Gå till innehåll

Recommended Posts

Har då aldrig hört att ngn form av ris skulle funka inom ramen för LCHF. Svart ris innehåller visserligen en del zink, magnesium, massa antioxidanter, lite fibrer samt järn, så inte helt värdelöst som människoföda. Men kolhydratsmängden är fortfarande katastrofalt hög 😨

Vad jag vet så är ration resistent stärkelse v.s digestible starch bättre i brunt, rött och svart ris(jämfört med vanligt vitt). Resistent stärkelse finns i massor i alla former av ris förövrigt, så länge det stått typ ett halvt dygn i kylen. Men ingen aning hur det ser ut på detaljnivå. Är ganska ont om detaljerad information vad gäller just rs, det vill säga exakt för varje livsmedel och hur mängden förändras från raw, kokt till kylt. Har surfat sönder halva internet i jakt på sån info utan att hitta mer än den vanliga tråkiga listan.

Men att ha t.ex 1-2 matskedar ordentligt nedkylt svart ris i t.ex salladen, skulle jag tycka var okej personligen. Beror ju på hur strikt man är. 

 

 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Elinor för din research! Jag är ju som du förstår skeptisk till uppgiften om att just svart ris skulle vara okej, men man måste ju fråga! Nu väljer jag bort det, för jag har ju egentligen inte ens saknat ris!

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...