mallan Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Hej! Har ätit LCHF en längre tid och nu har jag köpt mig en ketonmätare. Jag går ner 0.5-0,8 kg per vecka men ketonvärdet är väldigt lågt, bara 0.5. Hur får jag upp det? Ska jag äta mer fett? Exempel på en dag: Frukost 2 ägg, en msk smör, en msk majonäs Mellanmål te med en klick kokosfett i och en liten skvätt mjölk (försöker vänja mig av med mjölken). Lunch Något recept ur en LCHFkokbok med portionsstorlek efter boken. Kvällsmat samma som lunch. Ev te på kvällen. Har ni några bra tips? Känner att jag har för lite kunskap i just det här med keton... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag har oxå precis börjat! Jag antar att du mäter på morgonen?Jag låg förra veckan på allt från 0,6-4,3 på dagen, men på morgonen stod mätaren på "LO" hela tiden trots att jag låg under 15g kh/dag. Förmodligen för mycket protein?Nu har jag slarvat lite men ska gå på det hårt i veckan igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Altså.. ketonvärdet är en pseudovariabel.. viktnedgången är ditt facit. Dvs om man inte går ner fasten man anser sig göra allt rätt så kan man kolla ketonvärdet.. om man avser att använda en ketogen diet för att minska i vikt. Finns altså ingen direkt koppling mellan ketos och viktnedgång, det innebär bara att man äter rätt lite kolhydrater.. så det är vad du mäter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Syna recepten i LCHF-kokboken. Tyvärr förekommer en mängd recept i både böcker och på nätet som inte är så LCHF som man kan tro. Näringsinnehåll i ingredienserna står att finna här: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx För övrigt är din viktnedgång i sin ordning tycker jag, optimal ketos är inte nödvändig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Altså.. ketonvärdet är en pseudovariabel.. viktnedgången är ditt facit. Dvs om man inte går ner fasten man anser sig göra allt rätt så kan man kolla ketonvärdet.. om man avser att använda en ketogen diet för att minska i vikt. Finns altså ingen direkt koppling mellan ketos och viktnedgång, det innebär bara att man äter rätt lite kolhydrater.. så det är vad du mäter. Ketos är framför allt inte en skala. Antingen är du i ketos, eller så är du det inte. Finns inget som heter "jag är lite i ketos" eller "jag är mycket i ketos". Siffran du mäter beror på en uppsjö irrelevanta saker, inklusive hur mycket vatten du dricker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mallan Posted February 18, 2013 Author Share Posted February 18, 2013 Ok, tack för svar! Jag är lite "nördig" så jag gillar ju det där med att man kan få siffror på saker... Jag har dels doktor Dahlkvists bok och dels Åses (56 kilo), trodde de skulle ha bra recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Jag brukar aldrig använda recept från nätet, utan att de har en deklaration för näringsvärden. Saknas deklarationen, betraktar jag inte heller receptet som LCHF. Tyvärr ser det ut att färre och färre recept har det numera samt att många av dem verkar också tillhöra gränszonen mellan LCHF och lågkolhydratsdieter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts