HannaNord76

Mejerifria alternativ tack!

Recommended Posts

Jag tänkte plocka bort mejerier under en period och inser att ost och creme fraich (för att inte nämna vispgrädde) ingår i det mesta jag äter. Finns det några feta, bra ersättare till dessa?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Jag tänkte plocka bort mejerier under en period och inser att ost och creme fraich (för att inte nämna vispgrädde) ingår i det mesta jag äter. Finns det några feta, bra ersättare till dessa?

Majonnäs, kokosgrädde, avokado, kokosolja, oliver, fetare köttbitar, smör (funkar ofta även om man äter mejerifritt, eller gör Ghee)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Glömde säga att ost ingår som ingrediens i olika brödersättningar, tex pajbotten, pizza, ostbröd etc. Det tycks vara den kniviga biten...

Det finns många bröd utan ost. Som pizza skulle jag föreslå meatzza istället. Funkar ju att göra utan ost på också, även om ost förgyller...

Till och med jag som inte tål ost, ägg eller nötter/mandel har hittat brödrecept som funkar.😊

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Det finns många bröd utan ost. Som pizza skulle jag föreslå meatzza istället. Funkar ju att göra utan ost på också, även om ost förgyller...

Till och med jag som inte tål ost, ägg eller nötter/mandel har hittat brödrecept som funkar.😊

Hej Jämtlandstjej! Vad då för bröd som görs utan ägg ost och nötter? Det vill jag göra. 😊

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Angelico sade:

Hej Jämtlandstjej! Vad då för bröd som görs utan ägg ost och nötter? Det vill jag göra. 😊

Har modifierat ett recept jag hittade så nu funkar det (hyfsat...) för mig...

Susannes tunnbröd: 3 dl pofiber, 5 msk kokosmjöl, 1,5 tsk vardera av salt, anis och fänkål (eller annan brödkrydda om man vill) 4 msk chiafrön, 4 dl vatten, 1/2 dl olja. Blötlägg chiafrön i 2 dl vatten i ca 10 minuter, om de blir väldigt "geléeiga, mixa med resten av vattnet innan allt blandas. Låt degen vila 10 minuter. Dela i 10 delar, rulla till bollar och kavla ut så tunt du kan. Grädda i torr stekpanna på medelvärme tills de har lite färg, på båda sidor. Ät och njut! 😁

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, SGK sade:

Jag brukar göra fröbullar enligt receptet nedan. Tycker de blir riktigt bra.

Fröbullar

De lät också helt okej! Det är fiberhusken jag inte riktigt gillar... Tycker det blir en "grusig" känsla och min mage tycker det blir lite mycket fibrer... 😜

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan använda produkter baserade på kokos som kokosgrädde&mjölk, kokosolja och raw kokosmjölkpulver. Enda är väl att man måste vara ngt sånär noggrann på innehållsförteckning, då många billigare livsmedel baserade på kokos innehåller skräp, tillsatser och för mycket vatten.

Är man mer ambitiös kan man göra blötlägga mandel, cashew eller sesamfrön och göra egen mjölk. Det blir supergott. Den köpta nötmjölken är däremot katastrofal rent innehållsmässigt. Troligtvis för att livsmedelsföretagen kan sälja vad skit som helt till lättlurade veganer 😆

Jag har alltid gjort pajbotten på malda frön och mandelmjöl. Osten ska man ju ha i fyllningen inte i botten! Gör hemgjort fröbröd istället för så kallade LCHF frallor. Är både lättare att göra och smakar godare.

Fast beror väl också lite på hur strikt man är? Kanske mindre bra att tokfrossa i nötter&frön om man är all-in ketos. Jag kan i och för sig äta i princip hur mycket frön och nötter som helst utan att vikten påverkas. Drar lätt i mig 1 kilo i veckan. Troligtvis för att frön&nötter är extremt fett och gör en väldigt mätt. Sen är ju biotillgängligheten i den bästa, det vill säga en hel del hamnar i toan 😏

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för bröd så kan du blanda 1 kg köttfärs med 2 ägg, salt o kryddor. Bred ut på ett bakplåtspapper till en rektangulär kaka. ca 1 -1 1/2 cm tjock. Grädda i ugn 200g  tills köttkakan blivit fast - skär i "brödstora bitar", ät med pålägg. Sparas i kylen några dagar eller kan frysas. Bra mackor till jobbet eller för utflykt. Ger bra mättnad o näring.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt mejerifritt glassrecept efter Dom D’Agostino i en podcast intervju: 

Kokosgrädde + bär + ev. smaksättsättning + ev. sötning blandas ihop och fryses till glass på några timmar. Man kan ha i lite kogrädde i också om man är ok med mejeri, ger mindre kokossmak och större möjlighet att smaksätta med vanilj, lakritspulver etc. Chokladripple kan man göra genom att blanda kokosolja och kakao som man blandar ner i den halvfrysta glassen. Om glassen blir för hård så kan man värma den lite i micron. 🙂 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Elinor sade:

Kan använda produkter baserade på kokos som kokosgrädde&mjölk, kokosolja och raw kokosmjölkpulver. Enda är väl att man måste vara ngt sånär noggrann på innehållsförteckning, då många billigare livsmedel baserade på kokos innehåller skräp, tillsatser och för mycket vatten.

Är man mer ambitiös kan man göra blötlägga mandel, cashew eller sesamfrön och göra egen mjölk. Det blir supergott. Den köpta nötmjölken är däremot katastrofal rent innehållsmässigt. Troligtvis för att livsmedelsföretagen kan sälja vad skit som helt till lättlurade veganer 😆

Jag har alltid gjort pajbotten på malda frön och mandelmjöl. Osten ska man ju ha i fyllningen inte i botten! Gör hemgjort fröbröd istället för så kallade LCHF frallor. Är både lättare att göra och smakar godare.

Fast beror väl också lite på hur strikt man är? Kanske mindre bra att tokfrossa i nötter&frön om man är all-in ketos. Jag kan i och för sig äta i princip hur mycket frön och nötter som helst utan att vikten påverkas. Drar lätt i mig 1 kilo i veckan. Troligtvis för att frön&nötter är extremt fett och gör en väldigt mätt. Sen är ju biotillgängligheten i den bästa, det vill säga en hel del hamnar i toan 😏

Oavsett vad som skapar viktuppgång, du har nog en mycket bra matsmältning och tarmhälsa om du kan äta 1 kg frön och nötter i veckan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-14 at 09:01, HannaNord76 sade:

Jag är också inne på den linjen nu, ska försöka att minska i alla fall. Har fått dille på hemgjord kefir av mjölk som är alldeles för gott.... stopp.

Midjemåttet talar sitt tydliga språk.....:(

Nötsmör är enkelt att göra själv eller köpa färdigt.

Hummus om man äter kikärtor/bönor.

Äggmjölk för varm/kall dryck. Gott! Kan smaksätta med kakao/kanel eller annat.

Osten är svårare att ersätta tycker jag. Lagrad ost typ parmesan ska ju vara laktosfri så kanske lite bättre och man får ju dessutom mer smak med mindre.

Det finns näringsjäst (b-vitaminer)att köpa som smakar lite ostigt som veganer använder sig av men det är nog inte i närheten av det krämiga man hittar på en pizza.....😕

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu