater" så tycker jag att innehållet matchade. För den oinvigde kan det nog vara en bra början att lära sig om kolhydrater, dess betydelse och vilka som är bättre/sämre. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 11 minuter sedan, DRAKULLA sade: Eftersom titeln på filmen var just "Sanningen om kolhydrater" så tycker jag att innehållet matchade. För den oinvigde kan det nog vara en bra början att lära sig om kolhydrater, dess betydelse och vilka som är bättre/sämre. Sanningen om kolhydrater är att de är inte essentiella vilket innebär att de inte behövs. Det pratar man aldrig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 1 timme sedan, jala sade: Sanningen om kolhydrater är att de är inte essentiella vilket innebär att de inte behövs. Det pratar man aldrig om. Jag håller med dig jala, det är inte själva kolhydraterna i grönsaker som är essentiella. Däremot vill man ju komma åt främst vitaminerna tror jag. Och själv älskar jag grönsaker, så jag äter en hel del. För mig handlar det mycket om att äta så att jag optimerar näringstätheten i maten. Och mainstreamrådgivare menar också att vi behöver fibrerna i "fruktågrönt". Jag kommer nog inte att tittat på filmen; efter att ha läst kommentarerna från er som sett den känner jag att jag kan lägga min tid på annat 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 1 timme sedan, SGK sade: Och mainstreamrådgivare menar också att vi behöver fibrerna i "fruktågrönt" Om maten vi äter har ätit den mat som de ursprungligen åt så får vi våra fibrer via dem. Jag säger som den kände Sten Sture Skaldeman sa. "Dekorera med ett salladsblad om du absolut vill ha grönt på din tallrik. " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Det är bra att det blir mer och mer mainstream att dra ner på kolhydrater! I t.ex USA behandlas ju så kallade "super-super obese" patienter, det vill säga så feta att de ofta behöver rullstol, mer och mer med lågkolhydratkost. Men verkar fortfarande finnas stora skillnaden vad gäller det grundläggande synsättet, tycker jag. De kör ju fortfarande på kraftig kalorireduktion och rädda för mättat fett. Att kosten är low carb och inget socker, med mycket protein och grönsaker, handlar mer näringstäthet och mättnad. Det vill säga, det är inte genomförbart att patienter ska klara sig på ca 1000 kalorier per dag, om de käkar tomma kalorier som ger mer sug. Fast och andra sidan handlar inte LCHF om att man ska "banta" eller rasa i vikt, utan må bra långsiktigt. När personer är så pass feta att de riskerar att dö, så har man kanske inte tid med bekväm och stabil viktnedgång via LCHF? Att köra både lågkalori och lågkolhydratkost i kombinationen, är ju extremt effektivt om man vill gå ner mycket på kort tid. Långsiktigt funkar det ju inte iofs, ingen pallar att leva på kycklingbröst och sallad livet ut. Men antar att den hjälpsamme fetmadoktorn inte bryr sig, för han vill enbart att patienterna ska bli friska nog att överleva en magsäcksoperation Vad gäller mer kontroversiella grejer som rött kött eller mättat fett, så lär det nog ta många år innan man är mer överens. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 3 timmar sedan, jala sade: Sanningen om kolhydrater är att de är inte essentiella vilket innebär att de inte behövs. Det pratar man aldrig om. De är essentiella - så till den grad att kroppen kan producera minimibehovet själv. Således behöver man inte äta dem för att hjärnan ska få det den behöver. Av det drar jag slutsatsen att det inte är fel att äta lite (typ behovet+lite för muskelglykogenet, dvs "strikt") eftersom det torde avlasta levern som kämpar på med allt annat; Avgiftning, ketonkroppar och sånt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 15 minuter sedan, MariaF sade: De är essentiella - så till den grad att kroppen kan producera minimibehovet själv. Således behöver man inte äta dem för att hjärnan ska få det den behöver. Av det drar jag slutsatsen att det inte är fel att äta lite (typ behovet+lite för muskelglykogenet, dvs "strikt") eftersom det torde avlasta levern som kämpar på med allt annat; Avgiftning, ketonkroppar och sånt. Tror inte att jag förstod vad du skrev. " De är essentiella - så till den grad att kroppen kan producera minimibehovet själv." Minibehovet av vad då? " Av det drar jag slutsatsen att det inte är fel att äta lite (typ behovet+lite för muskelglykogenet, dvs "strikt") eftersom det torde avlasta levern som kämpar på med allt annat; Avgiftning, ketonkroppar och sånt. " Det där var väl ändå en logisk kullerbytta utan dess like. Avlasta levern med grönsaker??????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 19 minuter sedan, jala sade: Minibehovet av vad då? Minibehovet av glukos. Glukos är en kolhydrat levern kan producera utan att man tillför något utifrån. Fast det är klart, oftast använder man ordet "essentiell" om sådant kroppen INTE kan producera själv (typ vissa aminosyror) men synonymer till ordet "essentiell" är "livsnödvändig" och "oumbärlig" och det var så jag avsåg. Förlåt om jag förvirrade. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 58 minuter sedan, MariaF sade: Förlåt om jag förvirrade. Jag förlåter dig allt när du inte gör mig förvirrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts