kristina Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 Undrar hur länge man kan ha ett högt blodsocker vid influensa? Är inne på andra veckan, men ingen feber längre, var som högst 39,6. Nu hosta och täppt i näsan. Äter 2000mg Metformin/dag till mat. Blodsockret under dagarna har legat på 9-11. Annars runt 7-9. Öka dosen Metformin? Vill inte börja med insulin...... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 2 timmar sedan, kristina sade: Undrar hur länge man kan ha ett högt blodsocker vid influensa? Är inne på andra veckan, men ingen feber längre, var som högst 39,6. Nu hosta och täppt i näsan. Äter 2000mg Metformin/dag till mat. Blodsockret under dagarna har legat på 9-11. Annars runt 7-9. Öka dosen Metformin? Vill inte börja med insulin...... Ja du är iallafall diabetiker och blodsockret är förhöjt så länge immunförsvaret är aktivt! Dvs du har en höjning på 2-3 enheter orsakad av din virusinfektion.. det i sig är inget problem. Det du har problem är nog mest ditt faste socker utan influensa, för 7-9 är rätt högt, friskt fastesocker tenderar att ligga 4-6, med 6 i gryningen. Hur ligger ditt HBA1c och C-peptid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted January 7, 2019 Author Share Posted January 7, 2019 Hej, tack för svar. Senaste HBA1c, ca 6 mån. sedan låg på 55. Fastesocker på morgonen är högt, mellan 8-9. C-peptid är inte taget på mej vad jag kan se på lab.res. över tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 4 timmar sedan, kristina sade: Hej, tack för svar. Senaste HBA1c, ca 6 mån. sedan låg på 55. Fastesocker på morgonen är högt, mellan 8-9. C-peptid är inte taget på mej vad jag kan se på lab.res. över tid. Då stämmer HBA1c med dina fastevärden iallafall. Och inget utav dem är bra. Vad gör du för att bli av med diabetesen, förutom att ta metformin som i princip bara lindrar ett tag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 Äter LCHF sen många år, ibland slarvar jag. Stor familj med många festliga tillfällen. Nyligen pensionär från ett fysiskt krävande arbete. ( är 62år) promenerar till o från, inte varje dag dock. Har en slinga på ca 6 km som jag följer, en till två ggr i veckan. Div. ledproblem har hindrat mej från att ta i mer. Nu bättre. Har på senare tid även vattenfastast max 4 dagar, även ätit enl. 5:2. Då har blodsockret förbättrats väsentligt, enl. mej, fastesockret gått ner till ca 7 efter 3 dagar. Har tankar på att vattenfasta igen när denna infektion gått över. Verkar bara det bästa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 3 timmar sedan, kristina sade: Äter LCHF sen många år, ibland slarvar jag. Stor familj med många festliga tillfällen. Nyligen pensionär från ett fysiskt krävande arbete. ( är 62år) promenerar till o från, inte varje dag dock. Har en slinga på ca 6 km som jag följer, en till två ggr i veckan. Div. ledproblem har hindrat mej från att ta i mer. Nu bättre. Har på senare tid även vattenfastast max 4 dagar, även ätit enl. 5:2. Då har blodsockret förbättrats väsentligt, enl. mej, fastesockret gått ner till ca 7 efter 3 dagar. Har tankar på att vattenfasta igen när denna infektion gått över. Verkar bara det bästa. Prexis, ta nya tag igen när du är frisk! Iallafall typ2 diabetes orsakas av hyperinsulinemi som leder till insulinresistens, av okänd anames, men troligen kombo av kost, gener, stress, dålig sömn, ofta dålig kondition, osv. Iallafall så går det att reversera med kost, motion, god sömn, fasta.. gärna oxå styrketräning. Här får du lite uppmuntrande ord; 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristina Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 Tack snälla för svar och peppning! Nytt år, nya tag! Lovar att ta ta i detta efter denna infernaliska infektion. Allt gott! / Kristina. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts