Jump to content

Nu ska vi äta gräs

Syster

Recommended Posts

Jag säger lite som Effie: "ingen människa - inget problem". Forskarna har helt rätt. Utrotar vi människorna genom att få dem/oss att beta gräs så kan jorden bli ett hem för alla andra djur och naturens kretsloppslagar ska åter styra - inga föroreningar från mänsklig verksamhet att bekymra sig om.  

• Like 7

Problemet att man har mer och mer börjat se människan som vilken-skit-som-helst-ätare. Bara det är lite bättre än sten och innehåller kalorier så kan det anses vara en matvara. Då vi har förvandlat vår mat och till en industriproducerad marknadsvara har vi också tappat definitionen av mat. Vi drygar ut vår föda med billiga utfyllnadstillsatser och anser detta vara helt OK då industrin måste ju få tjäna pengar. Eller ta exemplet med groddar. Javisst är det svårt att tugga frön med skal på. Vem som helst som har testat kan intyga att det inte är gott. Men i produktutvecklingens namn kan vi alltid låta fröet gro och voila - nu kan man tugga grodden utan problem. Det är rå, naturlig och obearbetat "matvara". Flera marknadsföringsetiketter, någon? Vem bryr sig om att besvara frågor som: Hur mycket näring finns där? Kan kroppen tillgodogöra sig det? Hur stor del av kosten får bestå av groddar? Alla dessa frågor hanterades ganska naturligt när våra förfäder strosade i skog och mark och åt för att överleva istället för som nu i västvärlden leva för att äta. 

Det kan handla om media som har tagit sig friheten att tolka studier så som det passar dem. Detta har hänt förut. Men låt oss anta att budskapet kommer från forskare. Det retar mig att här sitter forskare som inte har tillräckliga kunskaper i nutrition och ändå påstår att det vore bättre om människorna betade gräs. Detta är en förändring från jägare och samlare till omnivor (allätare) till numera industri-vor och ett gräsbetande djur. Om vi kan överleva på "lite av varje" betyder det inte att vi ska ta bort den bäst anpassade maten och göra människan till ett gräsbetande djur bara för att några forskares högst tvivelaktiga kalkyler verkar peka på det. Precis som Erik 2 påpekade så handlar inte detta om att människan ska äta gräset till köttet, utan korna får inte äta gräs, dör ut och vi tar över deras föda. Operationen lyckades - patienten dog. 🙄

• Like 5
  • Thanks 2

Jag är absolut inte emot rent principiellt att man utvecklar nya former av växtprotein som alternativ, förutsatt att det är hyfsat näringsriktigt. Kanske kan detta gräsprotein vara ett okej alternativ för t.ex vegetarianer, som vill undvika sunkig soja? Tar själv en skopa hampaprotein ibland i samband med styrketräning, om jag inte hinner hem och fixa riktig mat. Är det enda proteinpulvret jag hittat som inte innehåller en massa skit.

Däremot finns ju faror med den "gröna trenden" som påpekats. En är att t.ex svagare grupper utan egen makt, som verkligen behöver riktigt kött(t.ex skolbarn eller äldre vårdtagare) nekas det av det allmänna och får växter istället som inte är fullvärdiga. 

Finns också en överhängande risk att all kosthållning försämras. Vegetariska alternativ ökar med flera procent varje år på grund av lobby samt att priserna dumpas. Om typ veggiefärs vore nyttigt, så hade jag inte haft problem med det, men består snarare av billig utfyllning, tillsatt socker och en massa tillsatser. Blir också ett tryck på köttindustrin att pressa priserna för att hålla jämn takt, vilket försämrar matkvalitén. Hur ska man annars konkurrera med regelrätta avskrädesprodukter som säljer bra, men bara kostar ett spottstyver att tillverka? 

• Like 3

3 timmar sedan, Katerina sade:

Det retar mig att här sitter forskare som inte har tillräckliga kunskaper i nutrition och ändå påstår att det vore bättre om människorna betade gräs.

Även om någon uttrycker åsikter som inte stämmer överens med de egna så bör vi ändå ha respekt för deras kompetens. 

”Peter Ruhdal Jensen er ekspert i kvantitativ syntetisk biologi, systembiologi, molekylærbiologi/genetik og mikrobiel fysiologi.”

http://www.food.dtu.dk/service/telefonbog/person?id=1098&tab=1#tabs 

Mette Lübeck har en PhD i biokemi. 

http://personprofil.aau.dk/118532