Jossan2019 Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Hej! Kanske en konstig fråga, men jag pratar väldigt mycket i sömnen (skaffade en app för att spela in detta och jag pratar verkligen varje natt). Vad jag vet är detta vanligt bland barn men betydligt ovanligare för vuxna. Har någon en teori om vad det kan bero på? Kan det vara kost- och livsstilsrelaterat? Tecken på stress? Dålig sömnkvalitet? Kan tillägga att jag är nöjd med min sömn, har lätt för att somna och känner mig utvilad när jag vaknar. Mycket energi på dagarna. Men undrar verkligen över allt detta prat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Det finns fb-grupper för drömtydning. Man vet att plötsliga förändringar i den normala livsstilen kan göra att reptilhjärnan (det undermedvetna) har saker att meddela ditt medvetna jag, att prata i sömnen är då ett sätt att bekräfta detta. Inget att vara orolig för, men handlar det om att du tex träffat en annan partner kan det visserligen få konsekvenser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 9 timmar sedan, Jossan2019 sade: Kan det vara kost- och livsstilsrelaterat? Tecken på stress? Möjligen stress då... Tänker att sömnen kan påverkas av kost och träning/rörelse men att om man är stressad så blir sömnen sämre... Gissar bara, en snabb sökning gav ju inga tillfredsställande svar. "...kan i sällsynta fall bero på en allvarlig psykisk störning." - Nja, då hade du nog inte hängt i forumet. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Enl Steg för hälsa: Om du pratar mycket i sömnen kan det bero på långvarig exponering för stress, spänning och utmattning, både fysisk och psykisk. https://stegforhalsa.se/hur-kommer-det-sig-att-vi-pratar-i-somnen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts