Vildma Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Hej! Jag har fått höra att svart ris funkar på LCHF pga av att stärkelsen är resistent. Någon som vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Har då aldrig hört att ngn form av ris skulle funka inom ramen för LCHF. Svart ris innehåller visserligen en del zink, magnesium, massa antioxidanter, lite fibrer samt järn, så inte helt värdelöst som människoföda. Men kolhydratsmängden är fortfarande katastrofalt hög Vad jag vet så är ration resistent stärkelse v.s digestible starch bättre i brunt, rött och svart ris(jämfört med vanligt vitt). Resistent stärkelse finns i massor i alla former av ris förövrigt, så länge det stått typ ett halvt dygn i kylen. Men ingen aning hur det ser ut på detaljnivå. Är ganska ont om detaljerad information vad gäller just rs, det vill säga exakt för varje livsmedel och hur mängden förändras från raw, kokt till kylt. Har surfat sönder halva internet i jakt på sån info utan att hitta mer än den vanliga tråkiga listan. Men att ha t.ex 1-2 matskedar ordentligt nedkylt svart ris i t.ex salladen, skulle jag tycka var okej personligen. Beror ju på hur strikt man är. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildma Posted January 7, 2019 Author Share Posted January 7, 2019 Tack, Elinor för din research! Jag är ju som du förstår skeptisk till uppgiften om att just svart ris skulle vara okej, men man måste ju fråga! Nu väljer jag bort det, för jag har ju egentligen inte ens saknat ris! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts