Jossan2019 Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 Hej! Jag rivstartade året med att göra en XL blodanalys hos Werlabs. De flesta värdena såg tipp-topp ut. Men några prover stack ut utanför referensvärdena, vilket gör mig konfunderad (och lite orolig). Kan någon hjälpa mig att tyda det och ev se en förklaring? Följande värden avvek: * B-Erytrocyter 3,7 (referens: 3,9-5,2) - dvs lägre antal röda blodkroppar per liter blod * Erc(B)-MCV 105 (referens: 82-98) - dvs ovanligt stora röda blodkroppar * Erc(B)-MCH 35 (27-33) - dvs (för) hög halt hemoglobin i de röda blodkropparna * B-Leukocyter 3,1 (3,5-8,8) - dvs för lågt antal vita blodkroppar Som det verkar har jag alltså FÄRRE röda blodkroppar än normalt, men de är större och innehåller mer hemoglobin. Har någon en förklaring till detta? Kan det vara kostrelaterat? Högfettkost? Tillskott? Eller hänga ihop med konditionsnivå? Läste att det EV kan vara kopplat till folat- och b12-brist samt järnbrist, men jag ligger i överkant av referensvärdena på samtliga samt hb på 130, så det känns osannolikt. Andra tankar? Dessutom ligger jag oroväckande lågt på vita blodkroppar, trots att jag ej mig veterligen varit sjuk nyligen. Äter dock valaciclovir (långtids-/lågdos antibiotika) dagligen och har så gjort i flera år. Kan det påverka? Eller vad finns det för andra möjliga orsaker? Jag har inte märkbart nedsatt immunförsvar utan upplever mig själv tvärtom som friskare än snittet. Så finns det någon kunnig, som kan analysera svaren? Känner mig orolig! Men vet att det inte är någon vits att ta om testerna direkt... Kan jag göra något för att påverka värdena? Lägga om kost/träning? Bakgrund om testet: Togs på morgonen, före frukost. Ej ätit på ca 12 timmar. Bakgrund om mig: Tjej, 30 år, vältränad på nivå "elitmotionär", mkt god kondition, löptränar och gymmar, fettprocent endast 13,5% och deffad "fitness"-look. Har alltid varit hälsomedveten men började bry mig mer och bli striktare med ren kost, paleo/lchf (dock ej mejeri) förra året. Upplever att jag har god energi och har gjort bättre träningsresultat än på länge sedan jag la om kosten. Tappade även ofrivilligt lite i vikt i och med övergången, och skulle önska att väga ett par kilo mer, men i övrigt är jag väldigt nöjd med min fysik och form. Blev därför förvånad över dessa avvikelser i analysen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Varför äter du antibiotika? Mig veterligen så kan det låga antalet vita blodkroppar hänga ihop med en långvarig antibiotikakur. Du trycker ju ner ditt eget immunförsvar mha antibiotika. Är det inte bättre att göra tvärtom och försöka bygga upp immunförsvaret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 43 minutes ago, Katerina said: Varför äter du antibiotika? Mig veterligen så kan det låga antalet vita blodkroppar hänga ihop med en långvarig antibiotikakur. Du trycker ju ner ditt eget immunförsvar mha antibiotika. Är det inte bättre att göra tvärtom och försöka bygga upp immunförsvaret? Jo, absolut. Gör det inte för att det är kul men är tyvärr tvungen pga svår herpes, har antibiotikan eller konstanta utbrott att välja mellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Men herpes är väl ett virus, funkar antibiotika mot virus ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Jag har en familj i bekantskapskretsen där en liten pojke på 1,5 år fick väldigt låga värden på antalet vita blodkroppar och familjens kontakt inom vården hade inget råd att ge. Samtidigt hade pojken en pågående 1-års antibiotikakur. Eftersom föräldrarna tyckte att pojken mådde sämre av kuren gjorde de ett uppehåll och tog blodprover igen efter en period. Det provet visade det normala antalet vita blodkroppar. Den enda förändringen de gjorde var att låta bli antibiotikan. Så det kan vara så att ditt låga antal vita blodkroppar beror på det. Det är du som bestämmer hur du vill ha det naturligtvis. Jag tror inte att din herpes orsakas av bristen på antibiotika, eller hur? Det kan däremot finnas andra brister, näringsbrister eller inflammationer i kroppen som ligger i grunden. Kanske dålig näringsupptag i tarmen som är orsaken? Så du har ett val: att medicinera och leva med ett sämre immunförsvar eller ta reda på vad du kan justera i din kost för att bota din herpes och slippa antibiotikan. För mig bygger LCHF på tanken att man äter näringstät mat som kött, inälvsmat och animalisk fett med eller utan en del (helst giftfria) grönsaker och lagar maten från grunden. Man undviker fabrikstillverkat mat som är full av socker, stärkelse, tillsatser och kemiska konserveringsmedel så att man inte belastar kroppen ytterligare. Det brukar öka matens näringsvärde och efter ett tag brukar kroppens funktioner normaliseras. Man kan behöva lite kosttillskott också om man har haft alvarliga brister i den tidigare kosten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 10 minutes ago, Erik 2 said: Men herpes är väl ett virus, funkar antibiotika mot virus ? Sant, då är det ju inget antibiotika. Sorry, fel av mig! Det jag äter är i alla fall valaciclovir mot herpes (enda som funkat för mig hittills, låg dos en tablett om dagen lång tid). Då kanske detta ändå inte kan vara relaterat till mitt låga värde vita blodkroppar? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 11 minutes ago, Katerina said: Jag har en familj i bekantskapskretsen där en liten pojke på 1,5 år fick väldigt låga värden på antalet vita blodkroppar och familjens kontakt inom vården hade inget råd att ge. Samtidigt hade pojken en pågående 1-års antibiotikakur. Eftersom föräldrarna tyckte att pojken mådde sämre av kuren gjorde de ett uppehåll och tog blodprover igen efter en period. Det provet visade det normala antalet vita blodkroppar. Den enda förändringen de gjorde var att låta bli antibiotikan. Så det kan vara så att ditt låga antal vita blodkroppar beror på det. Det är du som bestämmer hur du vill ha det naturligtvis. Jag tror inte att din herpes orsakas av bristen på antibiotika, eller hur? Det kan däremot finnas andra brister, näringsbrister eller inflammationer i kroppen som ligger i grunden. Kanske dålig näringsupptag i tarmen som är orsaken? Så du har ett val: att medicinera och leva med ett sämre immunförsvar eller ta reda på vad du kan justera i din kost för att bota din herpes och slippa antibiotikan. För mig bygger LCHF på tanken att man äter näringstät mat som kött, inälvsmat och animalisk fett med eller utan en del (helst giftfria) grönsaker och lagar maten från grunden. Man undviker fabrikstillverkat mat som är full av socker, stärkelse, tillsatser och kemiska konserveringsmedel så att man inte belastar kroppen ytterligare. Det brukar öka matens näringsvärde och efter ett tag brukar kroppens funktioner normaliseras. Man kan behöva lite kosttillskott också om man har haft alvarliga brister i den tidigare kosten. Tack för din story. Ska ha detta i åtanke! Dock visade mina värden på i princip 0 inflammation (lägsta möjliga i referensvärdena) samt bra värden på alla vitaminer och mineraler som ingår i testet, så tror att jag har ett bra upptag... Jag lagar i princip all mat från grunden och har som riktlinje att det mesta jag köper hem inte ens har en innehållsförteckning, dvs undviker fabrikstillverkat. Har du någon aning om den här typen av kost kan ha inverkan på de röda blodkropparna? Då de avvek på flera värden också... Har försökt att bota herpes med kosten i flera omgångar men hittills inte lyckats. Vill verkligen sluta medicinera, men just nu känns alternativet tyvärr värre:/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 12 minuter sedan, Jossan2019 sade: Tack för din story. Ska ha detta i åtanke! Dock visade mina värden på i princip 0 inflammation (lägsta möjliga i referensvärdena) samt bra värden på alla vitaminer och mineraler som ingår i testet, så tror att jag har ett bra upptag... Jag lagar i princip all mat från grunden och har som riktlinje att det mesta jag köper hem inte ens har en innehållsförteckning, dvs undviker fabrikstillverkat. Har du någon aning om den här typen av kost kan ha inverkan på de röda blodkropparna? Då de avvek på flera värden också... Har försökt att bota herpes med kosten i flera omgångar men hittills inte lyckats. Vill verkligen sluta medicinera, men just nu känns alternativet tyvärr värre:/ Jag tror att du har lågt antal vita pga av att du har låg inflammationsgrad och inte behöver fler vita blodkroppar. Hög andel vita anger att man har en infektion i kroppen. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted January 8, 2019 Popular Post Share Posted January 8, 2019 12 timmar sedan, Jossan2019 sade: Äter dock valaciclovir "Valaciclovir Actavis tillhör en grupp läkemedel som kallas antivirala medel. Det verkar genom att döda eller stoppa tillväxten av virus som kallas herpes simplex (HSV), varicella zoster (VZV) och cytomegalovirus (CMV)." Här har du nog förklaringen? "Mindre vanliga biverkningar som kan påvisas i blodprov: minskning av antalet vita blodkroppar (leukopeni) minskning av antalet blodplättar, som hjälper blodet att levra sig (trombocytopeni) ökning av substanser som produceras av levern." https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070801000022 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Haha @Zepp du hann före mig. Jag tittade också på valaciclovir i FASS. Det finns ett antal preparat med valaciclovir som aktiv substans. Jag tittade på Valaciclovir Mylan https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070511000022 och de mindre vanliga biverkningarna som kan påvisas i blodprov var ordagrant de samma för Mylan som för Actavis. Jag håller med om att det kan förklara avvikelserna i blodprovet. När man får rådet att använda ett läkemedel livet ut börjar alla mina varningsklockor tjuta. Man blir ju inte botad och man blir ju inte yngre. Den belastar levern som jobbar för fulla muggar för att rensa bort allt som är främmande från kroppen. Kortare medicinering kan man väl överväga men inte kroniskt. I FASS står det väldigt diplomatiskt beskrivna varningar om att man ska tala med sin läkare om man har problem med njurarna, med levern, om man är äldre än 65 år och om immunförsvaret är dåligt. Om man inte har problem med levern och njurarna så finns det risk att man får det av livslång medicinering. Äldre än 65 kommer man att bli före eller senare om man har lite tur. Personligen skulle jag satsa på att stärka upp kroppens egna immunförsvar mha kosten och låta det hålla herpesviruset och alla andra virus nere. Det känns mer hållbart. Av den sista varningen att döma stärker inte valaciclovir immunförsvaret precis. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 3 timmar sedan, Katerina sade: Haha @Zepp du hann före mig. Jag tittade också på valaciclovir i FASS. Det finns ett antal preparat med valaciclovir som aktiv substans. Jag tittade på Valaciclovir Mylan https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070511000022 och de mindre vanliga biverkningarna som kan påvisas i blodprov var ordagrant de samma för Mylan som för Actavis. Jag håller med om att det kan förklara avvikelserna i blodprovet. När man får rådet att använda ett läkemedel livet ut börjar alla mina varningsklockor tjuta. Man blir ju inte botad och man blir ju inte yngre. Den belastar levern som jobbar för fulla muggar för att rensa bort allt som är främmande från kroppen. Kortare medicinering kan man väl överväga men inte kroniskt. I FASS står det väldigt diplomatiskt beskrivna varningar om att man ska tala med sin läkare om man har problem med njurarna, med levern, om man är äldre än 65 år och om immunförsvaret är dåligt. Om man inte har problem med levern och njurarna så finns det risk att man får det av livslång medicinering. Äldre än 65 kommer man att bli före eller senare om man har lite tur. Personligen skulle jag satsa på att stärka upp kroppens egna immunförsvar mha kosten och låta det hålla herpesviruset och alla andra virus nere. Det känns mer hållbart. Av den sista varningen att döma stärker inte valaciclovir immunförsvaret precis. Jag är lika diplomatisk som FASS och rekommenderar att du diskuterar med din läkare huruvida det egentligen är något problem? Dvs om man tar verksamma mediciner så har de verkan, men som regel följer även biverkningar med på köpet, som regel är de biverkningarna lindrigare att leva med än det man satte in medicinerna mot.. så vitt man inte är en av de få som får allvarliga biverkningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 12 hours ago, Zepp said: "Valaciclovir Actavis tillhör en grupp läkemedel som kallas antivirala medel. Det verkar genom att döda eller stoppa tillväxten av virus som kallas herpes simplex (HSV), varicella zoster (VZV) och cytomegalovirus (CMV)." Här har du nog förklaringen? Tack, jag såg det också och det var därför jag tog upp medicinen här som en möjlig orsak. Dock anges biverkningen, om jag läste rätt, som "mindre än 1 på 1 000" så känns det inte rätt osannolikt? Kanske kan det finnas någon annan förklaring? Har du några tankar även kring mina avvikande värden på de röda blodkropparna? Vad de kan bero på och om värdena är "dåliga" och bör oroa mig (trots att jag inte känner mid dålig)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 12 hours ago, PiaB said: Jag tror att du har lågt antal vita pga av att du har låg inflammationsgrad och inte behöver fler vita blodkroppar. Hög andel vita anger att man har en infektion i kroppen. Wow, finns det en sådan koppling? Låter ju som ett godkänt skäl i så fall. Vet du om lågt värde på vita blodkroppar i sig är dåligt, eller om det endast är dåligt i och med en eventuellt ökad infektionsrisk? (som jag inte tycks ha) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Det finns ingen bot idag för Herpes-virus. Herpesvirus finns i lite olika former, även t ex bältros orsakas av Herpes. Sjukdomen går i skov och är känslig för t ex stress. Mindre stress ger oftast färre skov. Kost påverkar inte, mer än möjligen genom ett starkare immunförsvar. Kroppens immunförsvar brukar ofta kunna hålla nere antalet skov med tiden därför kan man periodvis, framför allt i början, behöva medicinera varje dag, kanske i flera år. Det är ofta en rätt smärtsam sjukdom, oavsett om man har typ1, typ2 eller bältros så långtidsmedicinering brukar tas till för de som får ett nytt skov innan det första lagt sig eller direkt efter en tidigare kur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Herpes och munsår borta http://www.kolloidaltsilver.me/uncategorized/ks-mot-herpes-och-munsar/ Halsinfektioner, herpes, acne, förkylning, hudproblem http://www.kolloidaltsilver.me/uncategorized/halsinfektioner-herpes-acne-forkylning-hudproblem/ Kolloidalt silver - funktion och erfarenheter (herpes nämns på sidan) https://www.vaken.se/kolloidalt-silver-funktion-och-erfarenheter/ Silver Talks - Svamp + Nagelsvamp (herpes nämns på sidan) https://silvertalks.jimdo.com/hem/svamp/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 22 timmar sedan, Jossan2019 sade: Har du någon aning om den här typen av kost kan ha inverkan på de röda blodkropparna? Då de avvek på flera värden också... Förstorade röda blodkroppar kan bero på B12 och/eller folsyra brist enligt Vårdguiden. https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/ Blodbrist i övrigt kan bero på det enligt samma källa. Citerar: "Vitamin B12 behövs för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar. Om du har för lite B12 kan du få blodbrist. B12 tillverkas inte i kroppen utan du får i dig det genom maten. B12 finns i mat från djurriket, främst i kött och mejeriprodukter." Dina värden avviker ju inte så katastrofalt mycket från normalvärden. Vårdguiden påpekar att B12 brist kan bero på att man antingen får i sig för lite B12 via kosten eller så har man dålig upptag av B12 i tarmen. Kanske tarmbakteriefloran är i olag. Har du kollat B12? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 9, 2019 Author Share Posted January 9, 2019 Just now, Katerina said: Förstorade röda blodkroppar kan bero på B12 och/eller folsyra brist enligt Vårdguiden. https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/ Blodbrist i övrigt kan bero på det enligt samma källa. Citerar: "Vitamin B12 behövs för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar. Om du har för lite B12 kan du få blodbrist. B12 tillverkas inte i kroppen utan du får i dig det genom maten. B12 finns i mat från djurriket, främst i kött och mejeriprodukter." Dina värden avviker ju inte så katastrofalt mycket från normalvärden. Vårdguiden påpekar att B12 brist kan bero på att man antingen får i sig för lite B12 via kosten eller så har man dålig upptag av B12 i tarmen. Kanske tarmbakteriefloran är i olag. Har du kollat B12? Tack, som jag nämnde låg jag dock högt (ej för högt) på B12 samt folat. Och hb-värde på 130. Så en brist där känns inte troligt... Inte hittat eller fått någon annan förklaring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 6 minuter sedan, Jossan2019 sade: Tack, som jag nämnde låg jag dock högt (ej för högt) på B12 samt folat. Och hb-värde på 130. Så en brist där känns inte troligt... Inte hittat eller fått någon annan förklaring. Åh förlåt. Jag läste ouppmärksamt. Du skrev ju om det. Ett blodprov är ju också en ögonblicksbild. Man behöver lite mer data för att kunna dra långtgående slutsatser. Har du gjort flera blodprov tidigare som du kunde jämföra med? Dina värden avviker ju inte så mycket från normalvärden. Det kan vara så att de något större röda blodkropparna som är färre till antalet men med hög hemoglobinhalt hos dig kan motsvara flera röda blodkroppar av mindre storlek och med lägre hemoglobinhalt som är vanligare hos genomsnittet. Det är ju hemoglobinet som hjälper till att transportera syret från lungorna och bli av med koldioxiden. Men det är en lekmans iakttagelse förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jossan2019 Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 On 1/9/2019 at 9:36 AM, Katerina said: Åh förlåt. Jag läste ouppmärksamt. Du skrev ju om det. Ett blodprov är ju också en ögonblicksbild. Man behöver lite mer data för att kunna dra långtgående slutsatser. Har du gjort flera blodprov tidigare som du kunde jämföra med? Dina värden avviker ju inte så mycket från normalvärden. Det kan vara så att de något större röda blodkropparna som är färre till antalet men med hög hemoglobinhalt hos dig kan motsvara flera röda blodkroppar av mindre storlek och med lägre hemoglobinhalt som är vanligare hos genomsnittet. Det är ju hemoglobinet som hjälper till att transportera syret från lungorna och bli av med koldioxiden. Men det är en lekmans iakttagelse förstås. Tack, jag funderade själv över om det kan vara så, att de värdena liksom "tar ut varandra". Något färre blodkroppar, men i gengäld något större och mer fyllda med hemoglobin. Kanske är det helt ok och inget att hänga upp sig för mycket på. Men jag har aldrig tagit blodprov på det här sättet tidigare. Det är nytt för mig i år, att förhoppningsvis lära känna min kropp bättre genom att göra en del mätningar och se vad jag ligger på för värden. Är därför inte så kunnig på området (än) och vet inte om mina avvikelser är enorma eller inom rimliga ramar. Blev såklart lite skraj när så många av blodbrist-värden var röd-markerade (och Werlabs-läkarens enda kommentar var att detta ev kan hänga ihop med B12-/folat-brist, vilket jag tyckte var lite slappt analyserat eftersom testet svart på vitt visade att någon sådan brist verkligen inte förekommer). Men din uppfattning är alltså att det här inte är alltför avvikande? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2019 Share Posted January 12, 2019 On 2019-01-09 at 00:05, Jossan2019 sade: Tack, jag såg det också och det var därför jag tog upp medicinen här som en möjlig orsak. Dock anges biverkningen, om jag läste rätt, som "mindre än 1 på 1 000" så känns det inte rätt osannolikt? Kanske kan det finnas någon annan förklaring? Har du några tankar även kring mina avvikande värden på de röda blodkropparna? Vad de kan bero på och om värdena är "dåliga" och bör oroa mig (trots att jag inte känner mid dålig)? Nu så svarade jag Katerina i tron att det var du.. men jag antar att du fattade att det var riktat till dig? Dvs du är 1/1000 som får den biverkningen, det skall du nämna för din behandlande läkare, för det skall denne dels anmäla, dels så bör hen följa upp så att det inte blir sämre. Dels så kanske det finns annan behandling? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbl0 Posted June 7, 2021 Share Posted June 7, 2021 On 2019-01-07 at 21:51, Jossan2019 sade: Hej! Jag rivstartade året med att göra en XL blodanalys hos Werlabs. De flesta värdena såg tipp-topp ut. Men några prover stack ut utanför referensvärdena, vilket gör mig konfunderad (och lite orolig). Kan någon hjälpa mig att tyda det och ev se en förklaring? Följande värden avvek: * B-Erytrocyter 3,7 (referens: 3,9-5,2) - dvs lägre antal röda blodkroppar per liter blod * Erc(B)-MCV 105 (referens: 82-98) - dvs ovanligt stora röda blodkroppar * Erc(B)-MCH 35 (27-33) - dvs (för) hög halt hemoglobin i de röda blodkropparna * B-Leukocyter 3,1 (3,5-8,8) - dvs för lågt antal vita blodkroppar Som det verkar har jag alltså FÄRRE röda blodkroppar än normalt, men de är större och innehåller mer hemoglobin. Har någon en förklaring till detta? Kan det vara kostrelaterat? Högfettkost? Tillskott? Eller hänga ihop med konditionsnivå? Läste att det EV kan vara kopplat till folat- och b12-brist samt järnbrist, men jag ligger i överkant av referensvärdena på samtliga samt hb på 130, så det känns osannolikt. Andra tankar? Dessutom ligger jag oroväckande lågt på vita blodkroppar, trots att jag ej mig veterligen varit sjuk nyligen. Äter dock valaciclovir (långtids-/lågdos antibiotika) dagligen och har så gjort i flera år. Kan det påverka? Eller vad finns det för andra möjliga orsaker? Jag har inte märkbart nedsatt immunförsvar utan upplever mig själv tvärtom som friskare än snittet. Så finns det någon kunnig, som kan analysera svaren? Känner mig orolig! Men vet att det inte är någon vits att ta om testerna direkt... Kan jag göra något för att påverka värdena? Lägga om kost/träning? Bakgrund om testet: Togs på morgonen, före frukost. Ej ätit på ca 12 timmar. Bakgrund om mig: Tjej, 30 år, vältränad på nivå "elitmotionär", mkt god kondition, löptränar och gymmar, fettprocent endast 13,5% och deffad "fitness"-look. Har alltid varit hälsomedveten men började bry mig mer och bli striktare med ren kost, paleo/lchf (dock ej mejeri) förra året. Upplever att jag har god energi och har gjort bättre träningsresultat än på länge sedan jag la om kosten. Tappade även ofrivilligt lite i vikt i och med övergången, och skulle önska att väga ett par kilo mer, men i övrigt är jag väldigt nöjd med min fysik och form. Blev därför förvånad över dessa avvikelser i analysen. Fick du någonsin svar på varför dina vita blodkroppar var så låga? Fick precis tillbaka ett blodprov med exakt samma antal leukocyter. Blev skitskraj men hittade denna tråden och äter också valaciclovir (slutade typ för 2 veckor sedan), så känner mig lite lugnare men det vore intressant att veta om du någonsin fick något svar? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 12, 2021 Share Posted June 12, 2021 On 2021-06-08 at 00:31, Bubbl0 sade: Fick precis tillbaka ett blodprov med exakt samma antal leukocyter. Välkommen till forumet, Bubbl0! Vet inte om trådskaparen hänger här än men jag vet att man kan få upp nivån av vita blodkroppar med buljong på hönsfötter. Inte helt lätt att få tag i och det ska vara väldigt potent så man får inte äta så mycket. Förhoppningsvis kan nivåerna öka ändå bara av att du slutat medicinera. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted June 12, 2021 Share Posted June 12, 2021 Angående leukocyter så kan jag lägga till att sk NSAID-preparat, t ex Ibuprofen, diklofenak och acetylsalicylsyra kan minska leukocytnivån. Jag har naturligt(?) låga nivåer (leukocytopeni) och brukar ligga kring 2,7-2,9. Efter en tiodagars kur med Ipren för att häva en envis seninflamation minskade nivån till 2,3. Efter att ha läst om dessa bieffekter slutade jag helt med nämnda preparat och halten gick upp till 2,9 igen några veckor senare. Som en parentes kan nämnas (ni kanske kommer ihåg det) att i början av covid-pandemin varnade franska forskare för just denna biverkan och rekommenderade att ta andra preparat vid sjukdom, i synnerhet covid-19. De avfärdades dock kvickt i media. Hursomhelst verkar inte den låga leukocytnivån ha lett till sämre immunförsvar i mitt fall, eller är det helt enkelt kosten som kompenserar? Min hematolog säger att mina leukocyter må va få men bra 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbl0 Posted June 14, 2021 Share Posted June 14, 2021 On 2021-06-12 at 17:57, MariaF sade: Välkommen till forumet, Bubbl0! Vet inte om trådskaparen hänger här än men jag vet att man kan få upp nivån av vita blodkroppar med buljong på hönsfötter. Inte helt lätt att få tag i och det ska vara väldigt potent så man får inte äta så mycket. Förhoppningsvis kan nivåerna öka ändå bara av att du slutat medicinera. Tack för tipset! Tog faktiskt om ett lpk-prov 3 dagars senare och mina leukocyter hade då stigit till 3,8 vilket helt klart är en godkänd nivå! Lite oklart hur det höjdes så fort men jag är glad för det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts