LGs Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Då har jag tagit ett nytt Werlabs XL test (3:e gången). Hoppas på förbättrade värden, och de flesta var bra utom några där ett stack ut ordentligt. Det är testet, S-Vit D25 som visade på 282 nmol/liter, men bör ligga i intervallet 50-178 enligt dem. Enligt Werlabs så kan över 250 i mätvärde vara toxiskt. Jag solar ofta under året, både hemma i Sverige och på semestrar utomlands. Äter trots det D3 tillsammans med K2 för att få upptaget av Kalcium i maten att hamna i skelettet istället för i mina ådror. Det finns tecken på just det efter en skanning förra året, där min läkare vill få mig att börja äta statiner för hon tyckte att jag hade för högt kolesterol, som läkare ofta tycker. Dessa värde var dock bättre vid denna mätningen. Dr Berg (på Youtube) vill jag minnas äter upp till 10.000 IE av D3 per dag, medans jag äter 7.500 IE (eller 3 x 62,5 mikrogram). Dock bara 2.500 IE under solperioder. Av K2 tar jag 2 x 90 mikrogram. Bör jag öka? Jag äter även andra vitamintillskott som B12 (är 64 år), Kalium samt Magnesium för att säkra upp kosten då luncherna knappast består av ekologiskt innehåll, även om jag försöker äta så kolhydratsnålt som möjligt. Någon med erfarenhet av just detta med D vitamin? Bör jag även utsätta mig för skanning (där jag placeras i en cylinder som jag antar avger magnetism, men jag kan ha fel) för att följa upp värdena på kalcium i ådrorna? Vore tacksam för synpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Om du solar får du motsvarande 5000 IE D3 per dag, så då finns det knappast anledning att ta tillskott! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Sluta med D3 genast men fortsätt med K2 åtminstone tills dess dina D3-nivåer har gått ner. Mät din D3-nivå nästa vinter för att se om du behöver ta D3 tillskott då. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 2 timmar sedan, Zepp sade: Om du solar får du motsvarande 5000 IE D3 per dag, så då finns det knappast anledning att ta tillskott! 30 minuter en högsommardag ger 10 000 IE har jag hört... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Sluta med D3 genast men fortsätt med K2 åtminstone tills dess dina D3-nivåer har gått ner. Varför då? De värden LG nämner anses av de flesta inte toxiska. Har du nån annan info? Blev nyfiken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Varför då? De värden LG nämner anses av de flesta inte toxiska. Har du nån annan info? Blev nyfiken. Jag har förstått att man avråder från höga värden och att man inte bör äta stora doser D-vitamin utan att känna till den nivån man ligger på. T.ex. Rhonda Patrick förordar 30-80 ng/ml vilket motsvarar 75-200 nmol/l. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 Om man solar reglerar kroppen själv hur mycket d vitamin det blir. Med kosttillskott kan den inte det. Jag tycker man kan använda kosttillskott för att komma upp från låga nivåer till normala men skulle inte använda det för att komma från mellan Vivo till hög. För att veta vad som är hög kan man mäta hur högt man kommer upp en solig sommar. När man när en platå har man kroppen egen reglering av optimalt värde. Gjorde själv detta på 90 talet och har funderar på att göra om det igen då åldern kanske ändrar något. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 On 2019-01-08 at 14:26, MariaF sade: Varför då? De värden LG nämner anses av de flesta inte toxiska. Har du nån annan info? Blev nyfiken. Toxisk nivå blir det först när det överstiger 750 nmol/l. https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search D-koncentration måste stiga över 750 nmol / L för att ge D-vitamin toxicitet, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted February 15, 2019 Share Posted February 15, 2019 Man ska inte titta på hur många IE av D-vitamin som andra äter eftersom upptaget är individuellt, man får mäta och se var man ligger. Sedan minskar upptaget från solen och tarmarna med åldern så även av den anledningen är det bra att mäta sina nivåer. Det är alltid bättre att få sina vitaminer från en naturlig källa än piller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 15, 2019 Share Posted February 15, 2019 För några år sedan undersöktes två afrikanska fritt levande populationer för att få en referens till vad som kan tänkas vara biologiskt "normal" halt av D-vitamin. De låg som jag minns kring 125 nmol/l med en variation på +/- kanske 30 (minns inte exakt). Så där nånstans tänker jag att vi bör ligga. 282 verkar därmed onödigt högt, men huruvida det är toxiskt vet jag inte. Dock tycker jag också att du kan skippa tillskott av D-vitamin ett par månader och sedan kolla igen. 2x90 mikrogram K2 är nog tillräckligt men överdosering är ofarlig så du kan ju ta 3x90 en period ifall din väldigt höga D-vitaminnivå gör kalciumupptaget helt maxat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted February 15, 2019 Share Posted February 15, 2019 On 2019-01-08 at 10:32, LGs sade: läkare vill få mig att börja äta statiner för hon tyckte att jag hade för högt kolesterol, som läkare ofta tycker. Dessa värde var dock bättre vid denna mätningen. Vissa påstår att ett lite högre kolesterol faktiskt är bra hos äldre personer eftersom det verkar minska risken för demens. Läkarna går på sina riktlinjer och tradition där höga nivåer ska sänkas med mediciner. Jag personligen hade inte tagit statiner och dessutom försökt undvika mediciner i så stor utsträckning som möjligt. Det mesta går att lösa med kost och träning. D-vitaminet hade jag sänkt till 5000 IU och tagit ett nytt prov om några månader. https://werlabs.se/artiklar/kolesterol 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Det kom nyligen en studie där man visat att magnesium är viktigt för att kroppen ska ställa in en bra nivå på d-vitaminet. A randomized trial indicates that magnesium optimizes vitamin D status, raising it in people with deficient levels and lowering it in people with high levels. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181214093837.htm 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 (edited) On 2019-01-08 at 10:32, LGs sade: Någon med erfarenhet av just detta med D vitamin? Personligen har jag nog mer än 80 års erfarenhet . Allt beroende på medvetenheten på den tiden om det verkliga innehållet i fiskleveroljan, som intogs teskedsvis. Erfarenheten var god - kanske inte smaken men effekten - att hålla sig frisk. Som vuxen rör sig mitt mer intensiva intresse tidsmässigt om ca. 25 år bakåt i tiden. Jag minns på den tiden min förvåning på apoteket, när maximal mängd D-vitamin i tablettform begränsades till 4-5 ug - som att spotta i havet om man är ute efter positiv effekt. Typiskt för svensk medicin att tro optimalt behov vara liktydigt med medelnivån i befolkningens blod. Som kosttillskott, för att få positiva effekter, bör man nog tänka sig 10 gånger högre dosering, 50 ug = 2000 ie D3-vitamin. Då hamnar du sannolikt på en optimal nivå. Först för något tiotal år sedan började Sveriges läkare vakna till liv - att man kanske tänkt fel - vitaminer har aldrig varit av särskilt intresse för svensk sjukvård - en för medicinen konkurrerande produkt. Vad gäller din nivå: 282 nmol/liter, så är den knappast i närheten av att vara toxisk. Problemet med D-vitamin är vanligen inte de höga nivåerna utan främst vart kroppen riktar upptaget av kalcium och magnesium. Du är ju redan rätt ute genom att tillföra K2-vitamin. Studier finns som visar att större mängder K2-vitamin (360 ug dagligen under någon månads tid) förmår hyvla av 30-50% av blodkärlens kalcifiering, dvs. gör blodkärlen mer flexibla och därmed sänker blodtrycket. Mitt googlande under åren har vanligen visat att man inte sett mer positiva effekter vid nivåer över 150 nmol/liter som runt 100. Vissa entusiastiska läkare kan tänka sig högre nivåer. Man bör tänka på att risken för farliga nivåer genom mat eller solbadande i praktiken är mycket liten. Vid solbad stänger kroppen automatiskt av produktionen av D-vitamin, när behovet är fyllt. Edited March 15, 2019 by Nils Engström Ändrade felskrivning (D2) till K2 efter Kjell Granellis vänliga påpekande! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 12 timmar sedan, Nils Engström sade: Personligen har jag nog mer än 80 års erfarenhet . Allt beroende på medvetenheten på den tiden om det verkliga innehållet i fiskleveroljan, som intogs teskedsvis. Erfarenheten var god - kanske inte smaken men effekten - att hålla sig frisk. Som vuxen rör sig mitt mer intensiva intresse tidsmässigt om ca. 25 år bakåt i tiden. Jag minns på den tiden min förvåning på apoteket, när maximal mängd D-vitamin i tablettform begränsades till 4-5 ug - som att spotta i havet om man är ute efter positiv effekt. Typiskt för svensk medicin att tro optimalt behov vara liktydigt med medelnivån i befolkningens blod. Som kosttillskott, för att få positiva effekter, bör man nog tänka sig 10 gånger högre dosering 50 ug = 2000 ie D3-vitamin. Då hamnar du sannolikt på en optimal nivå. Först för något tiotal år sedan började Sveriges läkare vakna till liv - att man kanske tänkt fel - vitaminer har aldrig varit av särskilt intresse för svensk sjukvård - en för medicinen konkurrerande produkt. Vad gäller din nivå: 282 nmol/liter, så är den knappast i närheten av att vara toxisk. Problemet med D-vitamin är vanligen inte de höga nivåerna utan främst vart kroppen riktar upptaget av kalcium och magnesium. Du är ju redan rätt ute genom att tillföra K2-vitamin. Studier finns som visar att större mängder D2-vitamin (360 ug dagligen under någon månads tid) förmår hyvla av 30-50% av blodkärlens kalcifiering, dvs. gör blodkärlen mer flexibla och därmed sänker blodtrycket. Mitt googlande under åren har vanligen visat att man inte sett mer positiva effekter nivåer över 150 nmol/liter som runt 100. Vissa entusiastiska läkare kan tänka sig högre nivåer. Man bör tänka på att risken för farliga nivåer genom mat eller solbadande i praktiken är mycket liten. Vid solbad stänger kroppen automatiskt av produktionen av D-vitamin, när behovet är fyllt. Tack för ännu en läsvärd post Vill bara påpeka att du råkat skriva "D2" där det rimligen ska vara "K2" i näst sista stycket! Jag håller med om att gränsnyttan att höja nivån utöver 150 nmol/liter (förmodligen även ner till cirka 125) borde vara nära noll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 (edited) 2 timmar sedan, Kjell Granelli sade: Vill bara påpeka att du råkat skriva "D2" där det rimligen ska vara "K2" i näst sista stycket! Sannolikt ett ålderstecken!!! eller näraliggande orsak! Bra att yngre skärpta observatörer utgör argusögon. Edited March 15, 2019 by Nils Engström Ändrade felskrivning (D2) till K2 efter Kjell Granellis vänliga påpekande! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Läste en intervju med Kate Rheaume Bleue från nov 2017. Där menar hon att för varje 1000 IE av D-vitamin behövs 100 mcg K2. Intressant intervju och bra att kunna skriva ut och ha kvar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Och sedan undrar jag hur mycket K2 vi får via maten? Normalt. Utan att äta natto... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Hon nämnde att i ca 30gr Brie eller Gouda får du i dig 75 mcg K2. I fermenterade grönsaker lite olika eftersom olika bakterier producerar olika mkt. Ägg, smör också olika om det är gräsbetat eller inte. Vad jag förstår är det Mk 4 i dessa produkter som har kort halveringstid. Så ganska svårt att beräkna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 2 timmar sedan, singoalla sade: Läste en intervju med Kate Rheaume Bleue från nov 2017. Där menar hon att för varje 1000 IE av D-vitamin behövs 100 mcg K2. Intressant intervju och bra att kunna skriva ut och ha kvar. Intressant. Har du möjligen länk till intervjun? Nämner hon något om hur kopplingen mellan mängd D3 o K2 räknats ut? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 35 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Intressant. Har du möjligen länk till intervjun? Nämner hon något om hur kopplingen mellan mängd D3 o K2 räknats ut? https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2017/11/13/vitamin-k2-for-heart-bone-health.aspx Nej inte vad jag minns. Kanske finns i hennes bok. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 https://drive.google.com/file/d/1tQu9SB8afBJl6JI72kpafRgXPqB0bqj5/view?usp=drivesdk Här en tabell med livsmedel som innehåller K2. Finns i Kates bok. Stämmer inte riktigt med vad hon sa i intervjun om Brie framförallt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts