Jump to content

Keton

mallan

Recommended Posts

Hej! Har ätit LCHF en längre tid och nu har jag köpt mig en ketonmätare. Jag går ner 0.5-0,8 kg per vecka men ketonvärdet är väldigt lågt, bara 0.5. Hur får jag upp det? Ska jag äta mer fett?

Exempel på en dag:

Frukost 2 ägg, en msk smör, en msk majonäs

Mellanmål te med en klick kokosfett i och en liten skvätt mjölk (försöker vänja mig av med mjölken).

Lunch Något recept ur en LCHFkokbok med portionsstorlek efter boken.

Kvällsmat samma som lunch.

Ev te på kvällen.

Har ni några bra tips? Känner att jag har för lite kunskap i just det här med keton...

Altså.. ketonvärdet är en pseudovariabel.. viktnedgången är ditt  facit.

Dvs om man inte går ner fasten man anser sig göra allt rätt så kan man kolla ketonvärdet.. om man avser att använda en ketogen diet för att minska i vikt.

Finns altså ingen direkt koppling mellan ketos och viktnedgång, det innebär bara att man äter rätt lite kolhydrater.. så det är vad du mäter.

Syna recepten i LCHF-kokboken. Tyvärr förekommer en mängd recept i både böcker och på nätet som inte är så LCHF som man kan tro.

Näringsinnehåll i ingredienserna står att finna här: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx

För övrigt är din viktnedgång i sin ordning tycker jag, optimal ketos är inte nödvändig.

Altså.. ketonvärdet är en pseudovariabel.. viktnedgången är ditt  facit.

Dvs om man inte går ner fasten man anser sig göra allt rätt så kan man kolla ketonvärdet.. om man avser att använda en ketogen diet för att minska i vikt.

Finns altså ingen direkt koppling mellan ketos och viktnedgång, det innebär bara att man äter rätt lite kolhydrater.. så det är vad du mäter.

Ketos är framför allt inte en skala. Antingen är du i ketos, eller så är du det inte. Finns inget som heter "jag är lite i ketos" eller "jag är mycket i ketos".

Siffran du mäter beror på en uppsjö irrelevanta saker, inklusive hur mycket vatten du dricker.

Jag brukar aldrig använda recept från nätet, utan att de har en deklaration för näringsvärden. Saknas deklarationen, betraktar jag inte heller receptet som LCHF. Tyvärr ser det ut att färre och färre recept har det numera samt att många av dem verkar också tillhöra gränszonen mellan LCHF och lågkolhydratsdieter..