Jump to content

Ägg - Överskott på protein?

smarkebo

Recommended Posts

Jag har för några veckor sedan lagt om mina frukostvanor FRÅN fröbröd (utan spannmål) och naturell joghurt med frömüsli TILL omelett för att undgå de kolhydrater som finns i fröna. Frukostomläggningen var mycket framgångsrik i och med det att jag nu håller mig mätt mycket längre på förmiddagen.

Nu säger emellertid folk i LCHF-gruppen på facebook att det heller inte är bra med för mycket ägg. Jag äter cirka tre ägg per omelett och ibland dessutom två till i pannkakor/wraps senare på dagen. Någon i FB-gruppen hänvisade till Kostdoktorn som någonstans skrivit att ett överskott av protein omvandlas till socker, med känd verkan.

Vad jag främst är ute efter just nu är en tumregel om hur många ägg som kan vara lämpligt per dag. Det går inte att söka på ordet ägg här eftersom det bara är tre bokstäver. Det krävs fyra.

Tar vi ett medelstort ägg väger det i genomsnitt 58g. 12,1% av vikten är protein vilket blir 7,1g för medelägget. Din omelett skulle då ge lite drygt 21g protein. Det är inga jättemängder. Hur mycket protein man bör äta dagligen beror på hur stor man är. Jag brukar räkna med minst 0,8g per kg kroppsvikt,ofta blir det uppåt 1g.

Överskott av protein omvandlas i första hand till muskler.. i andra hand till glukos.. som inte höjer ditt blodsocker, utan lagras som glycogen.

En tumregel är att man inte bör äta mer än 13 ägg per dag om man väger 70 kilo!!

• Like 4

Var inte rädd för att äta många ägg! Tidigare varnade man för ägg pga dess kolesterolinnehåll.

Nu har alla (även de som fortf propagerar för lågfett) insett att ägg inte höjer kolesterolhalten på oss och dessutom innehåller massor av vitaminer, mineraler  som vit D, A, folat, B6, B12 och zink, selen m.fl.

nyttigheter som bra fett osv (iallafall de ekologiska!)

Så ät på och uppdatera dina FBkompisar! ;)

• Like 1

Överskott av protein omvandlas i första hand till muskler.. i andra hand till glukos.. som inte höjer ditt blodsocker, utan lagras som glycogen.

En tumregel är att man inte bör äta mer än 13 ägg per dag om man väger 70 kilo!!

13 ägg...! det var mycket det...det blir nog lätt att hålla den rekommendationen.... :lol:

• Like 1

Nu säger emellertid folk i LCHF-gruppen på facebook att det heller inte är bra med för mycket ägg. Jag äter cirka tre ägg per omelett och ibland dessutom två till i pannkakor/wraps senare på dagen. Någon i FB-gruppen hänvisade till Kostdoktorn som någonstans skrivit att ett överskott av protein omvandlas till socker, med känd verkan.

Jag tycker mig minnas att doc i sin blogg skrivit någon om just ägg och risk för för mycket protein, tyvärr hittar jag det inte just nu. Men om jag inte minns fel så var det i sammanhanget att om man inte går ner i vikt så ska man kontrollera så att för stort proteinintag inte är det som sätter stopp och om så är fallet då kanske dra ner på ett och annat ägg och istället lägga till en klick smör eller nått liknande. Eller så kan det ha varit i nått inlägg om att komma i optimal ketos... Minnet är som hos en guldfisk ibland...

Att proteinet skulle omvandlas till socker låter konstigt, då tror jag mer på vad Zepp skriver. Det kan nog vara så att personen i fb-gruppen blandat ihop det. Protein ger en viss insulinutsöndring och det är då viktnedgången kan stanna upp om det blir för mycket. 

Hur mycket protein man behöver finns flera trådar om här och jag har själv ställt frågan och kunde utifrån en mängd svar och diskussioner se att ett genomsnitt av förslagen låg på ca 1 g/kg, lite mer om man tränar för att bygga muskler.

Tror inte det är något problem att äta 3-5 ägg per dag. Ägg är mättande och antagligen äter man mindre av nått annan proteinrikt när man blir mätt på äggen så det jämnar nog ut sig.

Annars kan du ju alltid be den som hänvisade till Kostdoktorn att de länkar till det inlägget så får du läsa själv och bedöma hur/om du påverkas av det.

Jo, ett överskott av proteiner omvandlas till glukos i levern s.k. glukoneogenes! detta system finns i kroppen eftersom vissa processer behöver glukos och då kan levern fixa detta. Många diabetiker som får ett blsrfall under naten får höga Fblsr-värden pga en rekyl dvs levern skyddar dig mot lågt blsr (för lågt...) genom att tillverka glukos

Jag får upprepa mitt tips  :)

Ett sätt att få lägre proteinnivå och högre fetthalt på omeletten är att gör den på 1 ägg + 2 äggulor (dock kanske lite slösaktigt)

Jaha, tack för det tipset. Intressant, men jag kommer nog inte att göra det, dels av hänsyn till ovanstående inlägg att det inte alls är någon fara att överdosera äggen. Dessutom är jag alldeles för snål för att kasta äggvitor och för fantasilös för att utnyttja dem till något kreativt.

• Like 1

Jag gör en frukost på äggröra - 2 ägg, lite grädde, salt & peppar och mycket smör!

Det håller jag mig mätt på många timmar!

Åt innan bacon och ett kokt ägg, men nu hoppar jag över bacon'et och tar det till

middag istället - om jag inte har lagat nåt åt övriga familjen som jag oxå kan äta =)

Men här blir det mellan 3-5ägg/ dag..

• Like 1

Jag har för några veckor sedan lagt om mina frukostvanor FRÅN fröbröd (utan spannmål) och naturell joghurt med frömüsli TILL omelett för att undgå de kolhydrater som finns i fröna. Frukostomläggningen var mycket framgångsrik i och med det att jag nu håller mig mätt mycket längre på förmiddagen.

Vad jag främst är ute efter just nu är en tumregel om hur många ägg som kan vara lämpligt per dag. Det går inte att söka på ordet ägg här eftersom det bara är tre bokstäver. Det krävs fyra.

Fel. Det du främst bör vara ute efter nu är INTE en tumregel om hur många ägg som kan vara lämpligt per dag. Det du främst bör göra nu är att lämna LCHF-gruppen du bevistar på Fejan eftersom den uppenbarligen är belamrad med människor som inte verkar ha en susning. Den där typen av antika/vilseledande kommentarer ska/kan man förvänta sig i ett forum för veganer men inte i en LCHF-grupp.

Vad gäller problemet med att inte kunna söka på ägg så har jag tidigare föreslagit att man skulle klistra en tråd som grundligt besvarat äggfrågorna (för de dyker upp titt som tätt...och åtminstone jag har inget intresse av att uppfinna hjulet var och varannan dag). Därefter kan man i denna klistrade tråd sedan länka in andra trådar som diskuterat detta. Någon admin som läser detta får gärna lägga in det i en "att göra"-lista alternativt "önskemålslista". Behovet är sannolikt stort.

• Like 1