Jump to content

LCHF och mediciner

mariaaa

Recommended Posts

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga ämnet nånstans, hoppas detta blir bra! 

Jag går på strikt/keto för att jag ska gå ner i vikt, började i januari förra året. Jag har läst och hört att det har bäst effekt på viktnedgången om man bara äter när man är hungrig. Nu är det så att jag började gå på Elvanse i oktober förra året och jag har fått minskad aptit som en av bieffekterna, jag blir alltså inte ett dugg hungrig eller sugen på något, vilket kan ses som en fördel när jag fastar. Gör det nånting om jag fortsätter äta mitt första och enda mål om dagen vid min normala fastebrytstid (som är vid 15tiden ungefär) trots att jag då inte är hungrig, eller kommer det sakta ner viktnedgången? Gäller det även här att man ska lyssna på sin kropp och bara äta när man blir hungrig? Ska man istället äta nångång på kvällen när effekten av medicinen börjar avta och hungern kommer tillbaka? Hoppas detta inte blev alltför flummigt och att nån kan hjälpa mig :)

• Like 2

Ja du. När hungern inte fungerar som den ska p.g.a läkemedelspåverkan, så blir det naturligtvis svårare att veta exakt när man ska äta. 

I och med att du bara tagit läkemedlet några månader, så tror jag för det första att biverkningar som utebilden hunger kommer stabiliseras eftersom. Men oavsett det, så är det bäst för kroppen och metabolismen att äta efter den cirkadiska rytmen, det vill säga inte sitta och gluffa på kvällar och nätter. Så även om du inte är hungrig på förmiddag/eftermiddag p.g.a medicinen, så tycker jag ändå du ska äta dina främsta mål mat då. Ät utifrån vad din kropp hade önskat och signalerat, om du inte varit påverkat av piller. 

Äter själv en medicin ibland vid behov, som ger kraftigt ökad hunger. Då är det också supersvårt att veta vilka hungersignaler som man ska lyssna på och vilka man bör ignorera. Ibland måste man tyvärr ta medicin, enbart för att klara vardag och kunna arbeta. Även om vi alla naturligtvis helst vill vara helt läkemedelsfria. 

• Like 7

Du verkar redan insatt i vad periodisk fasta innebär. Bra!

Poängen med periodisk fasta är ju att inte småäta och därmed undvika insulinhissen upp och ner så det är ju bra om du kan få i dig din mat i samlade måltider.

Det kan vara lättare sagt än gjort att äta en stor portion mat när man inte har aptit.

Om du får i dig för lite mat per dag under en längre tid så kommer din kropp att sänka ämnesomsättningen som anpassning.

Om du sedan får tillbaka din aptit framöver så kan en viktökning ev.komma som en objuden gäst.

Det blir då som kaloribantning även fast periodisk fasta är bra ur hälsperspektiv.

Du kanske kan försöka äta ett extra mål mat varannan dag åtminstone så ämnesomsättningen hålls kvar på högre nivå? Typ 4:3 fasta.

• Like 5

Är helt ny på det här med att skriva i forum så vet ej hur man ska svara en och en hehe. Tack så mycket för dom tipsen jag fått hittills iaf! Jag ska nog fortsätta att äta som jag gör men även försöka få i mig lite mer mat några dagar i veckan (dvs dom dagar där det inte tar stopp helt, vissa dagar är det omöjligt att få i sig den mängden jag egentligen behöver då jag blir kräkfärdig istället) så det inte blir en jojobantning av det hela. Och när jag känner att hungern börjar komma tillbaka ska jag vara extra vaksam så jag inte äter upp allt ifrån kylskåpet haha. 

• Like 2

Jag är inte någon expert på detta, mer än att jag vet att man kan gå ner i vikt av dessa mediciner på grund av att man tappar hungern, så att säga. Då kan det ju vara tufft att få i sig en massa proteiner och fett, så kanske de dagar som du inte är hungrig så kanske en smoothie på näringsrika grönsaker, avocado och kokosmjölk kan vara något att ta till? Lite lättare att få i sig än en massa mat.

• Like 5

7 minuter sedan, Syster sade:

Jag är inte någon expert på detta, mer än att jag vet att man kan gå ner i vikt av dessa mediciner på grund av att man tappar hungern, så att säga. Då kan det ju vara tufft att få i sig en massa proteiner och fett, så kanske de dagar som du inte är hungrig så kanske en smoothie på näringsrika grönsaker, avocado och kokosmjölk kan vara något att ta till? Lite lättare att få i sig än en massa mat.

Ett alternativ är att sluta med medicinen som bara ställer till med problem. I USA medicineras inte ADHD, där tar man vara på deras kompetens

18 minuter sedan, Syster sade:

TS frågade inte om råd angående medicinering eller inte, utan funderade om hur man bör äta eller inte då man inte är hungrig. Det ligger inte i vårt ansvar eller kunskapsområde att rekommendera någon att sluta/börja med läkemedel. Sen får det vara hur det vill i USA med det.

Mediceneringen kan vara orsak till minskad matlust. Anna Hallen har själv ADHD och jag ser inget fel i att visa den infon.

Nedsatt aptit är en av biverkningarna.

De biverkningar som observerats i samband med behandling med Elvansemotsvarar de som ofta förknippas med användning av stimulantia. Mycket vanligabiverkningar inkluderar nedsatt aptit, insomni, muntorrhet, huvudvärk, smärta i övre delen av buken och viktminskning.

12 timmar sedan, mariaaa sade:

Är helt ny på det här med att skriva i forum så vet ej hur man ska svara en och en hehe.

Om du vill svara på en speciell kommentar så kan du göra som jag gjorde nu d.v.s. jag markerade en mening i kommentaren som du skrev eller hela stycket om man så vill då kommer det upp en liten ruta där det står "citera". Klicka på den så kommer stycket upp i ett nytt kommentarsfält. I vissa diskussioner kan det vara bra att visa vem man svarar om man nu vill det.

Välkommen till forumet mariaaa!🙂

• Like 4

10 timmar sedan, jala sade:

Mediceneringen kan vara orsak till minskad matlust. Anna Hallen har själv ADHD och jag ser inget fel i att visa den infon

Ja, medicineringen är en orsak, som jag skrev i inlägget. Kan även nämna att jag har medicinerats för min ADD sen jag var 15 så jag är välinformerad :) Tro mig, i början när jag ingenting visste om mediciner öht, innan jag började med centralstimulantia, så fick jag rådet att köra omega3, magnesium å zink å det var säkert nåt mer tillskott jag inte kommer ihåg just nu. Jag hade hört talats om biverkningar som jag gärna ville slippa så därför tog jag till mig rådet å körde tillskotten i 3 månader, eller ja nästan 4 tror jag. Jag blev piggare, det är allt. För mig funkade det inte som jag ville, kanske skulle ha gett det några månader till men det tålamodet har inte jag. Märkte skillnad efter 6-7 veckor när jag började med Concerta (som jag hade då, nu har jag Elvanse som sagt). Dom naturliga tillskotten hjälpte inte mig att fokusera, ta tag i saker, börja å avsluta saker, ta mig upp ur sängen, att duscha, att tvätta, att städa, att ta hand om mig själv. Jag behöver en rejäl knuff för att fixa dessa saker då jag är otroligt passiv, "underaktiv" å den knuffen får jag av min medicin å även nära å kära, men där hjälpte inte tillskotten mig. Jättebra att tillskott funkar för andra, men jag själv utesluter det å fortsätter med Elvanse å tänker göra det tills nåt annat funkar bättre, så det e inget alternativ för mig att sluta med medicinen. Sådär, åter till tråden! 

• Like 6
  • Thanks 1

13 timmar sedan, Syster sade:

Då kan det ju vara tufft att få i sig en massa proteiner och fett, så kanske de dagar som du inte är hungrig så kanske en smoothie på näringsrika grönsaker, avocado och kokosmjölk kan vara något att ta till? Lite lättare att få i sig än en massa mat

Det tänkte jag inte ens på, smoothies e ju både gott å lätt att få i sig. Känner att idag att det e en sån dag som mat knappt går att tänka på, så tack för tips på ett mycket bättre alternativ :)

• Like 5

23 minuter sedan, mariaaa sade:

Jättebra att tillskott funkar för andra, men jag själv utesluter det å fortsätter med Elvanse å tänker göra det tills nåt annat funkar bättre, så det e inget alternativ för mig att sluta med medicinen. Sådär, åter till tråden! 

Självklart är det du som bestämmer vad du vill göra med ditt liv. Lycka till

On 2019-01-16 at 14:14, mariaaa sade:

Jag går på strikt/keto för att jag ska gå ner i vikt

Vet inte hur strikt keto du äter men min egen erfarenhet av LCHF är att aptiten minskar mer ju striktare jag äter.

I perioder under åren har jag striktat till det (efter urspårning och viktuppgång) och då har aptiten minskat rejält och jag har t.o.m. känt lite illamående vissa dagar.

Då brukar jag äta några bitar paprika, tomat eller liknande. Illamåendet har då gett med sig snabbt.

Jag tänkte att om du vill öka din aptit något kanske det är värt att prova att öka lite med kolisarna.

Mejerier kan också öka aptiten lite.

• Like 3

6 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Vet inte hur strikt keto du äter men min egen erfarenhet av LCHF är att aptiten minskar mer ju striktare jag äter.

I perioder under åren har jag striktat till det (efter urspårning och viktuppgång) och då har aptiten minskat rejält och jag har t.o.m. känt lite illamående vissa dagar

Äter mellan 5-15kh om dagen, räknar inte så noga. 

Ja jo, det har jag oxå märkt. Men för min del har jag ändå känt en hunger åtminstone en gång om dagen när jag inte gick på medicinen, å då kunde jag få i mig en portion med mat utan problem, ingen illamående nångång. Idag med medicinen så e det väldigt jobbigt att få i sig nånting öht, däremot upptäckte jag igår att smoothies var en bra idé så det ska jag köra på dom dagar det e totalt omöjligt att få i sig mat, å efteråt kände jag ingen illamående heller. 

• Like 4