Jump to content

Det händer ju inget?


safax
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit strikt LCHF i 8 veckor. Gick ner 3 kg första dagarna, och sen inte ett gram. Minimalt med kolhydrater har passerat mitt system och då endast i form av grönsaker. Har lite svårt att hitta sätt att få i mig fett. Det är väl egentligen bara frukosten som känns klockren. 

 

Jag äter Levaxin sedan några år tillbaka och har hela tiden fått höja dosen vid varje kontroll. Äter nu 125 mikrogram om dagen. Jag är mycket aktiv sedan många många år, och har så varit både innan Levaxin och LCHF dök upp i mitt liv. Åtminstone mellan 5-8 träningstimmar i veckan.....men så jämmerligt tjock. Väger 90 kg till 160 cm, men jag kör Vasalopp och Vätterundor mm mm. 

Trodde att Levaxinet skulle bli lösningen.....äntligen skulle skiten bara försvinna och jag skulle få se ut så som jag förtjänar med alla de träningstimmar jag lägger in. Men icke. Inte ett gram där heller.

 

Men hjälp! ?

Link to comment
Share on other sites

Har du mätat dig? Vågen "ljuger" ibland. Eftersom du tränar så mycket kan det ju vara så att vikten står stilla samtidigt som kroppen omfördelar vikten från fett till muskler och det brukar märkas med hjälp av måttbandet när det inte syns på vågen. De första 3 kg som försvinner snabbt är i allmänhet vätska eftersom kolhydrater binder vatten. En del av den vätskan kommer tillbaka allt eftersom så om vikten stått stilla så kan du nog räkna med att nått kilo fett försvunnit eftersom du troligen fått tillbaka en del av vattnet du tappade från början. 

 

I övrigt finns massor av insatt människor här på forumet som kan tala om för dig om du bör ändra nått i kosten, så tala om vad du äter en normal dag.

 

Ett tips är också att läsa i de olika trådarna som finns här på forumet, det finns en sökfunktion så du kan hitta ex.vis trådar som behandlar vissa ämnen så som Levaxin, 11 resultat får jag upp på den sökningen.

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit strikt LCHF i 8 veckor. Gick ner 3 kg första dagarna, och sen inte ett gram. Minimalt med kolhydrater har passerat mitt system och då endast i form av grönsaker. Har lite svårt att hitta sätt att få i mig fett. Det är väl egentligen bara frukosten som känns klockren. 

 

Jag äter Levaxin sedan några år tillbaka och har hela tiden fått höja dosen vid varje kontroll. Äter nu 125 mikrogram om dagen. Jag är mycket aktiv sedan många många år, och har så varit både innan Levaxin och LCHF dök upp i mitt liv. Åtminstone mellan 5-8 träningstimmar i veckan.....men så jämmerligt tjock. Väger 90 kg till 160 cm, men jag kör Vasalopp och Vätterundor mm mm. 

Trodde att Levaxinet skulle bli lösningen.....äntligen skulle skiten bara försvinna och jag skulle få se ut så som jag förtjänar med alla de träningstimmar jag lägger in. Men icke. Inte ett gram där heller.

 

Men hjälp! ?

Ja fettet är viktigt när du äter minimalt med kolhydrater. Ofta är de det som är felet när man inte går ner i vikt. Säger som Labolina att de första kilona var säkert överflödig vätska. Hormonerna kan så klart också spela roll ifall du har över- eller underproduktion eller tillskott. Vilket det är för din del syns på värdena vid provtagning. Har man underskott går man lättare upp i vikt. 

Tala gärna om vad en typisk dag innehåller för mat för dig. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit strikt LCHF i 8 veckor. Gick ner 3 kg första dagarna, och sen inte ett gram. Minimalt med kolhydrater har passerat mitt system och då endast i form av grönsaker. Har lite svårt att hitta sätt att få i mig fett. Det är väl egentligen bara frukosten som känns klockren.

 

Jag äter Levaxin sedan några år tillbaka och har hela tiden fått höja dosen vid varje kontroll. Äter nu 125 mikrogram om dagen. Jag är mycket aktiv sedan många många år, och har så varit både innan Levaxin och LCHF dök upp i mitt liv. Åtminstone mellan 5-8 träningstimmar i veckan.....men så jämmerligt tjock. Väger 90 kg till 160 cm, men jag kör Vasalopp och Vätterundor mm mm. 

Trodde att Levaxinet skulle bli lösningen.....äntligen skulle skiten bara försvinna och jag skulle få se ut så som jag förtjänar med alla de träningstimmar jag lägger in. Men icke. Inte ett gram där heller.

 

Men hjälp! ?

 

Du kan inte äta LCHF-kost utan att majoriteten av intaget består av fett. Så läs om det jag fetade ovan och sedan så attackerar du detta problem efter bästa förmåga. Det finns många trådar om detta här så sök ett tag så kommer du att hitta svar.

 

För att få bättre koll på fördelningen av protein, kolhydrater och fett du stoppar i dig så kan du kolla in den här tråden:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/

 

Har du inte redan kollat in följande så börja med det:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6-lchf-f%C3%B6r-nyb%C3%B6rjare/

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag fick tips här på kostdoktorn att läsa Skaldemans böcker, och det var ett bra tips! Han beskriver på ett humoristiskt och lättförståeligt sätt hur det hela hänger ihop. Börja med första boken, jag köpte pocketvarianten, men det är väldigt liten text så satsa på den "normala", finns säkert på ditt biblotek. Det som slår mig (har bara hunnit ca 25 sidor) är att man inte kan äta för mycket fett och att man behöver få i sig fett för att få igång fettförbränningen, det här förklarar skaldeman med att kroppen vågar förbränna fett om det finns mycket av det, och ju mer fett du äter desto högre fettförbränning. Absolut inte en droppe alkohol och verkligen minimalt med kolhydrater, annars väljer kroppen att förbränna de här energikällorna i första hand. Låt bli nötter och annat "tillåtet" som innehåller mer än 4-5% kolhydrater. Och man orkar kanske inte träna högintensivt utan kolhydrater i början, så det kan vara idé att röra sig måttligt tills kroppen förstått att den ska bränna fett. 

Link to comment
Share on other sites

Ja...det är som ni säger att det sitter i "fettet"...

Till frukost äter jag äggröra på tre ägg, en regäl klick smör och en skvätt grädde. Känns som helt i LCHF-anda.

Både till lunch och till middag äter jag kött, fisk eller kyckling i olika form och plockar bort kolhydraterna, men lägger sällan till något annat. Mest för att jag inte kan komma på vad "något annat" skulle kunna vara.

Till mellanmål blir det sammanlagt två ägg med lite majonäs på. En näve nötter framför tv:n på kvällen.

har inga problem med att äte fett, mår inte illa av det eller något sådant....jag kommer bara inte på vad det skulle kunna vara.

 

Ska även kolla upp Levaxininformationen, tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tips här på kostdoktorn att läsa Skaldemans böcker, och det var ett bra tips! Han beskriver på ett humoristiskt och lättförståeligt sätt hur det hela hänger ihop. Börja med första boken, jag köpte pocketvarianten, men det är väldigt liten text så satsa på den "normala", finns säkert på ditt biblotek. Det som slår mig (har bara hunnit ca 25 sidor) är att man inte kan äta för mycket fett och att man behöver få i sig fett för att få igång fettförbränningen, det här förklarar skaldeman med att kroppen vågar förbränna fett om det finns mycket av det, och ju mer fett du äter desto högre fettförbränning. Absolut inte en droppe alkohol och verkligen minimalt med kolhydrater, annars väljer kroppen att förbränna de här energikällorna i första hand. Låt bli nötter och annat "tillåtet" som innehåller mer än 4-5% kolhydrater. Och man orkar kanske inte träna högintensivt utan kolhydrater i början, så det kan vara idé att röra sig måttligt tills kroppen förstått att den ska bränna fett. 

Nu har jag inte boken framför mig, men står det verkligen så? Med risk för att få på tafsen från någon så säger min erfarenhet att det är direkt felaktigt. Äter du för mkt fett är det fettet från maten som förbränns, inte kroppsfettet. Är det så LCHF marknadsförs så förstår jag det oförtjänta "dåliga ryktet" från somliga. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eh.. man får läsa hela boken.. där det framgår att det skall vara mycket fett.. av ditt energibehov!

 

Dvs.. spelar ingen roll om du äter mycket fett.. för det du äter mest kommer kroppen att använda som bränsle, men som regel blir man mätt på fett och äter inte så mycket och ofta!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte boken framför mig, men står det verkligen så? Med risk för att få på tafsen från någon så säger min erfarenhet att det är direkt felaktigt. Äter du för mkt fett är det fettet från maten som förbränns, inte kroppsfettet. Är det så LCHF marknadsförs så förstår jag det oförtjänta "dåliga ryktet" från somliga. 

 och min erfarenhet säger att ju mer fett jag äter ju lättare går jag ner ;-). givetvis gäller det hålla kolhydratnivån låg och även hålla koll så det inte blir för mycket protein.

 

Men det ska vara rent fett från smör och olja

Ett par matskedar smör på den kokta broccolin, ett par matskedar majonäs på laxfilen, kokosfett i kaffet mm

 

Äter jag så håller jag en hög nivå på ketosen och det ger rejäl fettförbränning (iallafall för mig)

 

Link to comment
Share on other sites

nä, det står inte exakt att man förbränner mer fett ju mer fett man äter men ungefär så. Skaldeman har ett ratio med ett förhållande mellan fett, protein o kolhydrater. Man får läsa boken om man vill ha ett mer exakt mått. Men samtidigt får man också prova sig fram då alla kroppar funkar olika, men jag tycker iaf att Skaldeman verkar ganska påläst och icke desto mindre; han har genom empiriska försök gått ner 60-70 kg genom att öka fettmängden i sin kost. därför tror jag på hans råd.

Link to comment
Share on other sites

Du har redan upptäckt att Levaxin inte hjälper till att gå ner i vikt. Hoppas inte det är din läkare som invaggat dig i din tron för det har nog inte hjälpt någon. Däremot bör du, när du är rätt inställd, inte gå upp mer i vikt i alla fall. 

 

Ett tips om hur du ska få in mer fett i maten är att alltid ha smör som tillbehör. Tänk dig hur vi äter sommarprimörerna, en liten lättkokt grönsak (färskpotatis tiden före lchf!) med en stor klick smör. Det passar till allt och om du vill variera dig går det på ett kick att ordna ett smarrigt kryddsmör som passar till resten av måltidens smaker.

 

Dricker du kaffe är det gott med kokosolja i. Jag har både kokosolja och vispad grädde i min kaffe!

 

Hoppas det vänder snart!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...