PiaM Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag hamnar jämt i diskussioner kring LCHFs farlighet eller inte. Oftast när jag inte kommer vidare utan vara rejält obekväm brukar jag vika mig med ett "ja vi får väl se om jag dör i förtid eller inte" för jag inte kommer ihåg dom där finurliga förklaringarna som säkerligen finns samt tycker att det är rejält tröttsamt att kriga i onödan med folk som bestämt sig i förväg. Fast ibland, när man träffar på någon som är intresserad och lite "harig på att prova" för att de läst att det är farligt är det ju bra att kunna dra till med något bra och sant. Hjälp! "Det kommer fler och fler case-reports med rejält förhöjda blodfetter efter relativt korta perioder med LCHF" Sant eller falskt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Håller med dig. Jag läser och läser och läser. Är så övertygad om att detta är rätt livsstil för mig (och många andra). Men när det är "skarpt läge" och jag måste argumentera är det ibland tomt i skallen, speciellt om motståndaren är läkare eller annan "påläst" person. Håller oftast en rätt så låg profil. Det jag funderar på just nu är en sak jag hade svårt att bemöta i helgen, nämligen att lchf ökar risken att få tarmcancer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Det här är inte riktigt min hemma-arena men jag vill gärna hjälpa till eftersom du inte fått svar än. Läs de här så kanske det klarnar. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/ http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-5-ar-pa-lchf/ Tycker nån att jag är helt ute och cyklar och inte alls svarar på frågan så ber jag om ursäkt i förväg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag gick till läkaren på firman och bad att få blodet testat. Det visade sig vara prima vara och det kan man ha att slänga tillbaka på dom som hävdar att det är farligt. Om jag har bra blodvärden och bra kondition, vad är det jag ska dö av? Brukar jag fråga... Jag klarar med lätthet fyskrav motsvarande både värnpliktiga och vanliga officerare trots 46 års ålder. Vanliga krav, inte specialförband men det behöver jag kanske inte säga. Hursomhelst, återigen kan man säga att bästa sättet att övertyga är att vara en frisk förebild. Sen kan man fråga efter en undersökning som visar att kolhydrater är bra. Jag har då inte sett någon. Du kan fråga LVM efter långtidsstudier på folk som äter enligt deras rekommendationer, det finns inte en enda vare sig lång eller kort. Vänd det så motparten måste komma med argument... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag tycker ditt svar är riktigt bra! Det är ju dessutom "fett" tolkningsbart eftersom det står skrivet i stjärnorna om du eller jag ska knalla vidare i förtid eller inte på grund av att vi valt att leva med lchf. Som med så många andra som gör val i livet - rökare lever farligt, vissa yrkesgrupper, skiftarbetande och miljoner andra...De som ändå visar intresse och är lite rädda att prova lchf (det var jag med) kanske till slut hamnar där att de inte har så mycket annat oprovat (som jag) och då upptäcker att det passar dem med? Hoppas det! Jag tänker att det nog kan vara klokt att bara uppmuntra dem att läsa på på egen hand. På så vis slipper du bära ansvar för deras kunskapsinhämtning och du behöver inte heller svara upp för deras beslut.Jag är inte mer än människa, jag är fortfarande skraj för en del saker. Till exempel: vad kommer mina inom kort kommande provsvar att visa? Jag måste läsa och banka in vad kostdoktorn skriver på sin blogg men jag är ändå lite orolig... ingen, inte ens jag som förespråkar kvalite framför kvantitet, kan än så länge bortse helt från min oro. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Det här är inte riktigt min hemma-arena men jag vill gärna hjälpa till eftersom du inte fått svar än. Läs de här så kanske det klarnar. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/ http://www.kostdoktorn.se/mina-halsovarden-efter-5-ar-pa-lchf/ Tycker nån att jag är helt ute och cyklar och inte alls svarar på frågan så ber jag om ursäkt i förväg. Tycker det var ett jättebra inlägg, länkarna är precis vad jag behöver just nu när jag vandrar med lätt oro i skallen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Ja! Tycker med det är svårt och komma med svar på tal ibland.. Jag äter ju inte mjöl längre och det är ju det i nästan allt nu förtiden. Så frågar "m" knäckebröd äter du väl? Jag svarade nej. "m" sa - äter du ingenting!? Haha.. Jo svarade jag.. Bara inte saker med mjöl i och spannmål.. Äter rotfrukter m.m . Behöver inget mjöl, pasta m.m skit grejer. Men ja.. Samma sak att folk säger att blodkärlen täpper igen.. Ja dÅ borde mina nästan vara täppta nu med så Mkt smör, grädde jag äter. Hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Eh.. måste man svara på det?? Det är så mycket folk har hört så skulle man bry sig om allt det så skulle man inte våga gå ur sängen! Jag har hört att man får cancer av kött. Dessutom har jag hört att kolhydrater omvandlas till blodsocker, som gör att man får diabetes.. och göder cancern som köttet orsakade! Men det värsta som jag hört är att vi får i oss cancerogena gifter genom att andas! Såå.. vad skall jag leva på.. och hur vill jag dö, jag väljer nog att äta fet mat och dö hastigt och lustigt av en hjärtinfarkt trotts allt.. och som bonus så får jag äta god mat under tiden och må bra!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Hehe.. Ja.. jag önskar verkligen att jag inte brydde mig. Så svar behöver jag Det är sant, man kan dö av allt. Jag får väl försöka komma ihåg alla ANDRA bra argument under tiden. För tillfället får jag väl be folk visa mig dessa case-studier så man ser att de inte är tagna från Expressens löpsedel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag argumenterar inte alls med folk längre, mitt stående svar till folk som egentligen inte är intresserade av kosten är bara "jag äter inget vitt" orden hittade jag för många år sedan på bloggen "mamma äter inget vitt" hon var en av dom få som skrev om LCHF tidigt. På frågan varför jag inte äter vitt, är enkel, jag tål det inte. Fettet ordar jag inte så mkt om mer än för dom som är genuint intresserade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag vill också läsa case-studierna (tror jag, knager lite på knogarna ) Klart man ska svara när man befinner sej i en dialog, annars är det ju en monolog (skojar lite, ok?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Professor Berglund gick ju igenom underlaget och skrev en artikel i Läkartidningen! "Sammanfattat Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter. Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas. Under de senaste tre decennierna har hela västvärlden rekommenderats äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika hjärt–kärlsjukdom och cancer. Grunden har varit ett antal observationsstudier som visade att befolkningsgrupper med höga intag av mättat fett löpte hög risk för hjärt–kärlsjukdom och ökad dödlighet. Andra studier visade att man genom att sänka intaget av mättat fett under kort tid (veckor, månader) kunde sänka serumkolesterol, den faktor man ansett vara länken mellan mättat fett i kosten och risk för hjärt–kärlsjukdom. På dessa vetenskapliga grunder har det bedrivits en intensiv kampanj för att minska mättat fett i kosten i primärpreventivt syfte. Även om vissa forskare ifrågasatt grunderna har de stora vetenskapliga sammanslutningarna och nationella ansvariga organen varit eniga, och budskapet har kraftfullt trummats igenom. Inget stöd för att högt fettintag är farligt" http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Zepp, guldgruva! *sparar ner länken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Då kommer du gilla denna TV-serie! Vetenskapen Bakom Kostrad (LCHF) del 1 - 3 Hellena Hesselmark är superstar i denna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Man kan ju äta på väldigt olika sätt och ändå kalla det för LCHF. Finns ju egentligen inget generellt svar likaväl som det inte finns det för blandkost. Om man äter LCHF och får fettansamlingar på andra ställen än i fettväven så är det nog riskabelt men det gäller ju blandkost också. Mår man jättebra när man äter LCHF eller vilken kost som helst så är det sannolikt att den gynnar hälsan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag vill också läsa case-studierna (tror jag, knager lite på knogarna ) Klart man ska svara när man befinner sej i en dialog, annars är det ju en monolog (skojar lite, ok?) I slutet av ett sötare blod finns svar på tolkningar av två studier som påstår LCHF är farligt. Det visade sig att den kosten inte liknade LCHF alls, utan mer en hamburge-diet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 I slutet av ett sötare blod finns svar på tolkningar av två studier som påstår LCHF är farligt. Det visade sig att den kosten inte liknade LCHF alls, utan mer en hamburge-diet. Aha.. som LCHFs farlighet baserat på en enkät till kvinnor i Uppsala från 1989 eller något sånt.. Långt innan LCHF var poppis.. Doc tog upp det på föreläsningen. Should have remembered that one.. Ett sötare blod finns med på önskelistan av böcker jag behöver läsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Ett sötare blod rankar jag som den bästa bok jag läst i ämnet, tätt följd av Matrevolutionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Det enklaste exemplet är att utgå från det i princip ingen kan bestrida, dvs är man överviktig så tenderar man också vara mer eller mindre insulinresistent. För att på bästa sätt komma till rätta med detta problem så måste man se till att TROTS insulinresistensen så måste fettet förbrännas men samtidigt måste även muskler sparas under processen. Det bästa sättet att få till detta blir då helt enkelt att anamma lågkolhydratkost eftersom det inte bara fixar grunden, dvs får till en naturlig mättnad som underlättar kaloriunderskott, utan även grejar såväl fettförbränning som muskelsparande. Men...men...men...(säger då "vännen" eller vem man nu diskuterar med) på lång sikt då? Och då kan man lugnt svara att det finns få saker som är så ohälsosamma som att vara kraftigt överviktig/insulinresistent. Om LCHF hjälper till att fixa detta så har det i varje fall inte blivit sämre. Har personen man pratar med också en del energireserver så kan man ju hinta om att även vederbörande kanske skulle prova LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Till och med Claude Marcus sa på radion förra året att LCHF är ofarligt på kort sikt. Det kan man ha som argument för att få någon att prova. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Fattar inte vad det skulle vara för farligt med att äta lchf... alltså man äter ju bara grejer som dem inte stoppat i något eller tagit bort något ur.... det är helt logiskt att äta det naturliga helfeta sakerna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Har ätit LCHF till och från sedan 2009. Blev dock lite fundersam när jag häromdagen gjorde s.k. pulsvågsmätning (Arteriografundersökning) i en vårdcentral bara för att få bekräftat för mig själv att mina ådror var i prima skick trodde jag men ack, så var inte fallet. Jag berättade att jag äter LCHF men det var inte populärt, han menade att denna ”diet” var på väg att försvinna? Han sa att jag måste börja konditionsträna och skippa kolisar, jag sa att jag gör det redan men det var inte bra med fettet. Nu måste jag boka tid med min läkare för fortsätta åtgärder, vad det blir vet jag dock inte. Har hyfsade kolesterolvärden sedan tidigare men har hjärt och stroke fall i släkten. Känns lite kymigt men o andra sidan kanske bra att man sätter in åtgärder inna det händer ngt, dock vill jag inte ha statiner. Enl. han kunde man inte se blodådrornas skick på bara kolesterolsmätningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Har ätit LCHF till och från sedan 2009. Blev dock lite fundersam när jag häromdagen gjorde s.k. pulsvågsmätning (Arteriografundersökning) i en vårdcentral bara för att få bekräftat för mig själv att mina ådror var i prima skick trodde jag men ack, så var inte fallet. Jag berättade att jag äter LCHF men det var inte populärt, han menade att denna ”diet” var på väg att försvinna? Han sa att jag måste börja konditionsträna och skippa kolisar, jag sa att jag gör det redan men det var inte bra med fettet. Nu måste jag boka tid med min läkare för fortsätta åtgärder, vad det blir vet jag dock inte. Har hyfsade kolesterolvärden sedan tidigare men har hjärt och stroke fall i släkten. Känns lite kymigt men o andra sidan kanske bra att man sätter in åtgärder inna det händer ngt, dock vill jag inte ha statiner. Enl. han kunde man inte se blodådrornas skick på bara kolesterolsmätningar. Eh.. inga kolisar.. inget fett.. vad gick h*n på för droger egentligen eller har de bara noll koll?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Beklagar att resultaten inte var som du hoppades av pulsvågsmätningen. Håller tummarna att det ordnar upp sig! Lite funderingar som följer här nedan. Har ätit LCHF till och från sedan 2009. Blev dock lite fundersam när jag häromdagen gjorde s.k. pulsvågsmätning (Arteriografundersökning) i en vårdcentral bara för att få bekräftat för mig själv att mina ådror var i prima skick trodde jag men ack, så var inte fallet. Jag berättade att jag äter LCHF men det var inte populärt, Vad betyder att du "ätit LCHF till och från"? Du kanske borde ha uttryckt det så till läkaren? Förstod inte riktigt heller vad du menade med att det inte var populärt... han menade att denna ”diet” var på väg att försvinna? Han sa att jag måste börja konditionsträna och skippa kolisar, jag sa att jag gör det redan men det var inte bra med fettet. Nu måste jag boka tid med min läkare för fortsätta åtgärder, vad det blir vet jag dock inte. Har hyfsade kolesterolvärden sedan tidigare men har hjärt och stroke fall i släkten. Känns lite kymigt men o andra sidan kanske bra att man sätter in åtgärder inna det händer ngt, dock vill jag inte ha statiner. Enl. han kunde man inte se blodådrornas skick på bara kolesterolsmätningar. ...och att han tycks antyda det negativa med LCHF eftersom han uttrycker det som att det "var på våg att försvinna" när han i nästa andetag menar att du ska "skippa kolhydrater" (och börja konditionsträna)? LCHF är dåligt men sklppa kolisarna låter ju som att han lägger fokus på vad han kallar saker istället för vad han menar. Utvecklade han detta mera? Hur ligger du till med övervikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Eh.. inga kolisar.. inget fett.. vad gick h*n på för droger egentligen eller har de bara noll koll?? hahaha! ursäkta att jag skrattar men håller med zepp. Vad gick han på för typ av droger? Om du inte ska äta varken kolhydrater eller fett. MEnar han att du ska leva på protein då eller? Och träna på det.. Ah jo tjena... och som Tiny tom frågar så skriver du ju att du ätit lchf till och från? Menas det att du ätit lågkolhydratskost eller litet tag och sen hög kolhydrat och sen låg igen? Då är de ju inte alls säkert att det var just lchf som orsakar detta. Och det med att han säger att denna "diet" kommer frösvinna snart. Det är ju ingen diet........en livsstil med ren mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Har ätit LCHF till och från sedan 2009. Blev dock lite fundersam när jag häromdagen gjorde s.k. pulsvågsmätning (Arteriografundersökning) i en vårdcentral bara för att få bekräftat för mig själv att mina ådror var i prima skick trodde jag men ack, så var inte fallet. Jag berättade att jag äter LCHF men det var inte populärt, han menade att denna ”diet” var på väg att försvinna? Han sa att jag måste börja konditionsträna och skippa kolisar, jag sa att jag gör det redan men det var inte bra med fettet. Nu måste jag boka tid med min läkare för fortsätta åtgärder, vad det blir vet jag dock inte. Har hyfsade kolesterolvärden sedan tidigare men har hjärt och stroke fall i släkten. Känns lite kymigt men o andra sidan kanske bra att man sätter in åtgärder inna det händer ngt, dock vill jag inte ha statiner. Enl. han kunde man inte se blodådrornas skick på bara kolesterolsmätningar. Är det bara stelheten på blodkärlen man mäter eller är det avlagringar och förträngningar också? Kan man se om det är gamla skador eller något som nyligen tillkommit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Beklagar att resultaten inte var som du hoppades av pulsvågsmätningen. Håller tummarna att det ordnar upp sig! Lite funderingar som följer här nedan. Vad betyder att du "ätit LCHF till och från"? Du kanske borde ha uttryckt det så till läkaren? Förstod inte riktigt heller vad du menade med att det inte var populärt... ...och att han tycks antyda det negativa med LCHF eftersom han uttrycker det som att det "var på våg att försvinna" när han i nästa andetag menar att du ska "skippa kolhydrater" (och börja konditionsträna)? LCHF är dåligt men sklppa kolisarna låter ju som att han lägger fokus på vad han kallar saker istället för vad han menar. Utvecklade han detta mera? Hur ligger du till med övervikt? i början åt jag det i några månader och gick ner nio kilo, sedan tog rädslan för fett över och så har jag hållit på senaste tre åren tills för en månad sedan när jag läste Matrevolutionen. Jag sa till han att jag har ätit lchf till och från.Han tyckte att det var inte bra att äta så mycket fett, jag sa att jag dricker inte grädde och äter inte heller smör med sked ,försöker bara äta naturlig mat. Kött och fisk skulle man äta och grönsaker med lite kolisar. jag har bara c.a 5 kg övervikt, har inget socker och blodtrycket ligger 134/75 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Är det bara stelheten på blodkärlen man mäter eller är det avlagringar och förträngningar också? Kan man se om det är gamla skador eller något som nyligen tillkommit? Han förklarade att det visar samma sak när man gör det med kontrastmedel, skillnaden är att med kontrastmedel ser man exakt var avlagringarna sitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 i början åt jag det i några månader och gick ner nio kilo, sedan tog rädslan för fett över och så har jag hållit på senaste tre åren tills för en månad sedan när jag läste Matrevolutionen. Jag sa till han att jag har ätit lchf till och från.Han tyckte att det var inte bra att äta så mycket fett, jag sa att jag dricker inte grädde och äter inte heller smör med sked ,försöker bara äta naturlig mat. Kött och fisk skulle man äta och grönsaker med lite kolisar. jag har bara c.a 5 kg övervikt, har inget socker och blodtrycket ligger 134/75 När du skriver att "så har jag hållit på" innebär det att det varit ett antal byten mellan LCHF och vanlig mat under åren? Hur mycket och vilken sort fett åt du när du inte åt LCHF? Åt du bröd och sötsaker? Glömde skriva igår att det var ju tråkigt att resultatet inte var bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 När du skriver att "så har jag hållit på" innebär det att det varit ett antal byten mellan LCHF och vanlig mat under åren? Hur mycket och vilken sort fett åt du när du inte åt LCHF? Åt du bröd och sötsaker? Glömde skriva igår att det var ju tråkigt att resultatet inte var bra. Har ätit bröd och kaffebröd,inte så mycket potatis,pasta,ris mm.Anv. aldrig margarin (senaste fem åren),bara bregott och smör.Senaste halvår har jag börjat använda mycket oliv-och rapsolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Det är inte värt att ta fighten mot dom som inte tror på det! Vi visar med resultat, och då kommer dom som är öppna för detta till oss! http://mattiasnordahl.blogspot.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Har ätit bröd och kaffebröd,inte så mycket potatis,pasta,ris mm.Anv. aldrig margarin (senaste fem åren),bara bregott och smör.Senaste halvår har jag börjat använda mycket oliv-och rapsolja. Jag tror att just själva bytet mellan LCHF och vanlig kost kan ställa till det. Jag har skrivit detta i flera trådar men inte fått så mycket respons men kanske kan det vara det som gjort att dina blodkärl fått avlagringar. Om jag vore du skulle jag dock fråga läkaren om det går och se om det är gamla avlagringar eller om dom tillkommit under senare år. Annika D har citerats som att hon sagt att "mättat fett rensar kärlen" men om det är rätt citerat vet jag inte. Om det är det så borde en strikt LCHF med energi i underkant kunna få bort avlagringar men jag har ingen aning om ifall det är så. Brukar du gå långpromenader eller motionera på annat sätt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 i början åt jag det i några månader och gick ner nio kilo, sedan tog rädslan för fett över och så har jag hållit på senaste tre åren tills för en månad sedan när jag läste Matrevolutionen. Jag kan inte uttala mig om det här är direkt hälsofarligt men jag kan i varje fall misstänka att det skulle kunna vara det. Det är i varje fall inte idealt. När du svänger så här fram och tillbaka så kommer kroppen att bli förvirrad då den hela tiden måste ställa om/ställa tillbaka. Det är framför allt kroppens enzymer som behöver tid för att öka antal/aktivitet och dessa styrs av behovet av dem. Under en ketoadaption, dvs när du gradvis anpassas till "fettdrift", så är det just enzymaspekten som tar tid och det är därför många upplever att de är väldigt låga och orkeslösa första månaden. Först därefter har kroppen någorlunda hyfsat kommit på banan. Förstår jag dig rätt så är det då bara någon månad kvar innan du nojar och svänger tillbaka till sockerdrift. Sedan går det fram och tillbaka, fram och tillbaka. Nej, släpp det där beteendet och bestäm dig hur du ska göra (och kanske också varför?). Jag sa till han att jag har ätit lchf till och från.Han tyckte att det var inte bra att äta så mycket fett, jag sa att jag dricker inte grädde och äter inte heller smör med sked ,försöker bara äta naturlig mat. Kött och fisk skulle man äta och grönsaker med lite kolisar. jag har bara c.a 5 kg övervikt, har inget socker och blodtrycket ligger 134/75 Kort och gott, läkaren verkar sannerligen inte ha så mycket koll på det där med näringslära. Hans rekommendation upplever jag antingen som en feltolkad stenåldersdiet, som var väldigt vanlig fram tills för några år sedan, där man missade att kolhydraterna inte skulle kompenseras av en massa protein utan en moderat mängd protein och ökat fettintag. Stenåldersfolket är ju alltjämt lite nojiga vad gäller fettet men i Staffan Lindebergs studielitteratur som släpptes kring 2004 och tar upp kostsammansättningen så visade hans egna data på ett fettintag på 40% av det dagliga energiintaget. Det är alltså högre än de officiella rekommendationerna från SLV. (Staffan Lindeberg är för övrigt framträdande och väldigt erkänd världen över vad gäller paleolitisk kost.) Din läkares rekommendationer skulle också kunna tolkas som en gammal kroppsbyggardiet då man ofta åt "rent", dvs i princip bara grönsaker och sedan proteinrikt kost. Den typen av dieter innehåller dock ofantliga mängder protein - ofta kring 400-500 gram/dag - som ur ditt perspektiv knappast känns rekommenderbara. Så vi kan väl i varje fall misstänka att din läkare inte har dunderkoll vad gäller näringsområdet/kroppens biokemi. Tyvärr är det inte ovanligt. Tyvärr är inte SLV:s rekommendationer bättre. Vad gäller din oro för hjärt/kärl-hälsa så verkar aktuella forskningsrön alltmer inriktas på effekter av oxidativ stress. Fria radikaler har du kanske hört talas om? Somliga brukar uttrycka det som att den här typen av processer leder till att kroppen "rostar" inifrån och det är väl åtminstone ur ett pedagogiskt perspektiv inte så tokigt som beskrivning. För att sammanfatta kontentan av denna forskning så är det främst två processer man pratar. Den ena misstänks bero av höga blodsockerflöden över tid och kallas glykering eller icke-enzymatisk glykosylisation. (Du kanske känner till vad man brukar kalla för långtidssocker eller HbA1C-värde? Detta mäter denna s.k. glykeringseffekt i blodet.) Den andra misstänks bero av kemiskt mer/väldigt reaktiva fetter som de omättade/fleromättade och detta kallas lipidperoxidation eller lipoperoxiidation. Men kolesterolet då? Kolesterol har en mycket viktig funktion i kroppen som bl.a. omfattar medverkande vid cellbyggnad, hormonproduktion etc. I de här fallen så är det dock mest intressant att kolesterol har en lagande/lappande funktion. Under för stor oxidativ stress, det jag beskrev som glykering och lipidperoxidation, så kan skador på s.k. proteinstrukturer, ex. kärl i hjärtat och på andra ställen av kroppen ske. Som en följd av detta så skickar kroppen dit kolesterolet för att försöka reparera skadan. Dock verkar effekterna av oxidativ stress vara för stora för att kunna hanteras normalt och då bildas ansamlingar av kolesterol, det som kallas plack i artärer etc. Detta är aktuell forskning och det kanske intressantaste spår man nu driver. Kolesterolet har alltså förskjutits från att ha varit huvudmisstänkt till att s.a.s. "förekomma i utredningen" men av förklarliga/legitima skäl. För att konkretisera lite så är det alltså ur ett hjärt/kärl-perspektiv viktigt att: - dels minska mängden glukos i blodet över tid - dels minska mängden omättade fetter och då primärt de fleromättade fetterna i kosten Ovanstående sammantaget så låter en LCHF-kosthållning inte alls så tokig i mina öron. Men vad du själv kommer fram till kan bara du avgöra/bestämma. Jag utvecklade bara ovanstående för att adressera din oro och, möjligtvis, ge dig lite mera på fötterna vad gäller om den är befogad sett ur perspektivet aktuell forskning som sannolikt din läkare tror att han representerar. Sammanfattningsvis, en LCHF-kost med fokus på mättade fetter och inte fleromättade borde vara ett legitimt alternativ. Men hatta inte fram och tillbaka utan ta det seriöst och på sikt. Givetvis med brasklappen att det kan finnas andra tillstånd som påverkar din hjärt/kärl-hälsa än kosten. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag tror att just själva bytet mellan LCHF och vanlig kost kan ställa till det. Jag har skrivit detta i flera trådar men inte fått så mycket respons men kanske kan det vara det som gjort att dina blodkärl fått avlagringar. Om jag vore du skulle jag dock fråga läkaren om det går och se om det är gamla avlagringar eller om dom tillkommit under senare år. Annika D har citerats som att hon sagt att "mättat fett rensar kärlen" men om det är rätt citerat vet jag inte. Om det är det så borde en strikt LCHF med energi i underkant kunna få bort avlagringar men jag har ingen aning om ifall det är så. Brukar du gå långpromenader eller motionera på annat sätt? Nu var det ett tag sedan jag kollade på det här men minns jag inte fel så skulle en LCHF-kosthållning i kombination med l-arginin, en aminosyra, faktiskt kunna "rensa kärlen". I kosttillskottformat brukar man tala om kväveoxid eller "nitric oxide" som i kroppen bildar l-arginin. Har dock inte följt upp detta så känner inte till nyare rön. Har inte koll på vad Annika bottnade sitt påstående på så mer info om det vore också av intresse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ninni48 Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Jag brukar helt enkelt svara att jag mår jättebra, mitt blodtryck och mina blodfetter är jättebra nu och jag har gått ner 20 kg på ett år och det kan definitivt inte vara farligt på sikt att utesluta godis, fikabröd, det dolda sockret och snabba kolhydrater såsom bröd, pasta, ris mm och som bara ger mig bukfylla och gör mig hungrigare och hungrigare. "Ät vad du vill så äter jag det jag vill och mår bra av" brukar jag avsluta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Nu var det ett tag sedan jag kollade på det här men minns jag inte fel så skulle en LCHF-kosthållning i kombination med l-arginin, en aminosyra, faktiskt kunna "rensa kärlen". I kosttillskottformat brukar man tala om kväveoxid eller "nitric oxide" som i kroppen bildar l-arginin. Har dock inte följt upp detta så känner inte till nyare rön. Har inte koll på vad Annika bottnade sitt påstående på så mer info om det vore också av intresse. I stället för att köpa dyrt L-Arginin så kan du käka bacon, med nitritsalt. det gör samma sak! Går ioförsej lika bra med spenat! För det första så finns inga studier på LCHF, det är en av anledningarna till att det inte kan rekomederas för diabetiker! Utan de som har ätit en högfettkost har ätit en kost som motsvarar en vanlig pizza i genomsnitt! Att koka soppa på en spik http://diabetesdoc.bloggsida.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Det är mycket som är farligt idag. Om jag inte minns fel så orsakar en ökad glassförsäljning att antalet mord ökar i USA. Eller ja, ökad glassförsäljning är korrelaterat med en ökning av mord i USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Boken "ett sötare blod" är bra läsning angående socker och vad det möjligtvis gör med blodkärlen. Känns som socker borde diskuteras mer angående blodkärl än fett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Boken "ett sötare blod" är bra läsning angående socker och vad det möjligtvis gör med blodkärlen. Känns som socker borde diskuteras mer angående blodkärl än fett... Varför då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Varför då? Läs boken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Det är mycket som är farligt idag. Om jag inte minns fel så orsakar en ökad glassförsäljning att antalet mord ökar i USA. Eller ja, ökad glassförsäljning är korrelaterat med en ökning av mord i USA. Med reservation för att nog väldigt mycket kan korrelera till antal ökade mord i just USA...så låter det där som något som skulle kunna platsa i Freakanomics. Om det inte redan gjort det. Intressant bok om någon missat den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Nu får man bröstcancer av LCHF!!! "– Fet mat misstänks öka risken för bröstcancer, vilket i så fall skulle innebära att populära dieter som GI och LCHF inte är att rekommendera om man vill skydda sig mot bröstcancer, påpekar han" http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article16268577.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Typisk fet mat! http://diabetesdoc.bloggsida.se/kost/att-koka-soppa-pa-en-spik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Aftonbladets kombinerade cancer- eller LCHF-chock trettifemmiljonersexhundraartontusenfyrtiotvå. Hittade det här, dvs det verkar vara en studie på gång som kan bli intressant att avvakta resultat från: http://www.internalmedicine.osu.edu/article.cfm?ID=1746 Researchers point out, however, that diet alone may not be enough to reduce a woman’s risk of breast cancer, especially if she is overweight. That’s why an important part of the study will be an exercise program that will be tailored to each participant’s needs. Verkar som man, än en gång misstänker koppling till något metabolt. Och vad är det som, kanske bättre än något annat, ur ett dietärt perspektiv kan vara bra då? There is evidence that both dietary fat and high carbohydrate intake are related to increased vulnerability to breast cancer. Laboratory tests have shown that animals placed on high-fat diets develop breast tumors more frequently than those on a low-fat diet. In addition, extra body weight alone has been shown to be a risk factor for breast cancer, especially among post-menopausal women. The more fat a woman carries is directly related to how much estrogen she has available to be converted into estradiol, the biologically active form of estrogen that can promote the growth of breast cancer cells. Mer med metabol koppling som det verkar. Kanske mest intressant ur LCHF-perspektiv: There has been much less attention paid to sugar and carbohydrate consumption, however, but Paskett says laboratory studies suggest they may be problematic, too. “Some studies show that carbohydrates give cancer cells more energy and contribute to the activity of insulin growth factor (IGF), a hormone that stimulates the growth of cancerous cells.” Paskett says data indicating a positive relationship between IGF levels and breast cancer risk appears to be strongest in pre-menopausal women. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Nu får man bröstcancer av LCHF!!! "– Fet mat misstänks öka risken för bröstcancer, vilket i så fall skulle innebära att populära dieter som GI och LCHF inte är att rekommendera om man vill skydda sig mot bröstcancer, påpekar han" http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article16268577.ab Vad drar du för slutsats av forskningsresultatet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Vad drar du för slutsats av forskningsresultatet? Vilket forskningsresultat? Artikeln baserades på ny statistik från Socialstyrelsen, som själva spekulerar kring orsakerna, samt en överläkares förutfattade (och säkert rätt ogrundade) meningar i relation till fettintag i maten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Vilket forskningsresultat? Artikeln baserades på ny statistik från Socialstyrelsen, som själva spekulerar kring orsakerna, samt en överläkares förutfattade (och säkert rätt ogrundade) meningar i relation till fettintag i maten. Jasså var det ingen studie den här gången. Fast jag har nog hört det där tidigare och då baserat på studier och även med koppling till andra sjukdomar. Du kan svara på frågan men skriv inte för långt för då hinner jag inte läsa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag har ögnat igenom statistiken som man för övrigt kan läsa här som ligger till grund till artikeln i Aftonbladet om bröstcancer. Det jag hittade var bland annat : "Bröstcancer hos kvinnor har ökat med 1,4 procent per år under de senaste 20 åren men ökningen under den senaste 10-årsperioden är svagare med en årlig förändring av 1,2 procent. Det är den vanligaste cancerformen hos kvinnor, men en mycket sällsynt diagnos bland män. " Om det är översatt rätt (från sidan 32) så har väl bröstcancer ökat varje år men inte lika starkt de senaste 10 åren? Då kan man väl inte skylla den totala ökningen på LCHF. Jag har inga planer på att ändra kost pga statistik som man kan vända på hur man vill. För övrigt så ger fetma som Tiny Tom ovan skrev om en högre risk att drabbas av cancer. En snabb koll via google gav sidorna Cancerfonden Cancerfonden frågor och svar om bröstcancer En artikel från 2003 från Läkemedelsvärlden Eftersom vår medelvikt har ökat under de senaste decennierna så är det nog inte konstigt om risken för cancer också ökat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Angående bröstcancerstatistik och dagens rekord-fåniga larm: Aftonbladet varnar för ”LCHF-cancer”! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jag väntar bara på följande kvällstidningrubrik: Nu är det bevisat - dödligheten bland LCHF-ätare är 100% 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts