Marie Jensen Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Hej, har en son som är 29 som gärna vill äta lchf kost men som vill gå upp i vikt istället för ner. Han har en slank kropp och knappt något underhudsfett och man kan tro att han tränar 7 dagar i veckan, det gör han inte pga av hjärtsjukdom och medicin som hindrar honom från att träna mer än naturlig vardagsmotion genom gång. Han vill genom kosten hitta en väg till viktökning, någon som har tips och info att ge? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Se den här guiden på Diet Doctor https://www.dietdoctor.com/se/lchf/upp-i-vikt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Vad kan orsaken till låg vikt vara? Hormoner? Martina gör en bra genomgång. https://martinajohansson.se/tag/kroppstyp/ Problem att tillgodogöra sig maten? Tarmproblem. Celiaki. Vad är det för hjärtproblem? Medicin? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 14, 2019 Share Posted January 14, 2019 Att gå upp i vikt för ngn som är kroniskt mager är verkligen skitjobbigt. Folk fattar inte. I många fall ännu tuffare än att försöka gå ner i vikt. Att tvinga i sig mat med ren viljestyrka, när magsäcken och hela systemet skriker NEJ *spyr*, kan liknas vid tortyr. Går man upp i vikt på det dåliga sättet(dricka läsk och käka chips), finns risk att det sätter sig på mindre roliga stället som runt organ, tarm och bukhåla. Så det är knappast ett alternativ. Vet inte om LCHF kan hjälpa, det beror ju lite på hur det påverkar sonen individuellt. Folk är olika. Om han klarar av att äta ordentliga portioner, mellis och kvällsmat o.s.v så kan det fungera bra för viktuppgång eller snarare nå en stabil normalvikt. Men om han redan är petig med maten och aptitlös, finns ju risk att matglädjen försvinner helt, när man plockar bort och förbjuder en massa grejer. Men att äta så mycket riktig mat som möjligt, alltid köra fullfeta och naturligt feta livsmedel, är ju bra för hälsan oavsett. Sen får han väl känna efter hur matlusten påverkas av kolhydratrestriktionerna. Kanske finns det ngt som inte är helt inom ramen för strikt LCHF, som han ändå bör fortsätta käka, för att det stimulerar aptit och matglädje. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted January 15, 2019 Author Share Posted January 15, 2019 13 timmar sedan, Erik 2 sade: Vad kan orsaken till låg vikt vara? Hormoner? Martina gör en bra genomgång. https://martinajohansson.se/tag/kroppstyp/ Problem att tillgodogöra sig maten? Tarmproblem. Celiaki. Vad är det för hjärtproblem? Medicin? han har lite underhudsfett, hans far är likadan, ser vältränad och muskulös ut men har max puls på 80 pga medicin och får inte enligt sin läkare träna och pressa sig för risk för plötsligt hjärtdöd. Att försöka äta till sig lite mer massa är ju inte det lättaste när man inte riktigt har förutsättning som många andra men ändå vilja äta så sunt och naturligt som möjligt, själv är jag glad för hans matintresse då han i många lagar all mat själv utan halvfabrikat. Finns ju så många fler fördelar med LCHF, skall kolla länkarna ovan och tack för tipsen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 Läste/hörde någonstans att det skulle vara bättre att peaka proteinintaget vid t.ex. två mål under dagen för att få till en ordentlig signal för muskeltillväxt än att sprida ut det under flera mål under hela dagen. Viktigt att bibehålla muskelmassa och inte bara öka i vikt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 Obehaglig sjukdom, men intressant att lära sig nytt. Den stora risken ligger tydligen i en form av arrytmi. När jag läser det tänker jag på magnesium som är vansinnigt viktigt för att hjärtmuskeln ska fungera som avsett. Hur har han det med magnesiumnivåerna ? Har man lågt magnesium kan det bero på dåligt upptag i tarmen som kan bero på skador i tarmen som tex vid celiaki. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted January 15, 2019 Author Share Posted January 15, 2019 1 timme sedan, Erik 2 sade: Obehaglig sjukdom, men intressant att lära sig nytt. Den stora risken ligger tydligen i en form av arrytmi. När jag läser det tänker jag på magnesium som är vansinnigt viktigt för att hjärtmuskeln ska fungera som avsett. Hur har han det med magnesiumnivåerna ? Har man lågt magnesium kan det bero på dåligt upptag i tarmen som kan bero på skador i tarmen som tex vid celiaki. nja, han har inga problem som caliaki och hans kroppsbyggnad är mer genetiskt arv med lite underhudsfett och ett muskulärt utseende, kommer ihåg när han var 17-18 år och hans läkare på GUCH blev ifrån sig och sa till honom att han ju inte fick träna, men har tränar inte, om ni förstår vad jag menar hann är byggd sådan, tror iallafall att jag kan tipsa honom om det som framkommit här och infon på vår Kostdoktorsida, tack alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Läste/hörde någonstans att det skulle vara bättre att peaka proteinintaget vid t.ex. två mål under dagen för att få till en ordentlig signal för muskeltillväxt än att sprida ut det under flera mål under hela dagen. Viktigt att bibehålla muskelmassa och inte bara öka i vikt. Var läste du det? Vem är källan? Jag skulle gärna läsa om detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 Jag tror att det var i Mike Mutzel’s podcast High Intensity Healt avsnitt 201 med Gabriella Lyon. Om jag inte missminner mig så var budskapet att man antingen kan peaka mTOR med träning eller proteinintag, dvs viktigare att peaka proteinet på de dagar man inte tränar än de dagar man tränar. 30 minuter sedan, Angelico sade: Var läste du det? Vem är källan? Jag skulle gärna läsa om detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 On 1/15/2019 at 1:01 PM, Angelico said: Var läste du det? Vem är källan? Jag skulle gärna läsa om detta. Leta hos Martina J , tämligen säker på att hon tagit upp detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Jo, viktigt, när man går över till att äta mycket lite kolhydrater är det viktigt att se till att ersätta alla mineraler som kommer att följa med ut ur kroppen när kroppen släpper den vätska den håller för att kunna hantera kolhydraterna. Natrium och magnesium framförallt. Man ska upp mot 600 mg magnesium om dan regelbundet inte bara under övergångstiden. Läs intervju medMartina. https://kurera.se/martina-johansson-magnesium-har-forbattrat-mitt-liv/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts