Jump to content

Blodsockervärden för icke-diabetiker

KajsaM

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur vilka blodsockervärden som räknas som normala/hälsosamma för personer som inte har diabetes.

Jag har inte diabetes men har ändå mätt mina blodketoner och blodsockervärden dagligen i nästan ett års tid. Den senaste veckan har jag provat periodisk fasta kombinerat med en timmes intensiv konditionsträning per dag. Det har resulterat i att jag mätt upp ketonvärden på 6,5 och blodsockervärden på 2,2. Det jag har märkt är att träningen gått fantastiskt bra och hungern har i princip försvunnit helt under den här tiden. Däremot så kan jag känna mig lätt svimfärdig och yr ibland när jag gör enkla fysiska ansträngningar så som att bara gå mellan ett rum till ett annat. Jag kan också känna mig smått illamående ibland. Jag funderar därför på om mina värden är särskilt hälsosamma eller om det bara är att ignorera yrseln och köra på? Hur låga blodsockervärden kan man ha som icke-diabetiker innan det blir farligt?

Guest Tureborgaren

Diet Doctor: Blodsocker och diabetes

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.

Diabetesförbundet:

Ett blodsocker hos en frisk person kan knappast sjunka under 3,5 mmol/l. Symtom på lågt blodsocker kan vara svettning, darrar, hjärtklappning, hunger, irriterad, aggressiv, blir blek, får koncentrationssvårigheter, får svårt att fatta beslut. Går blodsockret ner mer så kan personen få kramper bli medvetslös.

1177: Vad kan jag göra åt lågt blodsocker?

En frisk person ska inte kunna få denna typ av livshotande blodsockerfall. Kroppen har system som motverkar att blodsockret blir alltför lågt. Vi har ett lager av så kallat glykogen i musklerna och framför allt i levern. Detta glykogen omvandlas till socker när blodsockernivån börjar bli låg, om det har gått alltför många timmar sedan föregående måltid. Detta händer till exempel när vi sover. Det får nämligen inte bli tomt på socker i blodbanan eftersom hjärnan inte kan fungera då.

Tack för svar! Blir dock lite förvirrad över mina resultat eftersom de inte stämmer in utifrån de här scenarierna. Jag använder Contour XT för mätning av blodsocker. Någon som vet om den brukar mäta fel?

Om man som jag inte har diabetes ändå känner av symptom på för lågt blodsocker, ska man då ta det som ett varningstecken på att man ligger i riskzonen för diabetes eller kan man ignorera känningarna eftersom man tekniskt sett inte kan få för lågt? 🤔

• Like 3

Jag har någonstans läst eller hört om en tumregel som säger att blodketonvärdet plus blodsocker värdet ska vara 7 tillsammans. Någon som känner igen det? 

Jag har precis lyssnat på några avsnitt av Jimmy Moores podcast Keto Hacking angående en högprotein kost. För Jimmy Moore ger det stabilt höga blodketoner och ett för lågt blodsocker. Kan vara värt att lyssna på, flera avsnitt med kommentarer från flera kända low carb profiler. 

Jag funderaderar på om dina känningar är av lågt blodtryck. Kan visa sig som yrsel när man reser sig upp från sittande etc, dvs snarare i början av en aktivitet än under hård belastning. 

Lågt blodsocker brukar snarare ge darrningar, kallsvettningar och illamående etc. 

Eftersom du har besvärande sympton så rekommenderar jag följande för att försöka utröna orsaken. 

Om du äter mycket protein, minska på det och öka på fettet.

Om du äter mycket fett, minska på det och öka på kolhydraterna något.  

Notera förändringar i hur du mår. 

Parallelt med kostförändringarna så mät blodtryck och blodsockervärde. Tänk på att stickorna kan bli gamla och att rätt stickor måste användas till rätt mätapparatur. 

• Like 3