Veronicaaa Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Jag har varit på och av lchf ett antal år nu men senaste 6 månaderna varit av. Började med lchf igen för en vecka sedan. Har haft problem med ångest ett antal år nu och när jag äter mycket kolhydrater är inte ångesten alls lika stark. Nu när jag har börjat med lchf igen kommer ångesten som en käftsmäll igen. Jag förstår att det tillhör omställningsfasen men allmänt har jag mycket mer ångest och nära till andra obehagliga känslor när jag äter lchf. Någon som känner igen sig? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Låter som klassisk abstinens... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted January 6, 2019 Popular Post Share Posted January 6, 2019 2 timmar sedan, Veronicaaa sade: men allmänt har jag mycket mer ångest och nära till andra obehagliga känslor när jag äter lchf Jag tror inte primärt på omställningsbesvär om det håller i sig även efter någon/några veckor utan att du kanske självmedicinierar med kolhydrater? Ett väldigt vanligt fenomen. Vet inte om du läst om dopamin, serotonin, oxytocin och sådana substanser? De behövs för att må bra. En del "knarkar" endorfiner t ex genom att träna mycket. Andra letar kickar och symptomdämpning genom mat - och då fungerar kolhydrater väldigt bra. I viss mån även fett. Socker fungerar himla bra på just serotonin. Anna Hallén har skrivit mycket om detta på sin blogg men även andra skriver om det. https://www.annahallen.se/sockerberoende/ Det finns också många böcker om hur socker dämpar ångest, inte minst bland beroendelitteraturen (Bitten Jonsson m fl). 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Har då inte märkt att jag skulle ha mer ångest på LCHF och då är ju ändå mycket lagd år det nervösa hållet och oroar mig för det mesta. Men just LCHF inte har någon verkan på mitt psykiska mående alls faktiskt, blir varken bättre eller sämre och är stabilt. Däremot skulle jag få ångest om jag tryckte i mig en massa godis och chips. Men vem får inte det? Kanske är du är lite lagd åt det ångestfyllda(som många är) och kolhydrater hjälper till att dämpa de känslorna? Att dramatisk lägga om kosten är också en stressfaktor, vilket kan trigga negativa känslor. För tror ju inte det finns någon biokemisk koppling mellan just LCHF och ångest. Kan också vara så att du inte får i dig tillräckligt av någon vitamin eller mineral som t.ex magnesium när du kör LCHF. Det kan garanterar leda till ökad ångest och oro. Men är ju bara en teori, då jag inte vet hur du äter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 För mig är det numera precis tvärtom, jag får ångest om jag får i mig för mycket kolhydrater. Något annat som också påverkar måendet mycket är D-vitamin. Glömmer jag att ta dem, speciellt på hösten/mörka tiden på året, så är ångesten där som ett brev på posten... 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 Det kan vara bra att försöka reda ut NÄR du känner ångest. Är det när du är hungrig eller sugen på kolhydrater? Vaknar du upp på natten/morgonen med ångest? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 20 timmar sedan, Veronicaaa sade: Jag har varit på och av lchf ett antal år nu men senaste 6 månaderna varit av. Började med lchf igen för en vecka sedan. Har haft problem med ångest ett antal år nu och när jag äter mycket kolhydrater är inte ångesten alls lika stark. Nu när jag har börjat med lchf igen kommer ångesten som en käftsmäll igen. Jag förstår att det tillhör omställningsfasen men allmänt har jag mycket mer ångest och nära till andra obehagliga känslor när jag äter lchf. Någon som känner igen sig? Nej jag känner inte igen mig.. men jag kan göra en amatörmässig diagnos. Om du lider av ångest och dämpar detta med att äta/snabba kolhydrater så är det en form av beroende? Dvs om man känner sig låg kan man alltid höja sitt välbefinnande genom tillföra någon form av positiv stimuli, då får man en dusch Dopamin, det förstärker då beteendet. "Belöningssystem är de nätverk i centrala nervsystemet som reglerar och styr beteendet genom att påverka känslor av njutning.[1] En psykologisk belöning är en process som förstärker ett beteende, och verkar på en biokemisk nivå via signalsubstanser, främst dopamin, samt involverar flera anatomiska strukturer i hjärnan, framför allt limbiska systemet." https://sv.wikipedia.org/wiki/Belöningssystem Iallafall så har Martin Ingvar skrivit en bok om hur det fungerar; "Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen.Sen den första utgåvan 2010 har nya och gamla forskningsrön diskuteras inom vetenskapen och våra mat- och motionsvanor har blivit ett hett ämne i den allmänna debatten. Nyutgåvan har kompletterats med nyskrivet material om dessa rön och med kapitel om LCHF och fruktos." https://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 Min gissning är serotoninproblem. Man behöver tyvärr en insulinkick ungefär 2 tim efter intag av protein för att få in aminosyran tryptofan i hjärnan som vi gör serotonin av. Det är inte helt lätt att få ihop med låginsulinteorin men jag tror vissa måste välja lite mer insulin för att må bra. Alternativt kan extra doser av tryptofan i tablett kanske fungera. Edit: Du kanske ska balansera om mellan protein, fett och grönsaker. Hur ser fördelningen ut idag? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 On 2019-01-07 at 21:07, Erik 2 sade: Man behöver tyvärr en insulinkick ungefär 2 tim efter intag av protein för att få in aminosyran tryptofan i hjärnan som vi gör serotonin av. Den var ny för mig... Hur mycket socker behövs för en dylik kick? En morot? En sockerbit? 10 sockerbitar? En potatis? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 Lite Lorry över den frågan. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5829131/ De här forskarna säger att 25-30g kolhydrat (men utan protein). I formen av "snack" dvs melanmål. Och att det inte hjälper att äta protein (med tryptofan) som mellanmål - högproteindieter kan tvärtom förvärra läget (säger de men det känns inte logiskt mot det de säger i övrigt - tryptofan finns i protein och det måste man få i sig för serotoninet). Om jag förstår det de säger så hjälper insulinet till att få bort andra aminosyror (neutrala - LNAA) ur blodet och in i skelettetmusklerna istället för till hjärnan. Tryptofan verkar inte gå till skelettmusklerna. Så när LNAA går in i skelettmusklerna blir tryptofanet kvar och kan gå in i hjärnan. Edit: lagt "muskel" till skelett. Och nåt mer.. "The ability of sweet or non-sweet carbohydrate-rich foods to improve mood probably relates to the changes induced by the synthesis and release of the brain neurotransmitter serotonin [25, 26]. The carbohydrates elicit insulin secretion, and the insulin promotes the uptake of most circulating amino acids—especially the large, neutral amino acids [LNAA; principally leucine, isoleucine, valine, tyrosine, phenylalanine, and methionine] into skeletal muscle. However, uptake of tryptophan, serotonin’s precursor amino acid, into skeletal muscle is not substantially increased. Since plasma tryptophan must compete with the other LNAA for uptake into the brain—where some of it can be converted to serotonin—the insulin-induced decrease in plasma LNAA causes more tryptophan to enter the brain and, sequentially, more serotonin to be synthesized and released [8, 25]. This improves the mood [20, 21, 22, 24], much as would happen if patients had increased intrasynaptic serotonin levels by receiving a serotonin-reuptake blocker. It also decreases the concurrent “carbohydrate craving,” and by doing so suppresses the rise in total calorie consumption, especially if the carbohydrate rich foods are also rich in fats. In normal weight individuals, the consumption of relatively small quantities of carbohydrates (e.g., 25–30 g of carbohydrate in a snack, without protein [26]) induces sufficient insulin secretion to lower plasma levels of these other LNAA thus increasing brain tryptophan levels and serotonin synthesis. (?) Paradoxically, the consumption of dietary proteins—all of which, unlike carbohydrates, do contain tryptophan—fails to elevate tryptophan levels and serotonin synthesis and may actually reduce them [1, 8, 25]. This is because tryptophan is a very minor constituent of dietary proteins (1–1.5%) whereas the LNAA that compete with tryptophan for brain uptake constitute 20–25% of most dietary proteins. Hence, the more protein in a meal or snack (e.g., for example, from Thanksgiving-Day turkey), the less brain serotonin is formed and released [25]." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 Intressant. Tack @Erik 2! "The ability of sweet or non-sweet carbohydrate-rich foods to improve mood probably relates to the changes induced by the synthesis and release of the brain neurotransmitter serotonin." Detta var som sagt nytt för mig; att socker är stämningshöjande har "alla andra" påstått vara pga dopamin men jag har inte riktigt fått ihop det... Nu fick jag en pusselbit till för mitt serotonin-problem! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 Det gläder mig att ha hittat nåt nyttigt. Om du ännu inte köpt Dirty Genes trots all min reklam så slår jag ett slag för den igen, svaret på allt inklusive serotoninproblem. Jag är väldigt nyfiken på just kopplingen dopamin och serotonin men har inte hittat nån som bekräftar min lilla teori (inte ens boken ovan) att de som har lågt serotonin kanske söker dopaminkickar som kompensation. Bland dessa räknar jag in sockerkicken, nikotinkicken, alkoholkicken, endorfinkicken, osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 Jag mår väldigt mycket bättre när jag har bra D-vitaminnivå i blodet. Låga nivåer bidrar till ängslan, oro och depressiva tankar. Efter att under många år lidit av besvärlig vinterdepression så började jag för ca 3 år sedan att ta 5000IE D3-vitamin + vitamin K2/dag under höst-vinter-vår, dvs 8 mån/år. Efter att jag börjat med denna regim så har jag aldrig dessa fasansfulla dysterhetsperioder längre. - En väldigt stor lättnad och väsentligt förhöjd livskänsla. Dessutom blir jag väldigt sällan förkyld numera fastän jag umgås tätt med snoriga barn o vuxna. D-vitaminet har otroligt stor betydelse för många processer i kroppen - verkar likt ett hormon. Mitt råd = kolla upp ditt d-vitaminvärde och börja med tillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 Brist på B12 har bl a depression och oro som symptom. Påverkar serotoninet. Läs på vad som sägs i denna länk: https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/11/21/vitamin-b12-deficiency.aspx?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=facebookmercola_ranart-video&utm_campaign=20190112_vitamin-b12-deficiency Mer att läsa om depression och ängslan: https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/11/19/anxiety-depression.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 15 minuter sedan, kickilotta sade: Mitt råd = kolla upp ditt d-vitaminvärde och börja med tillskott. Lika viktigt i det fallet att man kompletterar med K2-vitamin (såvida man inte är säker på att den egna kostsammansättningen är rik på K2). I annat fall kan man riskera att få ett lager kalcium över blodkärlens innerväggar. Särskilt viktigt att undvika i hjärtats närhet. Stela väggar- högt blodtryck. Observera en annan fördel med en övermängd K2. Man kan avkalka i storleksordningen 40 % av åderförkalkningen med K2 och låta kalciet lagras där det passar bäst - i benstomme och tänder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 46 minuter sedan, kickilotta sade: Mitt råd = kolla upp ditt d-vitaminvärde och börja med tillskott Jag har tyvärr inte fått samma lyckade resultat med D-vitamin som flera av er andra men min ljusterapilampa funkar hyfsat. Har behandlat mig med ljus sen vintern 1990. D-vitamin har jag lagt till på senare år, liksom 5-htp. 5 timmar sedan, Erik 2 sade: Jag är väldigt nyfiken på just kopplingen dopamin och serotonin men har inte hittat nån som bekräftar min lilla teori (inte ens boken ovan) att de som har lågt serotonin kanske söker dopaminkickar som kompensation. Jag tror du är nåt på spåret... Åtminstone tror jag det utifrån hur jag själv funkar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 50 minuter sedan, Nils Engström sade: Lika viktigt i det fallet att man kompletterar med K2-vitamin Ja, Just Det Nils! - Se ovan i mitt inlägg innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 27 minuter sedan, MariaF sade: Jag har tyvärr inte fått samma lyckade resultat med D-vitamin som flera av er andra men min ljusterapilampa funkar hyfsat. Har behandlat mig med ljus sen vintern 1990. D-vitamin har jag lagt till på senare år, liksom 5-htp. Jag tror du är nåt på spåret... Åtminstone tror jag det utifrån hur jag själv funkar... Anxiousness and depression may occur because a B12 shortage also depresses the brain chemical serotonin, a neurotransmitter linked to your brain's pleasure centers, and dopamine, the mood regulator registering memory and mood. Unless there's an intervention, low B12 levels may even lead to paranoia, delusions and hallucinations 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 13, 2019 Share Posted January 13, 2019 Lyssna på Dr Rostenberg. När han väl kommer igång blir det väldigt intressant hur tryptofan under olika förhållanden kommer att användas till annat än serotonin, hur tarmfloran har betydelse, mm. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 18 timmar sedan, Erik 2 sade: Lyssna på Dr Rostenberg. När han väl kommer igång blir det väldigt intressant hur tryptofan under olika förhållanden kommer att användas till annat än serotonin, hur tarmfloran har betydelse, mm. Vet du om motsvarande finns som text (eller det kanske är webadressen som behöver kollas)? Bara rubriken förklarar ju en hel del... Min eviga akilleshäl, stress... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 34 minuter sedan, MariaF sade: Vet du om motsvarande finns som text (eller det kanske är webadressen som behöver kollas)? Bara rubriken förklarar ju en hel del... Min eviga akilleshäl, stress... Kommer här som text. https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fredmountainclinic.com%2Fthe-tryptophan-steal-the-hidden-reason-stress-makes-you-depressed%2F och här med Engelsktext samt film. http://redmountainclinic.com/the-tryptophan-steal-the-hidden-reason-stress-makes-you-depressed/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Och inte att förglömma, sjukdomar påverkar serotoninet. Tex influensa. Man ser t.o.m koppling influenza - självmord och då tänker jag; hur är det med vaccin och serotonin? Mot influenza B (kopplat till självmord), kan man tydligen i värsta fall trycka in 3 B stammar i samma spruta. Självmord är tyvärr lite extra relevant för mig nu då 2 själmord skett i min närhet på 2 månader. -----------------------------Från folkhälsomyndigh. Inför influensasäsongen 2018–2019 (på norra halvklotet) byttes vaccinstammarna för influensa A(H3N2) och influensa B/Victoria ut jämfört med säsongen innan. WHO rekommenderar att nedanstående stammar ingår i trivalenta influensavacciner för 2018–2019: A/Michigan/45/2015 (H1N1)pdm09-likt virus; A/Singapore/INFIMH-16-0019/2016 (H3N2)-likt virus B/Colorado/06/2017-likt virus (B/Victoria/2/87-linjen) Tetravalenta vacciner rekommenderas även innehålla ett B/Phuket/3073/2013-likt virus (B/Yamagata/16/88-linjen) utöver de tre ovanstående stammarna. ----------------------- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043161/ Cytokines have also been reported to cause a depletion of tryptophan (a precursor amino acid for serotonin synthesis). They stimulate indoleamine 2,3-dioxygenase (IDO) which converts tryptophan to kynurenine (,Vollmer-Conna, 2001; Wichers and Maes, 2002) making tryptophan unavailable for serotonin synthesis. There is evidence that reduced tryptophan, and ultimately serotonin, play a role in the pathogenesis of a depressive disorder (Dursun et al., 2001). In exploring the possibility that the viruses could have directly affected the brain to induce a mood disorder, it is worthy to note the fact that both influenza and coronaviruses are potentially neurotropic and have been isolated from the central nervous system (Arbour et al., 2000; Dessau et al., 2001; McCullers et al., 1999; Fujimoto et al., 1998; Xu et al., 2005; Yeh et al., 2000). Methods Influenza A, B and coronavirus antibody titers were measured in 257 subjects with recurrent unipolar and bipolar disorder and healthy controls, by SCID. Pearson’s χ2 tests and logistic regression models were used to analyze associations between seropositivity for coronaviruses, influenza A and B viruses and the following: a) history of recurrent mood disorders b) having attempted suicide in the past c) uni- vs. bi-polarity and d) presence of psychotic features during mood episodes. Results Seropositivity for influenza A (p=0.004), B (p<0.0001) and coronaviruses (p<0.0001) were associated with history of mood disorders but not with the specific diagnosis of unipolar or bipolar depression. Seropositivity for influenza B was significantly associated with a history of suicide attempt (p =0.001) and history of psychotic features (p =0.005). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 28, 2019 Share Posted July 28, 2019 On 1/12/2019 at 4:37 PM, Erik 2 said: Det gläder mig att ha hittat nåt nyttigt. Om du ännu inte köpt Dirty Genes trots all min reklam så slår jag ett slag för den igen, svaret på allt inklusive serotoninproblem. Jag är väldigt nyfiken på just kopplingen dopamin och serotonin men har inte hittat nån som bekräftar min lilla teori (inte ens boken ovan) att de som har lågt serotonin kanske söker dopaminkickar som kompensation. Bland dessa räknar jag in sockerkicken, nikotinkicken, alkoholkicken, endorfinkicken, osv. Tror jag hittade ett tips om kopplingen dopamin här. "is that if you eat refined carbohydrates and seed oils, those cause inflammation and oxidation and those turn on– those shift your chemistry particularly on a particular pathway away from serotonin towards dopamine and further more you can get up to 100 times your normal glutamate level." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 On 2019-01-12 at 16:37, Erik 2 sade: Om du ännu inte köpt Dirty Genes trots all min reklam så slår jag ett slag för den igen, svaret på allt inklusive serotoninproblem. Vad "glad" man blir när man i kapitlet om just MAOA läser "Du är inte svag, det är din gen-variant som orsakar Suget!" och senare i kapitlet om vad man praktiskt ska göra för att få generna att fungera så bra som möjligt "Var stark! Ge inte efter för Suget!".... Hade jag kunnat det hade jag ju inte köpt din dumma bok, gubbe!! Ja, ja, får väl vara glad för att snabba MAOA:are ska äta kvällsmat en timme innan läggdags (för melatoninets skull). 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 19 timmar sedan, Erik 2 sade: Tror jag hittade ett tips om kopplingen dopamin här. Nu har jag inte lyssnat på podden men jag tycker jag känner igen kopplingen mellan inflammation och skiftningen... Undrar var jag sett/hört om det? Återkommer om jag hittar det. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Vad tycker du annars om boken MariaF, läsvärd? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 1 timme sedan, Kattuggla sade: Vad tycker du annars om boken MariaF, läsvärd? Jo, den är läsvärd. Jag har bara så rackarns svårt för den amerikanska stilen (som letat sig hit också) i form av "Har du erfarenhet av det här? Ja då läser du rätt bok, det ska vi ta upp!" eller "Stay tune, for the next chapter of....", dvs man berättar nåt lite i förbifarten och gör reklam för boken man redan läser på var och varannan sida den första tredjedelen men kommer aldrig till svaret förrän långt senare. Boken blir dubbelt så lång som den behöver vara av detta lullull. Kan man förbise detta så finns det mycket bra basinfo. Han fokuserar på 7 vanliga genvarianter (av betydligt fler förekommande) som han menar är de som ger stor påverkan. PEMT påverkar cellmembranen och förmågan att ta upp näring. MAOA påverkar välmåendet och humöret. MTHFR påverkar vår förmåga att metylera, dvs sätta en metylmolekyl på diverse ämnen så att viktiga processer fungerar. Han pratar om sambandet mellan glutation (antioxidant) och avgiftning - och andra processer som behöver glutation. Sedan kommer de praktiska tipsen hur man håller sina gener så glada som möjligt. Här är inte mycket nytt; stressa av, andas, undvik kemikalier, stäng av elektroniken innan läggdags, sov inte med mobilen vid sängen, rör på dig... men också mer punktvisa insatser för specifika problemområden. En intressant aspekt är hans inställning till kosttillskott. Det får mig att tänka på Anna Hallén. Båda förespråkar tillskott vid behov, inte som lösning för att slippa ändra på saker. Jag gillar den inställningen - att i stunder när livet kör ihop sig och de vanliga åtgärderna inte räcker så kan man lägga på lite tillskott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts