Jump to content

"Snällfällan" ...Oh yes!

Susanne

Recommended Posts

http://www.expressen.se/halsa/sluta-smaata-nar-du-ar-deppig-och-tappa-kilon/

Jag kan inte annat än nicka instämmande åt denna artikel - för min del är detta den allra största orsaken till varför jag, som före 29 års ålder var väldigt smal, började äta mig upp i ca 42 kg:s övervikt.

Jag har fortfarande dessa tendenser som jag måste vakta på med alla sinnen även om jag lärt mig hantera det bättre och bättre.

Det handlar inte om "karaktär" eller lathet etc utan sitter ofta mycket djupare i själen än så.

Känner så väl igen mig.

Äter man med känslorna så spelar det ingen roll vilken kost man äter, om man är mätt eller hungrig, man äter ändå. Att gå ner i vikt då är som att bota symptomen i en sjukdom utan att behandla orsaken till sjukdomen. Tror det är allt för många, framförallt tjejer, som lider av sina duktighetssyndrom och får problem med diverse ätstörningar.

Jag tror stenhårt på att lchf och kbt är en riktigt bra kombo om man vill bli av med detta känsloätande :) När det "fysiska" suget efter godsaker försvinner så är det lättare att urskilja det "psykiska" suget och sedan identifiera vad som utlöser detta sug efter mat. 

Det är ett evigt kämpande och tänkande och jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan äta normalt utan att behöva tänka så mycket på det! 

• Like 2

http://www.expressen.se/halsa/sluta-smaata-nar-du-ar-deppig-och-tappa-kilon/

Jag kan inte annat än nicka instämmande åt denna artikel - för min del är detta den allra största orsaken till varför jag, som före 29 års ålder var väldigt smal, började äta mig upp i ca 42 kg:s övervikt.

Jag har fortfarande dessa tendenser som jag måste vakta på med alla sinnen även om jag lärt mig hantera det bättre och bättre.

Det handlar inte om "karaktär" eller lathet etc utan sitter ofta mycket djupare i själen än så.

Bra artikel och att det uppmärksammas  men är lite smått allergisk vad gäller att blanda in könsaspekten. Det kan vara så att kvinnor dominerar vad gäller den här typen av beteende men beroenderelaterade problem, som det här är, har inga könsbarriärer. Belöningsperspektivet utgår från sökandet av dels tillfredställelse (som möjliggör flykt/undvikande av något man mår dåligt av) och känslodämpning, dvs i praktiken att man söker "avtrubbning" för att minska intensiteten på negativa känslor och på det sättet tillfälligt komma ifrån.

• Like 2