Bojan markovic

Hej allihopa

Recommended Posts

Förra veckan åkte jag på en kraftig infektion där jag åkte in på akuten. Mitt blodsocker låg på 7 och då hade jag inte ätit sedan kvällen innan. 

Igår natt så innan läggdags låg mitt socker på 5.2 och imorse när jag vaknade så ligger den på 5.9. Är det gryniningsfenomenet ?

långtidsockret är 32

c peptid 0,44 

Är sedan tidigare in diabetiker och undrar om någon som inte har diabetes varit med om likande.

alla svar uppskattas❤️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Bojan markovic sade:

Förra veckan åkte jag på en kraftig infektion där jag åkte in på akuten. Mitt blodsocker låg på 7 och då hade jag inte ätit sedan kvällen innan. 

Igår natt så innan läggdags låg mitt socker på 5.2 och imorse när jag vaknade så ligger den på 5.9. Är det gryniningsfenomenet ?

långtidsockret är 32

c peptid 0,44 

Är sedan tidigare in diabetiker och undrar om någon som inte har diabetes varit med om likande.

alla svar uppskattas❤️

På morgonen får alla ett lite förhöjt blodsocker, det handlar om dygnsrytmen och kroppen puttar ut lite sk stresshormoner för att du skall vakna, själv har jag mätt upp till 6,0 på morgonen.

Vid infektioner/influensa/andra sådana sjukliga grejer stimuleras immunförsvaret/aktiverar andra sk stresshormoner som behövs för detta, då stiger även blodsockret ofta upp mot övre fastevärdena, antagligen för att ge energi till bekämpandet av virus/bakterier.

Iallafall med HBA1C på 32 och C-peptid på 0,44 så är du inte diabetiker längre.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja Zebb tack för ett lugnande svar. Tog blodprov igår och tog med mig blodsockermättaren för att jämföra ifall värden stämmer. Innan blodprovet på vårdcentralen ca 10 min innan låg blodsockret på 5,3 och efterblodtagningen ca 5 min efter låg den på ca 4,5 vilket gjorde att jag förväntade mig ett låg värde från labbet. 

Ca 30 min efter när ja skulle hämta frugan så testade jag sockret igen och då låg den på 5.8 vilket brukar vara ett normalvärde hos mig.

är det då glukagon som höjt sockret för att den inte ska bli för låg?

gissa vad labbprovet va😜 5.8 

kan jag lita på min blodsockermättare?😌

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Bojan markovic sade:

Tja Zebb tack för ett lugnande svar. Tog blodprov igår och tog med mig blodsockermättaren för att jämföra ifall värden stämmer. Innan blodprovet på vårdcentralen ca 10 min innan låg blodsockret på 5,3 och efterblodtagningen ca 5 min efter låg den på ca 4,5 vilket gjorde att jag förväntade mig ett låg värde från labbet. 

Ca 30 min efter när ja skulle hämta frugan så testade jag sockret igen och då låg den på 5.8 vilket brukar vara ett normalvärde hos mig.

är det då glukagon som höjt sockret för att den inte ska bli för låg?

gissa vad labbprovet va😜 5.8 

kan jag lita på min blodsockermättare?😌

Det är mest antagligen dina dagliga aktiviteter som gör att ditt fastesocker går upp och ner inom ett normalt intervall.

Vilket det skall göra för att motsvara behovet.

Glukagon frisätter glykogen från levern, men det finns 4 andra hormoner som gör liknade, så det kan räcka att du stressar lite för hinna hämta frugan i tid för att blodsockret skall stiga några tiondels pocent.. eller går en sträcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppskattas enormt. Men skulle man teoretisk kunna ha diabetes på ett fastglukos på 7 men ett lågt hba1ac? Måste båda vara förhöjda för att det ska klassas {diabetes}

uppskattar enormt dina svar då jag sett tidigare inlägg att du är väldigt påläst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Bojan markovic sade:

Uppskattas enormt. Men skulle man teoretisk kunna ha diabetes på ett fastglukos på 7 men ett lågt hba1ac? Måste båda vara förhöjda för att det ska klassas {diabetes}

uppskattar enormt dina svar då jag sett tidigare inlägg att du är väldigt påläst

Näe.. HBA1c säger mer än fastesocker!

HBA1c säger vilket medelsocker du haft under tre månader.

Fastesocker går upp och ner av lite olika vanliga samt ovanliga skäl, för att inte tala om postprandialt blodsocker som kan stiga rejält.. ju insulinresistentare man är ju mer stiger det.

Dvs det kan ta 10-30 år att få diagnosen Typ 2 diabetes, medans man blir allt insulinresistentare.

Iallafall om man hade screenat befolkningen på C-peptid, så skulle man upptäcka detta progresiva tillstånd bra mycket tidigare.

Dvs C-peptid är en biprodukt när bukspottkörteln utsöndrar insulin.. och vid höga sådana värden indikerar det Hyperinsulinemi.

Dvs, så länge man inte är katastrofalt insulinresistent så klarar bukspottkörteln att öka insulindosen för att hålla blodsockret i schack.

När man är tillräckligt resistent så att man överskrider bukspottkörtels förmåga så upptäcker man att blodsockret är sjukligt förhöjt.

Då får man diagnosen typ 2.. fast egentligen så handlar det om Hyperinsulinemi, som gör cellerna resistenta på grund av höga och frekventa insulindoser.

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels.  Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Glömde.. om du tidigare var typ 2 så är du nu typ 0, dvs medicin och symptomfri före detta diabetiker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu