Maria Ekström Lilja Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Hur är det möjligt att så många "experter" har så många negativa synpunkter på LCHF? Senast i Svd https://www.svd.se/perfect-guide/halsa, professorn bakom Food Pharmacys framgångar. Han hävdar att LCHF är livsfarligt, att kött och fett är inflammatorisk mat och att den bästa antiinflammatoriska mat som existerar är frukt och grönt och balväxter. Han säger i och för sig nej till socker och gluten, men tycker att vi ska äta minst 800 gram frukt och grönt dagligen och helst som näringstäta smoothies. Vem har rätt och vem har fel, egentligen? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanveden Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Varför inte lyssna på denna video från Integrativ Medicin av Tore Scherstén från 2012 och avgör själva vem som har mest rätt nu på internationella LCHF-dagen... https://www.youtube.com/watch?v=0X6xdaeDNEA mLCHFh 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanveden Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Om inte Tore Scherstén kan övertyga er kanske Karl Arfors kan... https://www.youtube.com/watch?v=t2axIB4J9GM&t=23s mLCHFh 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 Man får helt enkelt läsa på och bilda sig en egen uppfattning. Att påstå att animaliskt fett är inflammationsdrivande är ungefär som att säga till överviktiga: det är farligt för hälsan att gå ner i vikt. Vad är det som händer när man går i vikt? Jo, man börjar använda sina egna förråd av animaliskt fett och leva på dem. Enligt denna så kallade professor är detta hälsofarligt och inflammationsdrivande. Jag tycker att det är verklighetsfrämmande att påstå att en överlevnadsmekanism är hälsofarlig. Väldigt många djur inklusive människan lägger upp fettförråd för att använda det när det inte finns mat att få tag på. Det är inte bara rent fett. Där finns det fettlösliga vitaminer också. Antingen ”äter” du av eget fett eller av andra djurs. Enuiterna har levt på fett och kött och varit friska, smala och hade friska tänder. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 1 timme sedan, Katerina sade: . Enligt denna så kallade professor Ja, om man är petig så var han professor före sin pensionering och är nu professor emeritus. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 16, 2019 Share Posted January 16, 2019 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Ja, om man är petig så var han professor före sin pensionering och är nu professor emeritus. Så petig är jag inte. Jag har lärt mig att inte ha för stora förväntningar på personer som titulerar sig professor. Det är helt enkelt en titel som butiksbiträde eller gruppchef. Det betyder inte att personen i fråga är intelligent utöver det vanliga eller är en kritiskt tänkande individ. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 10 timmar sedan, Katerina sade: Så petig är jag inte. Jag har lärt mig att inte ha för stora förväntningar på personer som titulerar sig professor. Det är helt enkelt en titel som butiksbiträde eller gruppchef. Det betyder inte att personen i fråga är intelligent utöver det vanliga eller är en kritiskt tänkande individ. Det gäller väl i så fall alla titlar? Ändå är många här väldigt noga med att påpeka att LCHF-förespråkande forskare minsann är doktorer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 52 minutes ago, Lasse-hatten said: Det gäller väl i så fall alla titlar? Ändå är många här väldigt noga med att påpeka att LCHF-förespråkande forskare minsann är doktorer. Titlar hit och dit, yta. Jag gillar innehåll. En talande maxim från juridikens värld. It is not by reason of its authority but by the authority of its reasons that we are convinced. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 2 timmar sedan, Erik 2 sade: It is not by reason of its authority but by the authority of its reasons that we are convinced. Yes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 3 timmar sedan, Lasse-hatten sade: Det gäller väl i så fall alla titlar? Ändå är många här väldigt noga med att påpeka att LCHF-förespråkande forskare minsann är doktorer. Javisst! Det gäller alla titlar. Det finns en hel del obefogad tilltro till vetenskapliga titlar och dylikt. Men det gäller väl det mänskliga samhället i stort och inte enbart LCHF rörelsen, eller hur? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 7, 2019 Share Posted April 7, 2019 On 2019-01-16 at 21:03, Skärfläcka sade: Ja, om man är petig så var han professor före sin pensionering och är nu professor emeritus. Bengmark var professor inom kirurgi - inte inom området kost och näring. Det är ganska vanligt att man använder en titel från ett helt annat område i syfte att skänka legitimitet inom ett helt annat område. Jag gillar Bengmark men läser hans material med urskiljning - han har en hel del rätt och en hel del fel,,,,, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts