Jump to content

Mycket bra här, men släpp eko-krav.

Staffan Danielsson

Recommended Posts

Jag uppskattar LCHF och Dietdoktorn.

Jag är kritisk till ett inslag i en del recept, att man bör gärna välja ekocertifierade råvaror.

Jag är agronom och diskuterar mycket om jordbruk och mat.

Vill man handla miljövänlig mat så välj närodlat från Sverige. Före ekocertifierat från hela Världen.

Vanlig miljövänlig bra mat från det svenska jordbruket är lika bra för miljö och hälsa som ekocertifierad svensk mat.

De har lite olika för- och nackdelar.

Hälsomässigt finns det inga vetenskapliga undersökningar som visar att ekomat är mer hälsosam.

Ekomat är mellan 25 och 65 % dyrare.

I era recept, om ni vill rekommendera vilken mat man bör köpa, så rekommendera mat producerad i Sverige. Att ensidigt rekommendera ekoråvaror har inte bevisbara hälsoeffekter, men är betydligt dyrare.

• Like 5

1 timme sedan, Staffan Danielsson sade:

Vill man handla miljövänlig mat så välj närodlat från Sverige. Före ekocertifierat från hela Världen.

Jag tycker också att man ska försöka välja svenskt av många skäl.

Men det beror också på...

Först gäller, välj riktigt mat, inte industrimat oavsett om den är från SE eller eko.

Mjöl, socker och fröoljor bör undvikas även om de är svenskt eller eko.

Miljövänligt är också ett lite lömskt ord, just nu är det väldigt populärt att fokusera på CO2, och inte miljögifter, jorderosion och andra problem i livsmedelsproduktionen.

För grönsaker väljer jag ofta eko och svenskt om jag hittar ett bra alternativ, annars blir det en av dem.

Kött, (nästan) alltid svenskt. Där tycker jag inte heller är lika viktigt att det har ekobeteckning.

Jag håller också med Peter.

• Like 6

Kan inte låta bli att bli smått irriterad här.

För det är så att om kor får bli uppfödda på gräs istället för spannmål, får köttet betydligt mer innehåll av bla Omega 3 fettsyror, vilket är antiinflamatoriskt. Även kvaliteten överlag blir bättre. Även mjölken och dess produkter får samma nyttiga innehåll. Jag kan till viss del hålla med om att det är bra att köpa närproducerat, men ekoproducerat, är och förblir det viktigaste för min del. Jag vill t ex inte ha kyckling och ägg som är uppfödd i stora hallar och aldrig får vara ute i det fria. Kanske t o m uppfödda på GMO majs.

Läste för många många år sedan en rapport över produktionen av spannmål i vårt land som var brukat enligt biodynamiska principer. Visseligen blev den totala mängden per areal mindre än "vanligt" producerad, men kvaliteten var betydligt bättre, vilket kunde ses efter lagring en längre tid, där den biodynamiska bibehöll sin höga kvalitet. Med LCHF är ju i och för sig inte spannmål något vi bör äta, men jag vill visa på betydelsen av ekologisk odling. Jag är inte agronom, och behöver inte vara det för att förstå hur viktigt odlingsättet är. Att det blir dyrare med eko... visst, men hellre nyttigare än billigt.

Att recepten uppmanar till att köpa ekoprodukter stör i alla fall inte mig. och man gör väl hur man vill med det. Finns inte en viss ingrediens i eko, köper man väl näst bäst. Kanske lokalproducerat, kanske importerat. För min del är det bra att att man rekommenderar eko, så fortsätt med det 👍

• Like 5
  • Thanks 1

Det är sämre fett i djur eller fisk som fötts upp på kraftfoder, bla högre andel omega 6, så därför rekommenderas gräsbetat, fripickat och viltfångat. 

Klart att giftbesprutade grödor som odlats med konstgödsel är mindre bra för kroppen än ekologiskt odlade. Även om andelen av de vanligaste vitaminerna och mineralerna är ungefär detsamma, så blir det ju en liten påfrestning för kroppen att dagligen få i sig rester av bekämpningsmedel och större andel kadmium. Ekologiskt odlade grönsaker innehåller även mer antioxidanter.

Sen kan jag i och för sig hålla med att just svenskodlat även icke ekologisk, kan hålla hög kvalité ändå.

Men får välja själv hur viktigt man tycker det är. Inte direkt alla som har råd med enbart KRAV kött, viltfångad lax och ekologiskt odlade grönsaker. Vad ska man göra då om man är låginkomsttagare? Inte äta alls?

Jag äter mestadels mina egna grönsaker under odlingssäsong så slipper göra det valet. Men som just nu när man måste köpa allting p.g.a vinter, så inte fasen har jag råd med enbart ekologiska grönsaker för 80-90 kr/ kg. Jag väljer ekologiskt i den mån plånboken tillåter, men undviker de värsta bovarna t.ex övergödd importerad spenat. 

• Like 3

20 timmar sedan, Staffan Danielsson sade:

att man bör gärna välja ekocertifierade råvaror

Jag tog en titt på recepten på Dietdoctor.com och hittade mycket få exempel på att man förespråkar ekologiska matvaror utan lämnar det i de allra fletsta fall upp till var och en. Att förespråka zest från ekologiska citroner känns inte speciellt kontroversiellt. 

• Like 3

Det finns mer att tillägga i eko-inte-eko-debatten. Många som hittar till kostdoktorn gör det pga kronisk sjukdom av något slag eller bara pga att de vill förbättra sin hälsa. Om vi säger att ekologiskt odlat mat är mat som inte besprutas av ogräs- och insektsdödandemedel så har man större chans att behålla eller till och med förbättra den sammansättning av tarmbakterier som man har. När man tog fram bekämpningsmedel påstod man att människorna inte skulle ta skada av dessa medel men man "råkade" glömma att vi lever i symbios med myriader av bakterier som ingår i immunförsvaret, ser till att utvinna näring ur maten och är ofta anpassade till vår DNA då vi ärver dessa av mamman när vi föds. Dessa bakterier tar skada av gifterna vilket försämrar vårt immunförsvar och vår förmåga att ta upp näring. Tyvärr pratas det inte så mycket om detta. 

• Like 3

21 hours ago, Staffan Danielsson said:

I era recept, om ni vill rekommendera vilken mat man bör köpa, så rekommendera mat producerad i Sverige. Att ensidigt rekommendera ekoråvaror har inte bevisbara hälsoeffekter, men är betydligt dyrare.

Många recept är skrivna med utgångspunkt från amerikanska förhållanden. "Vanligt" nötkött produceras i USA i feedlots där djuren får kontinuerlig tillförsel av tillväxtbefrämjande hormoner och antibiotika, utom basfodret av majs- och sojamjöl. Ur hälsosynpunkt är det stor skillnad på sådant kött, och kvalitetskött från djur som föds upp bara på bete. I Sverige har vi inte lika stor skillnad mellan t.ex. KRAV-kött och "vanligt kött". Enligt KRAV-reglerna måste djuren under "betesperioden" gå ute och äta gräs, medan konventionellt uppfödda djur kan stå inne i boxar och äta huvudsaklligen spannmål och soja från det att de är kalvar tills de går till slakt. 

• Like 3