Jump to content

Magsår och lchf?

Hultberg

Recommended Posts

Jag har börjat äta mer strikt lchf på grund av att jag inte lyckas skifta vikt trots träning och kaloristrypning. Funkar helt ok men jag får hemskt ont i magen, har haft ett magsår ganska länge som kommer och går. Är det något jag ska tänka på när jag äter lågkolhydtatskost? Mer vatten? Mindre fett? Hur ska jag hålla magsåret i schack och samtidigt gå ner i vikt? Jag vill inte leva på mediciner för det behandlar bara symptomet och inte själva orsaken!

Kokt mat är som bekant bra för magsår/magkatarr. Grytor, blomkål och Broccoli är snällt för magen :-) Jag har magkatarr men håller det i schack med att dricka lite mindre kaffe, göra mer mat i ugn och har nästan alltid blomkål eller broccoli bredvid samt att jag tar det lugnt med att krydda maten.

Äter du strikt som i ett par kolhydrater eller strikt som mig med max 20g kolhydrater? Ska du bara äta ett par är inte Broccolin eller Blomkålen egentligen inget alternativ.

I övrigt så äter jag mejeriprodukter som jag vill, men allt i en lagom mängd för mig. Annars så är min sömn och stress ganska avgörande för hur min magkatarr betyder sig.

Hoppas att det blir bättre för dig!

Äter laktosfritt, glömde skriva det, sällan eller aldrig stekt mat och gärna grönsaker men jag får ändå ont i magen. Häromdagen åt jag kokt fisk med smör och sallad, ont i magen!! Starkt var det inte heller. Sover gör jag åtta solida timmar om natten och kaffe bara på morgonen. Men kaffet får jag aldrig ont i magen av, dock kosten.

Man läker inte alla magsår med antibiotika, bara dom som är orsakade av helicobakter pylori.  Och det er minoriteten.  Hursomhelst... förstår ditt problem, har haft magsår (konstaterad med gastroskopy) och har oft magkatarr, tar Nexium eller omeprazol varje dag sedan flera år för att hålla detta i skick.  När jag började med LCHF blev jag jättedålig i magen, hungerkänslor hela tiden = magkatarr + all annan skit som jag upplevde:)  Men den känslan gick över på ett par veckor och nu mår jag faktiskt mycket bättre i magen (6v LCHF) och funderar på att prova sätta ut omeprazolen.  

Man läker inte alla magsår med antibiotika, bara dom som är orsakade av helicobakter pylori. Och det er minoriteten. Hursomhelst... förstår ditt problem, har haft magsår (konstaterad med gastroskopy) och har oft magkatarr, tar Nexium eller omeprazol varje dag sedan flera år för att hålla detta i skick. När jag började med LCHF blev jag jättedålig i magen, hungerkänslor hela tiden = magkatarr + all annan skit som jag upplevde:) Men den känslan gick över på ett par veckor och nu mår jag faktiskt mycket bättre i magen (6v LCHF) och funderar på att prova sätta ut omeprazolen.

Så dina symptom minskade med tiden? Jag har läst att omega 3 ska minska risken för inflammation och tänkte köra på fisk ett par veckor och se vad som händer. Jag har blivit rekommenderad omeprazol men jag vill undvika mediciner i så hög utsträckning som möjligt. Hur är ditt vätsleintag? Jag har också läst att man kan få samma effekt som medicin genom att dricka mycket och således späda ut magsyran.

Jag kan förstå att vissa människor kan tycka att det är bäst att medicinera, men det är så vi har blivit programmerade att tänka så de säljer mer mediciner. Jag anser att det är bättre att kroppen själv får läka ut och stärka sig själv, det är ju trots allt så kroppen är designad. Givetvis inte när det gäller allt men om jag får välja mellan kemikalier i ett piller eller äta mat som främjar hälsa, när det är upp till mig att välja, tar jag den naturliga vägen.

Magsår beror ju på en bakterie. Så en enkel antibiotikakur ska lösa det problemet. 

Nej, precis som några andra här påpekar är det långtifrån alla magsår som orsakas av bakterier. När man gör gastroskopi tar man ett bakterieprov samtidigt för att se om det orsakas av bakterier.

Mitt magsår var t ex inte orsakat av bakterier utan med största sannolikhet av Treo-missbruk. (Acetylsalicylsyra)

• Like 1

Man läker inte alla magsår med antibiotika, bara dom som är orsakade av helicobakter pylori.  Och det er minoriteten.  Hursomhelst... förstår ditt problem, har haft magsår (konstaterad med gastroskopy) och har oft magkatarr, tar Nexium eller omeprazol varje dag sedan flera år för att hålla detta i skick.  När jag började med LCHF blev jag jättedålig i magen, hungerkänslor hela tiden = magkatarr + all annan skit som jag upplevde:)  Men den känslan gick över på ett par veckor och nu mår jag faktiskt mycket bättre i magen (6v LCHF) och funderar på att prova sätta ut omeprazolen.  

När du tar bort Omeprazol ska du fasa ut medicinen dvs minska successivt, annars får du tillbaka symtomen pga utsättningsreaktion. Minska med en veckas mellanrum minst.

Äter laktosfritt, glömde skriva det, sällan eller aldrig stekt mat och gärna grönsaker men jag får ändå ont i magen. Häromdagen åt jag kokt fisk med smör och sallad, ont i magen!! Starkt var det inte heller. Sover gör jag åtta solida timmar om natten och kaffe bara på morgonen. Men kaffet får jag aldrig ont i magen av, dock kosten.

Var försiktig med vinäger och vinegrättdressingar på salladen, även svart och vitpepper ska du försöka att undvika. Chili, curry och cayennepeppar verkar vara lite snällare mot magslemhinnan, om man vill krydda lite "häftigare".

• Like 1

Jag vet inte om det räknas, men jag har atrofisk gastrit (autoimmun) som i princip är kronisk magkatarr (inflammation) samt chron's som går i skov. För mig har mejerifri LCHF hjälpt otroligt mycket!

Vad jag har märkt så är vissa födoämnen värre än andra, man får prova sig fram och se. Det jag gjorde var att fasta i några dagar och sedan började jag sakta införa mat igen, så fort jag reagerade på något så slutade jag äta det. Det har tagit en otrolig tid, men nu kan jag äta det mesta så länge inflammationerna håller sig någondera i schakt. Mejerier fungerar dock inte alls, förutom smör men detta kan också bero på att jag har stora fördomar mot margariner redan ;)

Så, det som har fungerat för mig är helt enkelt att starta med kokt och fiberfri (!!) mat och sedan lägga till mer och mer låååååångsamt. Man kan ju prioritera lite, för mer kändes det till exempel mer logiskt att börja med ägg innan jag började med fisk :D    

• Like 2

• 4 weeks later...

Jag vet inte om det räknas, men jag har atrofisk gastrit (autoimmun) som i princip är kronisk magkatarr (inflammation) samt chron's som går i skov. För mig har mejerifri LCHF hjälpt otroligt mycket!

Vad jag har märkt så är vissa födoämnen värre än andra, man får prova sig fram och se. Det jag gjorde var att fasta i några dagar och sedan började jag sakta införa mat igen, så fort jag reagerade på något så slutade jag äta det. Det har tagit en otrolig tid, men nu kan jag äta det mesta så länge inflammationerna håller sig någondera i schakt. Mejerier fungerar dock inte alls, förutom smör men detta kan också bero på att jag har stora fördomar mot margariner redan ;)

Så, det som har fungerat för mig är helt enkelt att starta med kokt och fiberfri (!!) mat och sedan lägga till mer och mer låååååångsamt. Man kan ju prioritera lite, för mer kändes det till exempel mer logiskt att börja med ägg innan jag började med fisk :D    

Kan du berätta lite mera om hur du gick till väga med detta? Åt du inget under fastan, eller fettfastade du? Vad började du med att lägga till osv? Min mage besvärar mig och läkaren misstänker magkatarr, men hon vill inte kolla gastroskopi innan jag tagit medicinkur. Jag vill helst inte ta medicin om jag kan undvika det. När jag bara åt puréer av kokt fisk, morot och kålrot tyckte jag magen blev bättre men det kan jag ju inte leva på i längden...

Kan du berätta lite mera om hur du gick till väga med detta? Åt du inget under fastan, eller fettfastade du? Vad började du med att lägga till osv? Min mage besvärar mig och läkaren misstänker magkatarr, men hon vill inte kolla gastroskopi innan jag tagit medicinkur. Jag vill helst inte ta medicin om jag kan undvika det. När jag bara åt puréer av kokt fisk, morot och kålrot tyckte jag magen blev bättre men det kan jag ju inte leva på i längden...

Min mage ballade ju ur totalt så jag kunde i princip inte äta någonting alls på månader förutom glucosbaserade "low residue" näringsdricka så mitt system var nog ganska utrensat redan, så det jag gjorde var helt enkelt att sluta med näringsdrickan och drack bara vatten i några dagar (tror det var 3 eller 4...) innan jag började med "fast föda".

Började med kokt fisk, sedan kokt kyckling, sedan kokt kött och så vidare. (sedan lätt kokt/stekt...). Inget spannmål, socker eller liknande och väldigt försiktigt när det kommer till grönsaker (allt med fibrer...).

Efter den långa perioden som har tagit mig typ ett år så kan jag i princip äta vad som helst (men inte hur mycket som helst) utan att känna av det.  

• Like 2