Rebecca Elf Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 HEJ, Jag spelar fotboll 4 gånger i veckan och har kört Lchf nu i 14 dagar. Ska inte säga att det har varit lätt att köra fys pass & brottning. Kan ja äta måttlig lchf och ändå få bra resultat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Två veckor är väldigt kort tid, din kropp behöver troligen en längre omställning för att bli optimal. Nu spelar jag inte fotboll men testade en gång att springa en halvmara fastande och det var inga problem. Jag tror det funkar lycka till, ha tålamod! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Jag tror att du måste berätta vad du menar med bra resultat? Viktnedgång? Tänk på att om du äter LCHF för viktnedgång och sen går tillbaka och äter som innan .... så kommer du högst sannolikt gå upp lika mycket som du gått ner... ganska meningslöst. Så om du inte vill äta en mycket strikt LCHF livsvarigt så kan det vara värt att testa med att äta liberalt-moderat och se om det fixar viktnedgången och sen fortsätta äta så. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Jag är rätt tveksam om strikt v.s måttlig gör någon dramatiskt skillnad i början vad gäller träningskapacitet och kondition. Din kropp är ju fortfarande van att få en kolhydratinjektion i samband med träning och behöver ställas om. Så om du käkar lite kolhydrater(måttlig) eller pyttelite(strikt), tror jag är lite hugget som stucket vad gäller orken. Ingen form av LCHF tillåter ju vad din kropp gnäller efter just nu, d.v.s traditionellt träningskäk som bananer och havregrynsgröt med mera, som den är van vid. Du måste uthärda tills kroppen ställt om och blivit bättre på att utvinna energi ur fett. Om du med resultat menar enbart viktnedgång, så kan du självklart få det på måttlig. Många kan till och med äta liberalt och gå ner i vikt, i och med att man fortfarande blir mätt på mindre när fokuserar på näringstäthet. Jag käkar Paleo inspirerat och ofta antiinflammatorisk, vilket är långt ifrån strikt då både sötpotatis och rotfruktar ingår. Har inga problem alls att hålla mig smal. Men det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man tål. Visa måste käka strikt och kanske främst folk som haft stor övervikt eller fetma väldigt väldigt länge, samt jojobantat och pendlat. Då blir handlingsutrymmet vad gäller kosten mycket smalare. Inte bara för att undvika medicinering utan också för t.ex en näve nötter eller en söt frukt kan trigga det sovande äta-äta-äta monstret. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebecca Elf Posted January 16, 2019 Author Share Posted January 16, 2019 Tack för snabba svar. Jag är inte jätte överviktig men har en del kilon att bli av med. Vill inte väcka sovande-äta-äta monstret. Jag kommer ju fortfarande käka lchf så länge jag bara vill Ser det som en kost som jag vill ha hela livet. Jag spelar ju så pass hög nivå i fotboll och är rädd att jag inte ska hänga med dom andra. Känner att jag måste ha lite tålamod som ni säger. Det jag hör från andra är att du kan aldrig käka lchf bara utan du måste nog käka lite pasta och potatis innan match. Just nu kör jag strikt lchf för att gå ner en del i vikt och sedan komma ja köra måttlig/liberal. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 16 timmar sedan, Rebecca Elf sade: HEJ, Jag spelar fotboll 4 gånger i veckan och har kört Lchf nu i 14 dagar. Ska inte säga att det har varit lätt att köra fys pass & brottning. Kan ja äta måttlig lchf och ändå få bra resultat? Det är omställningen för hjärnan som tar 2-3 veckor, för redan vältränade kan musklerna ta ytterligare 2-3 veckor.. för otränade 2-3 månader! Biologin bakom det hela handlar om ketolysensymer och betaoxidation. Dvs hjärnan och hjärtat har mycket ketolysensymer, det har inte musklerna, utan de går över till ökad fettoxidation. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts