Jump to content

Vattenfasta. Nån som testat?

Sara123

Recommended Posts

Har ätit lchf sen drygt 8 månader och får ingen effekt på vikten. Har senaste tiden ökat från strikt till liberal då strikt inte funkade. Har även testat mejerifritt en dryg månad, testat äggfasta och testat både att inte träna och att träna i olika perioder. Har testat räkna kcal och även att inte räkna. Inget hjälper.

Läste om 4 dagars vattenfasta och att det ska reboota kroppen och starta igång förbränningen. Undrar om nån testat och om  det funkar? Och med funkar menar jag inte vattenvikten man förlorar som man sen gär upp igen nör man börjaräta ogen, menar om man sen kommer ha en bättre förbränning?

Är det nåt manska tänka på när man börjar äta igen så inte magen krashar? 

Andra tips?

• Like 1

8 timmar sedan, Sara123 sade:

Har ätit lchf sen drygt 8 månader och får ingen effekt på vikten. Har senaste tiden ökat från strikt till liberal då strikt inte funkade. Har även testat mejerifritt en dryg månad, testat äggfasta och testat både att inte träna och att träna i olika perioder. Har testat räkna kcal och även att inte räkna. Inget hjälper.

Läste om 4 dagars vattenfasta och att det ska reboota kroppen och starta igång förbränningen. Undrar om nån testat och om  det funkar? Och med funkar menar jag inte vattenvikten man förlorar som man sen gär upp igen nör man börjaräta ogen, menar om man sen kommer ha en bättre förbränning?

Är det nåt manska tänka på när man börjar äta igen så inte magen krashar? 

Andra tips?

Jag gjorde ganska nyligen 7 dagars vattenfasta men fuskade med kaffe. Det varinga alls problem att starta med en normal keto middag efter dag 7. Min ketonix låg på gult hela fastan efter ett dygn. Efteråt har jag märkt en liten ökning av ketoner i både blod och utandning. 

• Like 2

Jag har fastat i 5 dagar måndag - fredag ett par gånger. Jag har dock fuskat med kaffe och te. Det var inte svårt men man får brottas med vanor speciellt under den första dagen. Om man är van att äta frukost, lunch och middag på vissa tider får man hitta något annat att göra och distrahera sig med. Jag tyckte att det var en härlig känsla när hungern och suget försvann från dag 2-3. Jag hade en plan på att börja äta fredag kväll men jag var inte hungrig då heller och kunde ha fortsatt. Det var inte konstigt på något sätt att börja äta igen och jag åt inte mer än jag brukar. Maten smakade dock mycket bättre den fredagen.

Det är psykologisk skillnad på fasta och svält. Fastan är frivillig. Det finns mat i din närhet men du väljer att avstå. Om du drabbas av svält så vet du inte när du får tag på mat. Du fokuserar på mat och letar efter det och allt kretsar kring mat du inte har. När du hittar det är det inte så konstigt att du blir glupsk och äter mer. I det moderna samhället är problemet det motsatta - hur gör man för att låta bli att sträcka sig efter något ätbart som finns överallt och hela tiden. Man ska fokusera mer på att hantera alla frestelser och lära sig säga nej. 

• Like 4

Jag tror inte hunger och sug kommer vara svårt att kämpa emot. Snarare om man blir helt yr i huvudet eller sjukt arg i onödan på sina småbarn och såna saker...

Men hur upplevde du förbränningen när du började om att äta? Kom du av någon viktplatå eller hur märkte du nån effekt?

3 timmar sedan, Katerina sade:

Det är psykologisk skillnad på fasta och svält. Fastan är frivillig. Det finns mat i din närhet men du väljer att avstå. Om du drabbas av svält så vet du inte när du får tag på mat. Du fokuserar på mat och letar efter det och allt kretsar kring mat du inte har. När du hittar det är det inte så konstigt att du blir glupsk och äter mer. I det moderna samhället är problemet det motsatta - hur gör man för att låta bli att sträcka sig efter något ätbart som finns överallt och hela tiden. Man ska fokusera mer på att hantera alla frestelser och lära sig säga nej. 

Just kring det här är det mycket psykologi, eftersom när man har övervikt (vilket jag förutsätter utifrån din  Sara 123:s önskan om viktnedgång) tar kroppen och förbrukar det egna fettet, då kan svält inte inträffa på 4-5 dagar. Bra att vara trygg med de tankarna! 

Starta  t ex upp med en äggröra, det är en mjuk och len måltid att få igång magen på efter några dagars fasta. 

• Like 2

Drick vatten och ta lite salt i det så borde du inte bli yr. Jag kände mig ganska tillfreds under fastan. Blodsockret borde ligga rätt konstant och känner man inte sug och har fettreserver att ta av så borde det inte bli några humörsvängningar. Jag tror att humörsvängningarna beror på att vissa av oss är mer känsliga för blodsockerförändringarna.

Jag tror inte att man bränner mycket fett på 5 dagar. Vattenvikten varierar också för oss kvinnor i takt med menscykeln och kan dölja förändringen i fettvikten. En enstaka vattenfasta ger inte någon bestående effekt på förbränningen. Om man vill ha mer bestående effekt ska man börja varva in fastan i vardagen, till exempel tre 36+ timmars fastor i veckan för kvinnor. Dvs man äter lunch + middag varannan dag under ett tidsfönster 12 till 18. 

• Like 4

I ditt inledande inlägg nämner du allt utom 16:8, 5.2 eller annan typ av regelbunden fasta, som du har formulerat ser det mer ut som bantning och fixande..

Är man inte trygg med sina reaktioner kring fastan är det bättre att börja  lugnt. Skriver inte mer eftersom @Katerina formulerat det väl i ovanstående  med bra tips att komma igång med fettförbrännande fasta. 

Har du tittat på Jason Fungs härliga videor om fasta?

• Like 2

Hej. Ja jag har kört periodisk fasta nästan hela tiden jag kört lchf. Dvs inte äta något mellan 20.00-12.00 nästa dag. Detta för att jag inte är nån frukostperson så det blev naturligt så. Glömde skriva det i mitt första inlägg. Har dock i perioder testat frukost med pga tips jag fått men det har inte hjälpt. Ja jag har sett filmerna du pratar om.

Så ja det var därför jag tänkte att en längre fasta kanske kunde göra skillnad?

• Like 1

6 minuter sedan, Sara123 sade:

Hej. Ja jag har kört periodisk fasta nästan hela tiden jag kört lchf. Dvs inte äta något mellan 20.00-12.00 nästa dag. Detta för att jag inte är nån frukostperson så det blev naturligt så. Glömde skriva det i mitt första inlägg. Har dock i perioder testat frukost med pga tips jag fått men det har inte hjälpt. Ja jag har sett filmerna du pratar om.

Så ja det var därför jag tänkte att en längre fasta kanske kunde göra skillnad?

Att reboota kan naturligvis inte skada, tvärtom,  de långa fastorna har ju ordentligt hälsobringande egenskaper.

Använd forumet att hojta till för pepp  om du testar den längre fastan även om humöret sviktar. Eftersom du är en van fastare vet du känslor och hunger kommer och går medan man håller på men att det går över.

• Like 2

Om du ätit LCHF i 8 månader och fortfarande inte fått viktnedgång, så är ju något fel. Kanske överäter du fortfarande en smula? Är man en sån som stressar och slänger i sig mat, finns ju risk att det blir för mycket även på LCHF, eftersom mättnaden inte hinner slå till innan tallriken är tom så att säga.

Eller så har du helt enkelt stendöd metabolism, av skäl som inte kan förklaras av den allmänna vården(som så mycket annat). Kan vara en liten pusselbit som saknas och detta påverkar system och samspel mellan hormoner, celler, tarmbakterier med mera, som gör att maten hellre vill bli fett runt magen än energi ut i kroppen. Så kanske just vattenfasta kan vara en bra idé eftersom det sägs reboota? Om inte annat har det en positiv påverkan på ketos samt leder till att man äter mindre överlag. 

Vad som boostat min förbränning väldigt mycket personligen är styrketräning. Min metabolism var helt medvetslös innan jag började med det. Kunde bara äta två små portioner mat om dagen. Nu kan jag äta nästan hur mycket som helst. Men att träna stryka och bygga muskler flera timmar i veckan är ju inte praktiskt eller fysisk genomförbart för alla tyvärr. Då får man testa andra grejer som att experimentera med kosten eller t.ex fasta. Så tycker definitivt du ska testa längre vattenfastor! 

Jag vill gärna testa längre fastor själv för de hälsobringande effekterna, men är rädd att tappa muskler i och med att jag numera är rätt slank. Till och med fastegurun Jason Fung hävdar att en smal person kommer använda en stor del av kroppens energibehov från protein, om hon/han fastar under en längre period. Så kör enbart periodisk fasta max 24 timmar, lite då och då. 

• Like 1

Tror hellre nåt är fel, ligger oftast snarare på för lite mat än för mycket men jag har inga önskemål om att hålla nere kcal utan jag kämpar på med att he i mer fett osv och det är svårt att få i mig så mycket. Var därför jag under en period la till frukostar, då gick det bättre med den biten. Jag har kommit igång med tung styrketräning för några veckor sen. Brukar träna men hela hösten har varvats av sjukdomar och skador så har inte förrän ku kunnat kombinera lchf med träningen. Har dock ännu inte fått nån fart på förbränningen trots träning 5 dagar i veckan. Kettlebells och tabata med så tunga vikter som möjligt.

Så ja därför tänkte jag fastan som en reeboot. Ingen aning om det kommer funka, inget annat har ju funkat. Måste vara nåt fel på mig. Äter alla möjliga vitaminer så borde inte vara några brister på den fronten. Känns som jag testat allt. Om inte vattenfasta funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Guest Tureborgaren
3 timmar sedan, Katerina sade:

En enstaka vattenfasta ger inte någon bestående effekt på förbränningen. Om man vill ha mer bestående effekt ska man börja varva in fastan i vardagen, till exempel tre 36+ timmars fastor i veckan för kvinnor. Dvs man äter lunch + middag varannan dag under ett tidsfönster 12 till 18. 

Håller helt med! Har inte fått någon viktnedgång av lågkolhydratkost (men andra hälsofördelar). Men nu när jag fastat 4:3 rinner kilona av enligt plan...

Guest Tureborgaren
2 minuter sedan, Katerina sade:

Intressant! Vad menar du med 4:3?

Äter fyra dagar, fastar tre (36 h, må, ons, fre). Som 5:2 fast en dag till...

Guest Tureborgaren
36 minuter sedan, Sara123 sade:

Ok. Äter du 500 kcal på fastedagarna som i 5:2?

Nej, vatten, kaffe och te. Någon gång ibland mixar jag lite ingefära och citronsaft i hett vatten, men silar bort de fasta partiklarna.

Tar lite hemlagad benbuljong till kvällen, för salt och mineraler. Har buljong i istärningspåsar och har i frysen. Tar sex tärningar och blandar med hett vatten, plus lite havssalt. Snabblagat!

19 timmar sedan, PiaB sade:

Jag fastar (med vatten, kaffe, te och salt) 3x24h/vecka (mån-ons-fre) eller 2x24 + 1x40h. Här skriver Megan Ramos om kvinnor, viktnedgång och fasta (bra blogg överhuvudtaget om fasta!):

https://idmprogram.com/losing-weight-for-women-and-men-women-and-fasting-part-2/

PiaB, tack för en kanonintressent delning, Megan Ramos är suverän.  Den förtjänar en egen tråd...

• Like 3

23 timmar sedan, Sara123 sade:

Pia vad får du för efffekt av din fasta? Vad är målet?

Sara, jag är "normalviktig" men vill bli av med några cm runt midjan för att få "normal midja". Det räcker inte för mig att strikta till maten, och jag vill absolut inte minska mina portioner när jag väl äter. Älskar mat och vill bli ordentligt mätt när jag äter. Återstår fasta. Och eftersom jag är normalviktig och inte har jättemånga kilon att gå ner så räcker inte heller 16:8 som jag alltid äter enligt. Är också i det förhatliga klimakteriet och har gått upp några kilon de senaste åren, trots LCHF.

Någon cm har försvunnit runt midjan på detta sätt. Kör på med 24h-fastor, men kommer att försöka få till i alla fall en 40h-fasta per vecka (enligt länken till Megan Ramos blogginlägg). För hälsan, immunförsvaret och autofagi en tredagars (72h)-fasta den kommande månaden.

Känner mig också pigg och energisk när jag fastar, vilket är en skön känsla!

• Like 4

Det låter ju väldigt likt mig. Ligger just på gränsen till övervikt enlig bmi och ser liksom väldigt normalviktig ut men har legat stabilt 8kg lägre i massor av år och trivdes bra där och vill tillbaka. Är väl både lite runt magen och ryggen och armar. Känns som jag testat allt så ska testa vattenfasta från och med tisdag har jag bestämt. Har min favvoträning på måndag som jag inte vill missa 😂

Iom att jag faktiskt ökar i vikt sakta men säkert med lchf börjar ju tankarna om att överge lchf snurra, spec om inte fastan funkar nu. Då vet jag inte vad mer jag kan prova liksom. Men jag gillar ju lchf i övrigt och tycker det känns som ett bra sätt att äta för kropp och hälsa och hormoner så jag vill verkligen få det att fungera. Har ännu inte på dessa dryga 8 månader fått uppleva någon ökad energi heller så känns inte som jag fått ta del av nån av lchfs fördelar. Tappar hoppet liksom.