LGs

Varning för hög vitamin D nivå efter nytt Werlabs test

Recommended Posts

Då har jag tagit ett nytt Werlabs XL test (3:e gången). Hoppas på förbättrade värden, och de flesta var bra utom några där ett stack ut ordentligt. Det är testet, S-Vit D25 som visade på 282 nmol/liter, men bör ligga i intervallet 50-178 enligt dem. Enligt Werlabs så kan över 250 i mätvärde vara toxiskt.

Jag solar ofta under året, både hemma i Sverige och på semestrar utomlands. Äter trots det D3 tillsammans med K2 för att få upptaget av Kalcium i maten att hamna i skelettet istället för i mina ådror. Det finns tecken på just det efter en skanning förra året, där min läkare vill få mig att börja äta statiner för hon tyckte att jag hade för högt kolesterol, som läkare ofta tycker. Dessa värde var dock bättre vid denna mätningen.

Dr Berg (på Youtube) vill jag minnas äter upp till 10.000 IE av D3 per dag, medans jag äter 7.500 IE (eller 3 x 62,5 mikrogram). Dock bara 2.500 IE under solperioder. Av K2 tar jag 2 x 90 mikrogram. Bör jag öka?

Jag äter även andra vitamintillskott som B12 (är 64 år), Kalium samt Magnesium för att säkra upp kosten då luncherna knappast består av ekologiskt innehåll, även om jag försöker äta så kolhydratsnålt som möjligt.

Någon med erfarenhet av just detta med D vitamin? Bör jag även utsätta mig för skanning (där jag placeras i en cylinder som jag antar avger magnetism, men jag kan ha fel) för att följa upp värdena på kalcium i ådrorna?

Vore tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du solar får du motsvarande 5000 IE D3 per dag, så då finns det knappast anledning att ta tillskott!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta med D3 genast men fortsätt med K2 åtminstone tills dess dina D3-nivåer har gått ner. Mät din D3-nivå nästa vinter för att se om du behöver ta D3 tillskott då. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Om du solar får du motsvarande 5000 IE D3 per dag, så då finns det knappast anledning att ta tillskott!

30 minuter en högsommardag ger 10 000 IE har jag hört...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Sluta med D3 genast men fortsätt med K2 åtminstone tills dess dina D3-nivåer har gått ner. 

Varför då? De värden LG nämner anses av de flesta inte toxiska. Har du nån annan info? Blev nyfiken. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Varför då? De värden LG nämner anses av de flesta inte toxiska. Har du nån annan info? Blev nyfiken. 

Jag har förstått att man avråder från höga värden och att man inte bör äta stora doser D-vitamin utan att känna till den nivån man ligger på. T.ex. Rhonda Patrick förordar 30-80 ng/ml vilket motsvarar 75-200 nmol/l. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man solar reglerar kroppen själv hur mycket d vitamin det blir. Med kosttillskott kan den inte det. Jag tycker man kan använda kosttillskott för att komma upp från låga nivåer till normala men skulle inte använda det för att komma från mellan Vivo till hög. 

För att veta vad som är hög kan man mäta hur högt man kommer upp en solig sommar. När man när en platå har man kroppen egen reglering av optimalt värde. Gjorde själv detta på 90 talet och har funderar på att göra om det igen då åldern kanske ändrar något. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu